Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Rail Baltica projekta īstenošanas likums
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Dokumenti
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ar 2016. gada 24. augusta Ministru kabineta rīkojuma Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" (turpmāk – MK rīkojums Nr. 468) 1. punktu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica un ar tās būvniecību saistītajām būvēm (turpmāk – Rail Baltica projekts) noteikts nacionālo interešu objekta statuss. Rail Baltica projekta ietvaros paredzēts izbūvēt jaunu dzelzceļa infrastruktūru un ar tās būvniecību saistītās būves, kas šķērsos Latvijas teritoriju 265 km garumā un savienos trīs Baltijas valstis – Igauniju, Latviju un Lietuvu, ar Eiropas dzelzceļa tīklu. Strauji progresējot projekta ieviešanas tempam, projekta ieviesējinstitūcijas – 3 Baltijas valstu kopuzņēmums RB Rail AS (turpmāk – RBR), kā arī Rail Baltica projekta nacionālais ieviesējs – SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” (turpmāk – EDZL) ir saskārušās ar virkni Rail Baltica projektu ierobežojošu un negatīvi ietekmējošu faktoru, kuru novēršana ne vien paātrinās Rail Baltica projekta ieviešanas tempu, bet arī veicinās publiskas personas mantas racionālu izmantošanu. Rail Baltica projekta ieviesēju ieskatā īpašu atvieglojumu noteikšana Rail Baltica projektam nodrošinās priekšnosacījumus ātrākai infrastruktūras izbūvei, samazinot Rail Baltica projekta īstenošanai piešķirtā finansējuma neapguves risku, kā arī nodrošinot efektīvu valsts transporta nozares attīstības mērķu sasniegšanu.
Rail Baltica projekta ieviešana tiek īstenota vairākos posmos: plānošanas, projektēšanas, nekustamo īpašumu atsavināšanas/tiesību iegūšanas būvdarbu veikšanai un būvdarbu posmā, kuri mēdz pārklāties. Ņemot vērā Rail Baltica projektam pieejamo finansējumu un tā ierobežoto attiecināmības periodu, tā ietvaros paredzēto dzelzceļa infrastruktūras objektu projektēšana notiek pakāpeniski. Nekustamo īpašumu atsavināšana/tiesību iegūšana būvdarbu veikšanai tiek organizēta paralēli projektēšanai un tehnisko risinājumu izstrādei, to uzsākot tādā projektēšanas stadijā, kad pietiekami skaidri zināmas atsavināmā/ iegūstamā nekustamā īpašuma platība un robežas.
Lai veicinātu Rail Baltica projekta realizēšanu, tika izstrādāts Rail Baltica projekta īstenošanas likums, kas stājies spēkā 2022. gada 14. novembrī. Tā mērķis bija nodrošināt sekmīgu un savlaicīgu projekta īstenošanu. Likums šā brīža redakcijā satur 11 normas, kas regulē dažādus ar projekta ieviešanu saistītus jautājumus. Kopš likuma pieņemšanas, analizējot projekta kavēšanas iemeslus, ir identificēta virkne citu jautājumu, kurus nepieciešams noregulēt, lai veicinātu ātru un efektīvu projektēšanas darbu pabeigšanu atbilstoši finansēšanas un projektēšanas līgumos noteiktajiem termiņiem, kā arī būtu iespējams uzsākt būvdarbus atbilstoši būvniecības loģikai. Ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 66. punktu, pieņemts lēmums izsludināt jaunu likumprojektu, daļēji pilnveidojot spēkā esošās normas, kā arī papildinot likumu ar jaunām iniciatīvām. Būtiski ņemt vērā, ka Rail Baltica projekta būvdarbu apjoms, projekta plašais ģeogrāfiskais skārums (īstenošanas teritorija) un apstāklis, ka projekta realizācijai izšķirošs ir Eiropas Savienības (turpmāk – ES) finansējums, finansējuma saņemšanas priekšnosacījumu izpildei ir būtiska nozīme.
Rail Baltica projekta ieviešana tiek īstenota vairākos posmos: plānošanas, projektēšanas, nekustamo īpašumu atsavināšanas/tiesību iegūšanas būvdarbu veikšanai un būvdarbu posmā, kuri mēdz pārklāties. Ņemot vērā Rail Baltica projektam pieejamo finansējumu un tā ierobežoto attiecināmības periodu, tā ietvaros paredzēto dzelzceļa infrastruktūras objektu projektēšana notiek pakāpeniski. Nekustamo īpašumu atsavināšana/tiesību iegūšana būvdarbu veikšanai tiek organizēta paralēli projektēšanai un tehnisko risinājumu izstrādei, to uzsākot tādā projektēšanas stadijā, kad pietiekami skaidri zināmas atsavināmā/ iegūstamā nekustamā īpašuma platība un robežas.
Lai veicinātu Rail Baltica projekta realizēšanu, tika izstrādāts Rail Baltica projekta īstenošanas likums, kas stājies spēkā 2022. gada 14. novembrī. Tā mērķis bija nodrošināt sekmīgu un savlaicīgu projekta īstenošanu. Likums šā brīža redakcijā satur 11 normas, kas regulē dažādus ar projekta ieviešanu saistītus jautājumus. Kopš likuma pieņemšanas, analizējot projekta kavēšanas iemeslus, ir identificēta virkne citu jautājumu, kurus nepieciešams noregulēt, lai veicinātu ātru un efektīvu projektēšanas darbu pabeigšanu atbilstoši finansēšanas un projektēšanas līgumos noteiktajiem termiņiem, kā arī būtu iespējams uzsākt būvdarbus atbilstoši būvniecības loģikai. Ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 66. punktu, pieņemts lēmums izsludināt jaunu likumprojektu, daļēji pilnveidojot spēkā esošās normas, kā arī papildinot likumu ar jaunām iniciatīvām. Būtiski ņemt vērā, ka Rail Baltica projekta būvdarbu apjoms, projekta plašais ģeogrāfiskais skārums (īstenošanas teritorija) un apstāklis, ka projekta realizācijai izšķirošs ir Eiropas Savienības (turpmāk – ES) finansējums, finansējuma saņemšanas priekšnosacījumu izpildei ir būtiska nozīme.
Mērķa apraksts
Likumprojekta "Rail Baltica projekta īstenošanas likums" (turpmāk – Likumprojekts) mērķis ir noteikt īpašu tiesisko regulējumu nacionālo interešu objekta – Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras Rail Baltica un ar tās būvniecību saistīto būvju īstenošanai, veicinot projektēšanas darbu izpildi un būvdarbu uzsākšanu Latvijas teritorijā. Īpašs tiesiskais regulējums atsevišķu procesu optimizācijai novērsīs šobrīd objektīvi pastāvošos šķēršļus Rail Baltica projekta efektīvai īstenošanai, pilnveidojot jau spēkā esošo regulējumu, kā arī ieviešot jaunas iniciatīvas, tādējādi veicinot savlaicīgu un efektīvu Latvijas uzņemto starptautisko saistību izpildi un Rail Baltica projekta mērķu sasniegšanu.
Politikas jomas
Būvniecības politika; Dzelzceļa politika; Kultūras pieminekļu aizsardzība; Meža politika; Reģionālā politika; Tautsaimniecības struktūrpolitika; Valsts īpašumu pārvaldība
Teritorija
-
Norises laiks
30.08.2024. - 13.09.2024.
Informācija
Nav.
Fiziskās personas
- Fiziskās personas, kuru īpašumā atrodas nekustamais īpašums, kas nepieciešams Rail Baltica projekta izbūvei, kā arī fiziskās personas, kuru īpašumā ir nekustamais īpašums, kas nepieciešams, lai piekļūtu Rail Baltica infrastruktūras izbūves teritorijām.
Skaidrojums un ietekme
Atbilstoši likumprojekta 1. pantam likumprojekts ietekmēs tās fiziskās personas, kuru īpašumā ir nekustamais īpašums, kas nepieciešams Rail Baltica infrastruktūras izbūvei. Atbilstoši likumprojekta 14. un 15. pantā noteiktajam privātpersonu īpašumā esošos nekustamos īpašumus, kas nepieciešami Rail Baltica infrastruktūras izbūvei, atsavinās atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumam. Līdz ar to likumprojektā noteiktais ietekmēs fizisko personu īpašumtiesības uz tai piederošo nekustamo īpašumu.
Vienlaikus likumprojekta 14. pantā noteiktais ietekmēs tās fiziskās personas, kuru īpašumā ir nekustamais īpašums, kas nepieciešams, lai piekļūtu Rail Baltica infrastruktūras izbūvei nepieciešamajām teritorijām.
Vienlaikus likumprojekta 14. pantā noteiktais ietekmēs tās fiziskās personas, kuru īpašumā ir nekustamais īpašums, kas nepieciešams, lai piekļūtu Rail Baltica infrastruktūras izbūvei nepieciešamajām teritorijām.
Juridiskās personas
- Juridiskās personas, kuru īpašumā atrodas nekustamais īpašums, kas nepieciešams Rail Baltica izbūvei, kā arī juridiskās personas, kuru īpašumā ir nekustamais īpašums, kas nepieciešams, lai piekļūtu Rail Baltica infrastruktūras izbūves teritorijām.
Skaidrojums un ietekme
Atbilstoši likumprojekta 1. pantam likumprojekts ietekmēs tās juridiskās personas, kuru īpašumā ir nekustamais īpašums, kas nepieciešams Rail Baltica infrastruktūras izbūvei. Atbilstoši likumprojekta 14. un 15. pantā noteiktajam privātpersonu īpašumā esošos nekustamos īpašumus, kas nepieciešami Rail Baltica infrastruktūras izbūvei, atsavinās atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumam. Līdz ar to likumprojektā noteiktais ietekmēs juridisko personu īpašumtiesības uz tai piederošo nekustamo īpašumu.
Vienlaikus likumprojekta 15. pantā noteiktais ietekmēs tās juridiskās personas, kuru īpašumā ir nekustamais īpašums, kas nepieciešams, lai piekļūtu Rail Baltica infrastruktūras izbūvei nepieciešamajām teritorijām.
Vienlaikus likumprojekta 15. pantā noteiktais ietekmēs tās juridiskās personas, kuru īpašumā ir nekustamais īpašums, kas nepieciešams, lai piekļūtu Rail Baltica infrastruktūras izbūvei nepieciešamajām teritorijām.
Sagatavoja
Elvita Jurgute (SAM)
Atbildīgā persona
Kaspars Briškens (SAM)
Izsludināšanas datums
28.10.2024. 15:28
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts