Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Pacientu tiesību likumā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Personas pienākums sākotnēji vērsties ārstniecības iestādē ar sūdzību par ārstniecības iestādes rīcību un ārstniecības iestādei noteikts pienākums izskatīt šo iesniegumu atbilstoši tās kompetencei normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un personai sniegt atbildi pēc būtības, kā arī, ja nepieciešams, risināt domstarpības ar personu savstarpējo sarunu ceļā.
Pacienta pilnvarotās personas tiesību paplašināšana, piešķirot tiesības iepazīties ar informāciju par pacienta veselības stāvokli.
Pacienta pilnvarotās personas tiesību paplašināšana, piešķirot tiesības iepazīties ar informāciju par pacienta veselības stāvokli.
Mērķa apraksts
Mērķis noskaidrot sabiedrības viedokli 1) par pacienta sūdzības sākotnēju izskatīšanu ārstniecības iestādē pirms pacienta vēršanās ar sūdzību Veselības inspekcijā; ārstniecības iestādei noteikt pienākumu izskatīt šo iesniegumu atbilstoši tās kompetencei normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un personai sniegt atbildi pēc būtības, kā arī, ja nepieciešams, risināt domstarpības ar personu savstarpējo sarunu ceļā; 2) par tiesību piešķiršanu pacienta pilnvarotajai personai iepazīties ar informāciju par pacienta veselības stāvokli.
Politikas jomas
Veselības politika
Teritorija
-
Norises laiks
27.02.2025. - 13.03.2025.
Informācija
Lūdzam sniegt viedokli TAP portālā, viedokļa sniegšanai izmantojot TAP portālā šim mērķim izveidotu elektronisko pakalpojumu un autentificējas ar šajā elektroniskajā pakalpojumā pieejamiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem;
Fiziskās personas
- 1) fiziskas personas, kas sniedz pilnvarojumu citai personai apstrādāt e-veselības sistēmā uzkrātos datus tās vietā 2)pacienti, kuri vēršas ar iesniegumu savu tiesību un interešu aizsardzībai 3) fizisku personu pilnvarotās personas Pacienta interešu pārstāvībai papildināmas pacientu pilnvaroto personu tiesības uz informāciju par pacienta veselību
Skaidrojums un ietekme
1) Turpmāk personām, kurām būs nepieciešams piešķirt tiesības citai personai apstrādāt viņu datus e-veselības sistēmā, būs jādodas uz SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" klātienē, lai iesniegtu pilnvarojumu vai iesniegumu. Tas nozīmē, ka tiks mainīta esošā kārtība, un personai būs jāpielāgojas jaunajiem noteikumiem, sākot ar 2025. gada 1. janvāri. Līdz ar to personām būs jānodrošina, ka viņu iesniegumi un pilnvaras tiek adresētas pareizajai iestādei, kas pilda e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas (šiem grozījumiem ir tehnisks raksturs sakarā ar normatīvajos aktos no 2025. gada 1. janvāra veikto e-veselības sistēmas pārziņa maiņu);
2) Šajā likumā noteikto tiesību un no tām izrietošo interešu aizstāvēšanai personai sākotnēji jāvēršas ārstniecības iestādē, kurā persona vērsusies pēc veselības aprūpes pakalpojuma vai saņēmusi to. Ārstniecības iestāde atbilstoši tās kompetencei normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā personai sniedz atbildi pēc būtības, kā arī, ja nepieciešams, risina domstarpības ar personu savstarpējo sarunu ceļā.
3) Ja pacients pilnvarojis citu personu (turpmāk — pacienta pilnvarotā persona) viņa vietā piekrist ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamai metodei vai atteikties no ārstniecības kopumā vai ārstniecībā izmantojamās metodes, kā arī saņemt informāciju saskaņā ar šā likuma 4.pantā (tiesības uz informāciju par veselības aprūpes pakalpojumiem un to sniedzējiem) un 4.1 pantā (tiesības uz informāciju par pacienta veselību) noteikto, pacients informē ārstniecības iestādi par šādu pilnvarojumu vai arī izdara attiecīgu pilnvarojuma ierakstu vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā.
2) Šajā likumā noteikto tiesību un no tām izrietošo interešu aizstāvēšanai personai sākotnēji jāvēršas ārstniecības iestādē, kurā persona vērsusies pēc veselības aprūpes pakalpojuma vai saņēmusi to. Ārstniecības iestāde atbilstoši tās kompetencei normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā personai sniedz atbildi pēc būtības, kā arī, ja nepieciešams, risina domstarpības ar personu savstarpējo sarunu ceļā.
3) Ja pacients pilnvarojis citu personu (turpmāk — pacienta pilnvarotā persona) viņa vietā piekrist ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamai metodei vai atteikties no ārstniecības kopumā vai ārstniecībā izmantojamās metodes, kā arī saņemt informāciju saskaņā ar šā likuma 4.pantā (tiesības uz informāciju par veselības aprūpes pakalpojumiem un to sniedzējiem) un 4.1 pantā (tiesības uz informāciju par pacienta veselību) noteikto, pacients informē ārstniecības iestādi par šādu pilnvarojumu vai arī izdara attiecīgu pilnvarojuma ierakstu vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā.
Juridiskās personas
- Ārstniecības iestādes, Aptiekas un to filiāles, Augstākās izglītības iestādes,
Skaidrojums un ietekme
No 2025. gada 1. janvāra, mainoties e-veselības sistēmas pārzinim, veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem, kuriem jānodrošina datu sniegšana e-veselības sistēmai un/vai piekļuve e-veselības sistēmā esošajiem pacientu datiem, piemēram, ģimenes ārstu praksēm, ambulatorās veselības aprūpes centriem, laboratorijām, slimnīcām, aptiekām un citiem medicīnas pakalpojumu sniedzējiem, kā arī augstākās izglītības iestādēm, līgumi par e-veselības sistēmas izmantošanu būs jāslēdz ar SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs". Tāpat, ja būs nepieciešamība pārskatīt esošos ar NVD noslēgtos līgumus par e-veselības sistēmas izmantošanu un veikt tajos grozījumus, tas arī būs jādara, vēršoties SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs".
2) Šajā likumā noteikto tiesību un no tām izrietošo interešu aizstāvēšanai persona sākotnēji vēršas ārstniecības iestādē, kurā persona vērsusies pēc veselības aprūpes pakalpojuma vai saņēmusi to. Ārstniecības iestāde atbilstoši tās kompetencei normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā personai sniedz atbildi pēc būtības, kā arī, ja nepieciešams, risina domstarpības ar personu savstarpējo sarunu ceļā.
3) Ja pacients pilnvarojis citu personu (turpmāk — pacienta pilnvarotā persona) viņa vietā piekrist ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamai metodei vai atteikties no ārstniecības kopumā vai ārstniecībā izmantojamās metodes, kā arī saņemt informāciju saskaņā ar šā likuma 4.pantā (Tiesības uz informāciju par veselības aprūpes pakalpojumiem un to sniedzējiem) un 4.1 pantā (tiesības uz informāciju par pacienta veselību) noteikto, pacients informē ārstniecības iestādi par šādu pilnvarojumu vai arī izdara attiecīgu pilnvarojuma ierakstu vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā.
2) Šajā likumā noteikto tiesību un no tām izrietošo interešu aizstāvēšanai persona sākotnēji vēršas ārstniecības iestādē, kurā persona vērsusies pēc veselības aprūpes pakalpojuma vai saņēmusi to. Ārstniecības iestāde atbilstoši tās kompetencei normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā personai sniedz atbildi pēc būtības, kā arī, ja nepieciešams, risina domstarpības ar personu savstarpējo sarunu ceļā.
3) Ja pacients pilnvarojis citu personu (turpmāk — pacienta pilnvarotā persona) viņa vietā piekrist ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamai metodei vai atteikties no ārstniecības kopumā vai ārstniecībā izmantojamās metodes, kā arī saņemt informāciju saskaņā ar šā likuma 4.pantā (Tiesības uz informāciju par veselības aprūpes pakalpojumiem un to sniedzējiem) un 4.1 pantā (tiesības uz informāciju par pacienta veselību) noteikto, pacients informē ārstniecības iestādi par šādu pilnvarojumu vai arī izdara attiecīgu pilnvarojuma ierakstu vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā.
Sagatavoja
Ieva Brūvere (VM)
Atbildīgā persona
Agnese Vaļuliene (VM)
Izsludināšanas datums
27.02.2025. 17:22
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts