Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi likumā "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Problēmu izklāsts pieejams likumprojekta anotācijā, taču galvenās lietas, kas tiek sakārtotas ar šiem grozījumiem ir: (1) nodrošināts  papildu atbalstu priekšlaicīgi dzimušo bērnu vecākiem un vecākiem, kuriem bērns dzimis pirms ārsta noteiktā termiņa, veidojot vienlīdzīgu attieksmi pret visiem vecākiem saistībā ar vecāku pabalsta izmaksas perioda noteikšanu; (2) plānots noteikt papildu kritēriju vecāku pabalsta piešķiršanai, lai šo sociālās apdrošināšanas atbalstu saņemtu tie vecāki, kuri sociālās apdrošināšanas iemaksas veic Latvijā un bērnu audzina Latvijā, izņemot, ja persona, kura ir sociāli apdrošināta Latvijā, vai tās ģimenes loceklis dzīvo vai strādā citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Šveices Konfederācijā vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, līdzīgi kā tas ir noteikts vairumā Eiropas Savienības dalībvalstu; (3) paredzēts novērst interpretācijas iespējas attiecībā uz paternitātes pabalsta nosacījumiem, skaidri nosakot, ka šo pabalstu piešķir par piešķirtā atvaļinājuma 10 darba dienām par katru no vienās dzemdībās dzimušiem diviem vai vairāk bērniem bērna tēvam vai personai, kura iesaistās divu vai vairāku bērnu aprūpē, kuri dzimuši vienās dzemdībās. Šāds nosacījums attieksies arī uz personu, kura vienlaikus adoptē divus vai vairāk bērnus.
 
Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu juridisko skaidrību paternitātes pabalsta saņēmējiem, ja vienās dzemdībās dzimuši divi vai vairāki bērni, nodrošinātu papildu atbalstu vecākiem, kuriem bērns dzimis priekšlaicīgi, kā arī precizētu vecāku pabalsta piešķiršanas nosacījumus.
 
Politikas jomas
Sociālā apdrošināšana
Teritorija
Latvija
Norises laiks
05.09.2025. - 19.09.2025.
Informācija
-
Fiziskās personas
  • Sociāli apdrošinātās personas, kurām ir  tiesības uz paternitātes un/vai vecāku pabalstu
Skaidrojums un ietekme

Sociāli apdrošinātajām personām, kurām ir tiesības uz paternitātes pabalstu par vienās dzemdībās dzimušiem diviem vai vairāk bērniem, vai persona adoptējusi vienlaicīgi divus vai vairāk bērnus, būs nepārprotami skaidra kārtībā, ka paternitātes pabalstu piešķir par piešķirtā atvaļinājuma 10 darba dienām par katru bērnu.
Sociāli apdrošinātajām personām, kurām ir tiesības uz vecāku pabalstu, būs jāņem vērā no jauna ieviestais kritērijs, ka vecāku pabalstu piešķir par bērnu,  kuram piešķirts personas kods, kura statuss Fizisko personu reģistrā ir aktīvs un kurš pastāvīgi dzīvo Latvijas teritorijā, izņemot, ja persona, kura ir sociāli apdrošināta Latvijā, vai tās ģimenes loceklis dzīvo vai strādā citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Šveices Konfederācijā vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī.
Sociāli apdrošinātajām personām, kurām bērns dzimis priekšlaicīgi, tiks nodrošināts papildu atbalsts un nodrošināta vienlīdzīga attieksmes attiecībā uz vecāku pabalsta aprēķināšanas nosacījumiem. 

 
Juridiskās personas
Sagatavoja
Inese Upīte (LM)
Atbildīgā persona
Ingus Alliks (LM)
Izsludināšanas datums
05.09.2025. 15:57

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
r.a. "Siltumnīca"
Likuma grozījuma priekšlikums

Papildināt likumu “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” ar 33.² pantu šādā redakcijā:
33.² pants. Vienotais iesniegums maternitātes, paternitātes, vecāku un bērna kopšanas pabalstiem
(1) Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra nodrošina vienotu pieteikšanās sistēmu maternitātes, paternitātes, vecāku un bērna kopšanas pabalstiem.
(2) Sociāli apdrošinātā persona ir tiesīga vēl pirms bērna piedzimšanas iesniegt vienotu sākotnējo iesniegumu, norādot:
personas datus;
bankas kontu, uz kuru pārskaitāmi pabalsti;
izvēli par vecāku pabalsta izmaksas ilgumu un apmēru;
citas personas (otru vecāku, adoptētāju vai aizbildni), kurai var rasties tiesības uz pabalstu, datus.
(3) Uz šā iesnieguma pamata Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, izmantojot datu apmaiņu ar Nacionālā veselības dienesta, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes un Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmām, automātiski piešķir un izmaksā visus no šā likuma izrietošos pabalstus, ja iestājies attiecīgais apdrošināšanas gadījums.
(4) Persona nav pienākuma kārtā atkārtoti jāiesniedz dati vai dokumenti, kas jau atrodami valsts informācijas sistēmās.
(5) Persona informē Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru par datu izmaiņām, kas var ietekmēt pabalsta piešķiršanu vai izmaksu, ne vēlāk kā trīs darba dienu laikā pēc izmaiņu iestāšanās.
(6) Vienotais iesniegums iesniedzams elektroniski portālā www.latvija.lv
 vai klātienē Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras klientu apkalpošanas centros.

Anotācijas sadaļa
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība un mērķis
Pašreizējais regulējums paredz, ka sociāli apdrošinātajai personai, lai saņemtu maternitātes, paternitātes, bērna piedzimšanas un vecāku pabalstu, jāsniedz vairāki atsevišķi iesniegumi. Katram pabalstam ir savs termiņš (parasti 6 mēneši), un praksē tas rada augstu administratīvo slogu, kā arī risku, ka daļa pabalstu netiek saņemti termiņu nokavējuma dēļ.

Projekta mērķis ir mazināt administratīvo slogu un vienkāršot procedūru, ieviešot vienotu sākotnējo iesniegumu, ar kuru persona pieteicas visiem no likuma izrietošajiem pabalstiem.

2. Pašreizējā situācija, problēma un risinājums
Pašreizējā situācija:
– Mātei jāsniedz 3–4 atsevišķi iesniegumi VSAA (par maternitātes pabalstu, bērna piedzimšanas pabalstu, vecāku pabalstu, bērna kopšanas pabalstu).
– Katram pabalstam noteikti īsi iesniegšanas termiņi, kuru nokavējums liedz tiesības.
– Valsts informācijas sistēmās (VID, NVD, PMLP) jau ir visi nepieciešamie dati, taču tie praksē netiek izmantoti automātiski.

Risinājums:
– Likumu papildināt ar jaunu 33.² pantu, kas ļauj personai iesniegt vienotu sākotnējo iesniegumu vēl pirms bērna piedzimšanas.
– Pabalsti tiek piešķirti automātiski, izmantojot datu apmaiņu ar citām iestādēm.
– Persona ziņo tikai par datu izmaiņām (konts, dzīvesvieta, darba attiecības).

3. Ietekme uz sabiedrību
Fiziskās personas: samazinās birokrātija, mazāks risks zaudēt tiesības termiņu dēļ.
VSAA: efektīvāka klientu apkalpošana, mazāks manuālais darbs, vairāk datu integrācijas.
Valsts pārvalde kopumā: palielinās digitālo pakalpojumu izmantošana un uzticība sociālās apdrošināšanas sistēmai.

4. Administratīvais slogs
– Samazinās gan fiziskām personām, gan iestādēm.
– Sistēmas pielāgošanai nepieciešami informācijas sistēmu uzlabojumi (vienreizēji izdevumi), bet ilgtermiņā administratīvā sloga samazinājums nodrošina fiskālu neitralitāti.

5. Atbilstība starptautiskajām saistībām
– Risinājums atbilst Eiropas Savienības prasībām par e-pārvaldes attīstību un pakalpojumu pieejamības vienkāršošanu.
Šāda redakcija nodrošina:
tiesisko loģiku (viena pieteikuma princips),
digitālu integrāciju (automatizēta pārbaude no reģistriem),
tiesiskās paļāvības aizsardzību (pabalstu tiesības nezaudē termiņu dēļ, ja sākotnējais iesniegums ir laicīgi sniegts).
08.09.2025. 18:38