Atzinums

Projekta ID
23-TA-958
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
08.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Komisijas Tehniskā atbalsta instrumenta (turpmāk – TSI) projekta “Atbalsts darba devējiem prasmju attīstīšanas veicināšanā Latvijā” ("Support employers in promoting skills development in Latvia"(21LV06)) ietvaros, OECD, balstoties uz ieinteresēto pušu, tostarp darba devēju, nozaru asociāciju un darba ņēmēju pārstāvju viedokļu, statistikas datu, līdz šīm īstenoto pasākumu un plānošanas dokumentu analīzi, ir izstrādājusi praktiskas vadlīnijas, lai atbalstītu Latvijas atbildīgo iestādi normatīvā regulējuma darba devēju atbalstam un ieguldījumu veicināšanai darbinieku prasmju pilnveidē izstrādē.
Projekta ietvaros detalizētā uzmanība tika pievērsta atbalsta pasākumam komersantiem savu darbinieku izglītošanā, tostarp tika izstrādāti priekšlikumi atbalstāmajam darbībām un finansējuma sadalījumam to īstenošanai, finansējuma saņēmēju un gala labuma guvēju atlases kritērijiem, mācību piedāvājumam u.tml. OECD priekšlikumi ir saskaņoti ar TSI projekta iesaistītajiem sadarbības partneriem (Stakeholders group), tostarp ar Ekonomikas ministriju un darba devēju pārstāvjiem.  
Ievērojot minēto, lūdzam ņemt vērā TSI projekta rezultātus pasākuma īstenošanas nosacījumu izstrādē, atbilstoši ietverot attiecīgo informāciju MK noteikumu projekta anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam konsekventi lietot Izglītības likumā kā izglītības jomas jumta likuma definēto terminoloģiju, aizstājot Ministru kabineta noteikumu projektā un tā anotācijā terminu “apmācības” ar “mācības” vai “izglītības”, ka arī “apmācības programmas” ar “izglītības programmas” attiecīgajā locījumā un skaitā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt pasākuma mērķi, norādot, ka atbalsts ir paredzēts komersantu nodarbināto mācībām, tādējādi novēršot pasākuma mērķa dublēšanos ar SAM 4.2.4.2. pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt Ministru kabineta noteikuma projekta 8.punktā termina "nefinanšu atbalsts" lietošanu. Vēršam uzzmanību tam, ka minētais termins tālāk tekstā netiek lietots.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam, atbilstoši Cilvēkkapitāla attīstības pārvaldības vienotajai pieejai, paredzēt MK noteikumu projektā deleģējumu Ekonomikas ministrijas veidotajai Pieaugušo izglītības koordinācijas komisijai nodrošināt pasākuma mācību prioritāšu noteikšanu un pasākuma īstenošanas progresa uzraudzību.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka Ministru kabineta noteikumu projekta 12.punkta teksta redakcija dublē 9.punkta teksta redakciju, ņemot vērā minēto lūdzam attiecīgi svītrot vienu no tiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt 14.punkta atbilstību Ministru kabineta noteikumu projekta 2.1. apakšsadaļas "Prasības projekta iesniedzējam un projekta vērtēšanai pasākuma ietvaros" būtībai, jo minētais punkts apraksta darbības, kas saistītas ar pasākuma īstenošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvim paredzētās funkcijas un to apjomu vērtēšanas komisijas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu aizstāt "apmācāmo"
Piedāvātā redakcija
Ja pēc sākotnēji atbalstīto projektu iesniedzēju apstiprināšanas ir pieejams finansējums, atbalstu sniedz nākamajam projekta iesniedzējam ar augstāko punktu skaitu katrā atbalstāmajā nozarē. Ja vairākiem projektu iesniegumiem ir vienāds punktu skaits, priekšroka ir projektam, kurā plānots lielākais komersantu skaits, kam tiks nodrošinātas mācības. Katrā atbalstāmajā nozarē nevar atbalstīt vairāk par diviem projekta iesniedzējiem.
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projektā, aprakstot nepieciešamību uzlabot digitālās prasmes, lūdzam tekstu papildināt ar atsauci uz aktuālo DigComp ietvaru.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt, kādas tieši izmaksas tiek saprastas Ministru kabineta noteikumu projekta 26.1.4.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par Ministru kabineta 29.punktā minēto izmaksu ("pasākuma vadības izmaksas") un 31.punktā minēto izmaksu ("vadības izmaksas") atšķirību, kā arī nepieciešamības gadījumā veikt atbilstošus precizējumus Ministru kabineta noteikumu tekstā.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību tam, ka Ministru kabineta noteikumu projekta tekstā līdz 37.punktam nav lietots termins "investīcija". Lūdzam sniegt skaidrojumu, kas tieši tiek sasprasts ar minēto terminu vai veikt attiecīgas izmaiņas.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par Ministru kabineta noteikumu projekta 40.3.apakšpunktā minēto informāciju par "kārtām", nepieciešamības gadījumā veikt atbilstošas izmaiņas visā Ministru kabineta noteikumu projektā un anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, kas tieši tiek saprasts ar Ministru kabineta noteikumu projekta 40.4.2.apakšpunktā lietoto terminu "investīcijas" un nepieciešamības gadījumā veikt attiecīgas izmaiņas.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot Ministru kabineta noteikumu projekta 40.6.3. atsauci uz "atskaites punktu" un aizstāt ar atbilstošu formulējumu, kas tiek izmantots ESF+ ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot Ministru kabineta noteikumu projekta 40.14. un 40.15. apakšpunktos minēto tekstu par projektu iesniegumu reģistrēšanu, t.i. vai ar to tiek saprastas dažādas darbības un attiecīgi veikt nepieciešamās izmaiņas.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta noteikumu projekta 50.punktu ar informāciju par mērķa grupu, kas var saņemt avansa maksājumu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informāciju ar atsauci uz (1) Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.komponentes "Digitālā transformācija" 2.3.reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.r "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītībai attīstība" attiecīgajiem atskaites punktiem (Nr.55 un Nr.57), un (2.) Valdības rīcības plāna attiecīgo pasākumu (VRP pasākums Nr.171.6).
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot kā anotācijas sadaļā “Sasniedzamie rādītāji” minētais tesksts attiecībā par Ministru kabineta 2015.gada 27.oktobra noteikumos Nr. 617 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos” 1.2.2.1. pasākuma “Atbalsts nodarbināto apmācībām” un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa “Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)” pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” attiecas uz Ministru kabineta noteikumu projektu par atbalsta sniegšanu ES kohēzijas politikas programmai 2021.-2027.gadam un atbilstoši veikt nepieciešamās izmaiņas.
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas sadaļā "Risinājumu apraksts" norādīto informāciju (kopsavilkums) savstarpēji saskaņota ar Ministru kabineta noteikumos minēto.
 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju (ja ir  nepieciešams arī MK noteikumu projektu), sniedzot informāciju par to kā izstrādātais MK noteikumu projekts, kas ir Valdības rīcības plāna (VRP)  171.6. pasākuma 2. darbības rezultāts, ir saistīts ar Valdības rīcības plānā nodoto uzdevumu Ekonomikas ministrijai izstrādāt arī vispārējos MK noteikumus (Izglītības likuma 14 panta 34. punkts), kas nosaka atbalsta pasākumus darba devējiem darbinieku papildu izglītošanā, tai skaitā kritērijus šāda atbalsta saņemšanai un atbalsta pasākumu īstenošanas kārtību, tādējādi kāpinot darba devēju atbalstu nodarbināto prasmju pilnveidei, tostarp to iegūšanai darba laikā, (VRP 171.6. pasākuma 1. darbības rezultāts).  
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt sadaļu "Risinājuma apraksts" ar informāciju ar Eiropas Komisijas Tehniskā atbalsta instrumenta projekta “Atbalsts darba devējiem prasmju attīstīšanas veicināšanā Latvijā” ("Support employers in promoting skills development in Latvia"(21LV06)) rezultātu izmantošanu atbalsta pasākumu izstrādē. 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārbaudīt un, ja nepieciešams precizēt, atsauci uz pasākuma finansēšanas avotu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar spēkā esošo 2021. gada 16. novembra MK rīkojumu Nr.841 “Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam” SAM 4.2.4. finansējums ir ieplānots ESF+ fondā, nevis ERAF.   
 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka neformālā izglītība tiek īstenota neformālās izglītības programmu ietvaros, kuru īstenošanu nosaka Izglītības likuma 46. panta nosacījumi. Vienlaikus komersantu nodarbināto mācību vajadzības varētu nodrošināt arī formālās izglītības ietvaros, piem., profesionālās izglītības programmas moduļos, atsevišķos studiju kursos, vai ikdienējās (informal) izglītības ietvaros (piem., mācības/pieredzes pārņemšana cita uzņēmumā, pieaicināto nozaru ekspertu lekcijas vai darbsemināri uzņēmumā). Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt vai būtu lietderīgi ierobežot atbalstu mācībām tikai attiecībā uz neformālās izglītības iegūšanu.
Tāpat, lūdzam paredzēt komersantu nodarbināto prasmju līmeņa validāciju (kur attiecināms, piem., digitālo prasmju apgūšanai) precīzākai mācību vajadzību noteikšanai.
Piedāvātā redakcija
-