Atzinums

Projekta ID
24-TA-622
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
26.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka saskaņā ar noteikumu projekta 18. punktu pakalpojuma saņēmēji ir atbildīgi par atbilstību tiesību aktiem un Grāmatvedības uzskaites procesu aprakstos noteiktā kārtībā iesniedz grāmatvedības uzskaites pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamos dokumentus vai datus, tad Centrālā statistikas pārvaldes ieskatos šādu atbildību nevar uzņemties vienkārši lietveži vai uzskaitveži. Lai pilnībā nodrošinātu grāmatvedības uzskaites un personāla lietvedības procesu veiksmīgu īstenošanu, ir būtiski iekļaut cilvēkresursus materiāltehniskās bāzes definīcijā. Tāpēc lūdzam papildināt anotācijas aprakstā par materiāltehnisko bāzi arī informāciju par pakalpojumu saņēmēju cilvēkresursiem atbilstoši 18. punktā noteiktajam atbildības apjomam. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Anotācijā ir sniegts salīdzinoši plašs skaidrojums par lietu un lietu nomenklatūras veidošanas un glabāšanas kārtību. Tomēr nav skaidrs, kā tiks glabātas un, jo īpaši, kā tiks nodotas arhīvā personu lietas, kuras uzsāktas veidot gan papīrā, gan elektroniski (dažādās sistēmās) pirms 2025. gada 1. janvāra un kuras turpināsies pēc šī datuma, taču kādā brīdī nākotnē tās vajadzēs nodot iestādes un valsts arhīvā. Lūdzam anotācijā skaidrot lietu arhivēšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Centrālā statistikas pārvalde 14. un 42. punkta kontekstā lūdz papildināt anotāciju ar informāciju par to, vai pakalpojuma saņēmēji Personāla lietvedības sistēmas lietošanas vajadzībām varēs papildus iepirkt konsultāciju pakalpojumus no Sistēmas izstrādātāja. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Centrālās statistikas pārvaldes iebildums.
Papildināt noteikumu projekta 16. punktu ar teikumu šādā redakcijā:
“Grāmatvedības uzskaites procesu aprakstos Valsts kase iekļauj arī informāciju par pakalpojuma saņēmēja informācijas sistēmu un Sistēmas sasaisti grāmatvedības uzskaites dimensiju pielietojumā pakalpojuma saņēmēja projektu un vispārējās darbības efektivitātes mērījumu veikšanai.”
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Centrālā statistikas pārvalde (CSP) uzskata, ka administratīvā sloga mazināšanas nolūkā, lai racionāli izmantotu resursus, nepieciešams noteikumu projektu papildināt ar jaunu punktu, no 27. punkta svītrojot tekstus par CSP, kas noteiktu, ka Valsts kasei ir pilnvarojums iesniegt CSP Pakalpojuma saņēmēja datus, kas nepieciešami oficiālās statistikas nodrošināšanai. 
Piedāvātā redakcija
xx. 
Ar šiem noteikumiem Pakalpojuma saņēmējs pilnvaro Valsts kasi sniegt Centrālajai statistikas pārvaldei Pakalpojuma saņēmēja datus, kas nepieciešami oficiālas statistikas nodrošināšanai.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ja noteikumu projekta 33.punkts paredz, ka rīcība ir iespējama tikai saskaņā ar Valsts kases norādījumiem, lūgums resursu taupības nolūkos atbrīvot Pakalpojuma saņēmēju no nepieciešamības veikt izvērtējumu, kuram pēc būtības nav nozīmes. Noteikumu esošajā redakcijā lietderīgāk noteikt, ka Valsts kasei ir tiesības uzraudzīt Personāla lietvedības informācijas sistēmas pakalpojuma lietošanas atbilstību Personāla lietvedības procesu aprakstam, un atbalsta sistēmā informē Pakalpojumu saņēmēju par konstatētajām neatbilstībām, kuras jānovērš saskaņā ar Valsts kases norādījumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Centrālā statistikas pārvalde lūdz 51. punktā papildināt ar tekstu, ka pakalpojumu saņēmēju sniegto fizisko personu datu apstrāde notiek arī tādā apmērā, kāds nepieciešams oficiālās statistikas nodrošināšanai. 
Piedāvātā redakcija
51. Sniedzot Pakalpojumus Valsts kase regulas 2016/679 izpratnē ir apstrādātājs, kas izpilda Vienoto pakalpojumu saņēmēja kā pārziņa iesniegto un saņemto fizisko personu datu apstrādi tikai tādā apmērā, kāds nepieciešams finanšu informācijas aprites, grāmatvedības uzskaites, personāla lietvedības  un oficiālās statistikas nodrošināšanai.
 
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums

Centrālās statistikas pārvalde:
Papildināt anotācijas sadaļā “Risinājumu apraksts”  aiz teksta “Noteikumu projekta 16. punktā noteikts, ka Valsts kase izstrādās grāmatvedības uzskaites procesu aprakstus (turpmāk – Grāmatvedības uzskaites procesu apraksti), kuros tiks  noteikta kārtība un procesi, kādā Valsts kase un Pakalpojumu saņēmēji sadarbojas, lai nodrošinātu grāmatvedības uzskaites pakalpojumu – nodrošinot ilgtermiņa nefinanšu aktīvu un krājumu uzskaiti, finanšu aktīvu uzskaiti, saistību un izdevumu uzskaiti, prasību un ieņēmumu uzskaiti un finanšu pārskatu sagatavošanu.” ar teikumu šādā redakcijā:
“Valsts kase grāmatvedības uzskaites procesu aprakstā iekļauj Centrālās statistikas pārvaldes grāmatvedības uzskaites atšķirības, kas saistīts ar iestādes ieviesto darba laika uzskaites sistēmu un darba laika uzskaites dokumentu plūsmu un dimensiju pielietojumu.”

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Centrālā statistikas pārvalde lūdz sniegt piemērus un skaidrot anotācijā 27. punktā noteikto, ka Pakalpojuma saņēmējs pilnvaro Valsts kasi piekļūt citu institūciju informācijas sistēmām. Jo īpaši lūdzam skaidrot šīs darbības nepieciešamību attiecībā uz valsts tiešās pārvaldes iestāžu amatpersonu (darbinieku) atlīdzības un personu uzskaites sistēmu (datubāzi). Kā plānota informācijas nodošana šai sistēmai, kas ir daļēji automatizēts process? 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām pēc iespējas norādīt, kādi ir citi saistītie tiesību akti, lai pēc iespējas izvairītos no situācijām, kurās nav viennozīmīgi skaidrs vai konkrētā tiesību akta norma ir vai nav uzskatāma par saistošu. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
papildināt noteikumu anotāciju, norādot konkrētus aprēķinus un/vai izvērtējumu resursu ietaupījumam, jo šobrīd anotācijā ir tikai norādes uz apjomīgiem resursu tēriņiem, kurus varētu optimizēt, taču nav konkrētu datu apgalvojumu pamatojumam.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Priekšlikums
Ievērojot, ka anotācijas 7.1. punktā norādītas 15 iesaistītās institūcijas, 7.4.punktā korekti būtu norādīt ietekmi uz visām iesaistītajām institūcijām, ne tikai vienu Valsts kasi.
Piedāvātā redakcija
-