Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Normatīvais regulējums paredz būvdarbu laikā būvniecības informācijas sistēmā (turpmāk – BIS) sagatavot virkni būvniecības dokumentu, kas raksturo būvdarbu gaitu- ikdienas un speciālie darbi, kā arī sagatavot segto darbu, nozīmīgo konstrukciju un ugunsdrošībai nozīmīgas inženiertehniskās sistēmas pieņemšanas aktu. Būvniecības nozares pārstāvji ir norādījuši, ka katru dienu atbildīgajam būvdarbu vadītājam BIS ir jāapstiprina līdz 60 ierakstiem, gan par būvlaukumā ievestajiem būvizstrādājumiem, minerālmateriāliem (dabas resursiem) un citiem materiāliem, gan veiktajiem ikdienas un speciālajiem darbiem, kā arī jāapstiprina dažādi būvdarbu pieņemšanas akti. Šobrīd regulējums arī nosaka, ka darbības būvdarbu žurnālā ir jāveic būvdarbu vadītājam, līdz ar to būvdarbu vadītājam nav laika izvērtēt katru ierakstu būvdarbu žurnālā.
 
Mērķa apraksts
Novērst datu dublēšanos dažāda veida obligātajos būvdarbu dokumentos, kā arī pārskatīt šo dokumentu nepieciešamību un piemērojamību.
 
Politikas jomas
Būvniecības politika
Teritorija
-
Norises laiks
29.02.2024. - 14.03.2024.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā”.
Fiziskās personas
  • būvspeciālisti
Skaidrojums un ietekme
-
Juridiskās personas
  • būvniecības procesa dalībnieki
Skaidrojums un ietekme
-
Sagatavoja
Elga Bučinska (EM)
Atbildīgā persona
Edmunds Valantis (EM)
Izsludināšanas datums
29.02.2024. 17:19

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Rihards Ābols - Būvuzraugs
izskatās, ka plāns ir atteikties ne tikai no SEGTO DARBU AKTIEM, bet arī no ATSEVIŠĶU DARBU OPERĀCIJU VAI TEHNOLOĢISKO KONTROLI, JEB PRAKSĒ TĀ SAUKTO KVALITĀTES KONTROLES AKTU-KKA!!!
Būvniecības likumā-BL-minētas būtiskas prasības būvēm, savukārt būtiskās prasības izpilda caur LBN, savukārt LBN noteikts izmantot piemērojamos standartus un atsevišķos gadījumos konkrētus stantartus!!! Galvenais standarts ir LVS EN 1990 un tajā minēti galvenie kvalitātes kontroles principi, lai nodrošinātu ēku un būvju drošumu.
Praktiski katrā būvniecības standartā ir minētas prasības kvalitātes kontrolei, aprakstītas procedūras darbu operācijām un varbūt pat doti veidlapu piemēri, kas jāaizpilda, lai sniegtu pierādījumus par nosacījumu izpildi.( Piemēram standartā LVS EN 13670 “Betona konstrukciju izgatavošana uzskaitītas minimālās prasības a) materiālu un izstrādājumu pārbaudes, b) būvdarbu veikšanas pārbaudes c) Pārbaužu veidi un dokumentācija!
Ja izslēdzam ārā Segto darbu aktus un prasību atsevišķām darbu operācijām, es teiktu ka ar Nozīmīgo konstrukciju aktu nevar sniegt visaptverošus pierādījumus par prasību izpildi, jo katrā standartā atšķiras prasības atsevišķu darba operāciju kontrolei. Nozīmīgo konstrukciju akts var būt kā noslēguma dokuments.
Ja runā par būvdarbu žurnālu, tad izmaiņas ir atbalstāmas, informacijas ievades ziņā tas ir morāli novecojis un neatbilst mūzdienu standartu un tehnoloģiju prasībām. 
24-TA-434
Plānotie grozijumi Pieņemami: “121. Ierakstus būvdarbu žurnālā katru darba dienu veic būvdarbu vadītājs, un tiem jāraksturo faktiskā situācija būvlaukumā. Ja secīgo ikdienas būvdarbu specifika nemainās, būvdarbu žurnālā veic vienu ierakstu, norādot darbu uzsākšanas datumu un pabeigšanas datumu.  [R1] Būvuzrauga un autoruzrauga būvdarbu žurnālā izteiktie iebildumi vai norādījumi ir uzskatāmi par izpildītiem, ja būvuzraugs vai autoruzraugs veicis attiecīgu atzīmi būvdarbu žurnālā. Ierakstus būvdarbu žurnālā par saviem veiktajiem darbiem veic arī atsevišķu būvdarbu veicēju būvdarbu vadītāji.”;

 [R1]Liekas o.k. ja uzsākot, katra darba operāciju, ieraksta žurnālā uzsākšanas datumu, tad kamēr vienu un to pašu darbu veic-neraksta. Kad pabeidz darbu operāciju, tad veic ierakstu žurnālā. Šo arī liekas var saprogrammēt katrs uzņēmums savās kvalitātes sistēmās, kurā brīdī tiek automatiski nosūtīti dati uz BIS caur API.
24-TA-434
Plānotie grozijumi NAV Pieņemami:P.125.1
Piedāvājums pēc standartu principiem jāatstāj to šādi: 125.1 būvdarbu veikšanas dokumentācijas, piegādāto būvizstrādājumu un konstrukciju, ierīču, mehānismu un līdzīgu iekārtu sākotnējo kontroli;[R1] 

 [R1]Es teiktu, ka šis jāatstāj, jo tas atbilst LVS EN 1990: P. 4.8 Quality managament

24-TA-434
Plānotie grozijumi NAV Pieņemami:P.125.2

Piedāvājums pēc standartu principiem to izteikt šādi: 125.2. atsevišķu darba operāciju vai darba procesu tehnoloģisko kontroli, saskaņā ar standartiem un materiālu ražotāju vai citiem būvdarbu tehnoloģiskiem aprakstiem;

[R1]Es teiktu, ka šis jāatstāj, jo tas atbilst LVS EN 1990: B pielikums B.6. Execution quality un B.7 Execution quality

24-TA-434
Piedāvājums pēc standartu principiem, papildināt Mk. not. ar : P. 125.4. Nozīmīgo konstrukciju pieņemšanas aktus sagatavo par pabeigtu būves nesošo konstrukciju būvniecību. Būvniecības ierosinātājs un galvenais būvdarbu veicējs pirms būvdarbu uzsākšanas var vienoties par papildus nozīmīgo konstrukciju pieņemšanas aktu sarakstu, ievērojot būvdarbu veicēja iekšējo būvdarbu kvalitātes kontroles sistēmu un būvuzrauga plānu. Nozīmīgo konstrukciju pieņemšanas aktu sarakstu pievieno darbu veikšanas projektam, būvuzrauga plānam vai būvdarbu žurnālam.

 [R1]Loģisks turpinājums punktam 125.3., kad veiktas visas atsevišķu darbu operācijas saskaņā ar standartu prasībām, kā noslēguma kontrole varētu būt Nozīmīgo konstrukciju pieņemšanas akts.

24-TA-434
Piedāvājums pēc standartu principiem, izteikt šādi:
“128. Būvdarbus var turpināt, ja būvdarbu veicējs būvniecības informācijas sistēmā ir izveidojis un nodevis apstiprināšanai nozīmīgo konstrukciju un ugunsdrošībai nozīmīgas inženiertehniskās sistēmas pieņemšanas aktu. Ja būvuzraugs vai autoruzraugs konstatē veikto darbu neatbilstību būvniecības ieceres dokumentācijai vai standartiem, materiālu ražotāju vai būvdarbu tehnoloģijas prasībām, turpmākie darbi jāpārtrauc un jāveic attiecīgs ieraksts būvdarbu žurnālā, norādot izpildes termiņu.

Piedāvājums:  papildināt Būvniecības likuma Adminstratīvo atbildību sarakstu, piemēram:

Administratīvā atbildība par būvdarbu veikšanu, bez uzņēmuma izstrādātas būvdarbu kvalitātes kontroles sistēmas, tās neesamību vai nepietiekamību atbilstoši ēku būvnoteikumu 125. punkam.

Par būvdarbu veikšanu, bez uzņēmuma izstrādātas būvdarbu kvalitātes kontroles sistēmas, tās  neesamību vai nepietiekamību atbilstoši ēku būvnoteikumu 125. punkam, piemēro naudas sodu juridiskajai personai līdz tūkstoš naudas soda vienībām.

 [R1]Principā šobrīd praksē vērojama situācija, ka esošā likumdošana neveicina būvuzņēmējiem izstrādāt efektīvu kvalitātes kontroles sistēmu un uzņemties atbildību par tās ievērošanu, t.sk kvalitāti un drošumu. Bieži būvuzņēmēju biznesa interesēs neapskaužamā situācijā tiek nostādīti tieši atbildīgie būvspeciālisti. Ir vērojams, ka būvuzņēmējiem ir izdevīgāk neievērot prasības, bet nomainīt atbildīgos būvspeciālistus. Netiek nodrošināta pietiekama izsekojamība.
Ja nav iekšējo procesu izsekojamības un atbildības par to nodrošināšanu uzņēmumiem, tad  arī nevarēs noteikt atbildīgos reglamentētās sfērās.

Vai Ekonomikas ministrija, būvvaldes un BVKB redz, kā letālu seku gadījumā varēs identificēt problēmu cēloņus un noteikt būvniecības dalībnieku atbildību???

Skaidrības nolūkos, normatīvos aktos būtu precīzāk jādefinē prasības uzņēmumu iekšējai kvalitātes kontrolei, izsekojamībai, adminstratīvai atbildībai par to neievērošanu, kā arī vismaz piekļuvei šai iekšējai dokumentācijai no Būvvalžu, BVKB un Pasūtītāja puses, letālu seku vai būtisku pārkāpumu gadījumā. Šobrīd šadu prasību nav!
Piemēram ražotājus kontrolē kompetentā institucija kas izdevusi ražošanas kontroles procesa sertifikātu, tā arī reizi gadā vai līdz 5 gadiem pārbauda ražotāja būtisko procesu ievērošanu saskaņā ar standartu un neatbilstību gadījumā to var apturēt, bet būvuzņēmēju būvdarbu kvalitātes kontroles sistēmu un procesu atbilstību (kaut kam) t.sk tās ievērošanu neviens nekontrolē. Visi slēpjas aiz ISO 9001, bet kā zināms no eirokodeksu saimes standartiem, ISO 9001 ir tikai priekšnosacījums būvdarbu kvalitātes kontroles sistēmas izveidei. 

Nevajadzētu izlikties ka ar šiem grozijumiem viss tiks atrisināts, tikai radīts iespaids ka tā ir, bet faktiski būs vēl grūtāk kādam uzticēties un procesi necaurskatāmi. Lūgums iepazīties vismaz ar LVS EN 1990 Eirokodeksa principiem atiecībā uz drošumu un kvalitāti.

Ir atbalstāma birokrātijas mazināšana, bet vairāk jāraugas automatizācijas virzienā, uzņēmumiem jāveicina izmantot rīkus kas palīdz ģenerēt atskaites un efektivizēt iekšējos procesus.
 
11.03.2024. 13:52
Rihards Ābols - Būvuzraugs
Papildinot iepriekš izteiktos komentārus par Projektu 24-TA-434

Piedāvājums pēc standartu principiem papildināt  punktu 125. un izteikt šādi:: 125. Būvdarbu kvalitātes kontroles sistēmu katrs uzņēmums izstrādā atbilstoši savam profilam, veicamo darbu veidam un apjomam, nodrošina būvdarbu procesa izsekojamību, lai izvairītos no rupjām kļūdām. Būvdarbu kvalitātes kontrole ietver:

 [R1]Saskaņā ar EC 1990: p. 4.2 Structural reliability

 
11.03.2024. 14:28