Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījuma, izpildes un uzraudzības noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Tiesību normas par kuģu un kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju izpildi un uzraudzību ir ietvertas Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 746 “Noteikumi par kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījumu, izpildi un uzraudzību” (turpmāk – Noteikumi Nr. 746).
Ņemot vērā to, ka kopš Noteikumu Nr. 746 izstrādes ir pagājuši aptuveni desmit gadi, ir nepieciešams aktualizēt tajos ietvertās tiesību normas atbilstoši notikušajām institucionālajām izmaiņām, izmaiņām citos normatīvajos aktos, kā arī ņemot vērā šo tiesību normu dažādus praktiskos piemērošanas aspektus.
Ņemot vērā to, ka kopš Noteikumu Nr. 746 izstrādes ir pagājuši aptuveni desmit gadi, ir nepieciešams aktualizēt tajos ietvertās tiesību normas atbilstoši notikušajām institucionālajām izmaiņām, izmaiņām citos normatīvajos aktos, kā arī ņemot vērā šo tiesību normu dažādus praktiskos piemērošanas aspektus.
Mērķa apraksts
Projekts paredz precizēt spēkā esošās tiesību normas par kuģu un kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju izpildi un uzraudzību, kas ir ietvertas Noteikumos Nr. 746. Ņemot vērā to, ka grozījumu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu apjoma, ir sagatavots jauns Ministru kabineta noteikumu projekts.
Politikas jomas
Jūras transporta politika; Transporta politika
Teritorija
-
Norises laiks
22.03.2024. - 08.04.2024.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā izstrādes stadijā.
Fiziskās personas
- Projekta tiesiskais regulējums attiecas uz aizsardzības personālu – aizsardzības virsniekiem un to vietniekiem, personālu, kam ir konkrēti ar aizsardzību saistīti pienākumi, un pārējiem uz kuģa, ostā vai ostas iekārtā nodarbinātajiem.
Skaidrojums un ietekme
Lūdzu skat. Anotācijas 1.3. sadaļu.
Juridiskās personas
- Projekta tiesiskais regulējums attiecas uz ostu iekārtu īpašniekiem vai valdītājiem, ostu pārvaldēm, atzītajām aizsardzības organizācijām, kuģošanas kompānijām un apsardzes komersantiem, kas strādā ostās vai ostu iekārtās.
Skaidrojums un ietekme
Lūdzu skat. Anotācijas 1.3.sadaļu.
Sagatavoja
Laima Rituma (SAM)
Atbildīgā persona
Ligita Austrupe (SAM)
Izsludināšanas datums
19.03.2024. 10:35
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Ģirts Pētersons - Ģirts Pētersosns, SIA "VENTPLAC" OIAV, AS "VENTSPILS TIRDZNIECĪBAS OSTA" OIAVV
135.
Ja ikgadējā vai ārpuskārtas pārbaudē konstatē, ka ostas iekārtas aizsardzības sistēma neatbilst ostas iekārtas aizsardzības prasībām vai apstiprinātajam ostas iekārtas aizsardzības plānam, KOAI inspektors pieņem lēmumu par ostas iekārtas neatbilstību aizsardzības prasībām un anulē ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājumu.
Iebildums: grozītā norma bez izņēmuma paredz anulēt ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājumu par jebkuru, pat nebūtisku, neatbilstību (pārkāpumu), pat ja tas būtiski nesamazina, neietekmē un neapdraud ostas iekārtas aizsardzības sitēmu kopumā.
Nebūtiska pārkāpuma gadījumā ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājuma anulēšana ir neadekvāts un nesamērīgs sods, kas būtiski un negatīvi ietekmē ostas iekārtas darbību.
Priekšlikums: 135.punktu negrozīt un atstāt iepriekšējā redakcijā.
Ja ikgadējā vai ārpuskārtas pārbaudē konstatē, ka ostas iekārtas aizsardzības sistēma neatbilst ostas iekārtas aizsardzības prasībām vai apstiprinātajam ostas iekārtas aizsardzības plānam, KOAI inspektors pieņem lēmumu par ostas iekārtas neatbilstību aizsardzības prasībām un anulē ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājumu.
Iebildums: grozītā norma bez izņēmuma paredz anulēt ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājumu par jebkuru, pat nebūtisku, neatbilstību (pārkāpumu), pat ja tas būtiski nesamazina, neietekmē un neapdraud ostas iekārtas aizsardzības sitēmu kopumā.
Nebūtiska pārkāpuma gadījumā ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājuma anulēšana ir neadekvāts un nesamērīgs sods, kas būtiski un negatīvi ietekmē ostas iekārtas darbību.
Priekšlikums: 135.punktu negrozīt un atstāt iepriekšējā redakcijā.
02.04.2024. 16:50
Bolderājas kuģu remonta rūpnīca, OIAV
103.2.
Iebildums : Prasība latviešu izcelsmes ostas iekārtas virsniekam apliecināt valsts valodas prasmi ir ne tikai neloģiska, bet arī pazemojoša. Turklāt uzreiz rodas jautājums par dubultiem standartiem, jo kāpēc darbam tiek sūtīta mācību rokasgrāmata tikai angļu valodā, bet nav tulkojuma latviešu valodā.
Priekšlikums : latviešu valodas apliecinājumu prasīt tikai citu tautību pārstāvjiem. Turklāt virsnieku apmācības kursa laikā tūdaļ ir acīmredzams, vai cilvēks saprot latviešu valodu vai nē.
240.
Iebildums : Prasība latviešu izcelsmes ostas iekārtas virsniekam apliecināt valsts valodas prasmi jau tā ir neloģiska, turklāt iznāk prasība ar atpakaļ ejošu datumu. Latvijas pilsonis mācījies un visu mūžu runājis latviešu valodā, kam ir padomju laikā iegūts izglītības dokuments, kas nepierāda, ka skolojies latviešu valodā. Lai pierādītu izglītības iegūšanu latviešu valodā tam jāvēršas arhīvā, kur par maksu varot saņemt (bet negarantē) apliecinājumu par mācībām latviešu valodā. Ja šis ceļš nav risinājums, tad latvietim jākārto valsts valodas pārbaude, kas arī ir par maksu un prasa laiku. To paveikt līdz noteikumu spēkā stāšanās dienai vienkārši nav iespējams.
Priekšlikums : latviešu valodas apliecinājumu prasīt tikai citu tautību pārstāvjiem.
135.
Iebildums : Anulēt ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājumu par jebkuru, pat nebūtisku, neatbilstību, kas neietekmē ostas iekārtas aizsardzības sistēmu kopumā nav korekti, jo tas ir nesamērīgs sods.
Priekšlikums : 135.punktu atstāt šobrīd spēkā esošo MK noteikumu redakcijā.
Iebildums : Prasība latviešu izcelsmes ostas iekārtas virsniekam apliecināt valsts valodas prasmi ir ne tikai neloģiska, bet arī pazemojoša. Turklāt uzreiz rodas jautājums par dubultiem standartiem, jo kāpēc darbam tiek sūtīta mācību rokasgrāmata tikai angļu valodā, bet nav tulkojuma latviešu valodā.
Priekšlikums : latviešu valodas apliecinājumu prasīt tikai citu tautību pārstāvjiem. Turklāt virsnieku apmācības kursa laikā tūdaļ ir acīmredzams, vai cilvēks saprot latviešu valodu vai nē.
240.
Iebildums : Prasība latviešu izcelsmes ostas iekārtas virsniekam apliecināt valsts valodas prasmi jau tā ir neloģiska, turklāt iznāk prasība ar atpakaļ ejošu datumu. Latvijas pilsonis mācījies un visu mūžu runājis latviešu valodā, kam ir padomju laikā iegūts izglītības dokuments, kas nepierāda, ka skolojies latviešu valodā. Lai pierādītu izglītības iegūšanu latviešu valodā tam jāvēršas arhīvā, kur par maksu varot saņemt (bet negarantē) apliecinājumu par mācībām latviešu valodā. Ja šis ceļš nav risinājums, tad latvietim jākārto valsts valodas pārbaude, kas arī ir par maksu un prasa laiku. To paveikt līdz noteikumu spēkā stāšanās dienai vienkārši nav iespējams.
Priekšlikums : latviešu valodas apliecinājumu prasīt tikai citu tautību pārstāvjiem.
135.
Iebildums : Anulēt ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājumu par jebkuru, pat nebūtisku, neatbilstību, kas neietekmē ostas iekārtas aizsardzības sistēmu kopumā nav korekti, jo tas ir nesamērīgs sods.
Priekšlikums : 135.punktu atstāt šobrīd spēkā esošo MK noteikumu redakcijā.
05.04.2024. 14:51
Andris Bērziņš - SIA Salacgrīvas Nord Termināls OIAVV Andris Bērziņš
135.
Ja ikgadējā vai ārouskārtas pārbaudē konstatē, ka ostas iekārtas aizsardzības sistēma neatbilst ostas iekārtas aizsardzības prasībām vai apstiprinātajam ostas iekārtas plānam, .......................
Iebildums: grozītā norma bez izņēmuma anulēt, ir nesamērīga,, par jebkuru nebūtisku neatbilstību (pārkāpumu), gadījumā ja tas būtiski neietekmē un neapdraud ostas iekārtas aizsardzības sistēmu - neatbilst labas labas prakses principiem un negatīvi ietekmēs ostas iekārtas darbību.
Priekšlikums 135. punktu atstāt iepriekšējā radakcijā.
Vēl būtu priekšlikums pārskatīt punktus no 130. punkta līdz 134 punktam jauno noteikumu projektā. Tos salīdzinot ar iepriekšējās redakcijas noteikumiem no 130. punkta līdz 140. punktam lai tas negatīvi neitekmētu ostu iekārtu darbību.
Ja ikgadējā vai ārouskārtas pārbaudē konstatē, ka ostas iekārtas aizsardzības sistēma neatbilst ostas iekārtas aizsardzības prasībām vai apstiprinātajam ostas iekārtas plānam, .......................
Iebildums: grozītā norma bez izņēmuma anulēt, ir nesamērīga,, par jebkuru nebūtisku neatbilstību (pārkāpumu), gadījumā ja tas būtiski neietekmē un neapdraud ostas iekārtas aizsardzības sistēmu - neatbilst labas labas prakses principiem un negatīvi ietekmēs ostas iekārtas darbību.
Priekšlikums 135. punktu atstāt iepriekšējā radakcijā.
Vēl būtu priekšlikums pārskatīt punktus no 130. punkta līdz 134 punktam jauno noteikumu projektā. Tos salīdzinot ar iepriekšējās redakcijas noteikumiem no 130. punkta līdz 140. punktam lai tas negatīvi neitekmētu ostu iekārtu darbību.
07.04.2024. 23:29
Jānis Megnis - "MAZO OSTU ASOCIĀCIJA"
1. Noteikumu 3.3. punkts paredz šo Noteikumu piemērošanu ostu iekārtās, kuras tikai dažreiz izmanto kuģi starptautiskajā kuģošanā, lai gan ISPS Kodeka 3.2. punkts šādu prasību neizvirza kā obligātu, bet atstāj katras Dalībvalsts lemšanai.
Mazajās ostās ir iekārtas, kuras kuģi starptautiskajā kuģošanā apmeklē vidēji vienu reizi mēnesī vai sezonāli, kas gada griezumā vidēji nepārsniedz 10% no tās kopējā izmantošanas laika. Šinī gadījumā objektīva un samērīga būtu ISPS Kodeksa prasību ievērošana laikā, kad iekārtu izmanto kuģi starptautiskajā kuģošanā un tas atbilstu ISPS Kodeksa 3.2. prasībām.
Saskaņā ar mazo ostu pārvalžu, ostas uzņēmumu un sadarbības partneru pieredzi šāda prakse tiek piemērota Igaunijas, Somijas, Zviedrijas un Dānijas mazajās ostās.
