Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Dokumenti
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
2024. gada 13. jūlijā tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2024/1711 (2024. gada 13. jūnijs), ar ko groza Direktīvas (ES) 2018/2001 un (ES) 2019/944 attiecībā uz Savienības elektroenerģijas tirgus modeļa uzlabošanu (turpmāk - direktīva Nr. 2024/1711). Tās mērķis ir uzlabot Eiropas Savienības elektroenerģijas tirgus modeli, lai tādējādi novērstu pārmērīgi augstu elektroenerģijas cenu risku patērētājiem. Direktīva Nr. 2024/1711 paredz vairākas tiesību normas, kas Latvijas tiesību aktos jau ir pārņemtas vai faktiski tiek piemērotas, kā arī vairākas tiesību normas, kas ir pārņemtas ar grozījumiem Elektroenerģijas tirgus likumā, tomēr atsevišķas direktīvas prasības nepieciešams pārņemt ar grozījumiem MK noteikumos Nr. 635. Latvijas tiesību aktos līdz šim nav pārņemtas arī direktīvā Nr. 2019/944 paredzētas tiesību normas, kas skar viedo komercuzskaites mēraparātu funkcionalitāti.
Neskarot no ES tiesību aktiem izrietošās saistības, ir identificēta nepieciešamība veikt atsevišķus grozījumus MK noteikumos Nr. 635, lai risinātu konstatētās esošā regulējuma nepilnības.
Neskarot no ES tiesību aktiem izrietošās saistības, ir identificēta nepieciešamība veikt atsevišķus grozījumus MK noteikumos Nr. 635, lai risinātu konstatētās esošā regulējuma nepilnības.
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir pārņemt ES direktīvas Nr. 2024/1711 un Nr. 2019/944 tiesību normas. Papildus tam tiek noteiktas viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu funkcionālās prasības, paplašināts elektroenerģijas tirdzniecības līgumos ietveramās informācijas apjoms, noteiktas enerģijas koplietošanas organizatora funkcijas, precizētas normas par elektroenerģijas tirdzniecības līgumu pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanu, noteikts regulējums elektroenerģijas tirgotāju saistību nodrošināšanai pret sadales sistēmas operatoru u.c. papildinājumi esošajā regulējumā.
Politikas jomas
Atjaunojamie energoresursi; Enerģētika
Teritorija
-
Norises laiks
01.04.2025. - 15.04.2025.
Informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 18. punktu sabiedrības pārstāvji ir aicināti paust viedokli, rakstveidā sniedzot savus priekšlikumus un iebildumus.
Fiziskās personas
- Elektroenerģijas lietotāji
- Elektroenerģijas aktīvie lietotāji
Skaidrojums un ietekme
Viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu funkcionalitātes pilnveidošana sniegs iespēju ikvienam elektroenerģijas lietotājam vai aktīvajam lietotājam iegūt precīzākus datus par no elektrotīkla saņemto vai elektrotīklā nodoto elektroenerģijas apjomu, tādējādi paplašinot iespējas izmantot dažādus viedos elektroenerģijas tirdzniecības risinājumus sava elektroenerģijas patēriņa plānošanai.
Ar projektu tiek paplašināts elektroenerģijas tirdzniecības līgumos ietveramās informācijas apjoms un noteikts pienākums tirgotājiem sniegt lietotājiem kopsavilkumu par būtiskākajiem līguma nosacījumiem.
Tiek precizētas normas, kas saistītas ar maksas piemērošanu par elektroenerģijas tirdzniecības līguma pirmstermiņa izbeigšanu, tādējādi nodrošinot tiesisko skaidrību un novēršot spēkā esošo normu interpretācijas iespējas, līdz ar to radot labvēlīgāku situāciju elektroenerģijas lietotājiem.
Ar projektu tiek noteiktas elektroenerģijas lietotāja tiesības vienpusēji izbeigt noslēgto elektroenerģijas tirdzniecības līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas, ja tirgotājs līgumā ir veicis grozījumus. Regulējums arī tiek papildināts ar pienākumu tirgotājam savlaicīgi informēt lietotājus par plānotajām līguma izmaiņām.
Ar projektu tiek paplašināts elektroenerģijas tirdzniecības līgumos ietveramās informācijas apjoms un noteikts pienākums tirgotājiem sniegt lietotājiem kopsavilkumu par būtiskākajiem līguma nosacījumiem.
Tiek precizētas normas, kas saistītas ar maksas piemērošanu par elektroenerģijas tirdzniecības līguma pirmstermiņa izbeigšanu, tādējādi nodrošinot tiesisko skaidrību un novēršot spēkā esošo normu interpretācijas iespējas, līdz ar to radot labvēlīgāku situāciju elektroenerģijas lietotājiem.
Ar projektu tiek noteiktas elektroenerģijas lietotāja tiesības vienpusēji izbeigt noslēgto elektroenerģijas tirdzniecības līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas, ja tirgotājs līgumā ir veicis grozījumus. Regulējums arī tiek papildināts ar pienākumu tirgotājam savlaicīgi informēt lietotājus par plānotajām līguma izmaiņām.
Juridiskās personas
- mazie uzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
- Sadales sistēmas operatori
- Elektroenerģijas tirgotāji
- Elektroenerģijas lietotāji
Skaidrojums un ietekme
Viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu funkcionalitātes pilnveidošana sniegs iespēju ikvienam elektroenerģijas lietotājam vai aktīvajam lietotājam iegūt precīzākus datus par no elektrotīkla saņemto vai elektrotīklā nodoto elektroenerģijas apjomu, tādējādi paplašinot iespējas izmantot dažādus viedos elektroenerģijas tirdzniecības risinājumus sava elektroenerģijas patēriņa plānošanai.
Ar projektu tiek paplašināts elektroenerģijas tirdzniecības līgumos ietveramās informācijas apjoms un noteikts pienākums tirgotājiem sniegt lietotājiem kopsavilkumu par būtiskākajiem līguma nosacījumiem.
Tiek precizētas normas, kas saistītas ar maksas piemērošanu par elektroenerģijas tirdzniecības līguma pirmstermiņa izbeigšanu, tādējādi nodrošinot tiesisko skaidrību un novēršot spēkā esošo normu interpretācijas iespējas, līdz ar to radot labvēlīgāku situāciju elektroenerģijas lietotājiem.
Tiek noteiktas viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu minimālās funkcionālās un tehniskās prasības, kas būs jāievēro sadales sistēmas operatoram.
MK noteikumi Nr. 635 tiek papildināti ar regulējumu tirgotāju līgumsaistību izpildes nodrošināšanai pret sadales sistēmas operatoru.
Ar projektu tiek noteiktas elektroenerģijas lietotāja tiesības vienpusēji izbeigt noslēgto elektroenerģijas tirdzniecības līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas, ja tirgotājs līgumā ir veicis grozījumus. Regulējums arī tiek papildināts ar pienākumu tirgotājam savlaicīgi informēt lietotājus par plānotajām līguma izmaiņām.
Ar projektu tiks veicināta jaunu elektroenerģijas tirdzniecības produktu piedāvājumu ienākšana tirgū mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU), nosakot tirgotāju tiesības piedāvāt MVU fiksētas elektroenerģijas cenas līgumus bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas.
Ar projektu tiek paplašināts elektroenerģijas tirdzniecības līgumos ietveramās informācijas apjoms un noteikts pienākums tirgotājiem sniegt lietotājiem kopsavilkumu par būtiskākajiem līguma nosacījumiem.
Tiek precizētas normas, kas saistītas ar maksas piemērošanu par elektroenerģijas tirdzniecības līguma pirmstermiņa izbeigšanu, tādējādi nodrošinot tiesisko skaidrību un novēršot spēkā esošo normu interpretācijas iespējas, līdz ar to radot labvēlīgāku situāciju elektroenerģijas lietotājiem.
Tiek noteiktas viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu minimālās funkcionālās un tehniskās prasības, kas būs jāievēro sadales sistēmas operatoram.
MK noteikumi Nr. 635 tiek papildināti ar regulējumu tirgotāju līgumsaistību izpildes nodrošināšanai pret sadales sistēmas operatoru.
Ar projektu tiek noteiktas elektroenerģijas lietotāja tiesības vienpusēji izbeigt noslēgto elektroenerģijas tirdzniecības līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas, ja tirgotājs līgumā ir veicis grozījumus. Regulējums arī tiek papildināts ar pienākumu tirgotājam savlaicīgi informēt lietotājus par plānotajām līguma izmaiņām.
Ar projektu tiks veicināta jaunu elektroenerģijas tirdzniecības produktu piedāvājumu ienākšana tirgū mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU), nosakot tirgotāju tiesības piedāvāt MVU fiksētas elektroenerģijas cenas līgumus bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas.
Sagatavoja
Aivars Neimanis (KEM)
Atbildīgā persona
Līga Kurevska (KEM)
Izsludināšanas datums
01.04.2025. 15:27
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Gatis Macāns - "Asociācija - Saules Enerģija Latvijai"
Klimata un enerģētikas ministrija
pasts@kem.gov.lv
Rīgā, 2025.gada 14. aprīlī
PRECĪZS DATUMS SKATĀMS LAIKA ZĪMOGĀ
Nr. 3/25-SEL
Par likumprojektu “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi”
Asociācija “Saules enerģija Latvijai” (“Asociācija”) aktīvi iesaistās Latvijas enerģētikas regulējuma jautājumu pilnveidē un tās biedri ir arī lielākie elektroenerģijas tirgotāji Latvijā (Latvenergo, Enefit, Ignitis, AJ Power, Elenger, Virši Renergy, TET). Asociācija ir iepazinusies ar publiskā apspriešanā nodoto grozījumu projektu Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” ( “Noteikumi”). Vēlamies sniegt sekojošus komentārus un priekšlikumus.
Noteikumu projekts groza spēkā esošo Ministru kabineta noteikumu 23.punkta redakciju, kas nosaka līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas principus absolūti visiem fiksētās cenas līgumiem.
Pirmkārt vēlamies uzsvērt, ka Ministru kabinetam nav nepieciešamības iejaukties un atregulēt pilnīgi visus gadījumus, kur pusēm ir iespējas vienoties par līguma izpildes nosacījumiem, tai skaitā līgumu pirmstermiņa izbeigšanas maksām, jo tas būtiski sašaurina klientu izvēles nosacījumus.
Otrkārt, piedāvāt redakcija, kas nosaka, ka maksa par līguma pirmstermiņa izbeigšanu var segt tikai "prognozēto tirgotāju peļņu", neaptver visas ar līguma izpildi saistītās izmaksas, kas veidojas no cenas hedžēšanas izmaksām plānotajam piegādes apjomam, kā rezultātā pie šādiem nosacījumiem fiksētās cenas līgumus pēc būtības nav iespējams sniegt. Kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā piemērojot līdzvērtīgu regulējumu tiek uzlikts nesamērīgs pierādīšanas pienākums tirgotājam par faktiskajiem zaudējumiem vai faktisko peļņu.
Asociācijas ieskatā līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas regulējumam būtu jābūt izveidotam tā, lai aizsargātu mazos un vidējos uzņēmumus un mājsaimniecības, kas bieži vien ir pakļauti lielākiem finanšu riskiem un nav spējīgi pilnībā novērtēt vai uzņemties iespējamos zaudējumus, kas var rasties no priekšlaicīgas līguma izbeigšanas. Savukārt lielie patērētāji, kuriem ir vairāk resursu un iespēju analizēt tirgu, labprāt izvēlas atvērtā regulējuma sistēmu, kas ļauj viņiem iegūt labākus tirdzniecības piedāvājumus, kas ir vispiemērotākie viņu vajadzībām.
Lūdzam negrozīt Noteikumu 23.punktu, atstājot to esošajā redakcijā (23. Ja elektroenerģijas tirdzniecības līgumā, kas ar lietotāju noslēgts uz noteiktu laiku, paredzēta maksa par līguma pirmstermiņa izbeigšanu, tā jānosaka proporcionāli elektroenerģijas piegādes laikam līdz līguma pirmstermiņa izbeigšanai, sadalot to vismaz triju mēnešu periodos")
Lai nodrošinātu lielāku lietotāju aizsardzību, Asociācijas aicinājums ir papildināt 43.1 punktu nosakot, ka Tirgotājam ir pienākums visiem MVU piedāvāt arī fiksētas cenas līgumus bez līguma laušanas maksas. Mainot vārdus var ietvert uz ietver faktiski arī MVU segmentā tiktu radīts universālais pakalpojums biznesa segmentā. Tādejādi gan MVU, gan arī mājsaimniecību segmentā būtu tirgotāja pienākums vismaz vienu no saviem produktiem nodrošināt bez līguma laušanas maksas un tas klientiem, kuri to vēlas nodrošinātu izvēli. Piedāvātā 43.1 redakcija:
43.1 Tirgotājs pēc lietotāja pieprasījuma savos elektroenerģijas tirdzniecības piedāvājumos ietver īpašus fiksētas elektroenerģijas cenas līguma piedāvājumus mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas neparedz maksas par līguma pirmstermiņa izbeigšanu piemērošanu."
Vairāki Noteikumu punkti paredz Lietotāja tiesības izbeigt līgumu bez līguma laušanas maksas, ja tirgotājs maina elektroenerģijas tirdzniecības līguma nosacījumus. Noteikumos ietvertā norma nav samērīga, jo elektroenerģijas tirdzniecības nosacījumi var mainīties nebūtiski vai arī tie var mainīties ārējo no tirgotāja neatkarīgu un nekontrolētu apstākļu dēļ. Piemēram, likumdošanas izmaiņas, elektroenerģijas nodokļa likmes izmaiņas vai AST maksājums par balansēšanas jaudu izmaksu kompensāciju. Elektroenerģijas tirgotāji šīs izmaiņas tieši piemēro Lietotājam atbilstoši līgumā atrunātajam. Noteikumos ietverot augstāk minēto normu arī un tas it kā ļautu Lietotājam izbeigt līgumu. Šāds regulējums veido nesamērīgu elektroenerģijas tirdzniecības darbības risku, jo Tirgotājs nevar pasargāt savus vairumtirdzniecības darījumus, kas slēgti, lai Lietotājam nodrošinātu līguma izpildi, jo ārējās izmaiņas var ļaut Lietotājiem līgumus izbeigt.
Aicinām noteikt, ka līgumus var izbeigt vienīgi, ja Tirgotājs veic būtiskas tirdzniecības nosacījumu izmaiņas, kas nav saistītas ar ārējiem tirgotāja nekontrolētiem notikumiem vai arī nav saistītas ar nebūtiskām līguma izmaiņām, piemēram tirgotāja rekvizītu (adreses, epasta un tamlīdzīgi) maiņu.
Noteikumi uzliek pienākumu elektroenerģijas tirgotājam līgumā iekļaut obligāti norādāmo informāciju. Vēršam Jūsu uzmanību, ka praksē ir vairāki lielie biznesa klienti, kā arī visi publisko iepirkumu veicēji, kuri līgumus sastāda paši. Tirgotāji nevar nest atbildību citu personu sagatavoto līgumu saturu. Lūdzam izvairīties no tik specifiskas tirdzniecības Līguma satura regulēšanas.
Noteikumi paredz Sadales sistēmas operatora tiesības pieprasīt tirgotājam iesniegt saistību izpildes nodrošinājumu, lai nodrošinātu maksājumus par lietotājiem sniegtajiem sistēmas pakalpojumiem un citiem pakalpojumiem, ja prognozējamais saistību apmērs pārsniedz 5000 euro. Noteikumu anotācijā saistību izpildes nodrošinājuma ieviešana tiek pamatota ar nepieciešamību samazināt sadales sistēmas operatora AS "Sadales tīkls" finanšu riskus situācijās, kad tirgotājs nespēj norēķināties ar sadales sistēmas operatoru par elektroenerģijas lietotāju saņemtajiem sistēmas pakalpojumiem. Asociācijas ieskatā ieviešamās izmaiņas sadārdzinās tirgotāja sniegto pakalpojumu, ņemot vērā, ka saistību izpildes nodrošinājuma izmaksas tirgotājam būs jāiekļauj sava pakalpojuma cenā. Papildus norādām, ka tirgus centriskā modeļa ietvaros tirgotāja pienākums norēķināties par Sadales sistēmas pakalpojumiem ir tikai par mājsaimniecības lietotājiem, savukārt pārējie lietotāji var vienoties ar tirgotāju par šādu deleģējumu. Atbilstoši tirgotāju datiem mājsaimniecību lietotāji sastāda vienīgi 30% no Latvijas patēriņa, tāpēc lielākā daļa sadales pakalpojuma maksājumu var tikt veikti bez tirgotāju iesaistes Ja tirgotāji neuzņemas deleģējumu veikt norēķinus tad saistību izpildes garantijas ieviešana nesasniegs anotācijā norādīto mērķi. Lai arī saistību izpildes garantija tiks pieprasīta ja prognozētais apmērs pārsniegs 5000 EUR, Asociācijas ieskatā tiks radītas barjeras jaunu tirgotāju ienākšanai. Tāpat ir būtiski, ka mājsaimniecību lietotājiem nav tiesības atteikties no deleģējuma tirgotājam norēķināties par sadales pakalpojumu to vārdā, tātad nav iespējas izvairīties no regulējuma rezultātā radītajiem papildus izdevumiem.
Tāpat vēršam uzmanību, ka Tirgotājiem būtiski pieaugs garantiju apmērs pret AS Augstsprieguma tīkls, jo no šī gada 1.jūlija pieaugs tirgotāju maksājumi AS Augstsprieguma tīkls, kas saistīti ar balansēšanas izmaksu komponenšu maksājumiem. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz sadales sistēma operatora tiesības pieprasīt saistību izpildes garantijas, Asociācija lūdz skaidrot kritērijus, kādos gadījumos varētu tikt pieprasītas garantijas. Papildus lūdzam skaidrot, vai gadījumā ja esošs tirgotājs nespēs iesniegt pieprasīto garantiju tiks izbeigts sistēmas lietošanas līgums vai ierobežota iespēja sniegt tirdzniecības pakalpojumu un norēķināties lietotāja piešķirtā deleģējuma ietvaros par sadales sistēmas operatora sniegtajiem pakalpojumiem.
________________
Valdes priekšsēdētājs
Alnis Bāliņš
________________
Valdes loceklis
Jānis Bethers
________________
Valdes loceklis
Kaspars Strautmanis
pasts@kem.gov.lv
Rīgā, 2025.gada 14. aprīlī
PRECĪZS DATUMS SKATĀMS LAIKA ZĪMOGĀ
Nr. 3/25-SEL
Par likumprojektu “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi”
Asociācija “Saules enerģija Latvijai” (“Asociācija”) aktīvi iesaistās Latvijas enerģētikas regulējuma jautājumu pilnveidē un tās biedri ir arī lielākie elektroenerģijas tirgotāji Latvijā (Latvenergo, Enefit, Ignitis, AJ Power, Elenger, Virši Renergy, TET). Asociācija ir iepazinusies ar publiskā apspriešanā nodoto grozījumu projektu Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” ( “Noteikumi”). Vēlamies sniegt sekojošus komentārus un priekšlikumus.
Noteikumu projekts groza spēkā esošo Ministru kabineta noteikumu 23.punkta redakciju, kas nosaka līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas principus absolūti visiem fiksētās cenas līgumiem.
Pirmkārt vēlamies uzsvērt, ka Ministru kabinetam nav nepieciešamības iejaukties un atregulēt pilnīgi visus gadījumus, kur pusēm ir iespējas vienoties par līguma izpildes nosacījumiem, tai skaitā līgumu pirmstermiņa izbeigšanas maksām, jo tas būtiski sašaurina klientu izvēles nosacījumus.
Otrkārt, piedāvāt redakcija, kas nosaka, ka maksa par līguma pirmstermiņa izbeigšanu var segt tikai "prognozēto tirgotāju peļņu", neaptver visas ar līguma izpildi saistītās izmaksas, kas veidojas no cenas hedžēšanas izmaksām plānotajam piegādes apjomam, kā rezultātā pie šādiem nosacījumiem fiksētās cenas līgumus pēc būtības nav iespējams sniegt. Kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā piemērojot līdzvērtīgu regulējumu tiek uzlikts nesamērīgs pierādīšanas pienākums tirgotājam par faktiskajiem zaudējumiem vai faktisko peļņu.
Asociācijas ieskatā līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas regulējumam būtu jābūt izveidotam tā, lai aizsargātu mazos un vidējos uzņēmumus un mājsaimniecības, kas bieži vien ir pakļauti lielākiem finanšu riskiem un nav spējīgi pilnībā novērtēt vai uzņemties iespējamos zaudējumus, kas var rasties no priekšlaicīgas līguma izbeigšanas. Savukārt lielie patērētāji, kuriem ir vairāk resursu un iespēju analizēt tirgu, labprāt izvēlas atvērtā regulējuma sistēmu, kas ļauj viņiem iegūt labākus tirdzniecības piedāvājumus, kas ir vispiemērotākie viņu vajadzībām.
Lūdzam negrozīt Noteikumu 23.punktu, atstājot to esošajā redakcijā (23. Ja elektroenerģijas tirdzniecības līgumā, kas ar lietotāju noslēgts uz noteiktu laiku, paredzēta maksa par līguma pirmstermiņa izbeigšanu, tā jānosaka proporcionāli elektroenerģijas piegādes laikam līdz līguma pirmstermiņa izbeigšanai, sadalot to vismaz triju mēnešu periodos")
Lai nodrošinātu lielāku lietotāju aizsardzību, Asociācijas aicinājums ir papildināt 43.1 punktu nosakot, ka Tirgotājam ir pienākums visiem MVU piedāvāt arī fiksētas cenas līgumus bez līguma laušanas maksas. Mainot vārdus var ietvert uz ietver faktiski arī MVU segmentā tiktu radīts universālais pakalpojums biznesa segmentā. Tādejādi gan MVU, gan arī mājsaimniecību segmentā būtu tirgotāja pienākums vismaz vienu no saviem produktiem nodrošināt bez līguma laušanas maksas un tas klientiem, kuri to vēlas nodrošinātu izvēli. Piedāvātā 43.1 redakcija:
43.1 Tirgotājs pēc lietotāja pieprasījuma savos elektroenerģijas tirdzniecības piedāvājumos ietver īpašus fiksētas elektroenerģijas cenas līguma piedāvājumus mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas neparedz maksas par līguma pirmstermiņa izbeigšanu piemērošanu."
Vairāki Noteikumu punkti paredz Lietotāja tiesības izbeigt līgumu bez līguma laušanas maksas, ja tirgotājs maina elektroenerģijas tirdzniecības līguma nosacījumus. Noteikumos ietvertā norma nav samērīga, jo elektroenerģijas tirdzniecības nosacījumi var mainīties nebūtiski vai arī tie var mainīties ārējo no tirgotāja neatkarīgu un nekontrolētu apstākļu dēļ. Piemēram, likumdošanas izmaiņas, elektroenerģijas nodokļa likmes izmaiņas vai AST maksājums par balansēšanas jaudu izmaksu kompensāciju. Elektroenerģijas tirgotāji šīs izmaiņas tieši piemēro Lietotājam atbilstoši līgumā atrunātajam. Noteikumos ietverot augstāk minēto normu arī un tas it kā ļautu Lietotājam izbeigt līgumu. Šāds regulējums veido nesamērīgu elektroenerģijas tirdzniecības darbības risku, jo Tirgotājs nevar pasargāt savus vairumtirdzniecības darījumus, kas slēgti, lai Lietotājam nodrošinātu līguma izpildi, jo ārējās izmaiņas var ļaut Lietotājiem līgumus izbeigt.
Aicinām noteikt, ka līgumus var izbeigt vienīgi, ja Tirgotājs veic būtiskas tirdzniecības nosacījumu izmaiņas, kas nav saistītas ar ārējiem tirgotāja nekontrolētiem notikumiem vai arī nav saistītas ar nebūtiskām līguma izmaiņām, piemēram tirgotāja rekvizītu (adreses, epasta un tamlīdzīgi) maiņu.
Noteikumi uzliek pienākumu elektroenerģijas tirgotājam līgumā iekļaut obligāti norādāmo informāciju. Vēršam Jūsu uzmanību, ka praksē ir vairāki lielie biznesa klienti, kā arī visi publisko iepirkumu veicēji, kuri līgumus sastāda paši. Tirgotāji nevar nest atbildību citu personu sagatavoto līgumu saturu. Lūdzam izvairīties no tik specifiskas tirdzniecības Līguma satura regulēšanas.
Noteikumi paredz Sadales sistēmas operatora tiesības pieprasīt tirgotājam iesniegt saistību izpildes nodrošinājumu, lai nodrošinātu maksājumus par lietotājiem sniegtajiem sistēmas pakalpojumiem un citiem pakalpojumiem, ja prognozējamais saistību apmērs pārsniedz 5000 euro. Noteikumu anotācijā saistību izpildes nodrošinājuma ieviešana tiek pamatota ar nepieciešamību samazināt sadales sistēmas operatora AS "Sadales tīkls" finanšu riskus situācijās, kad tirgotājs nespēj norēķināties ar sadales sistēmas operatoru par elektroenerģijas lietotāju saņemtajiem sistēmas pakalpojumiem. Asociācijas ieskatā ieviešamās izmaiņas sadārdzinās tirgotāja sniegto pakalpojumu, ņemot vērā, ka saistību izpildes nodrošinājuma izmaksas tirgotājam būs jāiekļauj sava pakalpojuma cenā. Papildus norādām, ka tirgus centriskā modeļa ietvaros tirgotāja pienākums norēķināties par Sadales sistēmas pakalpojumiem ir tikai par mājsaimniecības lietotājiem, savukārt pārējie lietotāji var vienoties ar tirgotāju par šādu deleģējumu. Atbilstoši tirgotāju datiem mājsaimniecību lietotāji sastāda vienīgi 30% no Latvijas patēriņa, tāpēc lielākā daļa sadales pakalpojuma maksājumu var tikt veikti bez tirgotāju iesaistes Ja tirgotāji neuzņemas deleģējumu veikt norēķinus tad saistību izpildes garantijas ieviešana nesasniegs anotācijā norādīto mērķi. Lai arī saistību izpildes garantija tiks pieprasīta ja prognozētais apmērs pārsniegs 5000 EUR, Asociācijas ieskatā tiks radītas barjeras jaunu tirgotāju ienākšanai. Tāpat ir būtiski, ka mājsaimniecību lietotājiem nav tiesības atteikties no deleģējuma tirgotājam norēķināties par sadales pakalpojumu to vārdā, tātad nav iespējas izvairīties no regulējuma rezultātā radītajiem papildus izdevumiem.
Tāpat vēršam uzmanību, ka Tirgotājiem būtiski pieaugs garantiju apmērs pret AS Augstsprieguma tīkls, jo no šī gada 1.jūlija pieaugs tirgotāju maksājumi AS Augstsprieguma tīkls, kas saistīti ar balansēšanas izmaksu komponenšu maksājumiem. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz sadales sistēma operatora tiesības pieprasīt saistību izpildes garantijas, Asociācija lūdz skaidrot kritērijus, kādos gadījumos varētu tikt pieprasītas garantijas. Papildus lūdzam skaidrot, vai gadījumā ja esošs tirgotājs nespēs iesniegt pieprasīto garantiju tiks izbeigts sistēmas lietošanas līgums vai ierobežota iespēja sniegt tirdzniecības pakalpojumu un norēķināties lietotāja piešķirtā deleģējuma ietvaros par sadales sistēmas operatora sniegtajiem pakalpojumiem.
________________
Valdes priekšsēdētājs
Alnis Bāliņš
________________
Valdes loceklis
Jānis Bethers
________________
Valdes loceklis
Kaspars Strautmanis
14.04.2025. 17:59
SIA "Enefit"
1. Noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā noteikumu 22. punktu, pēc būtības to papildinot jaunām prasībām attiecībā uz elektroenerģijas tirdzniecības līgumā iekļaujamu informāciju. Piemēram, paredzot pienākumu līgumā norādīt konkrēti vienu no diviem līgumu veidiem, norādīt informāciju par iespējām, izmaksām un riskiem, kas saistīti ar attiecīgā līguma veidu u.c.
Elektroenerģijas tirgū ir virkne kombinētu produktu, proti, daļu no tiem nav iespējams klasificēt tikai kā dinamiskas vai fiksētas cenas līgumu. Tāpat līguma uztveramību neuzlabotu tajā iekļauti informatīvi skaidrojumi. Savukārt savu risku novērtējums būtu jāveic elektroenerģijas lietotājam pašam.
Līgumā norādāmā informācija ir uzskaitīta Direktīvas Nr. 2019/944 10. panta 3.punktā, un tās starpā nav šajos papildinājumos uzskaitītā satura. Uz klienta informētības uzlabošanu ir vērsts cits mehānisms – pienākums elektroenerģijas tirgotājam sniegt lietotājam visu būtisko informāciju par līgumu pirms tā noslēgšanas, kas izklāstīts Direktīvas 2019/944 11. panta 1.a punktā (atbilstoši Direktīvas grozījumiem Nr. 2024/1711).
Lūdzam atstāt šo normu negrozītu.
2. Noteikumu projektā iekļautais jaunais noteikumu 22.1 punkts paredz, ka tirgotājs pirms līguma noslēgšanas vai pagarināšanas sniedz lietotājam kopsavilkumu par būtiskajiem līguma noteikumiem.
Konceptuāli šī prasība atbilst iepriekš minētajam Direktīvas 11. panta 1.a punkta nosacījumam, taču vēršam uzmanību uz šādiem apsvērumiem:
2.1. Elektroenerģijas lietotājs pirms līguma noslēgšanas saņem tirdzniecības piedāvājumu, kurā pēc būtības būtu iekļaujama šī informācija. Lūdzam saskaņot projektā izmantoto terminoloģiju ar noteikumos jau iepriekš lietoto, proti, kopsavilkuma vietā minot piedāvājumu.
2.2. Spēkā esošo noteikumu 30.punkts jau paredz piedāvājumos mājsaimniecību lietotājiem iekļaujamās informācijas apmēru. Lūdzam saskaņot projektā iekļauto ar jau esošajām prasībām, lai novērstu interpretāciju dažādību attiecībā uz piedāvājumu mājsaimniecību lietotājiem saturu.
2.3. 22.1 punkta otrais teikums pēc būtības norāda uz to, ka kopsavilkuma tvērums ir pat plašāks par līguma tvērumu, kas neatbilst tā mērķim un Direktīvas prasībām.
2.4. Direktīvas 2019/944 11. panta 1.a punktā minēts, ka Eiropas Komisija sniedz norādījumus par kopsavilkumā (piedāvājumā) iekļaujamo informāciju. Lūdzam iepazīstināt tirgus dalībniekus ar šiem norādījumiem.
Piedāvājam izteikt 22.1 punktu šādā redakcijā: “22.1 Pirms elektroenerģijas tirdzniecības līguma noslēgšanas vai pagarināšanas tirgotājs savā piedāvājumā lietotājam viegli uztveramā veidā skaidri un pārskatāmi sniedz vismaz šādu informāciju par līguma būtiskajiem noteikumiem:
22.1.1. elektroenerģijas cena un tās sadalījums;
22.1.2. skaidrojums par to, vai elektroenerģijas cena ir nemainīga, mainīga vai dinamiska;
22.1.3. ja piemērojams, informāciju par citiem līguma ietvaros piemērotiem maksājumiem, īpašiem piedāvājumiem, papildu pakalpojumiem un pieejamām atlaidēm;
22.1.4. tirgotāja e-pasta adrese un klientu atbalsta dienesta tālruņa numurs.”
3. Projekts piedāvā izteikt noteikumu 23.punktu jaunā redakcijā. Enefit ieskatā iecerēto mērķi – sniegt paļāvību uzņēmējiem, kuri to vēlas vai kuriem tas nepieciešams, precīzāk sasniegtu regulējums, atbilstoši kuram ikvienam lietotājam, tostarp, uzņēmējiem, būtu pieejama iespēja starp produktiem izvēlēties elektroenerģijas fiksētas cenas produktus bez līguma pirmstermiņa laušanas maksas. Tādēļ lūdzam atstāt šo normu negrozītu, nepieciešamības gadījumā precizējot projektā iekļauto noteikumu 43.1 punktu.
Ja tomēr par piemērotāko joprojām tiktu uzskatīts regulējums, saskaņā ar kuru fiksētas cenas līgumu pieejamību un klāstu ir nepieciešams samazināt, vēršam uzmanību uz to, ka, pirmkārt, maksa par līguma pirmstermiņa izbeigšanu objektīvi ir vērsta uz to, lai tā segtu nevis tirgotāja peļņu, bet zaudējumus, kas ietver tirgotāja saistības, lai lietotājam varētu tikt nodrošināta piedāvātā cena. Otrkārt, Direktīva 2019/944 norāda uz regulatīvās iestādes pienākumu veikt tirgotāja pierādījumu par šādiem zaudējumiem izvērtēšanu, nodrošinot to, ka lietotājam ir uzticams un kompetents padomdevējs attiecībā uz zaudējumu pamatotību, savukārt tirgotājam profesionāls šāda izvērtējuma sniedzējs. Attiecīgi šajā gadījumā lūdzam izteikt 23.punkta otro teikumu redakcijā, kas ietver visus Direktīvas 2019/944 12. panta 3. punkta minētos elementus: “23. […] Maksa par līguma pirmstermiņa izbeigšanu nevar pārsniegt tiešos zaudējumus, kas rodas tirgotājam saistībā ar to, ka lietotājs izbeidz līgumu, ieskaitot izmaksas par visām grupētajām investīcijām vai pakalpojumiem, kas jau sniegti lietotājam saskaņā ar līgumu. Maksas par līguma pirmstermiņa izbeigšanu pamatotību, sniedzot lietotājam attiecīgu viedokli, uzrauga Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, kurai tirgotājs sniedz pierādījumus par zaudējumiem.”
Elektroenerģijas tirgū ir virkne kombinētu produktu, proti, daļu no tiem nav iespējams klasificēt tikai kā dinamiskas vai fiksētas cenas līgumu. Tāpat līguma uztveramību neuzlabotu tajā iekļauti informatīvi skaidrojumi. Savukārt savu risku novērtējums būtu jāveic elektroenerģijas lietotājam pašam.
Līgumā norādāmā informācija ir uzskaitīta Direktīvas Nr. 2019/944 10. panta 3.punktā, un tās starpā nav šajos papildinājumos uzskaitītā satura. Uz klienta informētības uzlabošanu ir vērsts cits mehānisms – pienākums elektroenerģijas tirgotājam sniegt lietotājam visu būtisko informāciju par līgumu pirms tā noslēgšanas, kas izklāstīts Direktīvas 2019/944 11. panta 1.a punktā (atbilstoši Direktīvas grozījumiem Nr. 2024/1711).
Lūdzam atstāt šo normu negrozītu.
2. Noteikumu projektā iekļautais jaunais noteikumu 22.1 punkts paredz, ka tirgotājs pirms līguma noslēgšanas vai pagarināšanas sniedz lietotājam kopsavilkumu par būtiskajiem līguma noteikumiem.
Konceptuāli šī prasība atbilst iepriekš minētajam Direktīvas 11. panta 1.a punkta nosacījumam, taču vēršam uzmanību uz šādiem apsvērumiem:
2.1. Elektroenerģijas lietotājs pirms līguma noslēgšanas saņem tirdzniecības piedāvājumu, kurā pēc būtības būtu iekļaujama šī informācija. Lūdzam saskaņot projektā izmantoto terminoloģiju ar noteikumos jau iepriekš lietoto, proti, kopsavilkuma vietā minot piedāvājumu.
2.2. Spēkā esošo noteikumu 30.punkts jau paredz piedāvājumos mājsaimniecību lietotājiem iekļaujamās informācijas apmēru. Lūdzam saskaņot projektā iekļauto ar jau esošajām prasībām, lai novērstu interpretāciju dažādību attiecībā uz piedāvājumu mājsaimniecību lietotājiem saturu.
2.3. 22.1 punkta otrais teikums pēc būtības norāda uz to, ka kopsavilkuma tvērums ir pat plašāks par līguma tvērumu, kas neatbilst tā mērķim un Direktīvas prasībām.
2.4. Direktīvas 2019/944 11. panta 1.a punktā minēts, ka Eiropas Komisija sniedz norādījumus par kopsavilkumā (piedāvājumā) iekļaujamo informāciju. Lūdzam iepazīstināt tirgus dalībniekus ar šiem norādījumiem.
Piedāvājam izteikt 22.1 punktu šādā redakcijā: “22.1 Pirms elektroenerģijas tirdzniecības līguma noslēgšanas vai pagarināšanas tirgotājs savā piedāvājumā lietotājam viegli uztveramā veidā skaidri un pārskatāmi sniedz vismaz šādu informāciju par līguma būtiskajiem noteikumiem:
22.1.1. elektroenerģijas cena un tās sadalījums;
22.1.2. skaidrojums par to, vai elektroenerģijas cena ir nemainīga, mainīga vai dinamiska;
22.1.3. ja piemērojams, informāciju par citiem līguma ietvaros piemērotiem maksājumiem, īpašiem piedāvājumiem, papildu pakalpojumiem un pieejamām atlaidēm;
22.1.4. tirgotāja e-pasta adrese un klientu atbalsta dienesta tālruņa numurs.”
3. Projekts piedāvā izteikt noteikumu 23.punktu jaunā redakcijā. Enefit ieskatā iecerēto mērķi – sniegt paļāvību uzņēmējiem, kuri to vēlas vai kuriem tas nepieciešams, precīzāk sasniegtu regulējums, atbilstoši kuram ikvienam lietotājam, tostarp, uzņēmējiem, būtu pieejama iespēja starp produktiem izvēlēties elektroenerģijas fiksētas cenas produktus bez līguma pirmstermiņa laušanas maksas. Tādēļ lūdzam atstāt šo normu negrozītu, nepieciešamības gadījumā precizējot projektā iekļauto noteikumu 43.1 punktu.
Ja tomēr par piemērotāko joprojām tiktu uzskatīts regulējums, saskaņā ar kuru fiksētas cenas līgumu pieejamību un klāstu ir nepieciešams samazināt, vēršam uzmanību uz to, ka, pirmkārt, maksa par līguma pirmstermiņa izbeigšanu objektīvi ir vērsta uz to, lai tā segtu nevis tirgotāja peļņu, bet zaudējumus, kas ietver tirgotāja saistības, lai lietotājam varētu tikt nodrošināta piedāvātā cena. Otrkārt, Direktīva 2019/944 norāda uz regulatīvās iestādes pienākumu veikt tirgotāja pierādījumu par šādiem zaudējumiem izvērtēšanu, nodrošinot to, ka lietotājam ir uzticams un kompetents padomdevējs attiecībā uz zaudējumu pamatotību, savukārt tirgotājam profesionāls šāda izvērtējuma sniedzējs. Attiecīgi šajā gadījumā lūdzam izteikt 23.punkta otro teikumu redakcijā, kas ietver visus Direktīvas 2019/944 12. panta 3. punkta minētos elementus: “23. […] Maksa par līguma pirmstermiņa izbeigšanu nevar pārsniegt tiešos zaudējumus, kas rodas tirgotājam saistībā ar to, ka lietotājs izbeidz līgumu, ieskaitot izmaksas par visām grupētajām investīcijām vai pakalpojumiem, kas jau sniegti lietotājam saskaņā ar līgumu. Maksas par līguma pirmstermiņa izbeigšanu pamatotību, sniedzot lietotājam attiecīgu viedokli, uzrauga Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, kurai tirgotājs sniedz pierādījumus par zaudējumiem.”
15.04.2025. 19:18
Atlasīti 2 ieraksti.
Ierakstu skaits lapā25
