Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Konceptuālais ziņojums “Par Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2020. gada 16. decembra direktīvā 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti noteikto prasību ietekmi uz dzeramā ūdens auditmonitoringa procesu”
Līdzdalības veids
Diskusija/apspriede
Tiesību akta atsaukšanas komentārs
Projekts vairs nav aktuāls. Tajā minētā Direktīva ir pārņemta un dzeramā ūdens auditmonitoringa process ir noteikts ar Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra noteikumiem Nr. 547 "Dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība"
Dokumenti
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Konceptuālais ziņojums izstrādāts, lai nodrošinātu, ka Latvijā tiktu izpildītas Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2020/2184 (2020. gada 16. decembris) par dzeramā ūdens kvalitāti (turpmāk – direktīva 2020/2184) prasības dzeramā ūdens auditmonitoringa īstenošanai.
Direktīva 2020/2184 no 2023.gada nosaka detalizētāku dzeramā ūdens uzraudzību, monitoringa kārtību un paplašinātus laboratoriski nosakāmos parametrus, nekā šobrīd, lai pasargātu cilvēku veselību no dzeramā ūdens piesārņojuma negatīvās iedarbības.
Tādēļ, pārņemot direktīvas 2020/2184 prasības, būs jāparedz daudz plašākus dzeramā ūdens uzraudzības pasākumus, kam būs nepieciešami arī papildus resursi, jo Inspekcijai pieejamais valsts budžeta līdzekļu finansējums nav pietiekams, lai īstenotu jaunās direktīvas prasības. Tādēļ pastāv bažas par Eiropas Savienības normatīvo aktu prasību izpildes nodrošināšanu Latvijai kā dalībvalstij un attiecīgu pārkāpuma procedūru turpmāku piemērošanu.
Direktīva 2020/2184 no 2023.gada nosaka detalizētāku dzeramā ūdens uzraudzību, monitoringa kārtību un paplašinātus laboratoriski nosakāmos parametrus, nekā šobrīd, lai pasargātu cilvēku veselību no dzeramā ūdens piesārņojuma negatīvās iedarbības.
Tādēļ, pārņemot direktīvas 2020/2184 prasības, būs jāparedz daudz plašākus dzeramā ūdens uzraudzības pasākumus, kam būs nepieciešami arī papildus resursi, jo Inspekcijai pieejamais valsts budžeta līdzekļu finansējums nav pietiekams, lai īstenotu jaunās direktīvas prasības. Tādēļ pastāv bažas par Eiropas Savienības normatīvo aktu prasību izpildes nodrošināšanu Latvijai kā dalībvalstij un attiecīgu pārkāpuma procedūru turpmāku piemērošanu.
Mērķa apraksts
Viens no risinājumiem ir paredzēt to, ka auditmonitoringu turpina veikt Veselības inspekcija, kam nepieciešams paildu valsts budžeta finansejums un otra iespēja ir paredzet, ka dzeramā ūdens auditmonitoringu veic un tā izmaksas sedz dzeramā ūdens ūdensapgādes sistēmas īpašnieks, tomēr tas ietekmēs dzeramā ūdens tarifus, paaugstinot ūdens patēriņa izmaksas iedzīvotājiem.
Tā kā minētie jautājumi ietekmē vairākas nozares – tai skaitā arī pašvaldības un iedzīvotājus, lai vienotos par optimālāko risinājumu, ir sagatavots konceptuālais ziņojums, kas apraksta divus risinājumus jaunās dzeramā ūdens direktīvas 2020/2184 auditmonitoringa prasību ieviešanai Latvijā.
Tā kā minētie jautājumi ietekmē vairākas nozares – tai skaitā arī pašvaldības un iedzīvotājus, lai vienotos par optimālāko risinājumu, ir sagatavots konceptuālais ziņojums, kas apraksta divus risinājumus jaunās dzeramā ūdens direktīvas 2020/2184 auditmonitoringa prasību ieviešanai Latvijā.
Politikas jomas
Sabiedrības veselība
Teritorija
Latvija
Sanāksmes vieta
Veselības ministrija organizēs attālinātu sanāksmi MS Teams platformā.
Norises laiks
21.10.2022. 13:00 - 15:00
Informācija
Sabiedriskā apspriede paredzēta attālināti. Priekšlikumu un viedokļu iesniegšanai par Ministru kabineta noteikumu projektu un pieteikšanos dalībai sabiedriskajai apspriedei, aicinām izmantot TAP portālu.
Pieteikšanās termiņš
19.10.2022.
Fiziskās personas
- Visi Latvijas iedzīvotāji, kas izmanto centralizēti piegādāto dzeramo ūdeni
Skaidrojums un ietekme
Risinājums, kas paredz to, ka dzeramā ūdens auditmonitoringu veic un tā izmaksas sedz dzeramā ūdens ūdensapgādes sistēmu īpašnieks, ietekmēs dzeramā ūdens tarifus, paaugstinot ūdens patēriņa izmaksas iedzīvotājiem, īpaši tiem, kas saņem dzeramo ūdeni no mazajām ŪAS.
Juridiskās personas
- Pašvaldības, 1263 ūdensapgādes uzņēmumi, kas g.k. ir pašvaldības uzņēmumi vai komersanti ar kuriem pašvaldībām ir noslēgts līgums.
Skaidrojums un ietekme
Finansējums auditmonitoringa veikšanai, kas būs nepieciešams kopā uz visām 1263 ŪAS sākot ar 2023.gadu ir 730 330.04 EUR/gadā un turpmāk ik gadu. Atkarībā no ŪAS grupas (mazā, vidējā, lielā un piegādātā ūdens apjoma) summa katrai ŪAS/gadā atšķirsies. Mazajai ŪAS analīžu izdevumi veidotu ~2035 EUR/vienu reizi 6 gados; vidējai ~2035 EUR/vienu reizi gadā; lielajai no ~4069 - 6104/gadā atkarībā no piegādātā ūdens apjoma.
Sagatavoja
Dace Būmane (VM)
Atbildīgā persona
Indra Dreika (VM)
Izsludināšanas datums
07.10.2022. 12:41