Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Kārtība, kādā kontrolē un apkaro salmonelozi un citas ar pārtikas produktiem pārnēsājamu infekcijas slimības mājputnu ganāmpulkos, kas paredzēti pārtikas produktu iegūšanai nelielā apjomā un tiešai piegādei galapatērētājam
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Patlaban spēkā ir Ministru kabineta 2007. gada 6. novembra noteikumi Nr. 741 „Kārtība, kādā kontrolē un apkaro salmonelozi un citas ar pārtikas produktiem pārnēsājamas infekcijas slimības mājputnu ganāmpulkos, kas paredzēti pārtikas produktu iegūšanai nelielā apjomā un tiešai piegādei galapatērētājam” (turpmāk – noteikumi Nr. 741) un tajā noteiktās tiesiskās normas jāpārskata un jāpilnveido, jo nepieciešams:
1) precizēt salmonelozes un tuberkulozes kontroles un apkarošanas kārtību, nenosakot prasības par tādu salmonelozes ierosinātāju serotipu izmeklēšanu kā S. infantis, S. hadar un S. virchow, kā arī prasības par mikoplazmozes, putnu tīfa un pulorozes kontroli;
2) konsekvences nolūkos noteikt putnu apjomu novietnē saskaņā jau ar spēkā esošo regulējumu;
3) precizēt terminus;
4) noteikt paraugu ņemšanas, marķēšanas un nosūtīšanas nosacījumus;
5) noteikt prasības paškontroles parauga nosūtīšanai uz citu Eiropas Savienības references laboratoriju;
6) noteikt nosacījumus, kādā personas apmāca paškontroles paraugu ņemšanā un izsniedz un aptur sertifikātu par apmācību, kā arī reģistrē apmācītās personas (mājputnu īapšnieks vai turētājs, praktizējošs veterinārārsts). Tāpat jānosaka prasība par apmācīto ppersonu stāsies spēkā 2023. gada 1. novembrī;
7) noteikt, ka ir atļauta mājputnu profilaktiskā vakcinācija pret salmonelozi, izmantojot inaktivētās vai marķētās dzīvo celmu vakcīnas. 
Tā kā nepieciešamo grozījumu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu Nr. 741 normu apjoma, ir sagatavots jauns noteikumu projekts.
Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai:
1) precizētu tiesību normas par salmonelozes un citu ar pārtikas produktiem pārnēsājamu infekcijas slimību kontroli un apkarošanu mājputnu ganāmpulkos, kas paredzēti pārtikas produktu iegūšanai nelielā apjomā un tiešai piegādei galapatērētājam (turpmāk – mājputnu ganāmpulks);
2) noteiktu jaunas prasības par personu apmācību paškontroles paraugu ņemšanā un kārtību, kādā izsniedz un aptur sertifikātu par apmācību, kā arī reģistrē apmācītās personas.
Politikas jomas
Dabas resursu, lauksaimnieciskās ražošanas un pārstrādes politika
Teritorija
-
Norises laiks
12.10.2022. - 26.10.2022.
Informācija
Projekts sagatavots, lai precizētu tiesību normas par salmonelozes un citu ar pārtikas produktiem pārnēsājamu infekcijas slimību kontroli un apkarošanu mājputnu ganāmpulkos, kas paredzēti pārtikas produktu iegūšanai nelielā apjomā un tiešai piegādei galapatērētājam (turpmāk – mājputnu ganāmpulks), kā arī noteiktu jaunas prasības par personu apmācību paškontroles paraugu ņemšanā un kārtību, kādā izsniedz un aptur sertifikātu par apmācību, kā arī reģistrē apmācītās personas.
Fiziskās personas
  • Mājputnu īpašnieki vai turētāji
Skaidrojums un ietekme
-
Juridiskās personas
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome (LOSP)
  • Tautas putnkopju biedrība
  • Latvijas šķirnes putnu un sīkdzīvnieku audzētāju biedrība
  • Latvijas Sīkdzīvnieku audzētāju biedrība "Trusis un citi"
  • Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija, Latvijas permakultūras biedrība
  • Latvijas Veterinārārstu biedrība
  • Praktizējošie veterinārārsti
Skaidrojums un ietekme
Noteikumu projekts neparedz ieviest jaunu administratīvo procedūru. Noteikumu projekts sniedz iespēju mājputnu īpašniekiem uzraudzīt salmonelozi un tuberkulozi mājputnu ganāmpulkā un neizplatīt šīs slimības ar olas un svaigas gaļas realizāciju galapatērētājam.
Noteikumu projekts:
1) uzņēmējdarbības vidi skars tikai tad, ja salmoneloze vai tuberkuloze tiks konstatēta mazajā mājputnu ganāmpulkā. Salmonelozes un tuberkulozes gadījumā tiks ierobežota mājputnu un no tiem iegūto produktu izplatīšana un tirdzniecība, tāpat blakusproduktu nozare (dzīvnieku izcelsmes produktu izplatīšana un tirdzniecība), jo mājputnu izcelsmes blakusprodukti ir otrās kategorijas materiāls.
2) nenosaka stingrākas prasības salmonelozes un tuberkulozes kontroles un apkarošanas kārtībā, bet nosaka detalizētus pasākumus, kas īstenojami, ja ir aizdomas par inficēšanos ar salmonelozi vai saslimšanu ar salmonelozi vai tuberkulozi vai tiek apstiprināta salmonelozes vai tuberkulozes diagnoze (rīcībai ar dzīvnieku, dzīvnieka īpašnieka vai turētāja pienākumus) un neuzliek lielāku administratīvo slogu komersantiem un privātpersonām.
Noteikumu projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir ietekme uz atbilstības izmaksām (naudas izteiksmē), un tas rada atbilstības izmaksas mērķgrupai, ko veido fiziskas personas (mājputnu īpašnieki vai turētāji) un juridiskas personas (praktizējošs veterinārārsts), kas vēlēsies īstenot salmonelozes kontroles un apkarošanas pasākumus un apgūt nepieciešamās zināšanas izglītības centrā par paškontroles paraugu ņemšanu, marķēšanu un nosūtīšanu salmonelozes laboratoriskai izmeklēšanai.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
-
Sagatavoja
Sigita Tauriņa (ZM)
Atbildīgā persona
Zanda Matuzale (ZM)
Izsludināšanas datums
12.10.2022. 18:28

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Fiziska persona

Izskatīju projektu 22-TA-2489 ‘Kārtība, kādā kontrolē un apkaro salmonelozi un citas ar pārtikas produktiem pārnēsājamu infekcijas slimības mājputnu ganāmpulkos, kas paredzēti pārtikas produktu iegūšanai nelielā apjomā un tiešajai piegādei galapatērētājam’. Nav iebildumu, ka tiek mazināts PVD slogs katrā saimniecībā veikt ikgadēju kontroli par budžeta līdzekļiem un abas reizes parauga ņemšanu uzticēt novietnes īpašniekam par īpašnieka līdzekļiem. Ja šādi tiek taupīti valsts līdzekļi, tad galīgi nav saprotams un pieņemams izstrādātais birokrātiskais slogs apmācības projekta realizācijai ar eksāmenu un sertifikāciju ar termiņu uz 5 gadiem, ja šo darbu saimniecības reizi gadā veic no 2007. gada. Piedāvāju svītrot punktu 52.2 un visus punktus no 53 līdz 60. Kategoriski iebilstu, ka antibiotiku atlieku atklāšana mājputnu produktos tiek pielīdzināta salmonelozei ar tam izrietošām sekām. Piedāvāju 12. punktu formulēt sekojošo 'Ja šo noteikumu 11. punktā minētajā paraugā konstatē veterināro zāļu (antibiotiku) atlieku klātbūtne, tad dienesta attiecīgā teritoriālā struktūrvienība vienas darbdienas laikā nosaka mājputnu un no tiem iegūto pārtikas produktu izplatīšanas ierobežojumus novietnē līdz atkārtota ārpuskārtas parauga negatīva rezultāta saņemšanai kā uz antibiotiku un antimikrobiālo līdzekļu atlikumu klātbūtni, tā uz salmonelozes esamību par klienta līdzekļiem'. Ņemot vērā smagās sekas uz saimniecību salmonelozes pozitīva rezultāta atklāšanas gadījumā, kas var draudēt pat ar saimniecības bankrotu vai lēmumu likvidēt mājputnu turēšanu, ļoti lūdzu MK noteikumos iestrādāt iespēju apstrīdēt kontroles un ārpuskontroles paraugu rezultātus pozitīva salmonelozes, ar iespēju par BIOR rezultātu vēlreiz pārliecināties, nosūtot paraugu uz citu Eiropas Savienības dalībvalsts references laboratoriju. Tas ir viens no galveniem punktiem, lai reģistrētos oficiālai saimnieciskai darbībai pie maziem produkcijas apjomiem. Šaubas un cilvēciskais faktors pastāv vienmēr un tiesā iepriekšminētos punktus apstrīdēt nav iespējams, jo līdz tiesvedības uzsākšanai putni jau būs izkauti. Tāpēc būtu 5tikai samērīgi turētājam tik kritiskā situācijā ļaut apstrīdēt Salmonelozes atklāto pozitīvo rezultātu. Iesaku sekojošo kā versiju ' Pozitīva salmonelozes rezultāta gadījumā paškontroles, dienesta kontroles vai ārpuskārtas kontroles ņemtajos paraugos mājputnu īpašniekam vai turētājam ir tiesības nedēļas laikā pēc rezultātu saņemšanas pieprasīt kontroles dienestam atkārtotu paraugu noņemšanu, kas tiek nosūtīts uz citu Eiropas Savienības dalībvalsts references laboratoriju. Analīzes rezultātu nesakritības gadījumā tiek noņemts trešais paraugs un pēc abu pušu vienošanās nosūtīts vēl uz citu Eiropas Savienības dalībvalsts references laboratoriju. Paraugu noņemšanu un analīzes izmaksas sedz mājputnu īpašnieks vai turētājs'.

Dr.med. ,RSU asociētais profesors Guntars Selga
Novietnes LV1614255 īpašnieks
25.10.2022. 15:49
Fiziska persona
Iepazinos ar sabiedriskā apspriešanā izlikto MK noteikumu projektu 22-TA-2489 'kārtība, kādā kontrolē, un apkaro salmonelozi un  citas ar pārtikas produktiem pārnēsājamas infekcijas slimības mājputnu ganāmpulkos, kas paredzēti pārtikas produktu iegūšanai nelielā apjomā un tiešajai piegādei galapatērētājam'.
Atbalstu 2 paraugu noņemšanu gada laikā par novietnes īpašnieka vai turētāja līdzekļiem, tādejādi taupot kontrolējošo institūciju līdzekļus. Šai kontekstā nesaprotama ir birokrātiskās mācību programmas ieviešana ar sertifikāciju uz termiņu  5 gadi aktivitātei, ko novietnes īpašnieki jau veic no 2007. gada reizi gadā, pie tam ar paredzamām izmaksām, kas daudzām mazām saimniecībām neliksies paceļama pie nelielā produkcijas apjoma un esošās krīzes situācijas. Šāda birokrātiskā un administrātīvā sloga uzlikšana mazajām saimniecībām drīzāk šķiet ZM  savas padotās iestādes lobēšana ar stabilu finansējuma nodrošinājumu. 

Ierosinu  svītrot punktā 52.2. tekstu 'gala kvalifikācijas teorētiskā un prakstiskā eksāmena'. Svītrot visus punktus no 53. punkta līdz 60. punktam ieskaitot. 

Minētajā MK noteikumu projektā kategoriski iebilstu pret antimikrobiālo līdzekļu atlieku atrašanas  sasaisti  ar salmonelozi, piemērojot  prasības, kādas noteiktas salmonelozes pozitīva parauga gadījumā. Antimikrobiālo līdzekļu lietošanas aizliegšana ir pretrunā ar veterinārās medicīnas likumu III.nodaļas, 15. panta 2 sadaļu. Nav pieņemami, ka dotajā MK noteikumu projektā 11. pantā nav norādīts laiks no paškontroles parauga noņemšanas līdz kontroles parauga noņemšana, kas apstrīd pašķontroles paraugu, tā kā pat īsā laika periodā situācija saimniecībā var mainīties. 

Ierosinu 12. punktu izteikt sekojošā redakcijā 'ja šo noteikumu 11. punktā minētajā paraugā konstatē veterināro zāļu (antibiotiku) atklieku klātbūtni, tad dienesta attiecīgā teritoriālā struktūrvienība vienas darba dienas laikā nosaka mājputnu un no tiem iegūto pārtikas produktu izplatīšanas ierobežojumus novietnē līdz atkārtota ārpuskārtas ņemta parauga negatīva rezultāta saņemšanai kā uz antibiotiku atliekām, tā uz salmonelozes esamību par klienta līdzekļiem'.  

Pārdomātas darbības, barības, sakārtotas likumdošanas un biodrošības jautājumu rezultātā iespējams ļoti samazināt antibiotiku lietošanu vai pat pilnīgu to nelietošanu pat ārstniecības nolūkos, bet tas prasa ilgstošu darbu ilgākā laika posmā, un to nevar panākt ar striktu, tūlītēju un pat neloģisku un barbarisku darbību (iespējams, pat veselu putnu izkaušanu). Somijas putnkopības asociācijas izpilddirektore savā lekcijā starptautiskā seminārā sacīja, ka putnu audzēšana pilnīgi bez antibiotikām (ieskaitot  ārstēšanu) iespējama, bet tas prasa sakārtotu vidi, atšķirīgu barības formulu ieviešanu un likumdošanu, kas Somijas gadījumā prasījis 10 gadus ('antibiotic-free broiler production').  

Izkskatot šo likumrpjektu, vēlams iekļaut punktu, kas dotu novietņu īpašniekam vai turētājam iespēju apstrīdēt  kontrolējošās iestādes ņemto kontroles vai ārpuskontroles rezultātu vai references laboratorijas  BIOR veikto analīžu rezultātu. Viemnēr pastāv cilvēciskais faktors un cilvēku šaubas. Gadījumā, kad salmonelozes pozitīva rezultāta gadījumā draud mazās lauku saimniecības pilnīga izputēšana, vērtīgu putnu, tai skaitā ilgi audzēta vaislas ganāmpulka pilnīga izkaušana bieži bez atjaunošanas iespējām, ir jādod iespēja būt pārliecinātam par tā nepieciešamību bez kļūdas esamības. Tiesas ceļā vai citādi apstrīdēšana nav iespējama, tā kā pat līdz tiesvedības uzsākšanai visi putnu tiks izkauti. 

Ierosinu iekļaut punktu 30.3. 'Pozitīva salmonelozes rezultāta gadījumā kontrolējošās organizācijas vai vetārsta ņemtajos kontroles vai ārpuskontroles paraugos mājputnu īpašniekam vai turētājam ir tiesības nedēļas laikā pēc rezultātu paziņošanas pieprasīt kontroles dienestam atkārtotu paraugu noņemšanu  un nosūtīt uz citu Eiropas Savienības dalībvalsts references laboratorija. Abu laboratoriju rezultātu nesakritības gadījumā, tiek ņemts paraugs trešo reizi un nosūtīts vēl uz kādu citu  Eiropas Savienības dalībvalsts references laboratoriju. 

Iekļaujot šajā likumprojektā piedāvāto punktu 30.3. mainīt  punkta 30.3 numerāciju uz 30.4 . 
Papildināt punktu 30.4 ar punktu 30.3 un punktu 32. un 33. papildināt ar punktu 30.3. 

Šāda kontroles iespēja vairotu uzticību PVD un nebūtu nolemtības sajūta, ka vara dara, kā vēlas, bet rezultāti  ir neapstrīdami. 

Paldies, kas iestrādāts paškontroles (mājputnu īpašniekla vai turētāja ) ņemtā parauga vēlreizēja pārbaude no kontrolējošās organizācijas puses, kas ļauj būt pārliecinātām, ja es pats ņemu paraugus un kļūdos, kļūdas rezultātā putni netiek likvidēti.  
 
25.10.2022. 21:37