Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Veselības aprūpes finansēšanas un organizēšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumi Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr.555).
Ir saņemti Nacionālā veselības dienesta* priekšlikumi Noteikumu Nr.555 pilnveidei un precizēšanai. Ievērojot minēto, lai aktualizētu Noteikumos Nr.555 ietverto tiesisko regulējumu, ir nepieciešami atbilstoši grozījumi Noteikumos Nr.555. Līdz ar to ir izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība””.
*Saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 1.novembra noteikumiem Nr.850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums" Nacionālā veselības dienests administrē veselības aprūpei paredzētos valsts budžeta līdzekļus, slēdz līgumus par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem norēķinās par sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, analizē noslēgto līgumu izpildi un apkopo informāciju par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, izstrādā no valsts budžeta līdzekļiem apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu tarifus un samaksas nosacījumus, kā arī sagatavo priekšlikumus par racionālu finansējuma izmantošanu, kas paredzēts no valsts budžeta apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu segšanai.
Ir saņemti Nacionālā veselības dienesta* priekšlikumi Noteikumu Nr.555 pilnveidei un precizēšanai. Ievērojot minēto, lai aktualizētu Noteikumos Nr.555 ietverto tiesisko regulējumu, ir nepieciešami atbilstoši grozījumi Noteikumos Nr.555. Līdz ar to ir izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība””.
*Saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 1.novembra noteikumiem Nr.850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums" Nacionālā veselības dienests administrē veselības aprūpei paredzētos valsts budžeta līdzekļus, slēdz līgumus par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem norēķinās par sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, analizē noslēgto līgumu izpildi un apkopo informāciju par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, izstrādā no valsts budžeta līdzekļiem apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu tarifus un samaksas nosacījumus, kā arī sagatavo priekšlikumus par racionālu finansējuma izmantošanu, kas paredzēts no valsts budžeta apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu segšanai.
Mērķa apraksts
Pilnveidot un precizēt valsts apmaksātās veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas, saņemšanas un apmaksas kārtību.
Politikas jomas
Veselības aprūpe
Teritorija
Latvijas Republika
Norises laiks
23.05.2025. - 06.06.2025.
Informācija
Publiskā apspriešana nodrošināta atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumiem Nr.639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā".
Fiziskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
Fiziskās personas, kurām ir tiesības saņemt valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Veselības aprūpes finansēšanas likumam.
Juridiskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
Ārstniecības iestādes, kas noslēgušas līgumu ar Nacionālo veselības dienestu par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.
Sagatavoja
Irita Kuzma (VM)
Atbildīgā persona
Agnese Vaļuliene (VM)
Izsludināšanas datums
23.05.2025. 17:36
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Artūrs Bērziņš - Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Slimnīca "Ģintermuiža""
MK Not.555 grozījumi:
6.pielikums “Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi”, 1.2.punkts Neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļā pieejamo ārstniecības personu skaits un fiksētās piemaksas apmērs:
1.2.7.4. sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Slimnīca “Ģintermuiža”” aizstāt 12.ailes “psihiatrs” informāciju “1” ar papildus piezīmi 1 15.
15 Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību " Slimnīca “Ģintermuiža”" nodrošinot psihiatru diennakts dežūras var aizstāt ar narkologa vai bērnu psihiatra diennakts dežūru
6.pielikums “Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi”, 1.2.punkts Neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļā pieejamo ārstniecības personu skaits un fiksētās piemaksas apmērs:
1.2.7.4. sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Slimnīca “Ģintermuiža”” aizstāt 12.ailes “psihiatrs” informāciju “1” ar papildus piezīmi 1 15.
15 Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību " Slimnīca “Ģintermuiža”" nodrošinot psihiatru diennakts dežūras var aizstāt ar narkologa vai bērnu psihiatra diennakts dežūru
26.05.2025. 13:31
Rinalds Muciņš - Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Aizkraukles slimnīca"
MK Not.555 grozījumi:
6.pielikums “Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi”, 1.2.punkts Neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļā pieejamo ārstniecības personu skaits un fiksētās piemaksas apmērs:
1.2.5.2. sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Aizkraukles slimnīca”” papildināt 1.ailes “internists” informāciju ar piezīmi “15” "15. sabiedrība ar ierobežotu atbildību " Aizkraukles slimnīca " nodrošinot internista diennakts dežūras var aizstāt ar anesteziologa reanimatologa diennakts dežūru";
1.2.5.2. sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Aizkraukles slimnīca”” aizstāt 4.ailes “ķirurgs” informāciju papildināt ar papildus piezīmi 1 16.
"16 sabiedrība ar ierobežotu atbildību " Aizkraukles slimnīca " nodrošinot ķirurga diennakts dežūras var aizstāt ar traumataologa diennakts dežūru";
6.pielikums “Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi”, 1.2.punkts Neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļā pieejamo ārstniecības personu skaits un fiksētās piemaksas apmērs:
1.2.5.2. sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Aizkraukles slimnīca”” papildināt 1.ailes “internists” informāciju ar piezīmi “15” "15. sabiedrība ar ierobežotu atbildību " Aizkraukles slimnīca " nodrošinot internista diennakts dežūras var aizstāt ar anesteziologa reanimatologa diennakts dežūru";
1.2.5.2. sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Aizkraukles slimnīca”” aizstāt 4.ailes “ķirurgs” informāciju papildināt ar papildus piezīmi 1 16.
"16 sabiedrība ar ierobežotu atbildību " Aizkraukles slimnīca " nodrošinot ķirurga diennakts dežūras var aizstāt ar traumataologa diennakts dežūru";
27.05.2025. 11:49
Edgars Siliņš - SIA "Kuldīgas slimnīca"
2.pielikums – Mikroķirurģija pieaugušajiem
2025.gadam plānotais finansējums 37,4 miljoni, pirmajos 3 mēnešos nedaudz zemāka izpilde (87% no plānotā) un 2025.gadam plānots “ietaupījums” 4,7 milj eiro.
Šis teorētiskais “ietaupījums” tiek novirzīts mikroķirurģijai un mugurkaula ķirurģijai.
NVD mājaslapā pieejamā informācija par operatīvo budžeta izpildi, redzams, ka IT gultām faktiskā izpilde par 2025.gada 3 mēnešiem ir 8,376 miljoni, kas veido 90% no plānotās perioda izpildes.
2024.gadā stacionāru izpildē IT gultām bija 38,6 miljoni
2023.gadā IT gultu izpilde bija 25,7 miljoni, bet jāņem vērā, ka 2023.gadā tika pārskatīti IT gultu tarifi.
Pēc savas būtības intensīvā terapijas ir neprognozējama un neatliekama. Ņemot vērā pagājušā gada izpildi un pieaugošu pacientu skaitu visās slimnīcās valstī, nav skaidrs kā iespējams rēķināt “ietaupījumu” tikai pēc 3 mēnešu izpildes, kas vienlaikus būtu globāls intensīvās terapijas finansējuma samazinājums par 12%. Ņemot vērā acīmredzamu plānotu budžeta pozīcijas pārstrādi gada ietvaros, VM priekšlikums būtu atbalstāms tikai tad, ja konkrēti tiktu paredzēts jau kompensācijas mehānisms un budžets IT gultu pārstrādēm, kuras noteikti veidosies visa gada ietvaros.
3.pielikums – mugurkaula slimību ārstēšana
Anotācijā nav sniegts skaidrs pamatojums, kāpēc nepieciešams ieviest šādu jaunu programmu ārpus esošās DRG programmas, it īpaši brīdī, kad visā veselības aprūpē runā par nepieciešamību veikt izdevumu samazināšanu.
Tāpat nav sniegts skaidrojums, kāpēc šāda mugurkaula ķirurģija tiek apmaksāta tikai reģionālai slimnīcai, nevis pakalpojums tiek nodrošināts V līmeņa universitātes slimnīcās (ir saprotama apmaksa TOS, jo tā ir specializētā slimnīca).
4.pielikums – Dežūrārsta kabinets
Slimnīca atbalsta dežūrārstu kabinetu izvietošanu ciešā sasaistē gan ar uzņemšanas nodaļām, gan pilnvērtīgu dežūrārstu kabinetu izveidošana lielākajās pilsētās (pēc NHS Urgent treatment centre modeļa), kas atslogotu slimnīcu uzņemšanas nodaļas. Tomēr ne anotācijā, ne pievienotajos datos nav sniegta informācija par esošo dežūrārstu kabinetu noslogojumu. Tāpat nav skaidri sniegts pamatojums, kāpēc dežūrārsta kabinetu paredzēts izveidot tikai RAKUS uzņemšanas nodaļā. Uzņemšanas nodaļu pārslodze ir gan PS KUS, gan RAKUS, gan Liepājas reģionālā slimnīcā un arī Daugavpils reģionālā slimnīcā. Tāpat 2024.gada aprīlī tika apstiprināta “uzņemšanas nodaļu stiprināšana”, kuras ietvaros RAKUS NMPUK tika apstiprināts finansējums 18 pamata speciālistiem (internists, NM ārsts, ķirurgs, ginekologs, traumatologs, neirologs, anesteziolgs) un PS KUS 12 pamata speciālistiem.
Šobrīd nav skaidrs pamatojums, kāpēc šāds kabinets būtu jāveido tieši RAKUS, ņemot vērā lielāku pamata speciālistu skaitu. Nav norādīta informācija par vidējo speciālistu noslogojumu uzņemšanu nodaļās, kas pamatotu šādu lēmumu.
Vienlaikus Slimnīca vērš uzmanību, ka stacionārās psihiatriskās palīdzības ārstēšanai jau 2025.gada pirmajos 3 mēnešos veidojusies pārstrāde vairāk nekā 700k EUR, un neatliekamo DRG pacientu ārstēšanai pārstrāde ir 1 miljons EUR. Tāpat Slimnīca piedalās darba grupā par stacionārā finansējuma plānošanu 2025.gadam un turpmākajiem, šie priekšlikumi, kuri tiešā veidā ietekmē stacionāru finansēšanu, nav tikuši apspriesti.
Ņemot vērā visus minētos argumentus, priekšlikums nav atbalstāms.
2025.gadam plānotais finansējums 37,4 miljoni, pirmajos 3 mēnešos nedaudz zemāka izpilde (87% no plānotā) un 2025.gadam plānots “ietaupījums” 4,7 milj eiro.
Šis teorētiskais “ietaupījums” tiek novirzīts mikroķirurģijai un mugurkaula ķirurģijai.
NVD mājaslapā pieejamā informācija par operatīvo budžeta izpildi, redzams, ka IT gultām faktiskā izpilde par 2025.gada 3 mēnešiem ir 8,376 miljoni, kas veido 90% no plānotās perioda izpildes.
2024.gadā stacionāru izpildē IT gultām bija 38,6 miljoni
2023.gadā IT gultu izpilde bija 25,7 miljoni, bet jāņem vērā, ka 2023.gadā tika pārskatīti IT gultu tarifi.
Pēc savas būtības intensīvā terapijas ir neprognozējama un neatliekama. Ņemot vērā pagājušā gada izpildi un pieaugošu pacientu skaitu visās slimnīcās valstī, nav skaidrs kā iespējams rēķināt “ietaupījumu” tikai pēc 3 mēnešu izpildes, kas vienlaikus būtu globāls intensīvās terapijas finansējuma samazinājums par 12%. Ņemot vērā acīmredzamu plānotu budžeta pozīcijas pārstrādi gada ietvaros, VM priekšlikums būtu atbalstāms tikai tad, ja konkrēti tiktu paredzēts jau kompensācijas mehānisms un budžets IT gultu pārstrādēm, kuras noteikti veidosies visa gada ietvaros.
3.pielikums – mugurkaula slimību ārstēšana
Anotācijā nav sniegts skaidrs pamatojums, kāpēc nepieciešams ieviest šādu jaunu programmu ārpus esošās DRG programmas, it īpaši brīdī, kad visā veselības aprūpē runā par nepieciešamību veikt izdevumu samazināšanu.
Tāpat nav sniegts skaidrojums, kāpēc šāda mugurkaula ķirurģija tiek apmaksāta tikai reģionālai slimnīcai, nevis pakalpojums tiek nodrošināts V līmeņa universitātes slimnīcās (ir saprotama apmaksa TOS, jo tā ir specializētā slimnīca).
4.pielikums – Dežūrārsta kabinets
Slimnīca atbalsta dežūrārstu kabinetu izvietošanu ciešā sasaistē gan ar uzņemšanas nodaļām, gan pilnvērtīgu dežūrārstu kabinetu izveidošana lielākajās pilsētās (pēc NHS Urgent treatment centre modeļa), kas atslogotu slimnīcu uzņemšanas nodaļas. Tomēr ne anotācijā, ne pievienotajos datos nav sniegta informācija par esošo dežūrārstu kabinetu noslogojumu. Tāpat nav skaidri sniegts pamatojums, kāpēc dežūrārsta kabinetu paredzēts izveidot tikai RAKUS uzņemšanas nodaļā. Uzņemšanas nodaļu pārslodze ir gan PS KUS, gan RAKUS, gan Liepājas reģionālā slimnīcā un arī Daugavpils reģionālā slimnīcā. Tāpat 2024.gada aprīlī tika apstiprināta “uzņemšanas nodaļu stiprināšana”, kuras ietvaros RAKUS NMPUK tika apstiprināts finansējums 18 pamata speciālistiem (internists, NM ārsts, ķirurgs, ginekologs, traumatologs, neirologs, anesteziolgs) un PS KUS 12 pamata speciālistiem.
Šobrīd nav skaidrs pamatojums, kāpēc šāds kabinets būtu jāveido tieši RAKUS, ņemot vērā lielāku pamata speciālistu skaitu. Nav norādīta informācija par vidējo speciālistu noslogojumu uzņemšanu nodaļās, kas pamatotu šādu lēmumu.
Vienlaikus Slimnīca vērš uzmanību, ka stacionārās psihiatriskās palīdzības ārstēšanai jau 2025.gada pirmajos 3 mēnešos veidojusies pārstrāde vairāk nekā 700k EUR, un neatliekamo DRG pacientu ārstēšanai pārstrāde ir 1 miljons EUR. Tāpat Slimnīca piedalās darba grupā par stacionārā finansējuma plānošanu 2025.gadam un turpmākajiem, šie priekšlikumi, kuri tiešā veidā ietekmē stacionāru finansēšanu, nav tikuši apspriesti.
Ņemot vērā visus minētos argumentus, priekšlikums nav atbalstāms.
30.05.2025. 09:43
Atlasīti 3 ieraksti.
Ierakstu skaits lapā25
