Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Ceļu nodevu likums
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 24. februāra direktīvu (ES) 2022/362, ar ko groza Direktīvas 1999/62/EK, 1999/37/EK un (ES) 2019/520 attiecībā uz dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem (turpmāk – Direktīva 2022/362) tiek izstrādāts jauns Ceļu nodevas, autoceļu lietošanas nodevas un lietošanas maksas likums (turpmāk - Likumprojekts) attiecībā uz ceļu nodevu un lietošanas maksu, kas noteikta transportlīdzekļiem.
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir izveidot autopārvadājumu iekšējo tirgu ar vienlīdzīgiem konkurences apstākļiem; nostiprināt principu “lietotājs maksā” un “piesārņotājs maksā” piemērošanu; nodrošināt autoceļu infrastruktūras finansējumu; novērst sastrēgumus un gaisa piesārņojuma un trokšņa negatīvo ietekmi uz vidi un veselību; sekmēt transporta nozares dekarbonizāciju, palīdzot īstenot Parīzes nolīgumu par klimata pārmaiņām un ES plānus samazināt CO2 emisijas.

Jaunais likumprojekts ievieš jaunas definīcijas, piemēram, ceļu nodeva ir maksa par distanci, infrastruktūras lietošanas maksa ir maksa, lai atgūtu izmaksas par būvniecību un attīstību, savukārt autoceļu lietošanas nodeva ir maksa par laiku (vinjete). Šis Likumprojekts paredz, ka ceļu nodeva tiks ieviesta no 2030.gada 1.janvāra, vienlaikus pārtraucot piemērot autoceļu lietošanas nodevu. 
Papildus jau esošajiem atbrīvojumiem no autoceļu lietošanas nodevas tiks atbrīvoti par bezemisiju transportlīdzekļi, kura pilna masa ir mazāka par 4250 kilogramiem.
Politikas jomas
Autosatiksmes politika
Teritorija
-
Norises laiks
01.08.2023. - 17.08.2023.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā izstrādes stadijā.
Fiziskās personas
  • transportlīdzekļu lietotāji, iedzīvotāji
Skaidrojums un ietekme
Jaunieviestā ceļu nodeva par distanci no 2030.gada aizstās esošo autoceļu lietošanas nodevu par laiku (vinjeti), nodrošinot principu “lietotājs maksā” un “piesārņotājs maksā”. Ar šo likumprojektu jau šobrīd no autoceļu lietošanas nodevas plānots atbrīvot bezemisiju kravas transportlīdzekļus, kuru pilna masa mazāka par 4,25 tonnām, kas veicinās pāreju uz videi draudzīgākiem transportlīdzekļiem. 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • nevalstiskās organizācijas
Skaidrojums un ietekme
Jaunieviestā ceļu nodeva par distanci no 2030.gada aizstās esošo autoceļu lietošanas nodevu par laiku (vinjeti), nodrošinot principu “lietotājs maksā” un “piesārņotājs maksā”. Ar šo likumprojektu jau šobrīd no autoceļu lietošanas nodevas plānots atbrīvot bezemisiju kravas transportlīdzekļus, kuru pilna masa mazāka par 4,25 tonnām, kas veicinās pāreju uz videi draudzīgākiem transportlīdzekļiem. 
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Jaunieviestā ceļu nodeva par distanci no 2030.gada aizstās esošo autoceļu lietošanas nodevu par laiku (vinjeti), nodrošinot principu “lietotājs maksā” un “piesārņotājs maksā”. Ar šo likumprojektu jau šobrīd no autoceļu lietošanas nodevas plānots atbrīvot bezemisiju kravas transportlīdzekļus, kuru pilna masa mazāka par 4,25 tonnām, kas veicinās pāreju uz videi draudzīgākiem transportlīdzekļiem.
Sagatavoja
Dace Supe (SAM)
Atbildīgā persona
Ligita Austrupe (SAM)
Izsludināšanas datums
02.08.2023. 10:08

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži"
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" ir iepazinusies ar sagatavoto likumprojektu “Ceļu nodevu likums” (turpmāk - Likumprojekts) un sniedz sekojošus priekšlikumus.

1. Aicinām izslēgt Likumprojekta 4.panta pirmās daļas 1.punktu un 8.panta pirmās daļas 1.punktu (vārdus “1) ar kravas transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir lielāka par 3000 kilogramiem;”). Minētais pamatojams ar to, ka Likumprojekts izstrādāts balstoties uz EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA (ES) 2022/362 (2022. gada 24. februāris), ar ko groza Direktīvas 1999/62/EK, 1999/37/EK un (ES) 2019/520 attiecībā uz dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem, kurā cita starpā iekļautas sekojošas definīcijas:
18) “lielas noslodzes transportlīdzeklis” ir transportlīdzeklis, kura tehniski pieļaujamā maksimālā masa pārsniedz 3,5 tonnas;
19) “smagais kravas transportlīdzeklis” ir lielas noslodzes transportlīdzeklis, kas paredzēts preču pārvadāšanai;
21) “mazas noslodzes transportlīdzeklis” ir transportlīdzeklis, kura tehniski pieļaujamā maksimālā masa nepārsniedz 3,5 tonnas;
22) “vieglais pasažieru automobilis” ir mazas noslodzes transportlīdzeklis, kas paredzēts ne vairāk kā astoņu pasažieru pārvadāšanai, neskaitot vadītāju;
26) “vieglais komerciālais transportlīdzeklis” ir mazas noslodzes transportlīdzeklis, kas paredzēts preču pārvadāšanai.

Minētajā direktīvā nav klasificēti kravas transportlīdzekļi ar pilnu masu virs 3,0 tonnām (3000 kilogramiem) un arī transportlīdzekļu ražotājiem šāda klasifikācija nepastāv, līdz ar ko uzskatām, ka tas kropļo un rada nevienlīdzību jaunu un lietotu transportlīdzekļu tirgū (tikai) Latvijā, kur ir svarīga šī pilnā masa virs vai zem 3,0 tonnām (3000 kilogramiem). Minētās direktīvas preambulas 18.punktā noteikts, ka: “Ir īpaši svarīgi, lai dalībvalstis izveidotu taisnīgu tarifikācijas sistēmu, jo īpaši tādu, no kuras neciestu privāto transportlīdzekļu lietotāji, kuri savas dzīvesvietas lauku apvidos vai grūti piekļūstamās vai izolētās teritorijās dēļ ir spiesti regulārāk izmantot ceļus, par kuru lietošanu ir noteikta maksa.”

2. Aicinām grozīt Likumprojekta 4.panta pirmās daļas 2.punktu un 8.panta pirmās daļas 2.punktu, tajos skaitļus “3500 kilogramiem” aizstājot ar skaitļiem “7500 kilogramiem”. Izmaiņas nepieciešamas, lai mazinātu birokrātisko slogu un nerastos pārpratumi, kad pašam kravas transportlīdzeklim nav nepieciešams iegādāties autoceļu nodevu, bet braucot sakabē ar piekabi  - autoceļu nodevu vai ceļu nodevu nepieciešams iegādāties, jo sastāva pilnā masa pārsniegs 3500 kg.
Piemēram, Eiropas valstīs autoceļu nodevas jeb vinjetes piemērošanai ir dažādas sākotnējās vērtības (dati no tīmekļa vietnes: https://www.atd.lv/lv/jaunumi/ce%C4%BCu-lieto%C5%A1anas-maksa-%C4%81rvalst%C4%ABs):
Igaunijā kravas transportlīdzekļiem ar pilnu masu virs 3500 kg (bet ne transportlīdzekļu sastāviem);
Polijā kravas transportlīdzekļiem ar pilnu masu virs 3500 kg (bet ne transportlīdzekļu sastāviem);
Vācijā kravas transportlīdzekļiem ar pilnu masu virs 7500 kg;
Lielbritānijā kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu virs 12000 kg;
Dānijā, Luksemburgā, Nīderlandē un Zviedrijā kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu virs 12000 kg.
Attiecīgi, ja tiek akceptēti piedāvātie grozījumi Likumprojekta 4.panta pirmās daļas 2.punktā un 8.panta pirmās daļas 2.punktā, arī bezemisiju transportlīdzekļi ar pilnu masu līdz 7500 kg netiktu aplikti ar papildu maksājumu un Likumprojekta 13.panta pirmās daļas 6.punkts būtu svītrojams.

3. Likumprojekta 3.pielikumā “Autoceļu lietošanas nodevas likmes” noteiktās likmes (kas būs spēkā līdz 2030.gadam), kas gradētas atbilstoši kravas transportlīdzekļu emisiju klasēm, nerada priekšrocības mazāk izmešu emitējošām EURO V un EURO VI, jo tās ir apvienotas vienā klasē ar EURO IV šis izmešu standarts stājās spēkā 2005.gadā.
Mūsdienu EURO VI standartam atbilstošie transportlīdzekļi ir ekspluatācijā dārgāki ekoloģisko prasību realizēšanas dēļ (piemēram, AdBlue nepieciešamība), tāpēc autoceļu nodeva EURO VI standartam atbilstošiem transportlīdzekļiem būtu nosakāma zemāka nekā vairāk piesārņojošiem kravas transportlīdzekļiem.

4. Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz ceļu nodevu (spēkā no 2030.gada) Likumprojektā nav paredzēts ne veids, kā tiks aprēķināta maksa par nobraukumu pa valsts autoceļiem, ne nodevas apmērs. Kravas transportlīdzekļu iegāde tiek plānota vairākus gadus uz priekšu, tādēļ šādas informācijas trūkums rada riskus uzņēmējiem.
17.08.2023. 20:37