Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Modernizācijas fonda finansēto projektu atklāta konkursa "Energoefektivitātes paaugstināšana transporta sektorā – atbalsts elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanai" nolikums
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts „Modernizācijas fonda finansēto projektu atklāta konkursa "Energoefektivitātes paaugstināšana transporta sektorā – atbalsts elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanai" nolikums” (turpmāk –  noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz likuma “Par piesārņojumu” 32.13 panta ceturto daļu, kā arī MK 2023.gada 13.jūlija noteikumu Nr.396 "Modernizācijas fonda darbības kārtības noteikumi un daudzgadu darbības programma" 12.1.apakšpunktu.
Noteikumu projekta ietvaros tiks sniegts atbalsts granta veidā pašvaldībām, pašvaldību iestādēm, pašvaldību kapitālsabiedrībām, valsts tiešās pārvaldes iestādēm un komersantiem elektromobiļu iegādei, kā arī elektromobiļu uzlādes infrastruktūras un atjaunojamo energoresursu iekārtu ieviešanai Latvijā.
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veicināt siltumnīcefekta gāzu emisiju emisiju samazināšanu, atbalstot elektromobiļu iegādi un elektromobiļu uzlādes infrastruktūras ieviešanu Latvijā.
Politikas jomas
Klimata pārmaiņas
Teritorija
Latvijas teritorija
Norises laiks
04.12.2023. - 18.12.2023.
Informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7.4.1. apakšpunktu sabiedrības pārstāvji ir aicināti līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par tiesību akta projektu.
Fiziskās personas
Juridiskās personas
Skaidrojums un ietekme
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attiecas uz projekta iesnieguma iesniedzējiem, Modernizācijas fonda finansējuma saņēmējiem - pašvaldībām, pašvaldību iestādēm, pašvaldību kapitālsabiedrībām, valsts tiešās pārvaldes iestādēm un komersantiem.
Sagatavoja
Milda Zaļaiskalna (KEM)
Atbildīgā persona
Līga Kurevska (KEM)
Izsludināšanas datums
01.12.2023. 16:19

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Maksis Apinis - "Zaļā brīvība"
Biedrība “Zaļā brīvība” izsaka savus priekšlikumus/iebildumus:

11. pantā minēts ierobežojums projekta iesniedzējam iesniegt tikai vienu projekta iesniegumu, kas varētu būt nepamatoti ierobežojoši tādos gadījumos, ja, piemēram, uzņēmums “SIXT” iesniedz pieteikumu, taču vēlāk no citiem uzņēmumiem, kas izmanto “SIXT” pakalpojumus, saņem lielāku pieprasījumu, nekā cerēts, kas rada nepieciešamību pēc papildu elektroauto iegādes.
13.7. pantā minētie ierobežojumi noteiktiem kritērijiem atbilstošiem komersantiem pieteikties atbalsta saņemšanai nešķiet pamatoti.
13.8. un 13.9. pantos minētajos ierobežojumos varētu ietvert atrunu, ka šis ierobežojums nav attiecināms tad, ja konkrētajās investīciju programmās (kohēzijas politikas programmā un atveseļošanās fonda programmā) nav bijušas iespējas saņemt finansējumu, jo izsmelts pieejamais finansējums.
24.7. pantā minētais ierobežojums saņemt atbalstu lietotiem elektromobiļiem ir pārlieku ierobežojošs. Atbalsts varētu tikt piešķirts tādu lietotu elektromobiļu iegādei, kas Latvijā iepriekš nav reģistrēti.
28.2. pantā minētais ierobežojums attiecībā uz gadu skaitu, cik ilgi uzņēmuma īpašumā ir jau bijušas ar fosilo degvielu darbināmās auto, šķiet nepamatoti liels.
28.3. pantā minētais ierobežojums attiecībā uz minimālo iegādājamo elektroauto skaitu ir pārlieku ierobežojošs attiecībā uz komersantiem, kuriem nav nepieciešams tik liels autoparks.
31. pantā minētais nosacījums attiecībā uz obligātu nobraukumu 80 000 km 4 gados ir nesamērīgi liels, ņemot vērā, ka vidējais nobraukums vieglajiem komerctransportlīdzekļiem ir 17 500 000 km/gadā
36. pants esošajā redakcijā var radīt ierobežojumu attiecībā uz situācijām, piemēram, kad uzņēmums izmanto “Sixt” uzņēmuma pakalpojumus autoparka īrei un “Sixt” ir izmantojis iespēju saņemt atbalstu elektroauto iegādei, bet uzņēmums, kurš auto praktiski izmanto, nevarēs izmantot atbalstu uzlādes staciju izvietošanai savā teritorijā.
38. pantu vajadzētu precizēt, lai labāk saprastu, kāds atbalsts attiecas precīzi 150kW stacijai.
41. pantā minētajā “viedajā uzlādei” būtu nepieciešams paskaidrojums vai definīcija.

Būtu lietderīgi atbalsta programmā iekļaut veco, ar fosilo degvielu darbināmo auto norakstīšanas shēmu, saņemot papildus finansiālu atbalstu, papildu 74. pantā minētajiem izvērtēšanas punktiem, kas tiek skatīti pie vienāda punktu skaita.

Noteikumos nav minēts, kas notiek situācijā, ja atbalsta saņēmējs nav realizējis 80 000 km nobraukumu 4 gados.
18.12.2023. 19:54
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži"
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" ir iepazinusies ar sagatavoto noteikumu projektu "Modernizācijas fonda finansēto projektu atklāta konkursa "Energoefektivitātes paaugstināšana transporta sektorā – atbalsts elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanai" nolikums" (turpmāk – Noteikumu projekts) un vēlas sniegt šādus priekšlikumus:

1. Rosinām skaidrot, vai, vērtējot Noteikumu projekta 43.punktu “Šo noteikumu 21.3. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros saražotā elektroenerģija 100 procentu apmērā tiek izmantota projekta ietvaros ierīkotā elektromobiļu uzlādes punkta darbības nodrošināšanai un uzlādes punkta teritorijas funkciju (piemēram, apgaismojuma) nodrošināšanai.” kopsakarā ar Noteikumu projekta 21.3.apakšpunktu “[Konkursa ietvaros atbalstāmās aktivitātes]: inženiertehnisko sistēmu un iekārtu, kas ražo vai uzkrāj enerģiju no atjaunīgajiem energoresursiem – saules vai vēja enerģijas, izveidošana šo noteikumu 43. punktā norādītajam mērķim”, būtu secināms, ka, piemēram, ar saules paneļu saražoto elektroenerģiju varētu barot tikai akumulatorus, uzlādi un apgaismojumu, bet to nevarētu izmantot citiem mērķiem arī tad, ja saražotais elektroenerģijas apjoms pārsniegtu Noteikumu projekta 43.punktā minētā nodrošināšanai nepieciešamo?

2. Aicinām tiesiskai skaidrībai precizēt Noteikumu projekta 44.punktu, norādot, vai minētais “saules paneļu un elektroenerģijas uzkrāšanas iekārtu iegādei, izbūvei, uzstādīšanai un pieslēgumam, ja elektroenerģijas ražošanas iekārtas nominālā jauda (mazākais parametrs no saules paneļa nominālās jaudas vai invertora nominālās, vai invertora iestatītās jaudas) ir līdz 400 euro/kW,” nozīmē, ka atbalsts var tikt piešķirts līdz 400 euro/kW vai arī maksimālās sistēmas izmaksas var būt līdz 400 euro/kW.

3. Rosinām Noteikumu projekta 58.punktā paredzēt garāku projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu, punktu izsakot šādā redakcijā: “Projektu iesniegumu iesniegšanas termiņš ir ne mazāks kā trīs mēneši pēc konkursa izsludināšanas.” Priekšlikums sniegts, ņemot vērā, ka kapitālsabiedrībai, kurai piemērojams publiskā iepirkuma normatīvais regulējums, t.sk. tā īstenošanas termiņi, varētu būt objektīvi šķēršļi iekļauties Noteikumu projektā norādītajā termiņā, proti, sagatavot un iesniegt projektu iesniegumu 1 mēneša laikā pēc konkursa izsludināšanas.

4. Aicinām precizēt Noteikumu projekta 59.6.apakšpunktā noteikto “transportlīdzekļa, kas aprīkots ar fosilās degvielas darbināmu iekšdedzes dzinēju, likvidācijas sertifikāta izraksta kopija (ja attiecināms).”, norādot, par kādu laika periodu/cik senu likvidācijas sertifikāta izraksta kopiju pieļaujams iesniegt.
18.12.2023. 20:19