Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Vardarbības pret sievieti un vardarbības ģimenē novēršanas un apkarošanas plāns 2024.-2029.gadam 
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Latvijas Republikas Satversmē nostiprinātas tiesības personai dzīvot demokrātiskā, tiesiskā, sociāli atbildīgā valstī, kura balstās uz cilvēka cieņu un brīvību, kā arī atzīst un aizsargā cilvēka pamattiesības. Valsts pienākums ir nodrošināt, ka ikviens cilvēks var dzīvot drošā sabiedrībā bez vardarbības. Saskaņā ar Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam 5.rīcības virzienā “Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pārvaldības stiprināšana” noteikts regulāri uzlabot starpnozaru sadarbību vardarbības mazināšanas jautājumos.
Latvija 2023.gada 30.novembrī ratificēja Eiropas Padomes Konvenciju par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu (turpmāk - Konvencija), kura stājās spēkā Latvijā 2024.gada 1.maijā. Konvencijas mērķis ir aizsargāt sievietes no jebkādas vardarbības un novērst vardarbību pret sievietēm un vardarbību ģimenē, sodīt vardarbības veicējus un īstenot visus nepieciešamos pasākumus, lai vardarbību izskaustu, kā arī izstrādāt visaptverošu politiku un pasākumus, lai aizsargātu visus, kuri cietuši no vardarbības pret sievieti un vardarbības ģimenē.
Vardarbība pret sievietēm un vardarbība ģimenē rada negatīvas sekas valsts ekonomikai, piemēram, rodas izmaksas, lai cietušajam sniegtu medicīnisko palīdzību, medicīnisko un sociālo rehabilitāciju, izmaksas, kas saistītas ar tiesvedību un dažādu citu iestāžu iesaisti un to patērētajiem resursiem, kā arī var mazināties cietušā produktivitāte darbā. Līdz ar minēto, vardarbības novēršanai un apkarošanai ilgtermiņā varētu būt pozitīva ietekme uz Latvijas ekonomiku.
 
Mērķa apraksts
Plāna mērķis ir nodrošināt integrētu, mērķtiecīgu un efektīvu politiku, lai novērstu un apkarotu vardarbību pret sievietēm un vardarbību ģimenē.
Politikas jomas
Bērnu un ģimenes politika; Dzimumu līdztiesība
Teritorija
-
Norises laiks
01.07.2024. - 22.07.2024.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.3. apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par Plāna projektu tā publiskās apspriešanas  stadijā
Fiziskās personas
Skaidrojums un ietekme
-
Juridiskās personas
Skaidrojums un ietekme
-
Sagatavoja
Lelde Kēla (LM)
Atbildīgā persona
Ingus Alliks (LM)
Izsludināšanas datums
30.06.2024. 22:41

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Inta Putāne
Kategoriski noraidu šī plāna 2.3. punktu, kas nesaskan ar plāna mērķi - vardarbības pret sievieti un vardarbības ģimenē novēršanu.
16.07.2024. 15:21
Biedrība Centrs MARTA
Biedrība Centrs MARTA (turpmāk - Centrs MARTA) atzinīgi vērtē ietverto Vardarbības pret sievieti un vardarbības ģimenē novēršanas un apkarošanas plānā 2024.-2029. gadam. Atbilstoši Eiropas Padomes Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu 7. pantam par vispusīgu un saskaņotu politiku, starptautiskā labā prakse norāda uz nepieciešamību pēc plānošanas dokumentiem vardarbības apkarošanas jomā, un šāda piecu gada plāna tapšana Latvijā ir būtisks solis efektīvas un integrētas vardarbības izskaušanas politikas veicināšanā.

Centra MARTA eksperti aktīvi piedalījās darba grupās par detalizēto plāna saturu visu tā izstrādes laiku, tādēļ vērtējam plānu kā visaptverošu ar daudz starptautiskā praksē atzītiem rīcības virzieniem un konkrētiem termiņiem to izpildei. Ja šis plāns tiks pilnvērtīgi realizēts atbilstoši tā saturam un laika rāmim, MARTA nākotnē saskata būtiskus uzlabojumus gan iestāžu spējā reaģēt uz vardarbības gadījumiem, gan arī sabiedrības izpratnes līmenī kopumā. Vardarbība ģimenē ir kompleksa sabiedrības problēma, un, lai to mazinātu, ir ilgtermiņā jāstrādā gan ar prevenciju, gan ar vardarbības veicēja saukšanu pie atbildības, gan cietušo aizsardzību, gan koordinētu institūciju darbu. Šie arī ir četri galvenie rīcības virzieni plānā, pie kā tā izstrādes sākumā atbilstoši Eiropas Padome konvencijas struktūrai ierosināja pieturēties Centrs MARTA, un kas arī ir atspoguļoti plānā šobrīd. Diemžēl plānā pie rīcības virzieniem nav norādīti konkrēti finansējuma avoti, kā arī nav norādītas aprises nepieciešamajiem finanšu resursiem katram no punktiem, tādēļ Centrs MARTA cer uz to, ka tiks atrasti nepieciešamie resursi, lai veicinātu saskaņoto politiku, pasākumus un programmas, kas paredzēti plāna mērķa sasniegšanai.

Centra MARTA redzējumā pats svarīgākais ilgtermiņā ir sistemātisks preventīvais darbs, lai vardarbību novērstu tās saknē – gan izglītojošais darbs ar bērniem un jauniešiem, lai novērstu vardarbīgu uzvedību nākotnē un mazinātu dzimumu stereotipus un aizspriedumus, gan arī apmācības tiesībsargājošo institūciju darbiniekiem, kas saskaras ar cietušajiem, lai katrs vardarbības gadījums tiktu vērtēts nopietni, tiktu izprasti visi pastāvošie riski, un cietušie saņemtu visu nepieciešamo atbalstu, kamēr vardarbības veicēji saņemtu atbilstošus sodus.
 
22.07.2024. 12:37
Iveta Ķelle - "Papardes zieds"
Biedrība “Papardes zieds” ir iepazinusies ar Labklājības ministrijas izstrādāto “Vardarbības pret sievieti un vardarbības ģimenē novēršanas un apkarošanas 2024.-2029.gadam plānu” (turpmāk - Plānu) un sniedz atzinumu. Augstu vērtējam Labklājības ministrijas ieceri nodrošināt integrētu, mērķtiecīgu un efektīvu politiku, lai novērstu un apkarotu vardarbību pret sievietēm un vardarbību ģimenē. Vienlaikus, biedrības “Papardes zieds” ieskatā, viens no labākajiem preventīvajiem rīkiem vardarbības pret sievieti un vardarbības ģimenē novēršanai ir sistemātiska izglītība par seksuālo un reproduktīvo veselību un tiesībām.
Atsaucoties uz 2018. gadā UNESCO publicētajām Starptautiskajām tehniskajām vadlīnijām par seksuālo audzināšanu (International technical guidance on sexuality education), nodrošinot bērniem un jauniešiem pietiekamas zināšanas par viņu seksuālajām un reproduktīvajām tiesībām un to, kas ir pieņemama un nepieņemama uzvedība, seksuālā izglītība palīdz novērst vardarbību jauniešu vidū, veicina prasmes sevi pasargāt. Piemēram, starptautiskās seksuālās izglītības vadlīnijas aicina izglītot bērnus vecumā no 5 līdz 8 gadiem atpazīt iebiedēšanu un vardarbību, un saprast, ka tas ir nepareizi. Savukārt, bērniem vecumā no 12 līdz 15 gadiem ir jāapzinās, ka seksuāla vardarbība, seksuāls uzbrukums, intīmo partneru vardarbība un iebiedēšana ir cilvēktiesību pārkāpumi un nekad nav upura vaina. Visbeidzot, vecākiem pusaudžiem vecumā no 15 līdz 18 gadiem ir jāiemāca, ka piekrišana ir būtiska pozitīvām seksuālām attiecībām ar partneri. Bērniem un jauniešiem ir jāzina, ko darīt un kur vērsties, ja rodas problēmas, tostarp vardarbība un ļaunprātīga izmantošana. Šādā veidā seksuālās un reproduktīvās veselības izglītība uzlabo bērnu un jauniešu spēju reaģēt uz vardarbību, apturēt to un, visbeidzot, atrast palīdzību, kad tā ir nepieciešama.
Tādēļ aicinām Labklājības ministriju Plānā konkrētāk uzsvērt un paredzēt vispārējas seksuālās un reproduktīvās veselības izglītības veicināšanu. 
Vēršam uzmanību, ka Plāna 1.Rīcības virziena “Preventīvie pasākumi vardarbības pret sievieti un vardarbības ģimenē novēršanai” paskaidrojošajā tekstā ir uzsvērta nepieciešamība savlaicīgai bērnu izglītošanai par tādām tēmām kā ķermeņa robežu noteikšana un atpazīšana, dzimumu līdztiesība, savstarpējā cieņa, nevardarbīga konfliktu atrisināšana, savstarpējās attiecības un piekrišanas nepieciešamība, stājoties seksuālās attiecībās, un citām tēmām. Attiecīgi aicinām izglītošanu par seksuālās un reproduktīvās veselības tēmām iekļaut arī šī Plāna 1.Rīcības virzienā paredzētajos pasākumos:
Aicinām Plāna 1.Rīcības plāna 2.pasākumu izteikt šādā redakcijā: “Izglītojoši pasākumi bērniem, jauniešiem un viņu likumiskajiem pārstāvjiem par seksuālo un reproduktīvo veselību un vardarbības atpazīšanu.”
Saistīti aicinām 2.1. Darbības rezultātu izteikt šādā redakcijā: “2.1. Nodrošināti izglītojoši pasākumi bērniem, jauniešiem un viņu likumiskajiem pārstāvjiem par seksuālo un reproduktīvo veselību, vardarbību, tās pazīmēm, īpaši seksuālās izmantošanas riskiem un kaitējošu seksuālo uzvedību.”
Kā arī aicinām izsvērt iespēju Plāna 1.Rīcības virziena 2.3. darbības rezultātam “Pilnveidoti mācību priekšmetu programmu paraugi vispārējā izglītībā, saskaņā ar UNESCO tehniskajām vadlīnijām par seksuālo audzināšanu, atbilstoši izglītojamo vecumposmam” kā iesaistīto institūciju paredzēt biedrību “Papardes zieds”. Vēršam uzmanību, ka organizācijai ir vairāk nekā 30 gadu pieredze bērnu un jauniešu seksuālās un reproduktīvās veselības un tiesību izglītošanas jomā Latvijā. Tādēļ uzskatām, ka organizācija varētu sniegt vērtīgu pienesumu mācību priekšmetu programmu paraugu izvērtējumā. 
Aicinām Plāna 1.Rīcības virziena 3.Pasākumu izteikt šādā redakcijā: “Speciālistu un profesionāļu kompetenču un zināšanu pilnveide par bērnu un jauniešu seksuālo attīstību, uzvedību un robežu noteikšanu un atbilstošu algoritmu, vadlīniju izstrāde vienotas rīcības nodrošināšanai vardarbības mazināšanai”.
Attiecīgi aicinām 3.pasākuma 3.1. darbības rezultātu izteikt šādā redakcijā: “Nodrošināti pedagogu profesionālās pilnveides kursi (t.sk. vispārējās izglītības, profesionālās izglītības un profesionālās ievirzes pedagogi) un mācības tehniskajiem darbiniekiem atbilstoši starptautiskām rekomendācijām par bērnu un jauniešu seksuālo attīstību, uzvedību un robežu noteikšanu un vardarbības mazināšanu.”
Aicinām 3.8. darbības rezultātu izteikt šādā redakcijā: “3.8.Nodrošinātas mācības tiesnešiem, prokuroriem (t.sk. starpdisciplināras mācības) un veicināta izpratne par seksuālās un reproduktīvās veselības pamatjautājumiem, vardarbību veikušu personu domāšanu, uzvedības īpatnībām, sociālās uzvedības korekciju un cietušo aizsardzību, profesionālu un ētisku sadarbību starp tiesībsargājošām iestādēm, nepieļaujot  ex parte sarunas”
Aicinām 3.9.darbības virzienu izteikt šādā redakcijā: “3.9.Pilnveidotas policijas darbinieku zināšanas par seksuālās un reproduktīvās veselības pamatjautājumiem, vardarbības ģimenē novēršanu, iekļaujot jautājumus  par cietušo vajadzību identificēšanu, tiesiski un faktiski pieejamajiem atbalsta pasākumiem cietušajiem.”
Biedrība “Papardes zieds” apliecina gatavību sadarboties Plāna īstenošanas turpmākajā procesā. Aicinām informēt biedrības vadītāju Ivetu Ķelli (iveta@papardeszieds.lv)  par šī procesa tālāku virzību.

