Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumos Nr. 295 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Noteikumi šobrīd nesatur kārtību kvalificēta transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa novērtēšanas veikšanai pēc Valsts policijas amatpersonas lēmuma.
Spēkā esošā noteikumu redakcija nosaka, ka transportlīdzeklim, kam kontrolē uz ceļa konstatē būtiskus trūkumus vai bojājumus, jādod pagaidu atļauja piedalīties ceļu satiksmē, kas ļauj transportlīdzekli nogādāt uz remonta vietu vai vietām, tehniskās apskates staciju u.tml.. Pagaidu atļaujas derīguma termiņš ir 30 dienas. Gadījumā, ja transportlīdzeklim jau ir beidzies tehniskās apskates termiņš vai tas beigsies ātrāk kā 30 dienu laikā, ar pagaidu atļaujas izsniegšanu transportlīdzeklim faktiski pagarinās termiņš iepriekš izdotajai pielaidei ceļu satiksmē.
Transportlīdzekļu ar pneimatisku bremžu iekārtu bremžu pārbaudei ar noteikumu projektu tiek noteikta jauna bremžu pārbaudes procedūra ar spiediena mērījumiem, kam nepieciešams noteikt piemērošanas laiku.
Dīzeļmotoru cieto daļiņu mērierīce ir jaunas tehnoloģijas iekārta un tās pieejamība tirgū šobrīd ir ierobežota, tādēļ normatīvajos aktos nepieciešams paredzēt objektīvu laiku tās iegādei un ieviešanai visās tehniskās apskates stacijās.
Noteikumos esošās prasības ziemas riepām šobrīd neatbilst izvirzītajiem ceļu satiksmes drošības mērķiem.
Mērķa apraksts
Mērķis ir noteikt darbību kopumu, kas jāveic tehniskās kontroles inspektoram tehniskās apskates laikā, lai iegūtu un saglabātu vieglo transportlīdzekļu reālos apstākļos iegūtu degvielas un/vai enerģijas patēriņa datus atbilstoši Eiropas Komisijas Regulas (ES) 2021/392 nosacījumiem. Precizētas Noteikumos noteiktās transportlīdzekļa tehniskajam stāvoklim un aprīkojumam piemērojamās prasības un vērtēšanas kritēriji, kā arī prasību kopums attiecībā uz prasībām tehniskās apskates stacijām un tehniskās apskates veikšanai nepieciešamo aprīkojumu. 
Politikas jomas
Autosatiksmes politika
Teritorija
Visa Latvija
Norises laiks
09.02.2023. - 23.02.2023.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 25.08.2009. noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam, sabiedrībai tika dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā izstrādes stadijā.
Fiziskās personas
  • Transportlīdzekļu īpašnieki (arī turētāji, valdītāji)
Skaidrojums un ietekme
-
Juridiskās personas
  • Transportlīdzekļu īpašnieki (arī turētāji, valdītāji), tehniskās apskates staciju inspektori
Skaidrojums un ietekme
-
Sagatavoja
Elīna Saule (SAM)
Atbildīgā persona
Ilonda Stepanova (SAM)
Izsludināšanas datums
03.02.2023. 14:56

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Krišs Lipšāns - SIA "Peritum"
SIA “Peritum” (turpmāk – Peritum) ir iepazinusies ar Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas (turpmāk – SAM) sagatavotajiem grozījumiem Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumos Nr. 295 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa", TAP Nr. 23-TA-141, (turpmāk – Noteikumu projekts) un sniedz sekojošu viedokli.
1. Ar Noteikumu projektu paredzēts, ka pēc Valsts policijas amatpersonas lēmuma var tikt veikta kvalificēta transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa novērtēšana, ko veic tehniskās apskates stacijā speciāli apmācīts, profesionāls un kompetents tehniskās kontroles inspektors. Noteikumu projekta anotācijā ir norādīts, ka ceļu satiksmē piedalās transportlīdzekļi ar manipulētām emisijas pēcapstrādes sistēmām, tādēļ ir nepieciešams paplašināt transportlīdzekļu kontroles uz ceļa tvērumu. 2005.gada 27.decembra Ministru kabineta noteikumu Nr.1047 “Noteikumi par autoceļiem neparedzētās mobilās tehnikas iekšdedzes motoru radīto piesārņojošo vielu emisiju gaisā” 2.56. apakšpunkts noteic, ka svarīgi ar emisiju saistīti konstrukcijas elementi ir konstrukcijas elementi, kas galvenokārt paredzēti emisijas kontrolei: jebkura izplūdes gāzu pēcapstrādes sistēma, elektroniskais motora vadības bloks un ar to saistītie sensori un pievadi, kā arī izplūdes gāzu recirkulācijas sistēma, tostarp visi ar to saistītie filtri, dzesētāji, kontroles vārsti un caurules. Savukārt, šo pašu noteikumu 2.38. apakšpunkts noteic, ka pēcapstrāde ir izplūdes gāzu laišana cauri ierīcei vai sistēmai, kas paredzētas gāzu pārveidošanai ar ķīmiskām vai fizikālām metodēm pirms to izvadīšanas atmosfērā.
Peritum norāda, ka ne Noteikumu projekts, ne Noteikumu projekta anotācija nenorāda kā Valsts policija konstatēs, ka transportlīdzeklim ir manipulēta emisijas pēcapstrādes sistēma, proti, ja transportlīdzeklim ir manipulēta emisijas pēcapstrādes sistēma, tad Valsts policijas amatpersonai nav speciālo zināšanu un tehnisku iespēju to konstatēt, tādēļ Valsts policijas lēmums par ierosinājumu veikt transportlīdzekļu sākotnējo pārbaudi vai sākotnējo un detalizēto pārbaudi ir Valsts policijas amatpersonas subjektīvs lēmums. Gadījumā, ja pēc Valsts policijas amatpersonas subjektīvā lēmuma tiks veikta transportlīdzekļa apskate CSDD norādītā tehniskās apskates stacijā un transportlīdzeklis izrādīsies tehniskā kārtībā, tad var tikt radīts nesamērīgs privātpersonas tiesību aizskārums un zaudējumi, kas saistās ar neplānotu piespiedu došanos uz CSDD tehniskās apskates staciju. Ievērojot minēto, Peritum uzskata, ka papildinot Noteikumu projektu ar šādu punktu netiks sasniegts iecerētais mērķis, jo Valsts policijas amatpersonas tehniskā nodrošinājuma trūkuma dēļ lēmumus pieņems ļoti reti vai arī, ja pieņems lēmumu par ierosinājumu veikt transportlīdzekļu pārbaudi, tad šie lēmumi bieži var izradīties kļūdaini, kas rezultēsies privātpersonas tiesību aizskārumā.
2. Noteikumu projektu paredzēts papildināt ar 2.pielikuma 4.17.apakšpunktu, kas paredz, ka tehniskās apskates stacijā ir kompresijas aizdedzes motoru atgāzu cieto daļiņu mērierīce. Peritum pauž atbalstu, ka tiek strādāts pie emisiju samazināšanās un emisiju pēcapstrādes sistēmas kontroles, taču norāda, ka šobrīd precīzi nav paredzams cik daudziem transportlīdzekļiem Latvijas teritorijā ir veiktas manipulācijas ar emisiju pēcapstrādes sistēmu. Tas nozīmē, ka persona, tai nezinot, var būt iegādājusies transportlīdzekli, kurai jau iepriekš ir veiktas manipulācijas ar emisiju pēcapstrādes sistēmu, bet pēc 2025.gada 1.janvāra šī persona vairs nevarēs iziet tehnisko apskati savam transportlīdzeklim. Cieto daļiņu filtri, atkarībā no transportlīdzekļa markas, maksā vairākus tūkstošus eiro (ražotāja oriģinālie filtri), bet cieto daļiņu filtru aizvietotāji (analogi filtri) maksā aptuveni 150 – 900 eiro atkarībā no transportlīdzekļa markas un modeļa. Jānorāda, ka cieto daļiņu filtru aizvietotāji regulāri nav ilgtspējīgi un tos ir nepieciešams mainīt jau pēc gada. Pēc 2025.gada 1.janvāra var būt situācija, ka daudziem transportlīdzekļu īpašniekiem, galvenokārt patērētājiem, var nākties veikt neplānotus un būtiskus ieguldījumus transportlīdzeklī uzstādot cieto daļiņu filtrus, kas ir demontēti citu personu vainas dēļ un, kas daļai transportlīdzekļu īpašnieku uz to brīdi var būt finansiāli neiespējami, tādēļ būtu apsverama iespēja ieviest pārejas periodu iepriekš reģistrētiem lietotiem transportlīdzekļiem.
 
23.02.2023. 19:35