Mazajās ostās ir iekārtas, kuras kuģi starptautiskajā kuģošanā apmeklē vidēji vienu reizi mēnesī vai sezonāli, kas gada griezumā vidēji nepārsniedz 10% no tās kopējā izmantošanas laika. Šinī gadījumā objektīva un samērīga būtu ISPS Kodeksa prasību ievērošana laikā, kad iekārtu izmanto kuģi starptautiskajā kuģošanā un tas atbilstu ISPS Kodeksa 3.2. prasībām.
Saskaņā ar mazo ostu pārvalžu, ostas uzņēmumu un sadarbības partneru pieredzi šāda prakse tiek piemērota Igaunijas, Somijas, Zviedrijas un Dānijas mazajās ostās.
08.04.2024. 11:48
Jānis Megnis - "MAZO OSTU ASOCIĀCIJA"
2. Noteikumu projekta 4. punkts paredz, ka novērtējot ostas iekārtu KOAI inspektors praktiski ar vienpersonīgu lēmumu var attiecināt vienas ostas iekārtas aizsardzības prasības uz visu ostu
Latvijas mazajās ostās bāzejas zvejas kuģi un darbojas zivju pārstrādes un kuģu remonta uzņēmumi, kuri nodrošina reģiona ekonomisko aktivitāti, darba vietas un nodokļu pienesumu Valsts budžetā. Vienlaicīgi esošā Ostu likuma ietvaros ostu pārvaldēm ir nepieciešama kuģu starptautiskajā kuģošanā apkalpošana, lai nodrošinātu finanšu resursus oatas kopējās infrastruktūras uzturēšanai. Šinī gadījumā ir iespējama vienas ostas iekārtas, kurā tiek apkalpoti kuģi starptautikajā kuģošanā aizsardzības prasību piemērošana pārējai ostai, kur šādi kuģi netiek apkalpoti, kas radītu būtisku administratīvo un finasiālo slogu zvejnoecības, zivju apstrādes un kuģu remonta uzņēmumiem.
Latvijas mazajās ostās bāzejas zvejas kuģi un darbojas zivju pārstrādes un kuģu remonta uzņēmumi, kuri nodrošina reģiona ekonomisko aktivitāti, darba vietas un nodokļu pienesumu Valsts budžetā. Vienlaicīgi esošā Ostu likuma ietvaros ostu pārvaldēm ir nepieciešama kuģu starptautiskajā kuģošanā apkalpošana, lai nodrošinātu finanšu resursus oatas kopējās infrastruktūras uzturēšanai. Šinī gadījumā ir iespējama vienas ostas iekārtas, kurā tiek apkalpoti kuģi starptautikajā kuģošanā aizsardzības prasību piemērošana pārējai ostai, kur šādi kuģi netiek apkalpoti, kas radītu būtisku administratīvo un finasiālo slogu zvejnoecības, zivju apstrādes un kuģu remonta uzņēmumiem.
08.04.2024. 12:03
Jānis Megnis - "MAZO OSTU ASOCIĀCIJA"
3. Mazo ostu asociācijas ieskatā Noteikumu projekts paredz sertificēta apsardzes personāla algošanu vai ārpakalpojuma iepirkšanu no apsardzes uzņēmumiem.
Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju IUB mājas lapā minimālajās apsardzes uzņēmuma viena posteņa izmaksas 2024. gadā indikatīvi sastāda 44 804 EUR gadā, kas nav samērīgas ar atsevišku mazo ostu un ostas iekārtu bruto ienākumiem no ostu maksām un pārkraušanas pakalpojumiem. Šāda apmēra finansiālais slogs no mazo ostu viedokļa nav samērīgs attiecībā pret sasniedzamajiem rezultātiem, objektīvo situāciju un daļā mazo ostu iekārtu vērtējams Eiropas Parlamenta un Padomes Padomes Regulas ( EK) Nr 725/ 2004 Par kuģu un ostas iekārtu pastiprināšanu 10. punkta kontekstā
Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju IUB mājas lapā minimālajās apsardzes uzņēmuma viena posteņa izmaksas 2024. gadā indikatīvi sastāda 44 804 EUR gadā, kas nav samērīgas ar atsevišku mazo ostu un ostas iekārtu bruto ienākumiem no ostu maksām un pārkraušanas pakalpojumiem. Šāda apmēra finansiālais slogs no mazo ostu viedokļa nav samērīgs attiecībā pret sasniedzamajiem rezultātiem, objektīvo situāciju un daļā mazo ostu iekārtu vērtējams Eiropas Parlamenta un Padomes Padomes Regulas ( EK) Nr 725/ 2004 Par kuģu un ostas iekārtu pastiprināšanu 10. punkta kontekstā
08.04.2024. 12:22
Jānis Megnis - "MAZO OSTU ASOCIĀCIJA"
4. Mazo ostu asociācijas ieskatā Noteikumu projektā nav atrunāta attālinātas piekļubes kontroles sistēmu izmantošanu ostās un ostu iekārtās.
Šobrīd atsevišķās Latvijas ostās un ostu iekārtās ir uzsākta šādas prakses izmantošana, bet pagaidām tie ir atseviški precedenti un nav vienotas sistēmas attālinātu piekļuves kontroles sistēmu izmantošanai. Ņemot vērā tehnoloģiju attīstību šobrīd ir plašas iespējas attālinātas pieejas kontroles sistēmas nodrošināšanai ( t.s. sejas un autotransporta atpazīšanas kameras, video novērošana utt.), kas varēu būt mūsdienīga, izmaksu ziņā samērīga un objektīvajai situācijai atbilstoša alternatīva fiziskajai apsardzei ostu iekārtās ar ierobežotu personāla un transporta kustību. Saskaņā ar mazo ostu pārvalžu, ostas uzņēmumu un sadarbības partneru sniegto iznformāciju šāda prakse tiek plaši izmantota Igaunijā, Somijā, Zviedrijā un Dānijā.
Šobrīd atsevišķās Latvijas ostās un ostu iekārtās ir uzsākta šādas prakses izmantošana, bet pagaidām tie ir atseviški precedenti un nav vienotas sistēmas attālinātu piekļuves kontroles sistēmu izmantošanai. Ņemot vērā tehnoloģiju attīstību šobrīd ir plašas iespējas attālinātas pieejas kontroles sistēmas nodrošināšanai ( t.s. sejas un autotransporta atpazīšanas kameras, video novērošana utt.), kas varēu būt mūsdienīga, izmaksu ziņā samērīga un objektīvajai situācijai atbilstoša alternatīva fiziskajai apsardzei ostu iekārtās ar ierobežotu personāla un transporta kustību. Saskaņā ar mazo ostu pārvalžu, ostas uzņēmumu un sadarbības partneru sniegto iznformāciju šāda prakse tiek plaši izmantota Igaunijā, Somijā, Zviedrijā un Dānijā.
08.04.2024. 12:46
Jānis Megnis - "MAZO OSTU ASOCIĀCIJA"
5. Noteikumu projekta 135. punkts paredz ostas vai ostas iekārtas atbilstības apstiprinājuma anulēšanu pat par nebūtiskiem, kopējo drošibas sistēmu neietekmējošām neatbilstībām vai pārkāpumiem.
Mazo ostu asociācijas ieskatā atbilstības apstiprinājuma anulēšana par nenozīmīgam nepilnībām vai nebūtiskiem pārkāpumiem ir nesamērīgs un neadekvāts sods, kas būtiski ietekmē ostas iekārtas un ostas darbību.
Mazo ostu asociācijas ieskatā atbilstības apstiprinājuma anulēšana par nenozīmīgam nepilnībām vai nebūtiskiem pārkāpumiem ir nesamērīgs un neadekvāts sods, kas būtiski ietekmē ostas iekārtas un ostas darbību.
08.04.2024. 12:57
Ivo Īstenais - Salacgrīvas ostas pārvalde
135. Ja ikgadējā vai ārpuskārtas pārbaudē konstatē, ka ostas iekārtas aizsardzības sistēma neatbilst ostas iekārtas aizsardzības prasībām vai apstiprinātajam ostas iekārtas aizsardzības plānam, KOAI inspektors pieņem lēmumu par ostas iekārtas neatbilstību aizsardzības prasībām un anulē ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājumu.
Iebildums: norma bez izņēmuma paredz anulēt ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājumu par jebkuru, pat nebūtisku, neatbilstību (pārkāpumu), pat ja tas būtiski nesamazina, neietekmē un neapdraud ostas iekārtas aizsardzības sistēmu kopumā.
Nebūtiska pārkāpuma gadījumā ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājuma anulēšana ir neadekvāts un nesamērīgs sods, kas būtiski un negatīvi ietekmē ostas iekārtas darbību.
Priekšlikums: 135.punktu negrozīt un atstāt iepriekšējā redakcijā.
Noteikumu 3.7. un 149.punkti:
149. Ja ostas aizsardzības novērtējuma rezultātā ostas aizsargājamā teritorijā ir iekļauta tāda vieta, kas nav ostas iekārta un neatrodas ostas pārvaldes lietojumā (piemēram, iznomāta ostas teritorija, kas nav ostas iekārta, vai ostai blakus esoša teritorija), šai vietai pēc analoģijas piemēro aizsardzības prasības, kas attiecas uz ostas iekārtām.
Iebildums: Nav saprotams, kā šis punkts ir realizējams. Ja ostas iekārtai blakus atrodas dzīvojamā māja? Kā var noteikt aizsardzības prasības teritorijai, uz kuru neattiecas ISPS kodekss. (Kodeksa A daļa, 3.1.punkts).
Priekšlikums: Dzēst
Viedoklis:
Izskatot sagatavoto tiesību aktu, un, ņemot vērā šī brīža aktuālos ģeopolitiskos notikums, vēlētos diskusiju ar Satiksmes ministriju un LJA, ko mēs ostā sargājam (es domāju mazās ostas, kurās nav naftas vai citādu bīstamu iekārtu termināļi, pamatkrava ir koks, škelda un citas vietējās izcelsmes kravas, kas nav sprādzienbīstamas).
Mans viedoklis par mazajām ostām – ņemot vērā tehnoloģiju attīstību, ir jābeidz sevi mānīt, ka mēs te sargājam kaut ko tādu, kas saistīts ar ostas apdraudējumu Starptautiskā kuģu un ostas iekārtu aizsardzības kodeksa izpratnē. Ja kādam būs interese mūs apdraudēt, tad, pie mūsdienu tehnoloģijām, nav nepieciešams to darīt, ieejot pa vārtiem vai laužoties caur sētu. Ūdens daļa ir nenosegta, nemaz nerunājot par gaisu. Ar dronu var atlidot no n-to km attāluma, un izdarīt jebkādas manipulācijas. Ostas atrodas mazpilsētu centros, no jebkuras tuvākās daudzstāvu ēkas var novērot ostu bez jebkādām problēmām. Lielākais drauds mums, manuprāt, ir blakus esošā valsts, ko pati Saeima ir nodefinējusi par teroristisku. Šī valsts, kā zināms, ir ļoti atraktīva savu mērķu sasniegšanai, izmanto dažādas metodes, t.sk. manis pieminētos dronus. Ja skatāmies patiesībai acīs un nemānam sevi, tad pašlaik mēs nekādi neesam gatavi un nevaram būt gatavi šādiem uzbrukumiem. Tas, ka mums ir sēta, vārti un vārtu sargs, ir tikai tāpēc, lai mūs neapzagtu. Tikai un vienīgi. Es neesmu pret teritorijas apsargāšanu, tas nenoliedzami ir vajadzīgs, taču vēlams būtu, lai šo, kā ostas sargā savu mantu, paliek pašu ostu ziņā. ISPS kodeksa prasības būtu jāievēro kuģim ienākot ostā, un kodeksā šāda iespēja ir paredzēta. Jāatbrīvo mazās ostas no neloģiskās prasības būt kaujas gatavībā 24/7.
Iebildums: norma bez izņēmuma paredz anulēt ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājumu par jebkuru, pat nebūtisku, neatbilstību (pārkāpumu), pat ja tas būtiski nesamazina, neietekmē un neapdraud ostas iekārtas aizsardzības sistēmu kopumā.
Nebūtiska pārkāpuma gadījumā ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājuma anulēšana ir neadekvāts un nesamērīgs sods, kas būtiski un negatīvi ietekmē ostas iekārtas darbību.
Priekšlikums: 135.punktu negrozīt un atstāt iepriekšējā redakcijā.
Noteikumu 3.7. un 149.punkti:
149. Ja ostas aizsardzības novērtējuma rezultātā ostas aizsargājamā teritorijā ir iekļauta tāda vieta, kas nav ostas iekārta un neatrodas ostas pārvaldes lietojumā (piemēram, iznomāta ostas teritorija, kas nav ostas iekārta, vai ostai blakus esoša teritorija), šai vietai pēc analoģijas piemēro aizsardzības prasības, kas attiecas uz ostas iekārtām.
Iebildums: Nav saprotams, kā šis punkts ir realizējams. Ja ostas iekārtai blakus atrodas dzīvojamā māja? Kā var noteikt aizsardzības prasības teritorijai, uz kuru neattiecas ISPS kodekss. (Kodeksa A daļa, 3.1.punkts).
Priekšlikums: Dzēst
Viedoklis:
Izskatot sagatavoto tiesību aktu, un, ņemot vērā šī brīža aktuālos ģeopolitiskos notikums, vēlētos diskusiju ar Satiksmes ministriju un LJA, ko mēs ostā sargājam (es domāju mazās ostas, kurās nav naftas vai citādu bīstamu iekārtu termināļi, pamatkrava ir koks, škelda un citas vietējās izcelsmes kravas, kas nav sprādzienbīstamas).
Mans viedoklis par mazajām ostām – ņemot vērā tehnoloģiju attīstību, ir jābeidz sevi mānīt, ka mēs te sargājam kaut ko tādu, kas saistīts ar ostas apdraudējumu Starptautiskā kuģu un ostas iekārtu aizsardzības kodeksa izpratnē. Ja kādam būs interese mūs apdraudēt, tad, pie mūsdienu tehnoloģijām, nav nepieciešams to darīt, ieejot pa vārtiem vai laužoties caur sētu. Ūdens daļa ir nenosegta, nemaz nerunājot par gaisu. Ar dronu var atlidot no n-to km attāluma, un izdarīt jebkādas manipulācijas. Ostas atrodas mazpilsētu centros, no jebkuras tuvākās daudzstāvu ēkas var novērot ostu bez jebkādām problēmām. Lielākais drauds mums, manuprāt, ir blakus esošā valsts, ko pati Saeima ir nodefinējusi par teroristisku. Šī valsts, kā zināms, ir ļoti atraktīva savu mērķu sasniegšanai, izmanto dažādas metodes, t.sk. manis pieminētos dronus. Ja skatāmies patiesībai acīs un nemānam sevi, tad pašlaik mēs nekādi neesam gatavi un nevaram būt gatavi šādiem uzbrukumiem. Tas, ka mums ir sēta, vārti un vārtu sargs, ir tikai tāpēc, lai mūs neapzagtu. Tikai un vienīgi. Es neesmu pret teritorijas apsargāšanu, tas nenoliedzami ir vajadzīgs, taču vēlams būtu, lai šo, kā ostas sargā savu mantu, paliek pašu ostu ziņā. ISPS kodeksa prasības būtu jāievēro kuģim ienākot ostā, un kodeksā šāda iespēja ir paredzēta. Jāatbrīvo mazās ostas no neloģiskās prasības būt kaujas gatavībā 24/7.
08.04.2024. 15:24
Jānis Krūmiņš - Ventspils brīvostas pārvalde
135.
Iebildums : Anulēt ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājumu par jebkuru, pat nebūtisku, neatbilstību, kas neietekmē ostas iekārtas aizsardzības sistēmu kopumā.
Priekšlikums : Nebūtiskas neatbilstības var rasties gan tehniskas, gan arī cilvēciskas kļūdas ietekmē. Nekavējoša ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājuma anulēšana var atstāt sliktu iespaidu uz uzņēmuma saimniecisko darbību, kā arī uz ostu kopumā. 135.punktu atstāt šobrīd spēkā esošo Ministru kabineta noteikumu redakcijā, kas pieļauj nepilnības ostas aizsardzības sistēmā, kas būtiski nesamazina ostas aizsardzību, ar iespēju tās novērst norādītajā laika posmā. Šādciti Valsts kompetentie dienesti, kas veic drošības pārbaudes ostas uzņēmumos.
Iebildums : Anulēt ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājumu par jebkuru, pat nebūtisku, neatbilstību, kas neietekmē ostas iekārtas aizsardzības sistēmu kopumā.
Priekšlikums : Nebūtiskas neatbilstības var rasties gan tehniskas, gan arī cilvēciskas kļūdas ietekmē. Nekavējoša ostas iekārtas aizsardzības atbilstības apstiprinājuma anulēšana var atstāt sliktu iespaidu uz uzņēmuma saimniecisko darbību, kā arī uz ostu kopumā. 135.punktu atstāt šobrīd spēkā esošo Ministru kabineta noteikumu redakcijā, kas pieļauj nepilnības ostas aizsardzības sistēmā, kas būtiski nesamazina ostas aizsardzību, ar iespēju tās novērst norādītajā laika posmā. Šādciti Valsts kompetentie dienesti, kas veic drošības pārbaudes ostas uzņēmumos.
08.04.2024. 18:28
Jānis Krūmiņš - Ventspils brīvostas pārvalde
Iebildums pret punktiem :191.,192.,193.
Priekšlikums : Atstāt iepriekšējā redakcijā (195,. 196) kur, gadījumos, ja minētajām pārbaudēm tiek konstatēta ostas atbilstība aizsardzības prasībām, bet atklātas nepilnības, kas būtiski nesamazina pieprasīto ostas aizsargātību, KOAI inspektors pieņem lēmumu par ostas aizsardzības atbilstības apstiprinājuma izsniegšanu, un, pēc iespējas ņemot vērā ostas aizsardzības iestādes atbildīgās amatpersonas viedokli, nosaka termiņu (ne vēlāk kā divi mēneši pēc šā lēmuma pieņemšanas), kādā novēršamas lēmumā norādītās nepilnības. Ostas aizsardzības iestādes pienākums ir novērst lēmumā minētās nepilnības inspektora norādītajā termiņā.
Šajā sarežģītajā situācijā, kad kravu apjoms Latvijas ostās jau ir krasi samazinājies, aizsardzības atbilstības apstiprinājumu tūlītēja anulēšana par pārkāpumiem, kas būtiski nesamazina pieprasīto ostas iekārtu un ostas aizsargātību, var veicināt kravu aizplūšanu uz Lietuvas un Igaunijas ostām.
Priekšlikums : Atstāt iepriekšējā redakcijā (195,. 196) kur, gadījumos, ja minētajām pārbaudēm tiek konstatēta ostas atbilstība aizsardzības prasībām, bet atklātas nepilnības, kas būtiski nesamazina pieprasīto ostas aizsargātību, KOAI inspektors pieņem lēmumu par ostas aizsardzības atbilstības apstiprinājuma izsniegšanu, un, pēc iespējas ņemot vērā ostas aizsardzības iestādes atbildīgās amatpersonas viedokli, nosaka termiņu (ne vēlāk kā divi mēneši pēc šā lēmuma pieņemšanas), kādā novēršamas lēmumā norādītās nepilnības. Ostas aizsardzības iestādes pienākums ir novērst lēmumā minētās nepilnības inspektora norādītajā termiņā.
Šajā sarežģītajā situācijā, kad kravu apjoms Latvijas ostās jau ir krasi samazinājies, aizsardzības atbilstības apstiprinājumu tūlītēja anulēšana par pārkāpumiem, kas būtiski nesamazina pieprasīto ostas iekārtu un ostas aizsargātību, var veicināt kravu aizplūšanu uz Lietuvas un Igaunijas ostām.
08.04.2024. 19:04
Atlasīti 11 ieraksti.
Ierakstu skaits lapā25