Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
23-TA-581
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
30.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Vispārīgs iebildums:
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija sēdes protokolā Nr.32/41.§ minēto, Ministru kabinets ir lēmis par finansējuma piešķiršanu Rīgas valstspilsētas stratēģiski svarīgu transporta infrastruktūras objektu atjaunošanas un pārbūvei. Vienlaikus norādot, ka Satiksmes ministrijai Rīgas stratēģiski svarīgie infrastruktūras objekti ir jāvirza kā prioritārie pasākumi likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”. Līdz ar to ievērojot, ka šis Ministru kabineta rīkojuma projekts ir izstrādāts ievērojot likumu “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36.panta 1.daļas 7.apakšpunktu, lūdzam Rīgas valstspilsētas stratēģiski svarīgos infrastruktūras objektus, kas minēti Ministru kabineta informatīvajā ziņojumā, iekļaut kā prioritāri atbalstāmos pasākumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Papildināt rīkojumu ar 1.12.apakšpunktu šādā redakcijā:
“1.12. vai objekts nodrošina gaisa kvalitātes uzlabošanu valstspilsētā”.
Pamatojums.
Liepājas valstspilsētā pēc Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra monitoringa datiem ik gadu tiek novēroti cieto daļiņu PM10 augšējā diennakts piesārņojuma novērtēšanas sliekšņa cilvēku veselības aizsardzībai koncentrāciju pārsniegumi, piemēram, 2021.gadā 43 reizes (pieļaujams 35 reizes viena gada laikā). Gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plānā 2020. -2030. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2020.gada 16. aprīļa rīkojumu Nr.197) norādīts, ka Liepājas pilsētai nepieciešams izstrādāt pasākumus, kuri sekmē gaisa kvalitātes uzlabošanos, 2030.gadā sasniedzot progresa rādītāju “netiek pārsniegts gaisa kvalitātes augšējais piesārņojuma novērtēšanas slieksnis nevienai gaisu piesārņojošajai vielai”.
Liepājas pilsētas gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmā 2021.-2025.gadam (apstiprināta ar Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes 2021.gada 16.decembra lēmumu Nr.459/16) kā viens no pasākumiem, kas uzlabotu gaisa kvalitāti pilsētā, ir norādīta grants ielu seguma pakāpeniska nomaiņa ar asfaltbetona segumu. Savukārt, Liepājas valstspilsētas grants ielu pārbūves programma 2022.–2027. gadam (apstiprināta ar Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes 2021.gada 16.decembra lēmumu Nr.460/16) paredz konkrētu plānu grants seguma ielu pārbūvei ar cieto segumu (asfaltu). No 2022. līdz 2027. gadam plānots pārbūvēt 11,08 km ielu no kopējiem C uzturēšanas klases grants ielu posmiem 29,83 km garumā, kā rezultātā tiks sakārtota vide un dzīves kvalitāte, novērsta ielu putēšana sausajos periodos un  uzlabota gaisa kvalitāte valstspilsētā.
Programmas sekmīgai īstenošanai Liepājas valstspilsētas pašvaldībai ir svarīgi piesaistīt visus iespējamos finanšu avotus.
Neveicot pasākumus gaisa kvalitātes uzlabošanai valstspilsētā, pastāv iespējamība, ka var tikt piemērotas Eiropas Savienības sankcijas.
 
Piedāvātā redakcija
1.12. vai objekts nodrošina gaisa kvalitātes uzlabošanu valstspilsētā.
 
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot sadaļa par vērtējuma atbilstības apliecinājumu no VSIA “Latvijas Valsts ceļi”   (t.sk. arī visos pārējos rīkojuma projekta punktos (1.7., 3.9), kur tas pieminēts) ņemot vērā, ka minētais atbilstības apliecinājums paildzinās skaņošanas procedūras aizņēmuma saņemšanai.
Pašvaldības, uzsākot ceļu būvprojektu izstrādi, saņem VSIA “Latvijas Valsts ceļi” tehniskos nosacījumus, to ievērošana un izpilde ir būtisks ceļu infrastruktūras projektēšanas un būvniecības nosacījums. Izstrādātie būvprojekti, pirms atzīmes par projektēšanas nosacījumu izpildi būvatļaujā, tiek skaņoti VSIA “Latvijas Valsts ceļi”
Turklāt investīciju projektam jau būs realizēta iepirkuma procedūra, līdz ar to publiska būs visa dokumentācija, t.sk. būvprojekts, kurā redzams situācijas apraksts un pat vizuālais novērtējums. Turklāt papildus informācija būs pieejama arī Būvniecības informācijas sistēmā.
 
