Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Noteikumi par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas un maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Saeima 2023. gada 16. martā pieņēma likumu "Grozījumi Maksātnespējas likumā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 62. Nr.), kurā tostarp tika noteikts tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas (turpmāk – uzraugošā persona) pienākums apdrošināt civiltiesisko atbildību par iespējamo kaitējumu, ko tā ar savu rīcību (darbību vai bezdarbību) var nodarīt parādniekam, kreditoriem vai citām personām tiesiskās aizsardzības procesā.
Saskaņā ar Maksātnespējas likuma 12.8 panta piekto daļu uzraugošās personas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību, kā arī minimālo apdrošinājuma summu nosaka Ministru kabinets.
2010. gada 26. oktobra noteikumi Nr. 1005 "Noteikumi par maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 1005) noteic kārtību, kādā tiek apdrošināta maksātnespējas procesa administratora (turpmāk – administrators) civiltiesiskā atbildība, kā arī civiltiesiskās atbildības apdrošinājuma minimālo summu.
Noteikumu projekts "Noteikumi par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas un maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu" (turpmāk – noteikumu projekts)  izstrādāts, lai salāgotu Ministru kabineta noteikumus Nr. 1005 ar pieņemtajiem grozījumiem Maksātnespējas likumā, lai, ņemot vērā grozāmo normu apjomu, normatīvais akts būtu pārskatāms.
Mērķa apraksts
Noteikumu projektā atbilstoši Maksātnespējas likuma 12.8 panta piektajā daļā un 31. panta otrajā daļā ietvertajam deleģējumam tiks noteikta kārtība, kādā apdrošināma uzraugošās personas un administratora civiltiesiskā atbildība un civiltiesiskās atbildības apdrošinājuma minimālā summa.
Politikas jomas
Tieslietu politika
Teritorija
-
Norises laiks
14.08.2023. - 25.08.2023.
Informācija
Sabiedrība var sniegt viedokli par noteikumu projektu.
Fiziskās personas
  • Administratori, uzraugošās personas, zvērināti revidenti.
Skaidrojums un ietekme
1. uzraugošās personas – Maksātnespējas likuma 12.3 panta pirmā daļa noteic, ka par uzraugošo var būt:
1) administrators, kuram ir augstākā izglītība ekonomikas, vadības vai finanšu jomā;
2) zvērināts revidents;
3) rīcībspējīga fiziskā persona, kurai ir tiesības uzturēties un tikt nodarbinātai Latvijā visu tiesiskās aizsardzības procesa norises laiku un uz kuru neattiecas šajā likumā noteiktie ierobežojumi, un kurai ir augstākā izglītība ekonomikas, vadības vai finanšu jomā.
Ievērojot minēto, nav iespējams noteikt uzraugošo personu skaitu.

2. administratori – Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajā maksātnespējas reģistrā 2023. gada 9. augustā ir reģistrēts 151 administrators.

Noteikumu projekta tiesiskais regulējums finansiāli ietekmēs uzraugošās personas, kas uzrauga tiesiskās aizsardzības procesus un administratorus, kas pilda administratora pienākumus juridiskās vai fiziskās personas maksātnespējas procesā. Viena administratora tiešās finansiālās izmaksas jeb apdrošinātājam maksājamās prēmijas orientējošās izmaksas, apdrošinot civiltiesisko atbildību par minimālo apdrošinājuma summu, proti, 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas gada periodā, vērtējamas no 75 līdz 100 euro apmērā (atkarībā no apdrošinātāju piedāvājuma un citiem kritērijiem, kas ietekmē objektīvu apdrošināšanas prēmijas aprēķinu, piemēram, no izvēlētā atbildības limita – lielāks atbildības limits nekā noteiktais minimums; no administratora pieredzes; maksātnespējas procesu specifikas (komercdarbība, atlikušie aktīvi u.tml.); zaudējumu statistikas; klienta vēstures apdrošināšanas sabiedrībā).
Ņemot vērā, ka par uzraugošo personu var būt ļoti plašs fizisko personu loks, primāri tiks vērtēta uzraugošās personas izglītība un pieredze, tāpat prēmijas apmēru cita starpā ietekmē potenciāli apdrošināmo skaits – jo lielāks šo personu skaits, jo prēmijas apmērs ir zemāks, turpretī, jo mazāks šo personu skaits, jo risks ir selektīvāks un prēmijas apmērs augstāks. Līdz ar to prēmijas apmērs orientējoši vērtējams robežās no 150 līdz 300 euro.

Tāpat noteikumu projekts var radīt uzraugošajām personām un administratoriem papildu administratīvo slogu un izmaksas, jo noteikumu projekta 12. punkts uzliek pienākumu gada laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas veikt grozījumus noslēgtajā apdrošināšanas līgumā vai noslēgt jaunu apdrošināšanas līgumu gadījumos, ja līdz šo noteikumu spēkā stāšanās datumam ir noslēgts apdrošināšanas līgums par summu, kas ir mazāka par šajos noteikumos noteikto minimālo apdrošinājuma summu.
Ņemot vērā minimālās apdrošinājuma summas izmaiņas, vidējās prēmijas pieaugums apdrošināšanas līguma pārslēgšanai vērtējams aptuveni 15-25 euro jeb 15-25 %.
Juridiskās personas
Sagatavoja
Ilze Grandsberga (MKD)
Atbildīgā persona
Inese Šteina (MKD)
Izsludināšanas datums
10.08.2023. 15:20

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Daiga Sproģe - "Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija"
Iebildums pie 6.punkta (piedāvātā redakcija) - Administratoram minimālā apdrošinājuma summa uz gadu par visiem administrētajiem procesiem kopā ir 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas.

Biedrība “Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija”, turpmāk – Administratoru asociācija, iepazinās ar Noteikumu projektu par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas un maksātnespējas procesa administratora civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību un minimālo apdrošinājuma summu (23-TA-1996), turpmāk – Noteikumu projekts.

Administratoru asociācija kritiski vērtē priekšlikumu kardināli palielināt administratoram minimālo apdrošināšanas summu no 42 600 euro līdz 62 000 euro, kas no 2024.gada 01.janvāra sasniegs jau 70 000 euro (minimālās algas apmērs no 01.01.2024. būs 700 euro). Minētais minimālās apdrošināšanas summas apmērs plānojās būt praktiski divas reizes vairāk, nekā pašlaik, turklāt pieaugot minimālās algas apmēram, minimālās apdrošināšanas summas apmērs pakāpeniski pieaugs.

Administratoru asociācija nesaskata nekādu pamatojumu tik neadekvātam palielinājumam, jo Maksātnespējas likuma grozījumu (12.8 panta ceturtā un piektā daļa) mērķis bija paredzēt pienākumu tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošām personām apdrošināt savu civiltiesisko atbildību par iespējamo kaitējumu, jo iepriekš tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošām personām bija tikai tiesības apdrošināt savu civiltiesisko atbildību, izņemot gadījumu, ja uz to uzstāja kreditoru vairākums. Tādējādi minētie Maksātnespējas likuma grozījumi nekādā veidā neparedzēja nepieciešamību būtiski palielināt maksātnespējas procesa administratoriem minimālās apdrošināšanas summu.

Administratoru asociācija norāda, ka nav saprotams, kādi faktori/objektīvi apstākļi ir veicinājuši maksātnespējas procesa administratoriem minimālās apdrošināšanas summas palielinājumu un pieturēšanos tieši pie 100 minimālo mēneša algu kritērija. Arī anotācijā nav norādīti dati vai statistika par apdrošināšanas gadījumiem, pieteiktajām un atzītajām summām, kas atspoguļotu jebkādu spēkā esošā regulējuma problemātiku kontekstā ar minimālās apdrošināšanas summas apmēru.

Būtiski, ka salīdzinot ar zvērinātu tiesu izpildītājiem paredzēto pienākumu noslēgt apdrošināšanas līgumu, spēkā ir Ministru kabineta 2005.gada 05.aprīļa noteikumi Nr.238 “Noteikumi par zvērinātu tiesu izpildītāju individuālā apdrošināšanas līguma un grupas apdrošināšanas līguma minimālo apdrošinājuma summu un apdrošināšanas līguma obligātajiem nosacījumiem”. Minēto noteikumu 2.punktā ir paredzēts, ka zvērinātu tiesu izpildītāju individuālā apdrošināšanas līguma minimālā apdrošinājuma summa ir 42 600 euro.

Kā var redzēt no minētās informācijas, tad zvērinātiem tiesu izpildītājiem minētais normatīvais regulējums ir spēkā kopš 2005.gada 05.aprīļa un apdrošināšanas līguma minimālā apdrošinājuma summa 42 600 euro apmērā NAV mainījusies un Administratoru asociācijas esošā informācija neliecina, ka minēto regulējumu ir plānots tuvākajā laika grozīt, attiecīgi palielinot. Tādējādi rodas jautājums, cik pamatota vispār ir likumdevēja (šajā gadījumā Noteikumu projekta autora Maksātnespējas kontroles dienesta) iniciatīva gandrīz divkāršot maksātnespējas procesa administratoriem minimālās apdrošināšanas summas apmēru, paredzot spēkā stāšanos datumu jau 2023.gada 15.septembri.

Administratoru asociācija pozitīvi vērtē prasību noteikt tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošām personām pienākumu apdrošināt savu civiltiesisko atbildību par iespējamo kaitējumu. Tomēr, kategoriski pret praktiski divkāršot maksātnespējas procesa administratoriem minimālās apdrošināšanas summas apmēru, proti, no 42 600 euro līdz 62 000 euro, kas no 2024.gada 01.janvāra sasniegs jau 70 000 euro. Attiecīgi Administratoru asociācija nesaskata nekādus objektīvus šķēršļus paredzēt, ka administratoram minimālā apdrošinājuma summa uz gadu par visiem administrētajiem procesiem kopā ir 60 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas, kas ma
ksimāli pietuvināta pie spēkā esošā apmērā - 42 600 euro.

Priekšlikums pie 6.punkta: Administratoram minimālā apdrošinājuma summa uz gadu par visiem administrētajiem procesiem kopā ir 60 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas.
Iebildums pret 5.punktu: Uzraugošajai personai minimālā apdrošinājuma summa uz gadu par visiem uzraudzītajiem tiesiskās aizsardzības procesiem ir 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas.

Iebildums pie 5.punkta (piedāvātā redakcija) - Uzraugošajai personai minimālā apdrošinājuma summa uz gadu par visiem uzraudzītajiem tiesiskās aizsardzības procesiem ir 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas.

Balstoties uz Administratoru asociācijas iesniegto iebildumu par Noteikumu projektu 6.punktu, Administratoru asociācija uzskata, ka nav pamatoti vienādot pienākumus starp maksātnespējas procesa administratoriem un uzraugošajām personām bez administratora amata apliecības attiecībā uz minimālo apdrošinājuma summas apmēru. Maksātnespējas procesa administrators ir augsti kvalificēts speciālists, kas ir nokārtojis sarežģītus pārbaudījumus specializācijas iegūšanai, ar plašu pieredzi tieši maksātnespējas tiesībām, komerctiesībām, uzņēmējvadībā utml. Vēl jo vairāk maksātnespējas procesa administratoriem regulāri jāapmeklē kvalifikācijas pilnveides pasākumi, jo starp kvalifikācijas eksāmeniem jāapmeklē atbilstošas mācības vismaz 80 akadēmisko stundu garumā.

Administratoru asociācija uzskata, ka Noteikumu projekta 5.punktā varētu saglabāties norādītā minimālā apdrošinājuma summa uz gadu 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas, attiecinot to tikai un vienīgi uz uzraugošajām personām, kuras nav vienlaicīgi maksātnespējas procesa administratori.
 
Priekšlikums pie 5.punkta: Uzraugošajai personai, kura nav maksātnespējas procesa administrators, minimālā apdrošinājuma summa uz gadu par visiem uzraudzītajiem tiesiskās aizsardzības procesiem ir 100 Latvijā apdrošināšanas līguma noslēgšanas dienā noteiktās minimālās mēneša darba algas.

Priekšlikums pie 12.punkta (piedāvātā redakcija): Uzraugošā persona vai administrators, kuram līdz šo noteikumu spēkā stāšanās datumam ir noslēgts apdrošināšanas līgums par summu, kas ir mazāka par šajos noteikumos noteikto minimālo apdrošinājuma summu, gada laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas nodrošina grozījumu veikšanu noslēgtajā apdrošināšanas līgumā vai jauna apdrošināšanas līguma noslēgšanu.

Jaunā redakcija: Uzraugošā persona, kura nav maksātnespējas procesa administrators un kurai līdz šo noteikumu spēkā stāšanās datumam ir noslēgts apdrošināšanas līgums par summu, kas ir mazāka par šajos noteikumos noteikto minimālo apdrošinājuma summu, gada laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas nodrošina grozījumu veikšanu noslēgtajā apdrošināšanas līgumā vai jauna apdrošināšanas līguma noslēgšanu.


