Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2025./2026. mācību gadā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 4. panta 12. punktu un Profesionālās izglītības likuma 7. panta 15.3 punktu nepieciešams noteikt norises laikus valsts pārbaudes darbiem 2025./2026. mācību gadā tiem izglītojamiem, kuriem atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumiem Nr. 747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem”, Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumiem Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” vai Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumiem Nr. 332 “Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu” attiecīgajā mācību gadā ir jākārto noteiktie valsts pārbaudes darbi. Tāpat arī nepieciešams noteikt valsts pārbaudes darbu norises laikus izglītojamiem, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ nevarēs kārtot valsts pārbaudes darbus noteiktajos laikos.
Mērķa apraksts
oteikumu projekta mērķis ir noteikt valsts pārbaudes darbu norises laiku 2025./2026. mācību gadā.
Politikas jomas
Izglītības un zinātnes politika
Teritorija
Latvija
Norises laiks
29.04.2025. - 13.05.2025.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 18.punktam sabiedrības pārstāvji pauž viedokli, rakstveidā sniedzot savus priekšlikumus un iebildumus.
Fiziskās personas
- Skolēni, pedagogi, izglītības speciālisti, Valsts izglītības attīstības aģentūras darbinieki.
Skaidrojums un ietekme
Aptuveni 42 000 izglītojamie. Izglītības speciālisti, Valsts izglītības attīstības aģentūras darbinieki, kas iesaistīti valsts pārbaudes darbu nodrošināšanā.
Izglītojamie 2025./2026. mācību gadā izglītības iestādēs kārtos valsts pārbaudes darbus par vispārējās pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības programmu apguvi, vai profesionālās izglītības programmas apguvi. Izglītības speciālisti, Valsts izglītības attīstības aģentūras darbinieki nodrošinās valsts pārbaudes darbu norisi.
Izglītojamie 2025./2026. mācību gadā izglītības iestādēs kārtos valsts pārbaudes darbus par vispārējās pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības programmu apguvi, vai profesionālās izglītības programmas apguvi. Izglītības speciālisti, Valsts izglītības attīstības aģentūras darbinieki nodrošinās valsts pārbaudes darbu norisi.
Juridiskās personas
- Izglītības iestādes un pašvaldības izglītības pārvaldes.
Skaidrojums un ietekme
Jānodrošina valsts pārbaudes darbu norise.
Sagatavoja
Ivars Zemļanskis (VIAA)
Atbildīgā persona
Jānis Paiders (IZM)
Izsludināšanas datums
29.04.2025. 12:43
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Liene Voroņenko - Latvijas Darba devēju konfederācija
Lūdzam izvērtēt tiesību akta sasniedzamo mērķi, paredzot pamatizglītībā svešvalodas eksāmenu kā necentralizētu valsts pārbaudes darbu.
Ņemot vērā, ka iepriekšējā pieredze, īstenojot eksāmenu un labojot to izglītības iestādēs, uzrādīja noteiktas neobjektīvas izmaiņas vērtēšanā, kas paredz sekmīgu rezultātu, kā arī vērtējumos, kam ir ietekme uzņemšanas prasībās, būtu izvērtējams, kādu tieši ieguvumu valstij sniegs atgriešanās pie iepriekšējās vērtēšanas sistēmas un kāds ir ierosinājuma mērķis.
Ja tiesību akta mērķis ir iegūt ticamus rezultātus, vienlaikus samazinot šī eksāmena šī brīža nozīmību izglītības ieguves noslēgumā, aicinām realizēt to monitoringa darba formā ar centralizētu labošanu.
Savukārt, ja eksāmena mērķis ir atvieglot skolu eksaminācijas procesu, jo angļu valodas eksāmena rezultāti divu gadu ietvarā uzrāda labu sniegumu, tad aicinām izvērtēt iespēju ļaut skolām brīvprātīgi izvēlēties šāda pārbaudes darba kārtošanas iespēju, izslēdzot to no obligāto valsts pārbaudes darbu grupas.
Vēršam uzmanību, ka ir nepieciešama diskusija par tālāk virzāmā risinājuma ietekmi uz pedagogu nodarbinātību, t.i., vai eksāmena / valsts pārbaudes darba īstenošanā iesaistītajiem pedagogiem ar tā norisi (t.sk., darbu labošanu) saistītās izmaksas sedz VIAA vai izglītības iestādes.
Ņemot vērā, ka iepriekšējā pieredze, īstenojot eksāmenu un labojot to izglītības iestādēs, uzrādīja noteiktas neobjektīvas izmaiņas vērtēšanā, kas paredz sekmīgu rezultātu, kā arī vērtējumos, kam ir ietekme uzņemšanas prasībās, būtu izvērtējams, kādu tieši ieguvumu valstij sniegs atgriešanās pie iepriekšējās vērtēšanas sistēmas un kāds ir ierosinājuma mērķis.
Ja tiesību akta mērķis ir iegūt ticamus rezultātus, vienlaikus samazinot šī eksāmena šī brīža nozīmību izglītības ieguves noslēgumā, aicinām realizēt to monitoringa darba formā ar centralizētu labošanu.
Savukārt, ja eksāmena mērķis ir atvieglot skolu eksaminācijas procesu, jo angļu valodas eksāmena rezultāti divu gadu ietvarā uzrāda labu sniegumu, tad aicinām izvērtēt iespēju ļaut skolām brīvprātīgi izvēlēties šāda pārbaudes darba kārtošanas iespēju, izslēdzot to no obligāto valsts pārbaudes darbu grupas.
Vēršam uzmanību, ka ir nepieciešama diskusija par tālāk virzāmā risinājuma ietekmi uz pedagogu nodarbinātību, t.i., vai eksāmena / valsts pārbaudes darba īstenošanā iesaistītajiem pedagogiem ar tā norisi (t.sk., darbu labošanu) saistītās izmaksas sedz VIAA vai izglītības iestādes.
12.05.2025. 13:42
Liene Voroņenko - Latvijas Darba devēju konfederācija
Ņemot vērā eksāmenu kārtotāju skaitu svešvalodās, lūdzam izvērtēt ekonomisko un administratīvo slogu piedāvājot franču un vācu valodas eksāmenus. Aicinām vērtēt iespējas izmantot šajos gadījumos citus, alternatīvus starptautiskos pārbaudījumus.
12.05.2025. 13:43
Atlasīti 2 ieraksti.
Ierakstu skaits lapā25