Piedāvātā redakcija
1.1. vai investīciju projektam ir augsta realizācijas gatavības stadija ‒ ir uzsākta vai var uzsākt būvniecību (ir veiktas nepieciešamās iepirkumu procedūras un uz investīciju projekta pieteikuma iesniegšanas dienu ir paziņoti nepieciešamo iepirkumu rezultāti), ir saņemti VSIA ”Latvijas Valsts ceļi” tehniskie noteikumi Būvprojekta izstrādei.
 
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Esošā redakcija:
1.7. vai investīciju projekta iesniegumā ietvertā objekta vizuālais vērtējums ir “ļoti slikts” vai “slikts” un ir pievienots VSIA ”Latvijas Valsts ceļi" vērtējuma atbilstības apliecinājums;
1.8. vai objekts ir vai tā sastāvā ietilpst tilts;
1.9. vai investīciju projekts nodrošinās satiksmes drošības uzlabošanu objektā, ja iepriekšējos piecos gados objektā ir notikuši vismaz trīs ceļu satiksmes negadījumi ar cietušajiem;
1.10. vai objekts ietilpst sabiedriskā transporta vai skolēnu pārvadāšanas maršrutā;
1.11. vai objekts nodrošina piekļūšanu pašvaldībai būtiskam saimnieciskam uzņēmumam.

Iebildums:
No rīkojuma projekta redakcijas nav skaidrs, vai ir jāatbilst visiem kritērijiem, lai kvalificētos aizņēmuma saņemšanai. Lūdzam skaidrot.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
VSIA “Latvijas Valsts ceļi” izsniedz tehniskos noteikumus, objektu vizuālais vērtējums pašvaldības ceļiem nav starp VSIA “Latvijas Valsts ceļi” sniegtajiem pakalpojumiem. Priekšlikums ir izslēgt 1.7. punktā norādīto VSIA “Latvijas Valsts ceļi” vērtējuma atbilstības apliecinājumu.
Ja tiešām nepieciešams ārēja vērtētāja atzinums, tad ierosinām:
Noteikt, - ka objekta vizuālo vērtējumu/ atbilstības vērtējumu var sagatavot un apliecināt  arī reģistrēts būvkomersants vai ceļu būvinženieris.
Piedāvātā redakcija
1.7. vai investīciju projekta iesniegumā ietvertā objekta vizuālais vērtējums, ko apliecinājis sertificēts ceļu būvinženieris ir “ļoti slikts” vai “slikts” un ir pievienots VSIA ”Latvijas Valsts ceļi" vērtējuma atbilstības apliecinājums;
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ja Ministru kabineta rīkojuma projekta 1. punkta apakšpunktos minētie kritēriji ir kā obligāti izpildāmie kritēriji aizdevuma saņemšanai, tad lūdzam svītrot 1.8.   apakšpunktu, jo saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36.panta 1.daļas 7.apakšpunktu valsts aizņēmuma mērķis ir pašvaldības ceļu būvniecības projekti, tajā skaitā tiltu būvniecība un satiksmes drošības uzlabošana, kas nav obligāts nosacījums aizņēmuma saņemšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Satiksmes drošības uzlabošana ir mūsdienu transporta sistēmas būtisks nosacījums un neatņemama projektēšanas procesa sastāvdaļa. Ierosinām, precizēt 1.9. punktā noteikto kritēriju, izslēdzot prasību “par vismaz trīs ceļu satiksmes negadījumiem ar cietušajiem”, vērtējot tieši konkrētus tehniskos risinājumus satiksmes drošības uzlabošanai (droša infrastruktūra visiem ceļu satiksmes dalībniekiem, transportlīdzekļiem paredzēto brauktuvju nodalīšana ar ribjoslām, apzīmējumiem, barjerām, trosēm, speciālo ceļa zīmju lietošana, drošāki krustojumi, gājēju zonas un citi risinājumi, kas vērsti uz ātruma ievērošanu un satiksmes drošības uzlabošanu). Papildus norādām, ka satiksmes drošības uzlabošana objektā sasaiste ar ceļu satiksmes negadījumiem ar cietušajiem var būt ierobežotas pieejamības informācija. Tāpat negadījumu skaits ne vienmēr norāda uz satiksmes drošības uzlabošanas nepieciešamību.
 
Piedāvātā redakcija
1.9. vai investīciju projekts nodrošinās satiksmes drošības uzlabošanu objektā.
 
8.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lai novērstu interpretācijas iespējas un nodrošinātu vienotu izpratni, lūdzam Ministru kabineta rīkojuma projekta anotācijā skaidrot, vai visiem kritērijiem no 1.1. līdz 1.11. apakšpunktam obligāti ir jāizpildās, lai projekts kvalificējas valsts aizņēmuma saņemšanai. Vienlaikus lūdzam Ministru kabineta anotācijā sniegt skaidrojumu par 1.8. līdz 1.11. apakšpunktos iekļauto kritēriju piemērošanu, piemēram, vai ar kritēriju  “pašvaldībai būtisks saimniecisks uzņēmums” ir saprotams saimnieciskā uzņēmuma raksturojums  un tā nozīmīguma loma pašvaldībai. Pašvaldībām ir svarīgs katrs uzņēmums, kas sekmē saimniecisko darbību tās teritorijā, līdz ar to formulējums “pašvaldībai būtisks saimniecisks uzņēmums” nav korekts. Tāpat ceļu infrastruktūras pieejamība ir svarīga sabiedriskas nozīmes objektiem, kā piemēram veselības iestādes, izglītības, kultūras, sociālās u.c. iestādes.

Ja Ministru kabineta rīkojuma projekta 1. punkta apakšpunktos minētie kritēriji nav kā obligāti izpildāmie kritēriji aizdevuma saņemšanai, lūdzam minēto informāciju saskaņot ar Ministru kabineta rīkojuma projekta 3. punktu un pielikumu.
 
Piedāvātā redakcija
1.11. vai objekts nodrošina piekļūšanu sabiedriskas nozīmes un/ vai saimnieciskās darbības uzņēmumiem pašvaldības teritorijā vai citai būtiskai pašvaldības infrastruktūrai.
 
9.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nodrošināt informācijas saskaņotību Ministru kabineta  rīkojuma projekta 1. punktā un 6. punktā minēto par Satiksmes ministrijas pienākumu attiecībā uz atzinuma sniegšanu, proti, vai tiek sniegts atzinums par pašvaldību iesniegtajiem ceļu būvniecības projektiem (būvprojektiem) aizdevumu saņemšanai vai sniegts atzinums par investīciju projekta īstenošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzu izvērtēt Ministru kabineta rīkojuma projekta 1.1. un 1.2. apakšpunktu savstarpēji dublējošo normu nepieciešamību.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā izteiktos priekšlikumus 1.1., 1.2., 1.7., 1.9., 1.11. punktos, ierosinām precizēt atbilstošos kritēriju – 3.6., 3,9,, 3.11., 3.13. punktus.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt Ministru kabineta rīkojuma projekta 3. punktu ievaddaļu.
 
Piedāvātā redakcija
3. Iesniedzot Satiksmes ministrijā investīciju projektu, pašvaldībai atbilstoši šā rīkojuma pielikumam norādīt šādu informāciju (ievērojot šā rīkojuma 1. punktā minētos kritērijus):
 
13.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lai novērstu interpretācijas iespējas un nodrošinātu vienotu izpratni, lūdzu Ministru kabineta rīkojuma projekta anotācijā skaidrot 3.6. un 3.9. apakšpunktā iekļautā apliecinājuma no VSIA ”Latvijas Valsts ceļi” nepieciešamību un  atšķirības starp tiem, vai svītrot minēto normu. Tāpat vēršam uzmanību, ka nav viennozīmīgi saprotams šo apliecinājuma saturs, kā arī, vai ir pietiekami nosacījumu izpildei iekļaut pašvaldības izsniegto atzinumu par satiksmes infrastruktūras tehnisko stāvokli.
Papildus minētajam, lūdzam sniegt informāciju, vai projekta iesnieguma veidlapai ir jāpievieno arī vizuālie attēli, lai izpildītu Ministru kabineta rīkojuma projekta 3.9. punktā noteikto.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Rīkojuma projektā nav noteikti kritēriji, kā tiks izvērtēta investīciju projektu atbilstība šā rīkojuma 1. punktā minētajiem kritērijiem. Ņemot vērā, ka 1.punktā ir minēti vairāki kritēriji, kuriem objekts var atbilst (rīkojuma projekta 1.7.-1.11. punkts), būtu jānosaka vērtēšanas kritēriji aizņēmuma saņemšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-