 
25.08.2023. 12:43
Biedrība "Latvijas Apdrošinātāju asociācija"
2.punkts.
Apdrošināšanas objekts ir uzraugošās personas vai administratora civiltiesiskā atbildība par viņa profesionālās darbības vai bezdarbības rezultātā nodarītajiem zaudējumiem valstij, parādniekam, kreditoriem vai citām trešajām personām.
Iebildums
Uzskatām, ka profesionālās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā ir pareizi lietot formulējumu “profesionālā kļūda”, nevis “darbība/bezdarbība”. Aicinām lietot tieši “profesionālā kļūda”.
Piedāvātā redakcija
Apdrošināšanas objekts ir uzraugošās personas vai administratora civiltiesiskā atbildība par viņa profesionālās kļūdas dēļ nodarītajiem zaudējumiem valstij, parādniekam, kreditoriem vai citām trešajām personām.

10.punkts.
Trešā persona, kurai uzraugošās personas vai administratora profesionālās darbības rezultātā ir nodarīti zaudējumi, var iesniegt apdrošinātājam iesniegumu zaudējumu atlīdzības saņemšanai un celt tiešu prasību pret apdrošinātāju.
Iebildums
Stingri iebilstam pret paredzēto tiešo prasību pret apdrošinātāju. Anotācijā kā pamatojums šādam regulējumam ir minēts procesuālās ekonomijas princips tiesā. Vēršam uzmanību, ka apdrošinātājam sākotnēji, pirms vispār lieta nonāk tiesā, ir jāizskata iesniegtā prasība par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu un jāpārliecinās, ka tā ir pamatota. Šis princips skaidri ir definēts Apdrošināšanas līguma likuma 31. panta otrās daļas 1. punktā: (2) Apdrošinātājam nav tiesību:
1) bez pārliecināšanās par apdrošinātā riska iestāšanos un zaudējumu apmēru pieņemt lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu;
Šo pienākumu apdrošinātājs varēs izdarīt tikai ar uzraugošās personas vai administratora iesaisti, tāpat arī pēc vispārīgiem civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas principiem apdrošinātājs nevarēs izmaksāt atlīdzību, ja uzraugošā persona vai administrators neatzīs savu atbildību.
Anotācijā tiek lietota atsauce uz Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (turpmāk – OCTA) likumu kā vienīgo likumu, kurā ir paredzēta tiešās prasības celšana pie apdrošinātāju. Šāda kārtībā OCTA sistēmas ietvaros ir pamatota ar to, ka zaudējumu konstatēšanas un novērtēšanas mehānismi ir izsmeļoši regulēti pašā likumā, un pārliecināšanas par apdrošinātā riska iestāšanos, zaudējumu esamību un apmēru var notikt pilnīgi bez vai ar minimālu vainīgā transportlīdzekļa vadītāja iesaisti. Maksātnespējas administratora civiltiesiskās atbildības konstatēšanas mehānisms nav salīdzināms ar OCTA gadījumiem. Paredzot tiešās prasības celšana pret apdrošinātāju un ar to saprotot arī prasību izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību pirmstiesas procesā, ir  jābūt skaidri noregulētam atlīdzības izmaksas procesam (atbildības konstatēšana, zaudējumu novērtēšana utt.), citādi regulējums nebūs realizējams praksē.
Piemēram, būtu jāiekļauj regulējums, kā cietusī persona var noskaidrot, pie kura apdrošinātāja tai jāvēršas, kura apdrošinātāja apdrošināšanas polise ir bijusi spēkā, kad pieļauta profesionālās darbības kļūda, kas izraisījusi zaudējumus.  Kā cietusī persona varēs iesniegt visus nepieciešamos dokumentus, kas apdrošinātājam vajadzīgi, lai pārliecinātos par apdrošināšanas gadījumu?  Vai šāds pienākums tiks paredzēts maksātnespējas administratoram? Kādas tiesiskās sekas iestājas, ja maksātnespējas administrators nesniedz nepieciešamos dokumentus un nesadarbojas ar apdrošinātāju? Un daudzi citi jautājumi, kuriem jārod risinājums, ieviešot tiešo prasību pret apdrošinātāju.
Piedāvātā redakcija
Trešajai personai, kurai uzraugošās personas vai administratora profesionālās darbības rezultātā ir nodarīti zaudējumi, ir tiesības uz apdrošināšanas atlīdzību, ja uzraugošās personas vai administratora profesionālā kļūda, kuras rezultātā ir nodarīti zaudējumi, ir pieļauta apdrošināšanas līguma darbības laikā.
25.08.2023. 15:57