Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Noteikumi par iedzīvotāju nodrošināšanu ar pirmās nepieciešamības precēm valsts apdraudējuma gadījumā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumi Nr. 755 “Noteikumi par iedzīvotāju nodrošināšanu ar pirmās nepieciešamības rūpniecības precēm valsts apdraudējuma gadījumā” nosaka iedzīvotāju nodrošinājumu ar pirmās nepieciešamības rūpniecības precēm (turpmāk - preces) valsts apdraudējuma gadījumā ar atliktajām piegādēm.

COVID-19 infekcijas straujās izplatības laikā, ministrija izskatīja iespēju noslēgt atlikto piegāžu līgumus par precēm, bet ņemot vērā mazumtirgotāju un vairumtirgotāju ieteikumus, kā arī, lai  neradītu mākslīgu preču iztrūkumu un satraukumu iedzīvotājos, ministrija atteicās no atlikto piegāžu līgumu slēgšanas.  Ievērojot to, ka liela daļa no Latvijas iedzīvotāju lietotājām precēm netiek ražotas Latvijā, būtiska ir pastāvīga preču piegāžu īstenošana. Rodoties būtiskiem piegāžu ķēžu traucējumiem, kā tas bija COVID-19 infekcijas pirmajā vilnī, un iedzīvotājiem pastiprināti izpērkot atsevišķas preces (veidojot ilgstošākus uzkrājumus), atsevišķu preču uzkrājumi mazumtirgotāju un vairumtirgotāju noliktavās būtiski samazinājās. Pie šādiem apstākļiem, slēdzot atlikto piegāžu līgumus, tas radītu vēl lielāku preču iztrūkumu - jo valsts iegādātos preces, kuras attiecīgajā brīdī ir deficīts, un iegādātās preces nodotu iedzīvotājiem. Tā kā liela daļa preču tiek ražotas citās valstīs vai arī Latvijas uzņēmumi ir būtiski atkarīgi no citu valstu izejvielu piegādēm, tad tas var radīt risku, ka preces var nebūt pieejamas krīzes situācijās, tādējādi ministrija nespēs apgādāt iedzīvotājus ar precēm. 

Krievijas veiktais iebrukums Ukrainā ieskicēja, ka  sabiedrība savstarpēji ir vienota un ir gatava atbalstīt līdzcilvēkus ar dažādu preču ziedojumiem. Ņemot vērā iedzīvotāju atsaucību un praktiskās iedzīvotāju vajadzības, tika nolemts, ka ir jāpārskata arī esošais preču saraksts, piesaistot saraksta sastādīšanā arī nevalstiskās organizācijas, kas ikdienā strādā ar bēgļiem.

Ņemot vērā daudzu iesaistīto pušu - ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, pašvaldības, Nodrošinājuma valsts aģentūra un atlikto piegāžu sniedzēji, ir nepieciešams vienkāršot sistēmu, lai krīzes situācijā būtu skaidra lēmumu pieņemšana un izpildītāji, un iedzīvotāji pēc iespējas ātrāk spētu saņemt atbalstu.
Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu Noteikumu projektā noteikto funkciju kvalitatīvāku un operatīvāku īstenošanu, ar Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka Noteikumu projektā noteiktos valsts pārvaldes uzdevumus īstenos Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor”. Vienlaikus ar Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” atrodas Ekonomikas ministrijas funkcionālā pārraudzībā. Kā arī Ekonomikas ministrija un Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” noslēdz līgumu  par Noteikumu projektā noteikto valsts pārvaldes uzdevuma veikšanu.

Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka preces tiek izsniegtas iedzīvotājiem valsts apdraudējuma gadījumā, kā tiek plānots veikt preču nodrošinājumu, izsniegšanu un kontroli.
Tāpat ir nepieciešams paredzēt, ka Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor”  plāno finanšu līdzekļus preču nodrošināšanai, veic preču iepirkumu, uzraudzību un kontroli, krājumu atjaunošanu, nosaka preču uzglabāšanas vietas un informē pašvaldību sadarbības civilās aizsardzības komisijas (turpmāk - komisijas), kur tiek uzglabātas tām paredzētās preces, pārskatīt preču sarakstu un skaitu un atļaut nodot preces valsts vai pašvaldību iestādēm bezatlīdzības kārtībā. Būtiski, ka vienas iestādes kompetencē ietilpst viss process, kas saistīts ar iedzīvotāju nodrošināšanu ar precēm valsts apdraudējuma gadījumā. Pie šādiem apstākļiem tiek nodrošināta ātrāka lēmuma pieņemšana un pilnīgāka informācija par kopējo sistēmu. Nosakot uzglabāšanas vietas, svarīgi ir, ņemot vērā iedzīvotāju un dzimuma sadalījumu katrā pašvaldību teritorijā, noteikt attiecīgajās pašvaldību teritorijās glabājamo preču skaitu. Tādējādi, krīzes situācijā, pašvaldības spēs pēc iespējas ātrāk sniegt palīdzību iedzīvotājiem, un pašvaldības jau laicīgi zinās konkrēto preču skaitu katrā noliktavā. Uzglabāšanas vietu decentralizācija ir būtiska, lai nodrošinātu pēc iespējas ātrāku palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem un pasargājot krājumus, ja ir radušies dažādi incidenti vai nelaimes gadījumi uzglabāšanas vietā. Svarīgi ir veikt ne tikai krājumu atjaunināšanu, bet paredzēt, ka krājumu skaits vai preču sortiments var tikt mainīts ņemot vērā kompetento iestāžu viedokli un potenciālos apdraudējumus. Gadījumos, ja ir nepieciešams veikt preču atjaunošanu, bet nav pieejams atjaunošanai pilns budžeta apjoms, ir nepieciešams paredzēt iespēju krājumiem noteikt prioritizāciju un atjaunot pakāpeniski, ņemot vērā prioritāti un par to informēt attiecīgās pašvaldības. Tāpat, lai lietderīgi tiktu izmantotas iegādātās preces, ir nepieciešams noteikts, ka, tuvojoties preču derīguma termiņa beigām, tiek izvērtētas iespējas nodot preces bez atlīdzībā Publisko personu mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā. 

Lai iegūtu datus par katru pašvaldību, nodrošināt, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde sniedz datus par katru pašvaldību pēc Sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” pieprasījuma. Dati tiks izmantoti plānojot preču daudzumu un veidus.
Paredzēt, ka komisijām ir jādeleģē un jāinformē Sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor”par kontaktpersonu vai tās  maiņu, jānosaka izsniegšanas punkti, jānodrošina preču piegādi no uzglabāšanas vietām, sniedz priekšlikumus par preču sortimentu un skaitu, informēt iedzīvotājus par preču izsniegšanu, organizēt un uzskaitīt izsniegtās preces un par to informēt Sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor”. Lai iedzīvotājiem pēc iespējas ātrāk sniegtu atbalstu, komisijām ir būtiski nozīmēt atbildīgo personu, kas ziņos Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor”  par nepieciešamību lietot krājumus, spēs laicīgi izplānot piegādes ceļus no uzglabāšanas vietām uz potenciālajiem izdales punktiem, pārraudzīs un iesaistīsies preču izsniegšanā un uzskaitē, lai Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” būtu aktuāla informāciju par preču skaitu, kas  ir izsniegtas iedzīvotājiem un kuru preču krājumus ir nepieciešams atjaunot, vai piegādāt papildus esošajiem krājumiem. Strādājot ikdienā un plānojot preču izsniegšanu, komisijas pārstāvim būs iespēja izteikt viedokli par preču sarakstu vai daudzumu, tādējādi nodrošinot, ka iedzīvotājiem tiks sniegta palīdzība, kura tā būs nepieciešama.
Politikas jomas
Enerģētika
Teritorija
Latvija
Norises laiks
18.05.2023. - 01.06.2023.
Informācija
Apspriešana tiek īstenota vienlaikus ar noteikumu projekta saskaņošanu, ņemot vērā dokumenta pieņemšanas steidzamību.
Fiziskās personas
Skaidrojums un ietekme
Ar pirmās nepieciešamības rūpniecības precēm ir plānots apgādāt valsts apdraudējuma gadījumā pārvietotās fiziskās personas. 
Juridiskās personas
Sagatavoja
Aleksandrs Vlads (EM)
Atbildīgā persona
Edmunds Valantis (EM)
Izsludināšanas datums
16.05.2023. 20:04

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts