Atzinums

Projekta ID
23-TA-2551
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta izdošanas pamatā atsauci uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu, ņemot vērā, ka noteikumu projekts neparedz vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību. Papildus lūdzam atbilstoši precizēt noteikuma projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam norādīt noteikumu projekta 9. punktā rādītāja "jaunu vai modernizētu veselības aprūpes iestāžu kapacitāte” vērtību 4.1.1.1.pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" (turpmāk - 4.1.1.1.pasākums) 3 687 497 iedzīvotāji, atbilstoši jaunākajam rādītāju sadalījumam, ko Veselības ministrija (turpmāk – VM) iesniedza Vadošajai iestādei.
Kā arī lūdzam šajā noteikumu projekta punktā izdalīt 4.1.1.1.pasākuma 2.kārtai sasniedzamo vērtību, līdzīgi kā tas ir izdarīts pie 4.1.1.1.pasākuma 1.kārtas īstenošanas noteikumiem.
Attiecīgi lūdzam arī precizēt anotācijas projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam norādīt noteikumu projekta 10. punktā rezultāta rādītāja "Personu skaits, kas izmanto jaunas vai modernizētas veselības aprūpes iestādes pakalpojumus, gadā” vērtību 4.1.1.1.pasākuma 2.kārtai 1 189 368 personas, atbilstoši jaunākajam rādītāju sadalījumam, ko VM iesniedz Vadošajai iestādei.
Attiecīgi lūdzam arī precizēt anotācijas projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums

Lūdzu precizēt 19.punktu pēc būtības, ņemot vērā, ka  projektiem atbalstu piešķir dienā, kad sadarbības iestāde sniedz lēmumu par projekta apstiprināšanu vai sniedz atzinumu par nosacījumu izpildi, attiecīgi precizējot minēto informāciju arī MK noteikumu projekta anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta pielikumā minēto informāciju, ka diviem finansējuma saņēmējiem (Saldus medicīnas centrs, Priekules slimnīca) kopējās projekta izmaksas būs mazākas par 200 000 EUR un šajā pasākumā tiek piešķirts finansējuma saņēmējiem komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka šajā pasākumā neizpildās Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulā (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - regula Nr. 2021/1060) 53.panta 2.punkta nosacījumi, kas paredz, ka projektos līdz 200 000 EUR (ieskaitot) visām izmaksām jābūt segtām, piemērojot vienkāršotās izmaksas, izņemot darbības, kurām atbalsts kvalificējams kā komercdarbības (izņemot de minimis) atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ja tiek paredzēts attiecināt izmaksas, kas radušās pirms noteikumu projekta apstiprināšanas vai līgumu noslēgšanas brīža, tad norādām, ka nedrīkst attiecināt jau pabeigtas darbības (t.i., piemēram, būvdarbi nedrīkst būt nodoti ekspluatācijā). Attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projekta 38. punktu, kā arī lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kāpēc izmaksas ir attiecināmas pirms noteikumu projekta apstiprināšanas vai līgumu noslēgšanas brīža.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja noteikumu projekts attiecināms uz infrastruktūru, tad noteikumu projektā iekļauj nosacījumu par finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu, kurā plānots veikt ieguldījumus (īpašumā, ilgtermiņa nomā vai nodibinātas apbūves tiesības, bezatlīdzības lietošanā, valdījumā, turējumā u.c.). Finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā (ja šim nosacījumam saskaņā ar nacionālo regulējumu ir izņēmums, tas attiecīgi aprakstāms noteikumu projekta anotācijā).
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 44.8. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs ir privāto tiesību juridiskā persona, nevis publiskas personas institūcija, attiecībā uz finansējuma saņēmēju nav piemērojami Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumi Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā". Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 44.10. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar novērtējumu par plānoto ietekmi uz tautsaimniecību t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/ rādītājus.
Investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 4. punktā vārdus "ar nosacījumiem", jo noteikumu projekts tādus neparedz.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot to, ka atbalsta programmas ietvaros ir plānots sniegt atbalstu saskaņā ar 2011. gada 20. decembra lēmumu Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, kā arī to, ka nacionāli ar jēdzienu "sabiedriskie pakalpojumi" tiek saprasti pakalpojumi, uz kuriem neattiecas vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanas pienākums, aicinām 14. punktā aizstāt vārdus "par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu" ar vārdiem "par vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanu".
Vienlaikus lūdzam pārskatīt arī 14. punkta apakšpunktos lietoto terminoloģiju.  
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai novērstu nekorektas interpretācijas risku, kā arī mazinātu liekvārdību normā, lūdzam precizēt 16. punktu, dzēšot vārdu "visu".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu korektu kumulācijas prasību ievērošanu, aicinām precizēt 18.punktu, papildinot ar vārdiem "tai skaitā"  pirms vārdiem "par vienām un tām pašām".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta V nodaļas nosaukumu un svītrot noteikumu projekta 25. punktu, jo projekta vērtēšanas prasības izriet no horizontālā normatīvā regulējuma, tostarp Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumiem Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 408), kā arī projekta atlases nolikuma.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt noteikumu projekta 23. punktu piedāvātajā redakcijā. Skaidrojam, ka nepieciešams noteikt, ka projekta iesniedzējs paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu, lai nodrošinātu skaidru normas interpretāciju par noteikto pienākumu. Papildus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts neparedz sadarbības partneru iesaisti.
Līdztekus, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs ir privāto tiesību juridiskā persona, rosinām precizēt norādi uz finansējuma saņēmēja pienākumu parakstīt interešu konflikta neesamības apliecinājumu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantam.
Piedāvātā redakcija
23. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, tai skaitā paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantā noteiktās prasības.
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt noteikumu projekta 27.1. apakšpunktu šādā redakcijā: "projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai salāgotu ar regulā Nr. 2021/1060 lietoto terminoloģiju, vārdus "personāla atlīdzības izmaksām" lūdzam aizstāt ar vārdiem "personāla izmaksas".
Lūdzam visā noteikumu projekta tekstā un arī anotācijā šo precizēt, kur tas ir attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju papildināt MK noteikumu 30.1.apakšpunktu ar informāciju par vides piekļūstamības ekspertu konsultāciju nodrošināšanu, ņemot vērā, ka horizontālā principa ”Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”  īstenošanas ietvaros jāparedz  vismaz trīs specifiskās darbības,  kas izriet no pasākuma atbalstāmo darbību un projekta satura un kas īpaši veicina vides un informācijas piekļūstamību personām ar kustību, redzes, dzirdes vai garīga rakstura traucējumiem, vecāka gadagājuma cilvēkiem un vecākiem ar maziem bērniem, t.sk. var paredzēt HP darbību -  projekta ietvaros nodrošināt vides piekļūstamības ekspertu konsultācijas, tās paredzot projektēšanas un būvniecības procesā (attiecīgi pievienojot dokumentus, piem. konsultāciju protokolus u.c.). Saskaņot minēto informāciju MK noteikumu anotācijas ietvaros. 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt/skaidrot kā noteikumu projekta 30.1. apakšpunktā minētās būvuzraudzības izmaksas ir saistītas ar projekta vadības un īstenošanas atlīdzības izmaksām, ja projekta vadības un īstenošanas atlīdzības izmaksas ir uzskaitītas noteikumu projekta 29. punktā. Ja nepieciešams, lūdzam precizēt noteikumu projekta 30.1. apakšpunktu, vai iekļaut skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam 37.punktu izteikt šādā redakcijā:
"37. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.”"
Lūdzam atbilstoši precizēt informāciju arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
37. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 44.4. apakšpunktu pirms vārda "nodrošina" ar vārdiem "nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos un".
Vēršam uzmanību, ka dubultā finansējuma neiestāšanās nodrošināma ne tikai attiecībā uz citiem finanšu instrumentiem, bet arī darbības konkrētam projektam piešķirtā finansējuma ietvaros nedrīkst tikt finansētas dubultā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt un pēc nepieciešamības precizēt informāciju, izvērtējot vai projekta iesniedzējs uzkrāj datus par MK noteikumu projekta 10.punktā minēto rādītāju, vai arī projekta līmenī tiek uzkrāti dati tikai par MK noteikuma projekta 9.punktā noteikto rādītāju 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju kā 4.1.1.1.pasākuma 2. kārtas ietvaros īstenotie projekti un minētās atbalstāmās darbības veicinās  Eiropas Savienības stratēģijā Baltijas jūras reģionam (ESSBJR) noteikto mērķu sasniegšanu. Kā arī anotācijā jānorāda, ka investīcijām piemērojams Makroreģionālā un jūras baseinu stratēģija kods 03 - Baltijas jūras reģiona stratēģija.
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai anotācijas 1.3. sadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" pie demarkācijas ar citiem finanšu instrumentiem nevajadzētu labāk norādīt  Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4.1.1.3.i. investīciju "Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā", kur finansējuma saņēmēji ir ārstniecības iestādes, kuras būs finansējuma saņēmēji 4.1.1.1.pasākuma 2.kārtā.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" noteikto, ka sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā līguma par projekta īstenošanu gadījumos, kad finansējuma saņēmējs apzināti ir sniedzis sadarbības iestādei nepatiesu informāciju. Informējam, ka sadarbības iestādes tiesības vienpusēji atkāpties no līguma par projekta īstenošanu noteiktas MK noteikumu Nr. 408 35. punktā, un tajā šāds gadījums nav paredzēts.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam svītrot anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" norādīto atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 12.februāra Regulu (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, ņemot vērā, ka tajā iekļauti nosacījumi par Atveseļošanas un noturības mehānisma, nevis Eiropas Savienības fondu īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu papildināt anotācijā rindkopu, kas norādīta piedāvātajā redakcijā, ar piebildi, ka paredzētais privātais finansējumu ir brīvs no komercdarbības atbalsta. 
Piedāvātā redakcija
SAM atbalsts piešķirams tikai infrastruktūras, kurā tiek nodrošināti valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi, attīstībai, tādejādi finansējuma saņēmējam ir pienākums aprēķināt infrastruktūras izmantošanas atbalstāmo darbību proporciju valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai un citu darbību veikšanai (turpmāk - infrastruktūras izmantošanas proporcija) un piemērot to projekta kopējam finansējumam, nosakot publiskā un privātā finansējuma apmēru. Proporcionāli infrastruktūras izmantošanai citiem mērķiem (maksas pakalpojumiem) paredzēts piesaistīt pašu privāto līdzfinansējumu, kas ir brīvs no komercdarbības atbalsta, tādejādi nodrošinot godīgu konkurenci un neietekmējot tirgus dalībniekus, ar to, ka publiska nauda tiek dota ne tikai valsts apmaksātu (publisku) veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai, bet arī maksas pakalpojumiem.
28.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz VM, savukārt atbilstošajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" norādīt, ka ārstniecības iestādes pildīs finansējuma saņēmēju funkcijas, un VM pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt anotācijas 3.sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” punktā “Cita informācija” sniegto informāciju, ņemot vērā, ka no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" īstenošanai tiks pieprasīts arī Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums.
 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Nepieciešams anotācijas 3.sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” 6.punkta otrajā teikumā norādīt Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammu, kurā tiks plānots finansējums noteikumu projektā paredzētā 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Nepieciešams aizpildīt anotācijas 3.sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” (turpmāk - 3.sadaļa) 8.aili “izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru, 2027” atbilstoši anotācijas 3.sadaļas 6.punktā sniegtajai informācijai. Vienlaikus nepieciešams aizpildīt anotācijas 3.sadaļas 5.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-