Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā” (turpmāk – likumprojekts) ir sagatavots pēc Klimata un enerģētikas ministrijas iniciatīvas, lai pārņemtu Eiropas Savienības (turpmāk - ES) direktīvu nosacījumus, ka arī risinātu konstatētās spēkā esošā regulējuma nepilnības, tādējādi uzlabojot elektroenerģijas tirgus turpmāko darbību ar projektu aptvertajās jomās.
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir pārņemt ES direktīvas Nr. 2024/1711 un Nr. 2019/944 tiesību normas, kā arī risināt konstatētās spēkā esošā regulējuma nepilnības. Tiek mainīts termiņš, kurā sistēmas operatoram jānodrošina elektroenerģijas tirgotāja maiņa. Papildinātas tiesību normas, kas saistītas ar enerģijas koplietošanas organizatora darbību, kā arī ar pārvades sistēmas operatora elektroenerģijas uzkrātuvju izmantošanu. Noteiktas prasības elektroenerģijas tirdzniecības līgumu risku vadībai u.c.
Politikas jomas
Enerģētika; Atjaunojamie energoresursi
Teritorija
-
Norises laiks
01.04.2025. - 15.04.2025.
Informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 18. punktu sabiedrības pārstāvji ir aicināti paust viedokli, rakstveidā sniedzot savus priekšlikumus un iebildumus.
Fiziskās personas
- Aktīvie lietotāji (elektroenerģijas ražotāji, kas ražo elektroenerģiju pašpatēriņam)
Skaidrojums un ietekme
Tiek papildinātas tiesību normas, kas nosaka aktīvā lietotāja tiesības slēgt līgumu ar enerģijas koplietošanas organizatoru vai citu trešo personu par enerģijas koplietošanas organizēšanu.
Juridiskās personas
- Elektroenerģijas ražotāji
- Elektrotransportlīdzekļu uzlādes pakalpojumu nodrošinātāji
- Sadales sistēmas operatori
- Pārvades sistēmas operators
- Elektroenerģijas tirgotāji
Skaidrojums un ietekme
Tiek noteikts pienākums elektroenerģijas tirgotājiem ieviest pasākumu kopumu elektroenerģijas tirdzniecības līgumu risku vadībai. Tiek noteiktas papildu prasības elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktu funkcionalitātei. Likumprojekts skar nosacījumus pārvades sistēmas operatora tiesībām piekļūt datiem par tirgus dalībniekiem. Tiek noteikts sistēmas operatoram nodrošināt elektroenerģijas tirgotāja maiņu termiņā, kas nepārsniedz 24 stundas. Papildinātas normas, kas skar aktīvo lietotāju tiesības slēgt līgumu ar enerģijas koplietošanas organizatoru vai citu trešo personu par enerģijas koplietošanas organizēšanu. Papildinātas tiesību normas, kas skar pārvades sistēmas operatora tiesības pārvaldīt un ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuves. Papildināts tvērums informācijai par brīvajām sistēmas jaudām, kas sadales sistēmas operatoram jāpublicē savā tīmekļvietnē.
Sagatavoja
Aivars Neimanis (KEM)
Atbildīgā persona
Līga Kurevska (KEM)
Izsludināšanas datums
01.04.2025. 15:27
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Kristaps Ločmelis - Kristaps Ločmelis, enerģētiķis, zinātņu doktors, elektroauto ikdienas lietotājs
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2024/1711 (2024. gada 13. jūnijs), ar ko groza Direktīvas (ES) 2018/2001 un (ES) 2019/944, attiecībā uz Savienības elektroenerģijas tirgus modeļa uzlabošanu dalībvalstīm ir jāveicina, ka sadales tīkliem tiek pieslēgti publiski pieejami un privāti uzlādes punkti, kuriem ir viedās uzlādes funkcija un divvirzienu uzlādes funkcija.
Savukārt Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2023/1804 par alternatīvo degvielu infrastruktūras ieviešanu nosaka Regulatora kompetenci periodiski izvērtēt divvirzienu uzlādes potenciālo ietekmi uz lietošanas un sistēmas izmaksu samazināšanos un atjaunīgās elektroenerģijas īpatsvara palielināšanos elektroenerģijas sistēmā. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija šādu izvērtējumu ir veikusi (https://www.sprk.gov.lv/sites/default/files/editor/ED/Elektroenergija/2024/Novertejums_par_AFIR_regulu_gala.pdf) un, uzklausot pārvades un sadales operatoru secinājumus, pēc būtības konatējusi, ka:
- Divvirzienu uzlādes iespējas ir tādās vietās, kur transportlīdzekļi tiek novietoti stāvvietā ilgāku laiku: ēkās, autostāvvietās, lidostās, un citur. Tas attiecas ne tikai uz vieglajiem transportlīdzekļiem, bet arī uz lieljaudas transportlīdzekļiem, piemēram, autobusi un kravas automašīnas
- Attiecībā uz divvirzienu uzlādes punktu ieviešanai nepieciešamajiem stimuliem, tehnoloģijām – ir nepieciešami pilotprojekti, informācijas kampaņas un finansiāls atbalsts sistēmas operatoru pētniecības un attīstības izmaksu segšanai, lai veicinātu izpētes projektu apjomu inovatīvo uzlādes tehnoloģiju izpētē.
Papildus tam Regulatora izvērtējumā ir konstatēts, ka divvirziena uzlādes infrastruktūras izbūve ir saistīta ar lielākām izmaksām un pēc būtības atrāk degradē transportlīdzekļu baterijas, bet potenciālie uzlādes punktu operatoru un klientu ieguvumus bez papildus padziļinātas izpētes nav iespējams aplēst.
Ievērojot Regulatora izvērtējumā minēto, likumprojekta 20.4 panta trešās daļas pienākumu attiecināšana uz absolūti visiem (jo īpaši ātrās un ultra-ātrās) uzlādes punktiem, kas pieslēgti sadales sistēmai, ir:
1) nesamērīgs slogs uzlādes infrastruktūras turētājiem;
2) nepamatota prasība ātrās un ultra-ātrās uzlādes punktiem;
3) plašāk neizdiskutēta tēma ar transportlīdzekļa īpāsniekiem par šāda pakalpojuma sociālekonomisko ietekmi
Ievērojot augtsākminēto, lūgums precizēt likumprojekta 20.4 panta trešās daļa redakciju, nosakot, ka sadales sistēmas operatoram ir jānodrošina viedās uzlādes funkcija un divvirzienu uzlādes funkcija, pēc uzlādes punkta operatora pieprasījuma.
Savukārt Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2023/1804 par alternatīvo degvielu infrastruktūras ieviešanu nosaka Regulatora kompetenci periodiski izvērtēt divvirzienu uzlādes potenciālo ietekmi uz lietošanas un sistēmas izmaksu samazināšanos un atjaunīgās elektroenerģijas īpatsvara palielināšanos elektroenerģijas sistēmā. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija šādu izvērtējumu ir veikusi (https://www.sprk.gov.lv/sites/default/files/editor/ED/Elektroenergija/2024/Novertejums_par_AFIR_regulu_gala.pdf) un, uzklausot pārvades un sadales operatoru secinājumus, pēc būtības konatējusi, ka:
- Divvirzienu uzlādes iespējas ir tādās vietās, kur transportlīdzekļi tiek novietoti stāvvietā ilgāku laiku: ēkās, autostāvvietās, lidostās, un citur. Tas attiecas ne tikai uz vieglajiem transportlīdzekļiem, bet arī uz lieljaudas transportlīdzekļiem, piemēram, autobusi un kravas automašīnas
- Attiecībā uz divvirzienu uzlādes punktu ieviešanai nepieciešamajiem stimuliem, tehnoloģijām – ir nepieciešami pilotprojekti, informācijas kampaņas un finansiāls atbalsts sistēmas operatoru pētniecības un attīstības izmaksu segšanai, lai veicinātu izpētes projektu apjomu inovatīvo uzlādes tehnoloģiju izpētē.
Papildus tam Regulatora izvērtējumā ir konstatēts, ka divvirziena uzlādes infrastruktūras izbūve ir saistīta ar lielākām izmaksām un pēc būtības atrāk degradē transportlīdzekļu baterijas, bet potenciālie uzlādes punktu operatoru un klientu ieguvumus bez papildus padziļinātas izpētes nav iespējams aplēst.
Ievērojot Regulatora izvērtējumā minēto, likumprojekta 20.4 panta trešās daļas pienākumu attiecināšana uz absolūti visiem (jo īpaši ātrās un ultra-ātrās) uzlādes punktiem, kas pieslēgti sadales sistēmai, ir:
1) nesamērīgs slogs uzlādes infrastruktūras turētājiem;
2) nepamatota prasība ātrās un ultra-ātrās uzlādes punktiem;
3) plašāk neizdiskutēta tēma ar transportlīdzekļa īpāsniekiem par šāda pakalpojuma sociālekonomisko ietekmi
Ievērojot augtsākminēto, lūgums precizēt likumprojekta 20.4 panta trešās daļa redakciju, nosakot, ka sadales sistēmas operatoram ir jānodrošina viedās uzlādes funkcija un divvirzienu uzlādes funkcija, pēc uzlādes punkta operatora pieprasījuma.
15.04.2025. 10:12
Leonīds Jākobsons - "Būvmateriālu ražotāju asociācija"
Būvmateriālu ražotāju asociācija (turpmāk tekstā Asociācija) ir izvērtējusi Klimata un enerģētikas ministrijas sagatavotos grozījumus Enerģētikas tirgus likumā un izsaka sekojošus iebildumus. 2025.gada 16.janvārī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija pieņēma grozījumus Tīkla kodeksā elektroenerģijas nozarē, kas rada nozīmīgu izmaksu pārvietošanu starp elektroenerģijas tirgus dalībniekiem, proti daļu no elektroenerģijas balansēšanas jaudu uzturēšanas izmaksām attiecināt tikai uz elektroenerģijas patērētājiem un atbrīvojot no tās elektroenerģijas ražotājus.
Šis lēmums nozīmīgi apdraud energointensīvās rūpniecības konkurētspēju dēļ nepamatotu izmaksu iekļaušanas gala izmaksās un neatbilst taisnīguma un vienlīdzības principiem. Rūpniecisko patērētāju ieskatā apstiprinātais modelis uzliek par pienākumu patērētājiem segt ne tikai patēriņa portfeļa fiksētās nebalansa izmaksas, bet arī elektrostaciju portfeļa radītās izmaksas, kas pieaug dēļ mainīgās ģenerācijas (saule un vējš) apjoma palielinājuma tirgū. Asociācija lūdz labot šo kļūdu, grozot Elektronenerģijas tirgus likuma 13.pantu un nosakot vienlīdzīgu izmaksu sadalījumu starp elektroenerģijas patērētājiem un elektrostacijām, kas pēc desinhronizācijas nodrošinātu taisnīgu sadalījumu maksai par balansēšanu. Ņemot vērā minēto, aicināt izteikt Elektroenerģijas tirgus likuma 13.panta 1.daļu šādā redakcijā: "Pārvades sistēmas operātors sniedz pārvades sistēmas pakalpojumus un nodrošina balansēšanu un stabilitāti pārvades sistēmā. Šie pienākumi ir jāveic saskaņā ar taisnīguma, atklātības un vienlīdzības principiem, un to izpildes kārtību nosaka Tīkla kodeksā, attiecinot tirgus dalībnieku balansēšanas portfeļa un nebalansa apjoma izmaksas, tās tiek sadalot vienlīdzīgi starp elektroenerģijas lietotājiem un un elektroenerģijas ražotājiem.
Šis lēmums nozīmīgi apdraud energointensīvās rūpniecības konkurētspēju dēļ nepamatotu izmaksu iekļaušanas gala izmaksās un neatbilst taisnīguma un vienlīdzības principiem. Rūpniecisko patērētāju ieskatā apstiprinātais modelis uzliek par pienākumu patērētājiem segt ne tikai patēriņa portfeļa fiksētās nebalansa izmaksas, bet arī elektrostaciju portfeļa radītās izmaksas, kas pieaug dēļ mainīgās ģenerācijas (saule un vējš) apjoma palielinājuma tirgū. Asociācija lūdz labot šo kļūdu, grozot Elektronenerģijas tirgus likuma 13.pantu un nosakot vienlīdzīgu izmaksu sadalījumu starp elektroenerģijas patērētājiem un elektrostacijām, kas pēc desinhronizācijas nodrošinātu taisnīgu sadalījumu maksai par balansēšanu. Ņemot vērā minēto, aicināt izteikt Elektroenerģijas tirgus likuma 13.panta 1.daļu šādā redakcijā: "Pārvades sistēmas operātors sniedz pārvades sistēmas pakalpojumus un nodrošina balansēšanu un stabilitāti pārvades sistēmā. Šie pienākumi ir jāveic saskaņā ar taisnīguma, atklātības un vienlīdzības principiem, un to izpildes kārtību nosaka Tīkla kodeksā, attiecinot tirgus dalībnieku balansēšanas portfeļa un nebalansa apjoma izmaksas, tās tiek sadalot vienlīdzīgi starp elektroenerģijas lietotājiem un un elektroenerģijas ražotājiem.
15.04.2025. 12:51
Atlasīti 2 ieraksti.
Ierakstu skaits lapā25
