Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Vispārējās izglītības likumā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Vēsturiski ir izveidojusies situācija, ka, nosakot kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē, tiek noteikts izglītojamo ar speciālajām vajadzībām skaits speciālajās klasēs un grupās, kā arī izglītojamo ar speciālām vajadzībām skaits vispārizglītojošās klasēs. 

Šobrīd nav neviena speciālās izglītības iestāžu internātu darbību regulējoša tiesību akta. Internātu pakalpojumu saņemšanas saturs, organizatoriskā struktūra, personāla pienākumi, u.c. jautājumi, kas saistīti ar bērna tiesību un interešu nodrošināšanu viņa uzturēšanās laikā internātā, ir nodoti izglītības iestādes dibinātāja kompetencē, tādēļ ir vēsturiski izveidojusies situācija, kad ar internāta pakalpojumu nodrošināšanu tiek risinātas sociāla rakstura problēmas ģimenēs, kurās bērnam netiek nodrošināti pilnvērtīgi sadzīves apstākļi un aprūpe. Tomēr jāuzsver, ka bērnam, nodrošinot internāta pakalpojumus, sociāla rakstura problēmas netiek atrisinātas, bet eskalē situācijas attīstību no paaudzes paaudzē, bērnā radot nepareizu ģimenes modeļa veidošanu sadzīviskā līmenī, kā arī bērna aprūpes un audzināšanas jautājumos. 

2022. gada 17. maijā Ministru kabinets ir pieņēmis noteikumus Nr. 298 "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem"" un Ministru kabineta noteikumus Nr. 299 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem"", kuri stājas spēkā 2022. gada 1. septembrī. Minētajos noteikumos paredzēts, ka valsts pārbaudes darbos gan pamatizglītības pakāpē, gan vidējās izglītības pakāpē vērtējumu izsaka procentos. Līdz ar to nepieciešams grozīt Vispārējās izglītības likuma 39. panta trešās daļas 2. punkta un 48. panta ceturtās daļas 2. punkta tiesību normas, lai nodrošinātu to saskaņotību ar Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem" un Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem" noteikto valsts pārbaudes darbu vērtējumu izteikšanas veidu.
Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz Ministru kabinetam deleģējumu noteikt izglītojamo ar speciālām vajadzībām skaitu speciālās izglītības klasēs un grupās, kā arī izglītojamo ar speciālām vajadzībām skaitu vispārizglītojošās klasēs un grupās, un noteikt speciālās izglītības iestāžu internātu organizatorisko struktūru, pakalpojuma saturu, internāta darbībai nepieciešamo personālu, kā arī to uzraudzības kārtību, un pilnveidot regulējumu par gadījumiem, kādos par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi vai par vispārējās vidējās izglītības programmas apguvi izglītojamam izsniedz liecību. 
Politikas jomas
Vispārējās izglītības sistēmas attīstība
Teritorija
Latvija
Norises laiks
20.09.2022. - 03.10.2022.
Informācija
Neattiecas
Fiziskās personas
  • Pedagogi, izglītojamie, izglītojamo vecāki
Skaidrojums un ietekme
Sabiedrības grupām un institūcijām noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības. 
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes, to dibinātāji
Skaidrojums un ietekme
Sabiedrības grupām un institūcijām noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības. 
Sagatavoja
Sanita Vanaga (IZM)
Atbildīgā persona
Līga Lejiņa (IZM)
Izsludināšanas datums
19.09.2022. 18:22

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts