Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās" 2.3.1.3. pasākuma  "Veloinfrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
2022.gada 25.novembrī Eiropas komisija apstiprināja programmu “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam” (turpmāk – programma). Programmas 2.3.prioritātes “Ilgtspējīga mobilitāte” 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās” ietvaros paredzēta velosipēdu ceļu, tostarp kopīgas gājēju un velosipēdu ceļu, izbūve gar autoceļiem un pašvaldību teritorijās atbilstoši spēkā esošajiem pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem un / vai ilgtspējīgas pilsētas mobilitātes plāniem.

Esošā velosatiksmes infrastruktūra tiek attīstīta fragmentāri, kā arī nav nodalīta, līdz ar to ne vienmēr nodrošinot velosipēdistiem ērtu un ātru pārvietošanos, kas ir galvenais motivators, izvēloties transporta veidu. Minētie aspekti neveicina velosatiksmes attīstību, velosipēdistu pieaugumu un integrāciju kopējā transporta sistēmā.

Transporta attīstības pamatnostādnēs 2021.–2027.gadam (turpmāk – Transporta pamatnostādnes) ir uzsvērta nepieciešamība nodrošināt velosipēdu satiksmes infrastruktūru kā nepārtrauktu un ar esošo transporta infrastruktūru salāgotu transporta sistēmas daļu (prioritāri teritorijās ar lielāku iedzīvotāju blīvumu), iesaistot visas iesaistītās puses. Pamatnostādnes norāda, ka ir jāveicina iedzīvotāju mikromobilitātes (velosipēdi, skrejriteņi, u.c. rīki, pārvietošanās kājām) īpatsvara pieaugums kopējā mobilitātē. Nomainot ikdienā pārvietošanās paradumus no automašīnām (arī no sabiedriskā transporta) uz velosipēdu, tiek veicināts CO2 emisijas samazinājums un ES SEG emisijas samazināšanas mērķa sasniegšana.
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt pasākuma rādītāju sasniegšanu. Proti, pasākuma ietvaros līdz 2029.gada 31.decembrim ir sasniedzami šādi rādītāji:
- iznākuma rādītājs – atdalītas jaunizbūvētas vai būtiski uzlabotas veloceļu infrastruktūras garums ir 60 km;
- rezultāta rādītājs - atdalītas riteņbraukšanas infrastruktūras lietotāju skaits gadā ir 5 820 lietotāji.
Politikas jomas
Transporta politika
Teritorija
Latvijas Republikas teritorija
Norises laiks
23.10.2023. - 09.11.2023.
Informācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2009.gada 15.augusta noteikumiem Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā", sabiedrībai tiek dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par Ministru kabineta projektu tā izstrādes un saskaņošanas procesā.
Fiziskās personas
Skaidrojums un ietekme
Pasākuma mērķa grupa ir satiksmes dalībnieki un iedzīvotāji.
Juridiskās personas
Sagatavoja
Mārcis Zicmanis (SAM)
Atbildīgā persona
Ilonda Stepanova (SAM)
Izsludināšanas datums
20.10.2023. 16:06

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija
Priekšlikums pievienot mērķi vai norādīt uz zemāk pievienotu apakšmērķī vai papildinājumu. (sk.2.1. punktu):
2. Pasākuma mērķis ir attīstīt nepārtrauktu velosipēdu ceļu, tostarp kopīgu gājēju un velosipēdu ceļu, infrastruktūras izveidi, veicinot nemotorizēto mobilitāti.
2.1. Pasākuma mērķis ir attīstīt tādas infrastruktūras izveidi, kas neierobežo motorizēto mobilitāti.
3. Pasākuma mērķa grupa ir satiksmes dalībnieki un iedzīvotāji.

Ierobežojot motorizēto mobilitāti tiek ierobežotas arī tautsaimniecības attīstības iespējas (motorizētie risinājumi, cilvēkresursu mobilitāte uz Rīgu - kur tiek radīts 2/3 Latvijas IKP). Uz “zaļāku” infrastruktūru var vieglāk pāriet bagātākās pasaules valstis, kurām ir uzkrātais kapitāls, kas tiek investēt tautsaimniecībā (tās valstis raksturo - attīstīta rūpniecība, lauksaimniecības produktu pārstrāde). Latvijā ir nepietiekams kapitāls, nepietiekamas investīcijas, tiek radīta salīdzinoši neliela pievienotā vērtība, tostarp, eksportētas izejvielas – koksne, graudi, svaigpiens. Rezultātā Latvijas IKP uz vienu iedzīvotāju ir starp zemākiem Eiropas Savienībā.
 
23.10.2023. 09:33
"Zaļā brīvība"
Ierosinām papildināt Projekta īstenošanas nosacījumu sadaļas 25.pantu ar apakšpunktu:

nodrošina, ka būvniecības procesa laikā tiks ievērotas prasības par koku ciršanas aizliegumu putnu ligzdošanas periodā un nodrošināta esošo koku veselības stāvokļa aizsardzība, tai skaitā nekaitējot koku saknēm (ja attiecināms).
26.10.2023. 09:38