Atzinums

Projekta ID
24-TA-234
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Privātskolu asociācija
Atzinums iesniegts
06.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Privātskolu asociācija iebilst pret izvirzītajiem kvantitatīvajiem rādītājiem likumprojektā “Grozījumi Izglītības likumā”, paustajam viedoklim, ka privātajās skolās nosakāms tāds pats kvantitatīvais kritērijs skolēnu skaitam 7.-12. klašu grupās, kāds tas nosakāms valsts skolās.
Vēršam uzmanību, ka kvantitatīvo rādītāju piemērošana privātskolām ļoti ietekmē Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Starptautiskajā paktā par ekonomiskajām, sociālajām un kultūras tiesībām 13. pantā noteiktās vecāku tiesības saviem bērniem brīvi izvēlēties ne tikai valsts varas orgānu dibinātās skolas, bet arī citas skolas, kas atbilst tam izglītības prasību minimumam, kādu nosaka vai apstiprina valsts, nerunājot par tiesībām uz brīvību sekmēt savu bērnu reliģisko un tikumisko audzināšanu. Privātskolas izmanto visā pasaulē atzītas alternatīvās mācību metodes. Tās nav savienojamas ar kvantitatīvo rādītāju piemērošanu.

Turklāt kvantitatīvo rādītāju piemērošana nevar tikt īstenota saistībā ar iekļaujošas izglītības veicināšanu. Latvijā ir tikai deviņi speciālās izglītības kodi, ko var piešķirt bērnam. Pietiekami lielai daļai bērnu, kam šāds kods netiek piešķirts, arī ir mācīšanās grūtības. Šiem bērniem tiek rekomendētas mācības mazākās klasēs, ko var īstenot vienīgi privātskolas. Bieži privātās mācību iestādes izvēlas vecāki, kuru bērni ir piedzīvojuši fizisku vai emocionālu vardarbību vai negatīvu pieredzi, kuru pašvalības iestāžu personāls un vadība nav spējuši risināt.
 
Piedāvātā redakcija
41) nosaka kvalitātes kritērijus un minimāli pieļaujamo izglītojamo skaitu un kritērijus maksimāli pieļaujamā izglītojamo skaita noteikšanai klasē vai klašu grupā vidējās izglītības pakāpē pašvaldību, valsts augstskolu un privātajās vispārējās izglītības iestādēs, nosakot diferenciāciju atbilstoši kvalitatīvajiem rādītājiem (konkrētās iestādes sniegumu mērāmā laika periodā un tās izglītojamo vajadzības). Minētos kritērijus izglītības iestādes dibinātājs ņem vērā, nosakot maksimāli pieļaujamo izglītojamo skaitu klasē vai klašu grupā;

42) nosaka kritērijus un kārtību, kādā valsts, tai skaitā ņemot vērā minimāli pieļaujamo izglītojamo skaitu vidējās izglītības pakāpē, piedalās pašvaldību, valsts augstskolu un privāto vispārējās izglītības iestāžu vispārējās izglītības programmu īstenošanā iesaistīto pedagogu darba samaksas finansēšanā, ja izglītības iestāde neatbilst Ministru kabineta noteiktajiem kvalitātes kritērijiem (Valsts centralizēto eksāmenu vērtējumus virs vidējā valstī, akreditāciju rādītājus (ļoti labi un izcili), u.c. rādītājus);