Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās" 2.3.1.4. pasākuma "Bezemisiju vilcieni" īstenošanas noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
2022.gada 25.novembrī Eiropas komisija apstiprināja programmu “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027. gadam” (turpmāk – programma). Programmas 2.3.prioritātes “Ilgtspējīga mobilitāte” 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās” ietvaros paredzēta dzelzceļa pasažieru apkalpošanai vismaz divu jaunu pilsētas - piepilsētas elektrovilcienu (bateriju elektrovilcienu) ritošā sastāva iegāde.
Dzelzceļa transports ir svarīgs visā Rīgas metropoles areālā, īpaši Rīgas un Pierīgas reģionā. Dzelzceļa transports apkalpo ~66 % no kopējās reģionālās nozīmes autobusu un vilcienu satiksmes pasažieru plūsmas Rīgā. Pārvadāto dzelzceļa pasažieru skaits maršrutos, kuru galapunkts ir Rīgā, 2020.gadā sasniedza 12,8 miljonus pasažieru gadā, tai skaitā Rīgā un Rīgas aglomerācijā tika pārvadāti ~12,2 miljoni pasažieru. No kopējās dzelzceļa pasažieru plūsmas Rīgas valstspilsētas pieturās iekāpa 6,5 miljoni pasažieru, bet izkāpa 6,47 miljoni pasažieru, kas ir aptuveni 35,6 tūkstoši pasažieru dienā.
Pasažieru pārvadājumi pa dzelzceļu tiek veikti, izmantojot galvenokārt elektrovilcienus un neelektrificētajās līnijās - dīzeļvilcienus. Tomēr jāņem vērā, ka esošā dzelzceļa infrastruktūra ir novecojusi, nenodrošina nepieciešamo caurlaides spēju un ātrumus konkurētspējīga kustības grafika (intervāls, laiks ceļā) realizācijai, kā arī energoapgādes infrastruktūra elektrificētajās līnijās ir tehniski novecojusi. Savukārt dīzeļvilcienu parks, ar kuru pārvadājumi tiek nodrošināti arī pilsētas un piepilsētas līnijās, ir novecojis, un tikai aptuveni trešdaļa (modernizētie dīzeļvilcieni) dzinēju izpilda EURO IIIB klases prasības[1]
[1] Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/1628 (2016. gada 14. septembris) par prasībām attiecībā uz autoceļiem neparedzētas mobilās tehnikas iekšdedzes motoru gāzveida un daļiņveida piesārņotāju emisiju robežvērtībām un tipa apstiprināšanu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1024/2012 un (ES) Nr. 167/2013 un groza un atceļ Direktīvu 97/68/EK.
Dzelzceļa transports ir svarīgs visā Rīgas metropoles areālā, īpaši Rīgas un Pierīgas reģionā. Dzelzceļa transports apkalpo ~66 % no kopējās reģionālās nozīmes autobusu un vilcienu satiksmes pasažieru plūsmas Rīgā. Pārvadāto dzelzceļa pasažieru skaits maršrutos, kuru galapunkts ir Rīgā, 2020.gadā sasniedza 12,8 miljonus pasažieru gadā, tai skaitā Rīgā un Rīgas aglomerācijā tika pārvadāti ~12,2 miljoni pasažieru. No kopējās dzelzceļa pasažieru plūsmas Rīgas valstspilsētas pieturās iekāpa 6,5 miljoni pasažieru, bet izkāpa 6,47 miljoni pasažieru, kas ir aptuveni 35,6 tūkstoši pasažieru dienā.
Pasažieru pārvadājumi pa dzelzceļu tiek veikti, izmantojot galvenokārt elektrovilcienus un neelektrificētajās līnijās - dīzeļvilcienus. Tomēr jāņem vērā, ka esošā dzelzceļa infrastruktūra ir novecojusi, nenodrošina nepieciešamo caurlaides spēju un ātrumus konkurētspējīga kustības grafika (intervāls, laiks ceļā) realizācijai, kā arī energoapgādes infrastruktūra elektrificētajās līnijās ir tehniski novecojusi. Savukārt dīzeļvilcienu parks, ar kuru pārvadājumi tiek nodrošināti arī pilsētas un piepilsētas līnijās, ir novecojis, un tikai aptuveni trešdaļa (modernizētie dīzeļvilcieni) dzinēju izpilda EURO IIIB klases prasības[1]
[1] Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/1628 (2016. gada 14. septembris) par prasībām attiecībā uz autoceļiem neparedzētas mobilās tehnikas iekšdedzes motoru gāzveida un daļiņveida piesārņotāju emisiju robežvērtībām un tipa apstiprināšanu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1024/2012 un (ES) Nr. 167/2013 un groza un atceļ Direktīvu 97/68/EK.
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt pasākuma iznākuma rādītāja sasniegšanu. Proti, pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31.decembrim ir sasniedzams šāds iznākuma rādītājs - videi draudzīgā ritošā sastāva pasažieru ietilpība, ko izmanto kolektīvajā sabiedriskajā transportā, ir vismaz 360 pasažieri.
Paredzēts, ka katrā bezemisiju elektrovilcienā jābūt vismaz 180 sēdvietas.
Paredzēts, ka katrā bezemisiju elektrovilcienā jābūt vismaz 180 sēdvietas.
Politikas jomas
Transporta politika
Teritorija
Latvijas Republikas teritorija
Norises laiks
15.06.2023. - 06.07.2023.
Informācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2009.gada 15.augusta noteikumiem Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā", sabiedrībai tiek dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par Ministru kabineta projektu tā izstrādes un saskaņošanas procesā.
Fiziskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
Pasākuma mērķa grupa ir sabiedriskā transporta izmantotāji.
Juridiskās personas
Nē
Sagatavoja
Mārcis Zicmanis (SAM)
Atbildīgā persona
Ilonda Stepanova (SAM)
Izsludināšanas datums
15.06.2023. 08:08
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts