Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Par Konceptuālo  ziņojumu par alternatīviem, kompleksiem risinājumiem, lai atteiktos no Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumu Nr. 685 "Rezidentu uzņemšanas, sadales un rezidentūras finansēšanas kārtība" 28. punktā noteiktā pienākuma
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Normatīvais regulējums paredz pienākumu jaunajiem speciālistiem pēc valsts budžeta finansētas rezidentūras pabeigšanas noteiktu laiku strādāt specialitātē valsts veselības aprūpes sistēmā (atstrādes norma). Atstrādes norma tiek vērtēta neviennozīmīgi: Latvijas jauno ārstu ieskatā norma ir represīva, kamēr ārstniecības iestādēm tā ļauj piesaistīt veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai nepieciešamos speciālistus.
Mērķa apraksts
Konceptuālajā ziņojumā piedāvāti alternatīvi risinājumi, lai pakāpeniski atteiktos no atstrādes normas, vienlaikus nodrošinot  veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai nepieciešamos speciālistus.
Politikas jomas
Veselības aprūpe
Teritorija
Latvijas Republika
Norises laiks
16.05.2025. - 15.06.2025.
Informācija

Priekšlikumi iesniedzami elektroniski TAP portālā 
Fiziskās personas
  • Sabiedrība, rezidenti, jaunie ārsti, veselības nozares profesionāļi
Skaidrojums un ietekme
-
Juridiskās personas
  • Ārstniecības iestādes
Skaidrojums un ietekme
-
Sagatavoja
Daina Brante (VM)
Atbildīgā persona
Agnese Vaļuliene (VM)
Izsludināšanas datums
16.05.2025. 22:09

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Ramona Sātika - Veselības aprūpes darba devēju asociācija
1. VADDA ieskatā, ir nekorekti turpināt uzturēt maldinošu informāciju, ka valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus nodrošina tikai publiskās kapitālsabiedrības. Piedāvājam precizēt 9. punktu sekojošā redakcijā:

[9] Izmaiņas demogrāfijas rādītāju prognozēs liecina par strauju kopējā iedzīvotāju skaita samazināšanos ilgtermiņā uz jaunākās vecuma grupas iedzīvotāju rēķina (skt.1.attēlu). Paredzams, ka samazinoties jaunākās vecuma grupas īpatsvaram, samazināsies kopējais, vietējās izcelsmes studējošo skaits, tajā skaitā medicīnas jomā. Tā pat paredzams, ka palielinoties vecākā gada gājuma iedzīvotāju īpatsvaram, pieaugs nepieciešamība pēc vispārējās medicīniskās aprūpes pakalpojumiem tuvāk iedzīvotāju dzīvesvietai, tādējādi radot nepieciešamību pēc vēl mērķtiecīgākas jauno speciālistu plānošanas. Palielināsies pieprasījums pēc plašas kompetences speciālistiem (ģimenes ārsts, internists), kā arī specialitātēm, kas saistītas ar vecuma ietekmi uz pacienta veselību (geriatrs, paliatīvās aprūpes ārsts u.c.). Atsakoties no atstrādes normas, alternatīviem risinājumiem ir jāspēj garantēt pietiekamu personāla  nodrošinājumu valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai.

2. VADDA aicina 22.punktā pēdējo teikumu no ziņojuma svītrot, jo nav saprotama doma, par kādiem pienākumiem ir runa. Valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojuma standarti, nosacījumi, apmaksa, atlase visiem ir identiski, turklāt publiskās kapitālsabiedrības ir ļoti dažādas (https://www.vm.gov.lv/lv/veselibas-ministrijas-kapitalsabiedribas).

[22] Veselības aprūpes darba devēju asociācija vairākkārt ir vērsusi VM uzmanību uz nevienlīdzīgu attieksmi pret valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem, ļaujot par valsts budžeta līdzekļiem izglītību ieguvušiem speciālistiem atstrādi veikt tikai publiskajās kapitālsabiedrībās, kas tādējādi tām rada priekšrocības speciālistu nodrošināšanā, lai arī valsts apmaksātie pakalpojumi tiek sniegti arī privātajā sektorā.

3. VADDA aicina 23.punktā dzēst teikuma daļu: “…., tādējādi paplašinot ārstniecības iestāžu klāstu, kuras secīgi varētu tikt iekļautas atrstrādes normas īstenošanas nosacījumos.”, jo atstrādei ar rezidentūras vietām nav korelācijas, to arī nenosaka neviens no normatīvajiem aktiem un neatbilst praksei:

[23] Kopš 2024.gada valsts budžeta finansētās rezidentūras vietas tiek plānotas arī privātajās ambulatorajās ārstniecības iestādēs, kas sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus (5% jeb ~14 rezidentūras vietas no kopējā rezidentūras vietu skaita (289 vietas 2024.gadā)).

4. Ziņojuma 24.punktā  norādītais OECD ieteikums Lietuvai ieviest obligāto atstrādi tiek minēts kā potenciāli attiecināms uz Latvijas situāciju, tomēr ziņojumā nav sniegts pietiekams pamatojums. VADDA aicina 24. punktā pamatojumu atspoguļot plašāk, kā arī papildināt, vai to plānots attiecināt tikai uz publiskajām kapitālsabiedrībā vai, neraugoties uz īpašnieku statusu, uz visām ārstniecības iestādēm, kas sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus.

5. VADDA aicina no 30.punkta 3)apakšpunkta svītrot vārdu “privātajās”, jo rezidentūras vietu skaita uzņemšanas sadalījumā ir arī pašvaldības ārstniecības iestādes, piemēram, Rīgas. Aicinām punktu izteikt sekojošā redakcijā:
3) 2024.gadā veiktas izmaiņas rezidentūras uzņemšanas nosacījumos, sasaistot valsts budžeta rezidentūras vietas ar ārstniecības iestādi (77% vietas slimnīcās, 18% primārajā veselības aprūpē, 5% ambulatorajās iestādēs);

6. Uz problēmu par konkurences kropļošanu, šķirojot ārstniecības iestādes pēc to īpašnieka statusa, VADDA jau vairākkārt ir vērsusi uzmanību. Tam piekrīt arī augstskolas, Jauno ārstu asociācija un ziņojuma izstrādes darba grupa. Ar šādu praksi tiek pārkāpti gan Eiropas Savienības, gan Latvijas normatīvie akti, kas reglamentē godīgas konkurences principu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu jomā, radot nepamatotas priekšrocības publiskajām kapitālsabiedrībām. Ņemot vērā iepriekš minēto, no 1.tabulas 3.risinājuma varianta II Soļa: papildu piesaistes risinājumu izstrāde aicinām svītrot apakšpunktu:

✔ kritēriji atstrādes attiecināšanai visās ārstniecības iestādēs, kas sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus;

un 1.tabulas 3.risinājuma varianta I Soli:  Atstrādes normas “mīkstināšana” papildināt ar jaunu apakšpunktu:

✔ tiek veikti grozījumi MK noteikumos Nr.685, nosakot, ka “atstrāde” tiek attiecināta uz visām ārstniecības iestādēm, kuras sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus, neatkarīgi no īpašnieku statusa.

7. 1.tabulas 3.risinājuma varianta aili “Plusi” aicinām papildināt ar 8) apakšpunktu sekojošā redakcijā:
8) Radot vienlīdzīgus nosacījumus jauno speciālistu piesaistē visām ārstniecības iestādēm, kas sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus, tiek novērsta negodīga konkurence starp šīm iestādēm.

8. Aicinām papildināt 1.tabulas 3.risinājuma varianta ailes “Mīnusi” 3) apakšpunktā minēto formulējumu “izglītības kvalitātes izaicinājumi”, skaidrojot plašāk kādi konkrēti izaicinājumi ar to ir domāti.

9. 37. punktā aicinām dzēst teikuma daļu “…vai citai institūcijai.”, jo valstij nav jānodarbojas ar darbaspēka piesaisti komercdarbībai. Aicinām punktu izteikt sekojošā redakcijā:

[37] Saskaņā ar inovāciju sprinta rezultātiem tiks izstrādāta mājaslapa “Cilvēkresursu aģentūra”, kuru pēc sekmīgas pilottestēšanas sākotnēji plānots izvietot un uzturēt Veselības ministrijas IT sistēmā, tomēr ilgtermiņā, apzinot nepieciešamos resursus, tiks vērtēta iespēja risinājumu nodot ārpakalpojumā.

10. 38. punktu aicinām precizēt, jo, VADDA ieskatā, nav pieļaujams, ka mājaslapu varēs izmantot tikai publiskās kapitālsabiedrības, tā radot priekšrocības tikai daļai no ārstniecības iestādēm, kas sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus. Aicinām punktu iztikt šādā redakcijā:

[38] Mājaslapa paredzēs gan darba meklētāju, gan darba devēju autentifikācijas iespējas, profilu izveidi, atlases (filtrēšanas) funkcijas, novērtēšanas un komunikācijas iespējas. Pakāpeniski mājas lapas funkcionalitātes plānots paplašināt, paredzot sociālās un kultūras pasākumu reklamēšanas iespējas, statistikas apkopošanu u.c. Mājaslapas uzturēšanai un pilnveidošanai tiks piesaistīts papildu personāls (papildu slodze). Mājaslapas funkcionalitāte tiks pārbaudīta sadarbībā ar darba devējiem (slimnīcām, pašvaldībām) un darba ņēmējiem (t.sk., LJĀA pārstāvjiem), kura pēc sekmīgas pilottestēšanas kļūs pieejama visām ārstniecības iestādēm, kas sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus.

11. VADDA iebilst 4.3.1. un 42. punktā norādītajam formulējumam, turklāt tas neatbilst darba grupas lēmumam. Nav saprotams, kas ir jāvērtē un kādi kritēriji ir jāizstrādā. Jau šobrīd daļa jauno ārstu “slimnīcās” strādā arī ambulatorajā sadaļā. Turklāt, attīstoties dienas stacionāra pakalpojumiem, arvien vairāk valsts apmaksātus pakalpojumus nodrošina arī privātās un pašvaldības ārstniecības iestādes. Ņemot vērā iepriekš minēto, no ziņojuma projekta aicinām svītrot 4.3.1. un 42. punktu, papildinot 41.punktu ar jaunu apakšpunktu, izsakot to sekojošā redakcijā:

5) veikt grozījumus MK noteikumos Nr.685, nosakot, ka “atstrāde” tiek attiecināta uz visām ārstniecības iestādēm, kuras sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus, neatkarīgi no īpašnieku statusa.

12. Dzēst 2.tabulas 3.1. punktu, jo ir ietverts jau šīs tabulas 2. pasākumu punktā.
30.05.2025. 10:00