Atzinums

Projekta ID
24-TA-3148
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojektā ietvertajā likuma "Par nodokļiem un nodevām 67.2 panta otrajā daļa pārņemts Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīvas (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā (turpmāk - direktīva Nr. 2023/2226) I pielikuma 4. punkta b) apakšpunkts. Norādām, ka minētajā direktīvas apakšpunktā lietots jēdziens "vienība" jeb "entity". Saskaņā ar direktīvas Nr. 2023/2226 termina skaidrojumu "vienība" ("entity") var būt gan juridiska persona, gan juridiskais veidojums. Papildus norādām, ka šie subjekti savā starpā nav salīdzināmi, kā tas izriet arī no Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā ietvertā termina "juridiskais veidojums" skaidrojuma.
Ņemot vērā, ka pašreizējā likumprojekta normas redakcija aptver tikai juridiskos veidojumus, lūdzam precizēt tā redakciju, aptverot arī juridiskās personas, tādējādi nodrošinot korektu un pilnīgu direktīvas normu pārņemšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Aicinām precizēt likumprojekta 11. pantu, lai no likuma 88. panta tvēruma netiktu izslēgtas kapitālsabiedrības, bet likuma 88. pants tiktu papildināts, lai tas attiecas gan uz kapitālsabiedrībām, gan juridiskiem veidojumiem vai atbilstoši direktīvas Nr. 2023/2226 un Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma terminoloģijai - uz juridiskām personām un juridiskiem veidojumiem. Vēršam uzmanību, ka no Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 1. panta pirmās daļas 8. punktā ietvertā termina "juridisks veidojums" skaidrojuma izriet, ka ar šo terminu netiek aptvertas arī kapitālsabiedrības, proti, kapitālsabiedrības nav juridiski veidojumi, bet gan juridiskas personas. Līdz ar to, paredzot, ka likuma 88. pants attieksies uz juridiskiem veidojumiem, šo normu turpmāk nevarēs attiecināt uz kapitālsabiedrībām. Ja likuma normu nepieciešams paplašināt, lai tā aptver plašāku subjektu loku, ne tikai kapitālsabiedrības, tad piemērotāk būtu lietot terminus "juridiskas personas un juridiski veidojumi", līdzīgi kā direktīvā Nr. 2023/2226 un Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā. Līdz ar to aicinām izvērtēt, vai šī norma būtu piemērojama tikai kapitālsabiedrībām un juridiskiem veidojumiem, vai visām juridiskām personām un juridiskiem veidojumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam visā likumprojektā, tostarp likumprojekta 13. pantā aizstāt vārdu "uzņēmums" visos locījumos ar piemērotāku terminu, kas atbilst normas mērķim, piemēram, "kapitālsabiedrība". Vēršam uzmanību, ka likumā "Par nodokļiem un nodevām" termins "uzņēmums" tiek lietots tikai specifiskās kombinācijās ("saistīts ārvalstu uzņēmums", "ārvalstu uzņēmumu grupa", uzņēmuma ienākuma nodoklis, uzņēmuma līgums), bet netiek lietots, lai apzīmētu komercsabiedrības (t.sk. kapitālsabiedrības) un kooperatīvās sabiedrības. Lai gan sarunvalodā termins "uzņēmums" tiek lietots arī attiecībā uz komercsabiedrībām, atbilstoši Komerclikuma 18. pantam "uzņēmums" ir nevis tiesību subjekts, bet gan tiesību objekts – organizatoriski saimnieciska vienība, kuru komercsabiedrība var izmantot, lai nodalītu un organizētu savu darbību (piemēram, komercsabiedrība SIA "Pļava" var izveidot restorānu "Pļavas puķes", kurš būs uzskatāms par uzņēmumu, bet kuram nav tiesību subjekta statusa).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam likumprojektā skaidrot vienīgi terminus, kuri likumprojekta (likuma "Par nodokļiem un nodevām") pamattekstā tiek lietoti, un izslēgt vai precizēt likumprojekta 14. pantu, piemēram, nepieciešamības gadījumā nodrošinot minētā pakalpojuma ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka direktīvas Nr. 2023/2226 I pielikuma 1. punkta i) apakšpunktā noteikts, ka norādītā informācija ir jāiesniedz par vienībām, kas aptver ne tikai juridiskos veidojumu, bet arī juridiskās personas, lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt grozītā likuma 100. panta pirmo daļu ar regulējumu, kas attiecināms uz juridiskajām personām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Direktīvas  Nr. 2023/2226 I pielikuma 1. punkta i) apakšpunktā noteikts, ka par vienībām (juridiskajām personām un juridiskajiem veidojumiem) ir jāsniedz arī informācija saistībā ar vienības kontrolējošajām personām. Direktīvas IV iedaļas D sadaļas 9. punkts noteic, ka kontrolējošā persona ir tā fiziskā persona, kura īsteno kontroli pār vienību, proti, tās patiesais labuma guvējs. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt, vai grozītā likuma 100. panta pirmās daļas 2. punktu nav nepieciešams papildināt ar iesniedzamo informāciju par juridiskā veidojuma patieso labuma guvēju, un attiecīgi precizēt likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam ņemt vērā, ka nacionāli juridiskā veidojuma patiesā labuma guvēja definīcija ir ietverta Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 1. panta pirmās daļas 5. punktā un ka tā ir atšķirīga juridiskajai personai un juridiskajam veidojumam. Līdz ar to lūdzam izvērtēt, vai šī sadaļa ir attiecināma tikai uz juridiskajiem veidojumiem, vai arī juridiskajām personām un nepieciešamības gadījumā veikt atbilstošus precizējumus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai saikļa "un" vietā nav izmantojams saiklis "vai", un attiecīgi precizēt, ņemot vērā, ka no direktīvas Nr. 2023/2226 izriet, ka informācija noteiktos gadījumos sniedzama par "veicamo(-ajiem) pienākumu(-iem), kura(-u) dēļ katra Persona, par kuru jāsniedz ziņojums, ir Vienības kontrolējošā persona vai Līdzdalības daļu kapitālā turētāja".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums

Lūdzam ņemt vērā, ka nacionāli juridiskā veidojuma patiesā labuma guvēja definīcija ir ietverta Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 1. panta pirmās daļas 5. punktā un ka tā ir atšķirīga juridiskajai personai un juridiskajam veidojumam. Līdz ar to lūdzam izvērtēt, vai šī sadaļa ir attiecināma tikai uz juridiskajiem veidojumiem vai arī juridiskajām personām un nepieciešamības gadījumā veikt atbilstošus precizējumus.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā iekļauto aprakstu par likumprojekta 15. pantu atbilstoši veiktajiem labojumiem pašā likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā iekļauto aprakstu par likumprojekta 11. pantu, ņemot vērā nepieciešamos labojumus likumprojekta 11. panta redakcijā. Skaidrojam, ka izņēmuma attiecināšana uz visiem juridiskiem veidojumiem nenozīmē, ka izņēmums tiek paplašināts, bet gan sašaurināts, jo tas no normas piemērošanas izslēdz kapitālsabiedrības, kuras nav juridiski veidojumi, bet gan ir juridiskas personas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai zem sadaļas "juridiskās personas", norādot tikai uz juridiskajām personām, kas veic darījumus ar kriptoaktīviem, tiek aptverta visa vēlamā mērķa grupa, ņemot vērā to, ka juridiskā persona un juridiskais veidojums nav viens un tas pats subjekts.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam pilnveidot likumprojekta anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu. Proti:
pirmkārt, nepieciešams sniegt skaidrojumu par direktīvas Nr. 2023/2226 1. panta 11. un 16. punktā ietverto prasību pārņemšanas termiņiem;
otrkārt, ņemot vērā, ka direktīvas Nr. 2023/2226 1. panta 7. punkta "b" apakšpunkts faktiski varētu būt pārņemts likumprojekta 2. pantā ietvertā likuma "Par nodokļiem un nodevām" 18.1 panta 5.4 daļā, tādēļ nepieciešams izvērtēt un atbilstoši precizēt 1. tabulā sniegto informāciju. Līdzīgi nepieciešams izvērtēt, vai daļēji arī likumprojektā nav pārņemtas vairākas no minētās direktīvas 1. panta 19. punktā ietvertajām prasībām (sk. III pielikuma IV iedaļu);
treškārt, nepieciešams izvērst sniegto informāciju (punktu, apakšpunktu un daļu līmenī) par direktīvas Nr. 2023/2226 1. panta 16., 17. un 19. punkta pārņemšanu, tādējādi nodrošinot, ka kāda no minētās direktīvas prasībām nepaliek nepārņemta vai veids, kādā paredzēts tās pārņemt, nav neatbilstošs. Norādām, ka šobrīd nav gūstama pārliecība par direktīvā Nr. 2023/2226 ietvertās grozītās direktīvas:
1)  I pielikuma I iedaļas A punkta 6.a. apakšpunkta pienācīgu pārņemšanu, jo no minētās normas pirmšķietami neizriet, ka informācija par personu, kas ir līdzdalības daļas kapitālā turētājs ieguldījumu iestādē jāsniedz vienīgi gadījumā, ja šī persona ir arī patiesais labuma guvējs;
2) I pielikuma VI iedaļas 2. punkta "b" apakšpunkta, VII iedaļas Aa. punkta, VIII iedaļas A punkta 10. apakšpunkta, B punkta 1. apakšpunkta "a" punkta, IX iedaļas otrās daļas un XI iedaļas pārņemšanu;
3) VIII iedaļas A punkta 6. apakšpunktā ietverto prasību pienācīgu pārņemšanu, ņemot vērā, ka minētajā apakšpunktā norādīts, ka “citāda Finanšu aktīvu, naudas vai Kriptoaktīvu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, ieguldīšana, administrēšana vai pārvaldība citu personu vārdā” neietver pakalpojumu, ar ko veic Maiņas darījumus, sniegšanu klientu uzdevumā vai vārdā", savukārt likumprojekta 8. pantā norādīts vienīgi uz pakalpojumu sniegšanu klientu vārdā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai pēc vārda "kontu" ("kontu, kas atspoguļo visu klienta labā turēto elektronisko naudu") nav jāpapildina ar vārdiem "vai nosacīto kontu", ievērojot direktīvā Nr. 2023/2226 ietvertās grozītās direktīvas C punkta 2. apakšpunkta "b" punktā minēto. Alternatīvi lūdzam likumprojekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai ar likumprojekta 13. pantā lietoto terminu "konts" domāts aptvert tikai Komerclikuma 147. pantā lietoto terminu "maksājumu konts", kurā dibinātāji uz kapitālsabiedrības vārda var veikt naudas līdzekļu iemaksu, vai ar šo terminu plānots aptvert arī Komerclikuma 153. panta septītajā daļā minēto kontu, kas atvērts pie kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja un kurā tiek organizēta kriptoaktīvu pārvēšana (t.sk. vai šī norma attiektos arī uz sadalītās virsgrāmatas adresēm).
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam ņemt vērā, ka fiziska persona nevar atbilst patiesajam labuma guvējam, bet gan var būt patiesais labuma guvējs. Lai nodrošinātu pareizas terminoloģijas izmantošanu, lūdzam precizēt likumprojektu sadaļā par juridiskā veidojuma patieso labuma guvēju.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam ņemt vērā, ka fiziska persona nevar atbilst patiesajam labuma guvējam, bet gan var būt patiesais labuma guvējs. Lai nodrošinātu pareizas terminoloģijas izmantošanu, lūdzam precizēt likumprojektu sadaļā par juridiskā veidojuma patieso labuma guvēju.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt anotācijā iekļauto aprakstu par likumprojekta 13. pantu, terminu "uzņēmums" aizstājot ar terminu "kapitālsabiedrība", un terminu "kapitāla palielināšana" aizstājot ar terminu "pamatkapitāla palielināšana".
Piedāvātā redakcija
-