Patiesā cieņā,
Iveta Ķelle
Biedrības “Papardes zieds” valdes priekšsēdētāja
 
22.07.2024. 12:48
biedrība "Asociācija Ģimene"
Iebildumi Vardarbības pret sievieti un vardarbības ģimenē novēršanas un apkarošanas 2024.-2029.gada plānam
Pirmkārt, plānā nav paredzēti pasākumi, kas būtu mērķēti tieši uz vīriešiem, puišiem un zēniem, kaut arī viņi ir proporcionāli tikpat bieži vai pat biežāki vardarbības upuri. 2021. gadā katra ceturtā (25%) sieviete un katrs piektais (20%) vīrietis 18–74 gadu vecumā norādīja, ka ir pieredzējuši fizisku vai seksuālu vardarbību pieaugušā vecumā.1 Tāpat 26% sieviešu un 28% vīriešu norādīja, ka līdz 15 gadu vecumam pieredzējuši pret sevi fiziska un/vai emocionāla vardarbība no savu vecāku puses.2 Nav skaidrs, kāpēc plānā netiek paredzēts neviens prevencijas pasākums pret dzimumā balstītu vardarbību pret vīrieti, ņemot vērā to, ka sabiedriskā aptauja uzrāda lielāku toleranci vardarbībai pret vīrieti, nekā sievieti. Tā SKDS 2018. gadā veiktajā aptaujā apgalvojumam “vardarbība ģimenē ne tikai nav pieņemama, bet tai ir jābūt sodāmai ar likumu” piekrita vairākums iedzīvotāju: 75% to norādīja, runājot par vardarbību pret sievietēm, bet 67% - par vardarbību pret vīriešiem”.3
Otrkārt, plānā netiek paredzēts darbs ar vardarbības patiesajiem cēloņiem: alkoholismu, pieaugušo atkarībām, neprasmi veidot un uzturēt ģimenes attiecības, kas bieži ir ne pirmajā paaudzē. Tāpat pārāk daudz resursu paredzēts darbam visas sabiedrības izglītošanai, nevis mērķētām sociālajām grupām, kurās vardarbība statistiski biežāk ir izplatīta. No otras puses plānā ir pilnībā aizmirsts par vīrišķības, tēvišķības, kopienas (paplašinātās ģimenes), laulības, tautas sporta, tikumu, t.sk. darba tikuma, kultivēšanu un veicināšanu, taču šie ir tie faktori, kas būtiski mazina vardarbību sabiedrībā īstermiņā un ilgtermiņā.
Treškārt, iebilstam pret plāniem pilnveidot mācību priekšmetu programmu paraugus vispārējā izglītībā saskaņā ar UNESCO tehniskajām vadlīnijām par seksuālo audzināšanu. Šīs vadlīnijas nav pārbaudītas, ka saskan ar Latvijas Izglītības likumu un īpaši Ministru kabineta noteikumu nr. 480 trešajam pantam: “audzināšana ir mērķtiecīgi organizēta izglītības procesa neatņemama sastāvdaļa, izglītojamā vispusīgas, tajā skaitā tikumiskās, attīstības veicināšana un attieksmju veidošana. Audzināšana ir virzīta uz (..) izglītojamo emocionālā intelekta attīstību un pašregulāciju, vērtību sistēmas veidošanos un tikumu izkopšanu (vērtībizglītošanu) attiecību veidošanai…”. No šī panta izriet, ka izglītības procesam (un arī materiāliem) ir jābūt ar audzinošu un vērtību sistēmu formējošu ievirzi.
Aicinu attiecīgi pārstrādāt šo plānu.

1https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/labklajibas-un-vienlidzibas-raditaji/dzimumlidztiesiba/6297-dzimumu-lidztiesiba
2https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/iedzivotaji/noziegumi/preses-relizes/10924-vardarbibas-izplatibas-raditaji
3https://www.lm.gov.lv/lv/media/7507/download
22.07.2024. 23:53
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk