Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Sociālā uzņēmuma likumā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Sociālā uzņēmuma likuma (turpmāk – Likums) 4. panta otrā daļa nosaka, ka atbalsta programmas efektivitātes izvērtēšanai, Labklājības ministrijai reizi divos gados ir jāsagatavo iesniegšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību.
Taču jāņem vērā, ka iepriekšējā gada darbības pārskatus sociālie uzņēmumi iesniedz katru gadu līdz 1. maijam, kas nozīmē, ka informatīvajā ziņojumā sniegtais izvērtējums par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību nevar būt pilnvērtīgs, jo darbības pārskati tiek saņemti un izskatīti pēc informatīvā ziņojuma sagatavošanas. Līdz ar to, divu gadu periods nav pietiekams, lai izvērtētu sociālo uzņēmumu darbību un attīstības dinamiku.
Ņemot vērā minēto, lai nodrošinātu iespēju veikt pilnvērtīgāku atbalsta programmas efektivitātes izvērtējumu, ir nepieciešams veikt grozījumus Likumā, paredzot, ka turpmāk informatīvais ziņojums par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību tiks sagatavots iesniegšanai Ministru kabinetā reizi trijos gados.

Patlaban publiskai personai ir atļauts būt par sociālā uzņēmuma tiešo vai netiešo dalībnieku, taču minētais var radīt konkurences kropļošanas risku, gan ņemot vērā to, ka publiskai personai piederošs sociālais uzņēmums var saņemt atbalstu, kas nav pieejams privātiem uzņēmumiem, gan ņemot vērā negodīgu konkurenci publiskajos iepirkumos. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams precizēt Likumā ietvērto sociālā uzņēmuma jēdzienu, nosakot, nosakot, ka sociālais uzņēmums ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kuras tiešie vai netiešie dalībnieki nav publiskas personas, kurai šajā likumā noteiktajā kārtībā piešķirts sociālā uzņēmuma statuss un kura veic saimniecisko darbību, kas rada labvēlīgu un nozīmīgu sociālo ietekmi, nodarbinot mērķa grupas vai uzlabojot dzīves kvalitāti sabiedrības grupām, kuru dzīvi ietekmē sabiedrībai būtiskas problēmas (piemēram, sociālo, veselības aprūpes vai izglītības pakalpojumu sniegšana, kā arī specializētu preču ražošana), vai veicot citas sabiedrībai nozīmīgas darbības, kas rada ilgstošu pozitīvu sociālo ietekmi (piemēram, iekļaujošas pilsoniskas sabiedrības veidošana, atbalsts zinātnei, vides aizsardzība un saglabāšana, dzīvnieku aizsardzība vai kultūras daudzveidības nodrošināšana).

Vienlaikus ir nepieciešams optimizēt Sociālo uzņēmumu komisijas darbu, kā arī, lai motivētu investorus ieguldīt sociālajos uzņēmumos un tādējādi sekmēt to attīstību, ir nepieciešams atļaut sociālajiem uzņēmumiem daļēju peļņas sadali.
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir izpildīt protokollēmuma 2.1. apakšpunktā noteikto uzdevumu izstrādāt un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Sociālā uzņēmuma likumā, paredzot, ka turpmāk Labklājības ministrija sagatavo iesniegšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par sociālo uzņēmumu darbību un attīstību ne retāk kā reizi trijos gados, kā arī pilnveidot tiesisko regulējumu sociālās uzņēmējdarbības jomā.
Politikas jomas
Nodarbinātības un sociālā politika
Teritorija
-
Norises laiks
14.03.2025. - 28.03.2025.
Informācija
Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Sociālie uzņēmumi
Skaidrojums un ietekme
-
Sagatavoja
Nora Isadžanjana-Ponomarjova (LM)
Atbildīgā persona
Ingus Alliks (LM)
Izsludināšanas datums
14.03.2025. 14:18

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija
Biedrība “Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijā” (turpmāk – LSUA) atbalsta Labklājības Ministrijas virzītos grozījumu Sociālā uzņēmuma likumā.

Ņemot vērā starptautisko praksi, sociālā ekonomika ir neatkarīga no valsts iestādēm un attīstās privātā sektora ietvarā. Nepieciešams risinājums peļņas sadales iespēju paplašināšanai. Kā rāda citu valstu pieredze, daļēja peļņas sadale var motivēt investorus ieguldīt sociālajos uzņēmumos un tādējādi sekmēt to attīstību. Līdz ar to, Latvijā būtu nepieciešams veikt grozījumus Likumā un atļaut daļēju peļņas sadali līdz 50% no iegūtās peļņas, ņemot vērā atbilstošus kritērijus, arī starptautiski sociālais uzņēmums ir tāds, kas reinvestē lielāko daļu peļņas. 

Regita Zeiļa
Biedrība “Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija”
27.03.2025. 09:44