Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 485 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība augļu, dārzeņu un piena piegādei izglītības iestādēm"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumiem Nr. 485 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība augļu, dārzeņu un piena piegādei izglītības iestādēm" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 485) Latvijā ir ieviesta Eiropas Savienības finansētā atbalsta programma "Piens un augļi skolai" (turpmāk - skolu programma). 

2024. gadā MK noteikumos Nr. 485 tika noteikta kārtība pievienotās vērtibas nodokļa (turpmāk - PVN) piemērošanai skolu programmā, un šī kārtība tiek piemērota produktu piegādēm, sākot no 2024./2025. mācību gada. Taču atsevišķi atbalsta pretendenti vērsās Zemkopības ministrijā, norādot, ka tiem nebija iespējams atgūt PVN no valsts budžeta saskaņā ar PVN jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem arī par 2023./2024. mācību gadā programmā izdalītajiem produktiem un lūdzot šo PVN summu segt, balstoties uz Valsts Ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) skaidrojumu par to, ka skolu apgādes programma paredz produktu bezmaksas izdalīšanu un tas nav ar PVN apliekams darījums, līdz ar ko atbalsta pretendents šo PVN nevar atgūt no valsts vispārējā kārtībā. 

MK noteikumi Nr. 485 noteic, ka mācību gadā izdales periods, kurā par produktu piegādēm var piešķirt atbalstu, ilgst no 1. oktobra līdz 31. maijam vispārējās izglītības iestādēs un līdz 31. jūlijam pirmsskolas izglītības iestādēs. Tādējādi pašreizējais regulējums noteic, ka produktu piegādes skolu apgādes programmā nenotiek augustā un septembrī. Taču skolu programmas īstenošanas gaitā kopš 2017./2018. mācību gada ir novērots, ka daudzi atbalsta pretendenti līdz izdales perioda beigām nevar izlietot tiem piešķirtās apgādes tiesības (piemēram, bērnu slimošanas un citu prombūtnes iemeslu dēļ), savukārt virkne programmas atbalsttiesīgo produktu (piens, atsevišķi augļi vai dārzeņi) ir pieejami arī vasaras mēnešos. Tādēļ, ja atbalsta pretendentiem būtu iespēja izdalīt produktus ilgāk, tiktu panākta efektīvāka un pilnīgāka esošā finansējuma apguve, turklāt, bērniem veselīgo produktu porcijas būtu nodrošinātas iespējami ilgāku laiku. 

MK noteikumi Nr. 485 noteic pienākumu izglītības iestādei nodrošināt, ka izdales periodā izglītojamie produktus saņem trīs reizes mācību nedēļā. Taču, vērtējot skolu apgādes programmas īstenošanas pieredzi esošajā ietvarā un balstoties uz Lauku atbalsta dienesta apkopoto statistiku, var secināt, ka izglītības iestādēm mēdz rasties grūtības nodrošināt izdali trīs reizes nedēļā, taču vienlaikus daudzas izglītības iestādes pauž vēlmi produktus izdalīt biežāk nekā trīs reizes nedēļā, ja atbalsta pretendents to var nodrošināt un tam ir pieejamas apgādes tiesības. Sniedzot lielāku elastību izglītības iestādēm produktu izdales biežuma izvēlē, tiktu panākta lielāka elastība programmas īstenošanā, kā arī ir sagaidāms, ka kopumā varētu palielināties izdalīto produktu daudzumi. 

MK noteikumi Nr. 485 noteic, ka Zemkopības ministrija atbilstoši tās izstrādātajai metodikai par atbalsta likmju noteikšanu nosaka atbalsta likmes produktu piegādēm trīs reizes mācību gadā - laikposmam no 1. oktobra, 1. janvāra un 1. aprīļa. Tā kā projekts tostarp paredz pagarināt iespējamo produktu izdales periodu, atļaujot produktus izdalīt līdz pat 30. septembrim, šobrīd spēkā esošais regulējums paredzētu, ka laikposmam no 1. aprīļa noteiktā likme būtu spēkā līdz pat 30. septembrim jeb sešus (6) mēnešus, - kas ir ļoti ilgs laiks, ņemot vērā, ka tirgus situācijai ir raksturīgi svārstīties. Lai nodrošinātu atbalsta likmes atbilstību aktuālai tirgus situācijai, ir pamatoti noteikt vēl vienu atbalsta likmju pārskatīšanas reizi izdales periodā, proti, laikposmam no 1. jūlija. 

MK noteikumi Nr. 485 noteic, ka atbalsta pretendents, lai tam kopā ar atbalstu par izdalītajiem produktiem tiktu segts arī PVN, iesniedz Lauku atbalsta dienestā VID rakstveida apliecinājumu par to, ka par produktu piegādi atbalsta programmā atbalsta pretendents neatgūst pievienotās vērtības nodokli no valsts budžeta. Lai nodrošinātu, ka atbalsta pretendenti ir informēti un apzinās, kādas saistības izriet no šiem nosacījumiem, ir nepieciešams atbalsta iesnieguma veidlapā iekļaut attiecīgas atbalsta pretendenta deklarācijas. 

MK noteikumi Nr. 485 noteic, ka zemkopības ministrs izveido komisiju no vairāku iestāžu pārstāvjiem, un šīs komisijas viena no funkcijām ir apstiprināt plānu un tāmi Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktajam skolu programmas izvērtējumam, kā arī apstiprināt pašu izvērtējuma gala ziņojumu. Taču, tā kā skolu apgādes programmai tiek piešķirts finansējums no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un par šī fonda izlietošanu Latvijā ir atbildīga Zemkopības ministrija, ir pamatoti noteikt, ka izvērtējuma plānu, tāmi un gala ziņojumu apstiprina Zemkopības ministrija konsultējoties ar iepriekšminēto komisiju.
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 485 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība augļu, dārzeņu un piena piegādei izglītības iestādēm"" (turpmāk – projekts) sagatavots pēc Zemkopības ministrijas iniciatīvas, lai sniegtu iespēju visiem atbalsta pretendentiem skolu programmā pieprasīt un saņemt pievienotās vērtības nodokli (turpmāk - PVN) par 2023./2024. mācību gadā skolu programmā piegādātajiem produktiem (ja PVN nav atgūstams no valsts budžeta saskaņā ar PVN jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem). Tāpat projekts paredz pagarināt produktu izdales periodu skolu programmā, atļaujot produktus piegādāt arī augustā un septembrī, ja pretendentam ir vēl pieejamas apgādes tiesības. Saistībā ar pagarinātu izdales periodu projekts arī paredz, ka atbalsta likmes tiks noteiktas četras (4) reizes mācību gadā līdzšinējo trīs (3) reižu vietā, lai atbalsta likmes būtu iespējami atbilstošākas aktuālai tirgus situācijai. Bez tam, projekts paredz arī atļaut izglītības iestādēm, vienojoties ar atbalsta pretendentu, nodrošināt produktu izdalīšanas biežumu atbilstoši savām vajadzībām un iespējām. Projekts arī paredz pārskatīt virkni salīdzinoši tehnisku skolu programmas īstenošanas nosacījumu, kuru izmaiņas neietekmēs atbalsta pretendentus un skolu prorammā iesaistītos izglītojamos un izglītības iestādes. 
Projekts neparedz papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu.
Politikas jomas
Dabas resursu, lauksaimnieciskās ražošanas un pārstrādes politika
Teritorija
Latvija
Norises laiks
02.04.2025. - 16.04.2025.
Informācija
Publiskā apspriešana tiek organizēta, lai sabiedrības pārstāvji sniegtu savus priekšlikumus un iebildumus.
Fiziskās personas
  • skolēni
  • pirmsskolas vecuma bērni
Skaidrojums un ietekme
Projektā ietvertais regulējums dos iespēju pirmsskolas un 1.-9. klases izglītojamiem saņemt prouktus skolu programmā biežāk nekā 3 reizes nedēļā, ja skola par to varēs vienoties ar atbalsta pretendentu. Tāpat projektā paredzētā izdales perioda pagarināšana sniegs iespēju izglītojamiem produktu saņemt ilgāku laiku, ja atbalsta pretendents to varēs nodrošināt.
Juridiskās personas
  • atbalsta pretendenti - produktu ražotāji, izglītības iestāžu ēdināšanas uzņēmumi, izglītības iestādes, pašvaldības
Skaidrojums un ietekme
Projektā ietvertais regulējums ļaus atbalsta pretendentiem, kam šis jautājums ir saistošs, pieprasīt un saņemt PVN par 2023./2024. mācību gadā skolu programmā izdal;itajiem produktiem, ja šo PVN nevarēja atgūt no valsts budžeta vispārējā kārtībā. 
Projektā paredzētā izdales perioda pagarināšana dos iespēju daļai atbalsta pretendentu palielināt tiem piešķirto apgādes tiesību izpildi.
Sagatavoja
Inga Orlova (ZM)
Atbildīgā persona
Liene Jansone (ZM)
Izsludināšanas datums
02.04.2025. 10:30

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts