Atzinums

Projekta ID
25-TA-1375
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka Ministru kabineta 2025. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 20 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.3. pasākuma "AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana centralizētajā siltumapgādē un aukstumapgādē" otrās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 20) tiek veikti grozījumi, papildinot noteikumus ar atbalstāmo darbību, kurām atbalsts sniedzams saskaņā ar Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk -
regula Nr. 651/2014) 46. pantu, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka Klimata un enerģētikas ministrija 20 darba dienu laikā pēc grozījumu spēkā stāšanās iesniegs kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijā, izmantojot SANI2 sistēmu.


 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu Nr. 20 plānotajā 7.1 punktā nav noteikts atbalsta pieteikumu apmērs, bet tiem pieejamā finansējuma apmērs, lūdzam izvērtēt un precizēt plānoto 7.2 punktu, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
7.2 Ja līdz 2026. gada 31. decembrim atbalsta pieteikumi, kuriem nav vai ir daļēji izstrādāta tehniskā dokumentācija, tiek iesniegti par mazāku finansējuma apmēru nekā noteikts šo noteikumu 7.1 punktā, atlikušais finansējums tiek novirzīts pārējo atbalsta pieteikumu īstenošanai. 
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu normas viennozīmīgu interpretāciju, lūdzam salāgot noteikumu Nr. 20 22.7. apakšpunkta plānoto redakciju ar citās normās lietoto terminoloģiju, proti, lūdzam aizstāt vārdus "pirms investīciju lēmuma pieņemšanas dienas" ar vārdiem "lēmuma par atbalsta piešķiršanu dienā".
Piedāvātā redakcija
22.7. darbībām, kuras uzskatāmas par faktiski pabeigtām vai pilnībā īstenotām lēmuma par atbalsta piešķiršanu dienā, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 58. panta 2. punktu;
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 5.sadaļas "Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām" 1.tabulā "Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem" skaidrot, kā šis nosacījums ietekmē regulas Nr. 651/2014 46. pantā minētos nosacījumus, proti, vai nav pretrunā vai arī papildina, vai arī nosaka stingrākas prasības. Ja secināms, ka šis ir stingrāks nosacījums, nekā to paredz regulas Nr. 651/2014 46. pants, lūdzam sniegt informāciju par to, ka ir paredzētas stingrākas prasības, to norādot anotācijas 5.4.1. tabulā. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka attiecībā uz izmaksām, kuras tiks segtas, piemērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 46. pantu, tostarp, tiek attiecināti regulas 651/2014 6. pantā noteiktie stimulējošās ietekmes nosacījumi, proti, darbi pie projekta var tikt uzsākti tikai pēc projekta iesnieguma iesniegšanas, tad, lai novērstu riskus un kļūdas noteikumu piemērošanā, lūdzam izvērtēt, vai, piemēram, attiecībā uz noteikumu Nr.20  32.2. un 32.6. apakšpunktā minētajām izmaksām nav piemērojams de minimis regulējums. Ja plānots, ka minētās darbības var veikt pirms projekta iesniegšanas, tad tās būtu attiecināmas ar ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam nosacījumiem.
Papildus lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka attiecībā uz tām izmaksām, kurām atbalsts sniedzams saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 46. pantu, piemēram, šobrīd noteikumu Nr. 20 32.2, 32.3, 32.4, 32.5 un 32.6. apakšpunktā minētās, izmaksas ir attiecināmas, ja tās veido projekta ietvaros radīto pamatlīdzekļu (ieguldījuma) vērtību.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu viennozīmīgu regulējuma interpretāciju par personai noteiktajiem pienākumiem, lūdzam papildināt noteikumu Nr. 20 42. punktu ar maksimālo termiņu, kādā var tikt iesniegta pilnīga un korekta tehniskā dokumentācija un garantijas pieteikums.

Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 16. punktā "Termiņa, kura laikā atbalsta saņēmējam jāiesniedz pilnīga un korekta tehniskā dokumentācija, pagarināšana" ietverto informāciju, jo šobrīd anotācijā noteikts, ka attiecīgajā situācijā sabiedrība "Altum" sniedz tehnisko atzinumu, informējot, ka lēmums par atbalsta piešķiršanu netiek pieņemts līdz brīdim, kad tiek saņemts Eiropas Komisijas saskaņojums par minēto metodiku. Gaidīšanas laiks var pārsniegt divpadsmit mēnešus kopš atbalsta pieteikuma iesniegšanas dienas.
Proti, lūdzam precizēt minēto informāciju, ņemot vērā, ka no noteikumu Nr. 20 42. punkta plānotās redakcijas izriet, ka pilnīgas un korektas tehniskās dokumentācijas un garantijas pieteikuma iesniegšana objektīvos gadījumos var pārsniegt 12 mēnešu termiņu. No normas secināms, ka vispirms, sagaidot Eiropas Komisijas saskaņojumu par normā minēto metodiku, tiek iesniegta pilnīga un korekta tehniskā dokumentācija vai garantijas pieteikums, un tikai pēc tam tiek pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 63.punkts papildināts, nosakot, ka kapitāla atlaides apmērs saistīto personu grupai nepārsniedz 12 000 000 euro, taču minētā informācija nav iekļauta anotācijā. Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgi aktualizēt anotāciju un pamatot veiktās izmaiņas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka no de minimis regulējuma piemērošanas viedokļa būtisks ir juridiski piešķirtais de minimis atbalsta apmērs, nevis faktiski saņemtais, kas var atšķirties, kā arī, ņemot vērā to, ka komersantam attiecīgā informācija ir jāiesniedz pirms atbalsta sniedzējs pieņem lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu, lūdzam precizēt noteikumu Nr.20 78.4. apakšpunktu, piemēram, zemāk piedāvātajā redakcijā. 
Piedāvātā redakcija arī nodrošinātu nepārprotamu skaidrību, ka normatīvajos aktos par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību noteiktais attiecas ne tikai uz komersantu, bet arī uz atbalsta sniedzēju.
Piedāvātā redakcija
78.4. atbalsta sniedzējs un komersants ievēro normatīvajos aktos par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību noteikto. Pirms pieteikuma iesniegšanas atbalsta sniedzējam de minimis atbalsta saņemšanai komersants sabiedrībā "Altum" iesniedz informāciju par iepriekš piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī. Komersants informē atbalsta sniedzēju par de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un iesniegtās veidlapas identifikācijas numuru. 
 
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kā akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" informēs komersantus par noteikumu Nr. 20 plānotajā 79. punktā noteiktā nosacījuma piemērošanas brīdi.  
Piedāvātā redakcija
-