Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Informatīvais ziņojums par iekļaujošās izglītības attīstību visās izglītības pakāpēs
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Izvērtējot esošo situāciju iekļaujošās izglītības jomā Latvijas izglītības iestādēs visās izglītības pakāpēs, tika apzināta tajās pastāvošās atbalsta sistēmas un rīki, taču tika secināts, ka jāveido vienota izpratne un sistēmiska pieeja iekļaujošās izglītības stiprināšanai, tai skaitā arī pilnveidojot spēkā esošo tiesisko regulējumu un rodot jaunus, efektīvākus risinājumus, turpmākai iekļaujošās izglītības attīstībai.
Mērķa apraksts
Informatīvā ziņojuma par iekļaujošās izglītības attīstību visās izglītības pakāpēs mērķis ir raksturot esošo situāciju iekļaujošās izglītības jomā, novērtēt iekļaujošās izglītības attīstību, identificēt tās stiprās un vājās puses, plānot nepieciešamos un iespējamos uzlabojumus visās izglītības pakāpēs.
Politikas jomas
Izglītības un zinātnes politika
Teritorija
Latvija
Norises laiks
24.03.2025. - 07.04.2025.
Informācija
Ziņojumā iekļauts turpmākās rīcības plāns, plānotās darbības iekļaujošās izglītības attīstībai visās izglītības pakāpēs.
Fiziskās personas
- studenti
- skolēni
- pirmsskolas vecuma bērni
Skaidrojums un ietekme
Vecāki (likumiskie pārstāvji, personas kas realizē aizgādību), izglītības iestāžu darbinieki.
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Skaidrojums un ietekme
Izglītības iestāžu dibinātāji. Pašvaldības.
Sagatavoja
Olga Ozola (IZM)
Atbildīgā persona
Jānis Paiders (IZM)
Izsludināšanas datums
24.03.2025. 14:52
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Jelgavas valstspilsētas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestāde "Lācītis"
Runājot par iekļaujošu izglītību pirmsskolā, ļoti svarīgi būtu, lai iestādē ir arī speciālais pedagogs ar atbilstošu darba slodzi, jo bez sociālā pedagoga ir iespējams arī iztikt, bet speciālajam pedagogam ir ļoti būtiska nozīme dabā ar bērniem, kuriem ir kādas attīstības problēmas. Un speciālais pedagogs jau slīdzinoši agrīni redz šos bērnus, kuriem ir kādi attīstības traucējumi
Noteikti grupa, kurā ir jau tā dažāda attīstības līmeņa bērni, tie kuriem jau ir speciālās programmas iekļaujami nebūtu vairāk, kā 2 un pedagogam būtu papildus laiks ar šādiem bērniem strādāt pēc individuālā plāna, lai bērns varētu pilnveidoties. Svarīgi būtu arī tas, ka pedagogam būtu lielāka ietekme uz vecākiem, lai virzītu bērnu uz agrīnu izpēti un pie speciālistiem. ( klīniskais psihologs, neirologs, psihiatrs) Arī tas, lai pašvaldība piedāvātu vecākiem tādu iespēju ( kompleksu), kur vecāks salīdzinoši ātrā laika periodā varētu aizvest bērnu un saņemt kvalitatīvu izpēti. Lielāku atbildību no pašvaldību pedagoģiski medicinisko komisiju speciālistiem par piešķirto speciālās sprogrammas atbilstību bērna traucējumiem. Iestādēm likumā noteiktu ietekmi, lai vecāki uzņemtos atrbildību par agresīvu bērnu rīcību.uzskatu, ka nav normāla situācija, ja grupā ir 24 bērni, no kuriem 5 ir ar dažādiem attīstības traucējumiem ( bet vecāki saka, ka manam bērnam viss ir kārtība, vai vecākam nav iespēju bērnu aizvest uz izpēti) un ikdienas mācību un audzināšanas darbā ir viens grupas pedagogs un skolotāja pligs ( auklīte), cik kvaliatīvs var būt izglītības process un katra viena bērna attīstība un izaugsme šādā situācijā?? Bieži vien trūkstošo atbalsta speciālistu dēļ un lielā bērnu skaita grupā dēļ, ( no kuriem vēl pāris ir ar att. traucējumiem) zaudētāji ir pilnīgi visi gan bērni gan pedagogi!! Diemžēl, ar katru gadu iekļaujmo ērnu ir arvien vairāk un uzņemot bērnus no 1,5 gadiem apmēram gada beigās var redzēt bērnus, kuriem ir nepieciešama iekļušana un atbalsta speciālisti, bet ceļš ir ilgs...
Noteikti grupa, kurā ir jau tā dažāda attīstības līmeņa bērni, tie kuriem jau ir speciālās programmas iekļaujami nebūtu vairāk, kā 2 un pedagogam būtu papildus laiks ar šādiem bērniem strādāt pēc individuālā plāna, lai bērns varētu pilnveidoties. Svarīgi būtu arī tas, ka pedagogam būtu lielāka ietekme uz vecākiem, lai virzītu bērnu uz agrīnu izpēti un pie speciālistiem. ( klīniskais psihologs, neirologs, psihiatrs) Arī tas, lai pašvaldība piedāvātu vecākiem tādu iespēju ( kompleksu), kur vecāks salīdzinoši ātrā laika periodā varētu aizvest bērnu un saņemt kvalitatīvu izpēti. Lielāku atbildību no pašvaldību pedagoģiski medicinisko komisiju speciālistiem par piešķirto speciālās sprogrammas atbilstību bērna traucējumiem. Iestādēm likumā noteiktu ietekmi, lai vecāki uzņemtos atrbildību par agresīvu bērnu rīcību.uzskatu, ka nav normāla situācija, ja grupā ir 24 bērni, no kuriem 5 ir ar dažādiem attīstības traucējumiem ( bet vecāki saka, ka manam bērnam viss ir kārtība, vai vecākam nav iespēju bērnu aizvest uz izpēti) un ikdienas mācību un audzināšanas darbā ir viens grupas pedagogs un skolotāja pligs ( auklīte), cik kvaliatīvs var būt izglītības process un katra viena bērna attīstība un izaugsme šādā situācijā?? Bieži vien trūkstošo atbalsta speciālistu dēļ un lielā bērnu skaita grupā dēļ, ( no kuriem vēl pāris ir ar att. traucējumiem) zaudētāji ir pilnīgi visi gan bērni gan pedagogi!! Diemžēl, ar katru gadu iekļaujmo ērnu ir arvien vairāk un uzņemot bērnus no 1,5 gadiem apmēram gada beigās var redzēt bērnus, kuriem ir nepieciešama iekļušana un atbalsta speciālisti, bet ceļš ir ilgs...
25.03.2025. 15:12
Evisa Stankus - Latvijas Bērnu labklājības tīkls
"Informatīvā ziņojuma par iekļaujošās izglītības attīstību visās izglītības pakāpēs" Turpmākās rīcības plāna 2. punkts paredz "Pilnveidot normatīvo regulējumu attiecībā uz izglītojamo skaitu vienā pirmsskolas izglītības grupā, nosakot, ka vienā pirmsskolas izglītības grupā tiek iekļauti ne vairāk kā divi izglītojamie ar speciālajām vajadzībām, no kuriem ne vairāk kā viens izglītojamais ir ar garīgās attīstības traucējumiem vai ne vairāk kā viens izglītojamais ir ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem."
Lūdzam grozīt šo punktu, jo tas ir pretrunā iekļaujošas izglītības politikai Latvijā. Šādu ierobežojumu atbalstām attiecībā uz bērniem ar būtiskiem fiziskiem un/vai garīgiem attīstības traucējumiem. Nav saprotams kāpēc šādus ierobežojumus plānots attiecināt uz visiem bērniem ar fiziskiem, valodas vai mācīšanās traucējumiem.
Iekļaujošas vides nodrošināšanu pirmsskolas izglītības iestādēs vajadzētu risināt nevis ar bērnu ar īpašām vajadzībām skaita limitu grupā, bet pieļaujamo bērnu skaitu uz vienu pedagogu noteikšanu un bērnu interesēm atbilstoša skaita atbalsta personāla pieejamību jeb problēmu risināt no bērna skatu punkta nevis pedagoga.
Lūdzam grozīt šo punktu, jo tas ir pretrunā iekļaujošas izglītības politikai Latvijā. Šādu ierobežojumu atbalstām attiecībā uz bērniem ar būtiskiem fiziskiem un/vai garīgiem attīstības traucējumiem. Nav saprotams kāpēc šādus ierobežojumus plānots attiecināt uz visiem bērniem ar fiziskiem, valodas vai mācīšanās traucējumiem.
Iekļaujošas vides nodrošināšanu pirmsskolas izglītības iestādēs vajadzētu risināt nevis ar bērnu ar īpašām vajadzībām skaita limitu grupā, bet pieļaujamo bērnu skaitu uz vienu pedagogu noteikšanu un bērnu interesēm atbilstoša skaita atbalsta personāla pieejamību jeb problēmu risināt no bērna skatu punkta nevis pedagoga.
07.04.2025. 20:24
Atlasīti 2 ieraksti.
Ierakstu skaits lapā25