Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 788 "Noteikumi par atkritumu savākšanas un šķirošanas vietām"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumi Nr. 788 "Noteikumi par atkritumu savākšanas un šķirošanas vietām" nosaka apsaimniekojamo sadzīves atkritumu grupas, bet neregulē prasības attiecībā uz dalīti vācamo atkritumu konteineros ievietojamo atkritumu saturu.
Esošajā situācijā katrs atkritumu apsaimniekotājs nosaka savus nosacījumus dalīti vācamo atkritumu konteineros nododamajam atkritumu saturam. Tā rezultātā iedzīvotājiem nav vienotas sistēmas, pēc kā vadīties sadzīvē radušos atkritumu šķirošanā, jo šie nosacījumi mainās atkarībā no līguma par atkritumu apsaimniekošanu nosacījumiem, kas noslēgts starp pašvaldību un pašvaldības izvēlēto atkritumu apsaimniekotāju.
Esošajā situācijā katrs atkritumu apsaimniekotājs nosaka savus nosacījumus dalīti vācamo atkritumu konteineros nododamajam atkritumu saturam. Tā rezultātā iedzīvotājiem nav vienotas sistēmas, pēc kā vadīties sadzīvē radušos atkritumu šķirošanā, jo šie nosacījumi mainās atkarībā no līguma par atkritumu apsaimniekošanu nosacījumiem, kas noslēgts starp pašvaldību un pašvaldības izvēlēto atkritumu apsaimniekotāju.
Mērķa apraksts
Ieviest vienotus nosacījumus dalīti vākto atkritumu konteineros ievietojamo atkritumu veidiem.
Politikas jomas
Vides aizsardzība
Teritorija
Latvijas Republika
Norises laiks
14.02.2024. - 28.02.2024.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par projektu tā saskaņošanas stadijā.
Fiziskās personas
- Sabiedrība kopumā
Skaidrojums un ietekme
Vienota marķējumu sistēma veicinās pareizu atkritumu šķirošanu un palielinās dalīti vācamo atkritumu konteineros nodoto atkritumu apjomu, kā rezultātā pieaugs otrreizējai pārstrādei derīgu izejvielu apjoms.
Juridiskās personas
- Atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumi
Skaidrojums un ietekme
Vienota marķējumu sistēma veicinās pareizu atkritumu šķirošanu un palielinās dalīti vācamo atkritumu konteineros nodoto atkritumu apjomu, kā rezultātā pieaugs otrreizējai pārstrādei derīgu izejvielu apjoms.
Sagatavoja
Sanita Reinerte (VARAM)
Atbildīgā persona
Zanda Kristapsone (VARAM)
Izsludināšanas datums
13.02.2024. 08:56
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Ministru kabineta noteikumu projektā “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 788 “Noteikumi par atkritumu savākšanas un šķirošanas vietām””, identifikācijas Nr. 23-TA-1068, turpmāk – Projekts, citastarp paredzēts noteikt, ka uz konteinera, kuru izmanto savākšanas punktā, savākšanas laukumā, šķirošanas un pārkraušanas stacijā (ja šķirošanas un pārkraušanas stacijā atkritumus šķiro vai pieņem no apmeklētājiem), būvniecības atkritumu laukumā vai metāllūžņu noliktavā, norāda konteinerā ievietojamo atkritumu veidu atbilstoši šo noteikumu 2. pielikumā noteiktajam marķējumam.
Iepazīstoties ar Projekta un tā pielikuma pašreizējo redakciju, biedrība “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, turpmāk norāda priekšlikumus, kā arī vērš uzmanību uz jautājumiem, kurus būtu nepieciešams vērtēt Projekta izstrādes un saskaņošanas procesā.
1. Ņemot vērā ar Projektu paredzētās izmaiņas attiecībā uz informāciju, kas jānorāda uz konteineriem, LASUA ieskatā Projektā vienlaicīgi ir nosakāms samērīgs un reālai situācijai atbilstošs pārejas periods, tādējādi nodrošinot, ka atkritumu apsaimniekotājiem tiktu dots pietiekams un izpildāms termiņš, lai Projektā noteiktās prasības ieviestu savā saimnieciskajā darbībā. Proti, 2. pielikumā norādīto konteineru marķējumu prasības ir nepārprotami sasaistītas ar tādām darbībām kā marķējuma/uzlīmju veidošana, drukāšana un konteineru aplīmēšana, kā arī iespējamo un labāko risinājumu meklēšana un modelēšana, kā savās uzlīmēs atkritumu apsaimniekotājs integrē piktogrammas.
2. Projektā vai Projekta anotācijā būtu nepieciešams norādīt, ka atkritumu apsaimniekotājam nav noteikts konkrēts formāts un atkritumu apsaimniekotājs pats var izvēlēties kādā formātā (piemēram, uzlīmju veidā, magnētiskās norādes veidā u.tml.) izvietot Projektā norādīto marķējumu uz konteineriem.
3. Projektā 2. pielikumā norādītās piktogrammas neapzīmē visus atkritumu veidus, kas obligāti jāpieņem šķiroto atkritumu savākšanas laukumos, proti, Projekta 2. pielikumā nav norādīti visi atkritumu veidi, kuru pieņemšana ir jānodrošina šķiroto atkritumu savākšanas laukumos saskaņā ar 2016. gada 13. decembra noteikumu Nr. 788 “Noteikumi par atkritumu savākšanas un šķirošanas vietām”, turpmāk – Noteikumi Nr. 788, 12. punktu.
Tāpat LASUA ieskatā atsevišķos gadījumos Projekta 2. pielikumā izvēlētās piktogrammas/ikonas precīzi un nepārprotami neraksturo atkritumu veidu, ko var ievietot attiecīgajā konteinerā.
Daži piemēri (bet ne visi) iepriekš norādītajam: atkritumu veids “plastmasas atkritumi”, “koksne un izlietotais koka iepakojums”, “cita veida stikla atkritumi”, “liela izmēra atkritumi”, “smēreļļas” Projekta 2. pielikumā vispār nav ietverts, savukārt atkritumu veida “plēves” ikona neizsaka to, ko attiecīgajā konteinerā var izmest, atkritumu veida “bioloģiski noārdāmie atkritumi” piktogramma nav pilnīga, tāpat arī u.tml.
LASUA atkārtoti vērš uzmanību, ka iepriekš veiktais piktogrammu izvērtējums nav izsmeļošs, bet gan vērsts uz to, lai norādīto, ka Projektā izstrādātie marķējumu paraugi vai nu vispār nav norādīti, vai arī tie nav izstrādāti pilnīgi un varētu radīt iedzīvotājos neizprati par to, kāda veida atkritumi ietilpst attiecīgajā atkritumu veidā.
4. LASUA lūdz sniegt skaidrojumu, uz kāda veida konteineriem attieksies Projekta prasības. Proti, ja paredzēts, ka marķējuma vienotais standarts attieksies uz visiem konteineru veidiem, tad jāņem vērā, ka pašreiz Noteikumi Nr. 788 regulē tikai publiskās šķirošanas vietas un neparedz, ka attiecīgās prasības būtu jāpiemēro arī citās, ārpus publiskās šķirošanas vietām esošajās teritorijās.
Ievērojot iepriekš minēto, LASUA aicina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju pirms tālākas Projekta izstrādes un pilnveidošanas rīkot sanāksmi, kuras laikā ieinteresētās un attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas sistēmā iesaistītās personas varētu izteikt vēl detalizētākus ierosinājumus par Projektu, tādējādi nodrošinot, ka ar Projektu tiek ieviestas saprotamas, visaptverošas un korektas konteineru marķējumu prasības.
Papildu LASUA aicina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju rīkot plašāka mēroga sanāksmi/diskusiju arī saistībā par dalīti vākto atkritumu veidiem, kurus iedzīvotāji ievieto attiecīgajos konteineros, un atkritumu apsaimniekotāja, kas konkrētā pašvaldībā izvēlēts Atkritumu apsaimniekošanas likuma 18. panta noteiktajā kārtībā, tiesībām uz kompensāciju no ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas par atkritumu apsaimniekotāja pieņemtajiem, bet nepārstrādātajiem atkritumu apjomiem (piemēram, plastmasas iepakojumu un videi kaitīgām precēm).
Iepazīstoties ar Projekta un tā pielikuma pašreizējo redakciju, biedrība “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, turpmāk norāda priekšlikumus, kā arī vērš uzmanību uz jautājumiem, kurus būtu nepieciešams vērtēt Projekta izstrādes un saskaņošanas procesā.
1. Ņemot vērā ar Projektu paredzētās izmaiņas attiecībā uz informāciju, kas jānorāda uz konteineriem, LASUA ieskatā Projektā vienlaicīgi ir nosakāms samērīgs un reālai situācijai atbilstošs pārejas periods, tādējādi nodrošinot, ka atkritumu apsaimniekotājiem tiktu dots pietiekams un izpildāms termiņš, lai Projektā noteiktās prasības ieviestu savā saimnieciskajā darbībā. Proti, 2. pielikumā norādīto konteineru marķējumu prasības ir nepārprotami sasaistītas ar tādām darbībām kā marķējuma/uzlīmju veidošana, drukāšana un konteineru aplīmēšana, kā arī iespējamo un labāko risinājumu meklēšana un modelēšana, kā savās uzlīmēs atkritumu apsaimniekotājs integrē piktogrammas.
2. Projektā vai Projekta anotācijā būtu nepieciešams norādīt, ka atkritumu apsaimniekotājam nav noteikts konkrēts formāts un atkritumu apsaimniekotājs pats var izvēlēties kādā formātā (piemēram, uzlīmju veidā, magnētiskās norādes veidā u.tml.) izvietot Projektā norādīto marķējumu uz konteineriem.
3. Projektā 2. pielikumā norādītās piktogrammas neapzīmē visus atkritumu veidus, kas obligāti jāpieņem šķiroto atkritumu savākšanas laukumos, proti, Projekta 2. pielikumā nav norādīti visi atkritumu veidi, kuru pieņemšana ir jānodrošina šķiroto atkritumu savākšanas laukumos saskaņā ar 2016. gada 13. decembra noteikumu Nr. 788 “Noteikumi par atkritumu savākšanas un šķirošanas vietām”, turpmāk – Noteikumi Nr. 788, 12. punktu.
Tāpat LASUA ieskatā atsevišķos gadījumos Projekta 2. pielikumā izvēlētās piktogrammas/ikonas precīzi un nepārprotami neraksturo atkritumu veidu, ko var ievietot attiecīgajā konteinerā.
Daži piemēri (bet ne visi) iepriekš norādītajam: atkritumu veids “plastmasas atkritumi”, “koksne un izlietotais koka iepakojums”, “cita veida stikla atkritumi”, “liela izmēra atkritumi”, “smēreļļas” Projekta 2. pielikumā vispār nav ietverts, savukārt atkritumu veida “plēves” ikona neizsaka to, ko attiecīgajā konteinerā var izmest, atkritumu veida “bioloģiski noārdāmie atkritumi” piktogramma nav pilnīga, tāpat arī u.tml.
LASUA atkārtoti vērš uzmanību, ka iepriekš veiktais piktogrammu izvērtējums nav izsmeļošs, bet gan vērsts uz to, lai norādīto, ka Projektā izstrādātie marķējumu paraugi vai nu vispār nav norādīti, vai arī tie nav izstrādāti pilnīgi un varētu radīt iedzīvotājos neizprati par to, kāda veida atkritumi ietilpst attiecīgajā atkritumu veidā.
4. LASUA lūdz sniegt skaidrojumu, uz kāda veida konteineriem attieksies Projekta prasības. Proti, ja paredzēts, ka marķējuma vienotais standarts attieksies uz visiem konteineru veidiem, tad jāņem vērā, ka pašreiz Noteikumi Nr. 788 regulē tikai publiskās šķirošanas vietas un neparedz, ka attiecīgās prasības būtu jāpiemēro arī citās, ārpus publiskās šķirošanas vietām esošajās teritorijās.
Ievērojot iepriekš minēto, LASUA aicina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju pirms tālākas Projekta izstrādes un pilnveidošanas rīkot sanāksmi, kuras laikā ieinteresētās un attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas sistēmā iesaistītās personas varētu izteikt vēl detalizētākus ierosinājumus par Projektu, tādējādi nodrošinot, ka ar Projektu tiek ieviestas saprotamas, visaptverošas un korektas konteineru marķējumu prasības.
Papildu LASUA aicina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju rīkot plašāka mēroga sanāksmi/diskusiju arī saistībā par dalīti vākto atkritumu veidiem, kurus iedzīvotāji ievieto attiecīgajos konteineros, un atkritumu apsaimniekotāja, kas konkrētā pašvaldībā izvēlēts Atkritumu apsaimniekošanas likuma 18. panta noteiktajā kārtībā, tiesībām uz kompensāciju no ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas par atkritumu apsaimniekotāja pieņemtajiem, bet nepārstrādātajiem atkritumu apjomiem (piemēram, plastmasas iepakojumu un videi kaitīgām precēm).
28.02.2024. 22:02
Atlasīts 1 ieraksts.
Ierakstu skaits lapā25
