Sabiedrības līdzdalība

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 10.aprīlī
Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Transporta enerģijas kvalitātes prasību, atbilstības novērtēšanas un tirgus uzraudzības noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 13.oktobra direktīvas 98/70/EK, kas attiecas uz benzīna un dīzeļdegvielu kvalitāti un ar ko groza Padomes Direktīvu 93/12/EEK (Direktīva 98/70/EK) noteic transporta enerģijas kvalitātes nosacījumus, kur Direktīva 98/70/EK 2023.gadā ir labota ar Eiropas Parlaments un Padomes 2023.gada 18.oktobra direktīvu (ES) 2023/2413, ar ko attiecībā uz atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanas veicināšanu groza Direktīvu (ES) 2018/2001, Regulu (ES) 2018/1999 un Direktīvu 98/70/EK un atceļ Padomes Direktīvu (ES) 2015/652.

Šobrīd ir spēkā vairāki normatīvie akti attiecībā uz transporta enerģijas kvalitātes prasībām un degvielas tirgus uzraudzības nosacījumiem:
1) Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumu Nr.332 “Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu” (turpmāk – Noteikumi Nr. 332);
2) Ministru kabineta 2005.gada 18.oktobra Nr.772 “Noteikumi par biodegvielas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu, tirgus uzraudzību un patērētāju informēšanas kārtību” (turpmāk – Noteikumi Nr. 772) prasības;
3) likums "Par atbilstības novērtēšanu.

Direktīvas 98/70/EK 8.panta 2.punkts nosaka, ka dalībvalstis izveido degvielas kvalitātes uzraudzības sistēmu saskaņā ar attiecīgo Eiropas standartu prasībām vai saskaņā ar citu standartu, kas ietver Eiropas standartam līdzvērtīgas prasības, t.i. Direktīvā 98/70/EK ir pieļauts arī citu variants, proti, Eiropas Savienības dalībvalsts var izveidot nacionālo degvielas tirgus kvalitātes uzraudzības shēmu.
Pārņemot Direktīvas 98/70/EK prasības, Latvijā Noteikumos Nr.332 tika noteikts, ka degvielas tirgus uzraudzību organizē saskaņā ar LVS EN 14274 “Automobiļu degvielas. Benzīna un dīzeļdegvielas kvalitātes novērtēšana. Degvielas kvalitātes monitoringa sistēma (FQMS)” noteiktajām prasībām. Iepriekš minētais standarts nosaka, ka Latvija atbilst C modelim jeb mazas valsts statusam, kas nozīmē katru gadu noņemt un testēt vismaz 50 katra degvielas veida paraugus katrā sezonā jeb kopā 300 degvielas paraugus, ievērojot standartā noteiktos kritērijus. Šī standarta piemērošana šobrīd būtiski sadārdzina degvielas tirgus uzraudzības izmaksas Latvija, jo nosaka testēt Latvijas tirgus lielu paraugu skaitu.
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par transporta enerģijas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu un tirgus uzraudzību" (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāts, pamatojoties uz Transporta enerģijas likuma 4.pantu, lai vienā normatīvajā aktā apkopotu transporta enerģijas kvalitātes rādītājus un kritērijus, kas pēc būtības aptver savstarpēji saistītus jautājumus transporta enerģijas kvalitātes jomā. Noteikumu projekts noteic transporta enerģijas atbilstības kvalitātes prasībām nosacījumus, kā arī noteic nacionālo transporta enerģijas tirgus uzraudzības shēmu un darbības ar nosacījumiem neatbilstošu transporta enerģiju.
Politikas jomas
Enerģētika; Transporta politika; Vides aizsardzība
Teritorija
Latvija
Norises laiks
16.09.2024. - 06.10.2024.
Informācija
Noteikumu projekts tiks virzīts starpministriju saskaņošanā pēc likumprojekta "Transporta enerģijas likums" izskatīšanas 3.lasījumā, ja nepieciešams, to precizējot atbilstoši iespējamām izmaiņām likumprojektā.
Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Skaidrojums un ietekme
-
Nozare
Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts, Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
-
Sagatavoja
Helēna Rimša (KEM)
Atbildīgā persona
Līga Kurevska (KEM)
Izsludināšanas datums
10.09.2024. 16:57

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija
LDTA izsaka šādu iebildumus un priekšlikumus:

[1.] lūdzam neierobežot iespēju ziemas dīzeļdegvielu realizēt arī vasaras laikā militārām u.c. vajadzībām, attiecīgi nepieciešams trešajā pielikumā dīzeļdegvielai noteikto blīvuma zemāko vērtību dzēst un dzēst pielikumos noteiktos pārējas periodus.
 [2.] projekts paredz, ka ziemā kā minimumu drīkst pārdot dīzeļdegvielas A1 klasi, izņemot pārejas periodu, kad var arī A0. Tas nozīmē, ka 1.novembrī pēc parametriem jābūt jau A0, no decembra visu ziemu vismaz A1 un pavasarī no 1.aprīļa uzreiz jau B7,  šādas prasības un izmaiņas pret spēkā esošo regulējumu anotācijā nav skaidrotas un pamatotas. 
LDTA uzskata, ka ir saglabājama līdzšinējā kārtība: līdz 31.oktobrim un no 1.aprīļa no akcīzes noliktavas drīkst izlaist B7, no 1.novembra līdz 31.martam  - arktisko dīzeļdegvielu.
[3.] lūdzam noteikumu projektā saglabāt un nepaplašināt 332.noteikumos minēto parametru klāstu, pretējā gadījumā lūdzam skaidrot un pamatot nepieciešamību paplašināt spēkā esošajā regulējumā iekļauto parametru klāstu.
[4.] lūdzam paredzēt, ka 40.punkts attiecas arī uz gala patērētājiem vairumtirdzniecībā.
 
04.10.2024. 13:58
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk