Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
23-TA-1337
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
05.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam visā noteikumu projekta tekstā vārdu “pieejamība” aizstāt ar vārdu “piekļūstamība”. Vēršam uzmanību, ka, atbilstoši Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisijas lēmumam, ārējos un iekšējos normatīvajos aktos tiek lietots termins “piekļūstamība” (no angļu val. “accessibility”). Šāds termins lietots arī Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumā, apzīmējot piekļūstamības prasības videi, informācijai, precēm un pakalpojumiem, lai tie būtu ērti lietojami ikvienam, tai skaitā cilvēkiem ar dažāda veida funkcionēšanas ierobežojumiem.
Veršam uzmanību, ka pieejamība nozīmē vides/objekta/pakalpojuma pieejamību vai esamību kopumā. Savukārt piekļūstamība nozīmē, ka konkrētajai videi/objektam/pakalpojumam ir iespēja fiziski piekļūt un to var lietot, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus. Tādējādi pieejamība var izslēgt piekļūstamību, savukārt piekļūstamība ietver arī pieejamību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 14.punkts paredz, ka uzsākot dalību projekta iesniegumu atlasē pašvaldība veic speciālās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu (ja attiecināms), nodrošinot, ka tās administratīvajā teritorijā pēc 2025. gada 31. augusta darbojas ne vairāk kā viena speciālās izglītības iestāde (izņemot Rīgas valstspilsētu). Vēršam uzmanību uz to, ka Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums “Par speciālās izglītības iestāžu tīkla izvērtējumu” (9.nodaļa) paredz, ka pēc administratīvi teritoriālās reformas, būtu jāizveido viena mūsdienīga speciālās izglītības iestāde katrā novadā vai uz diviem novadiem viena (izņemot valstspilsētas), pašvaldībām savstarpēji vienojoties, kuras speciālās izglītības iestādes ir attīstāmas.
Līdz ar to, lūdzam precizēt noteikuma projekta 14.punktu, nosakot, ka ar speciālo izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu tās administratīvajā teritorijā pēc 2025.gada 31.augusta darbojas ne vairāk kā viena speciālās izglītības iestāde (izņemot valstspilsētas), vai anotācijā skaidrot, kāpēc citās valstpilsētās, izņemot Rīgu, pēc speciālo izglītības iestāžu tīkla sakārtošanas drīkstēs darboties ne vairāk kā viena speciālās izglītības iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" (turpmāk - HP) īstenošanu un, lai ievērotu ANO Konvencijā par personu ar invaliditāti tiesībām noteikto vienlīdzīgu iespēju un nediskrimināciijas principu īstenošanu praksē, aicinām paredzēt attiecināmās izmaksas HP specifisko darbību īstenošanai.
Piemēram, lai nodrošinātu publicitātes pasākumu atbilstību piekļūstamības prasībām, proti, lai informācijas saturs būtu piekļūstams, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus, kā arī informācijas sagatavošanai, lai tā būtu labi uztverama personām ar garīga rakstura traucējumiem, lasītprasmes vai uztveres grūtībām, būs nepieciešami zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanas  pakalpojumi. 
Piedāvātā redakcija
Atbalstāmas ir izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai, tai skaitā zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanas pakalpojumu izmaksas un vides piekļūstamības ekspertu konsultāciju nodrošināšanai, ja tās ir nepieciešamas vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanai.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai ievērotu ANO Konvencijā par personu ar invaliditāti tiesībām noteikto vienlīdzīgu iespēju principu, proti, tiesības uz piekļūstamu fizisko un informatīvo (t.sk. digitālo) vidi, lūdzam paredzēt ekspertu konsultācijas ne tikai attiecībā uz būvētās vides piekļūstamību, bet bet arī attiecībā uz IT risinājumu, IT tehnoloģiju piekļūstamību. Tas būs īpaši svarīgi, īstenojot noteikumu projekta 17.2., 17.3. un 17.4. apakšpunktos minētās atbalstāmās darbības. 
 
Piedāvātā redakcija
ekspertu konsultācijas par būvētās vides, IT risinājumu, IT tehnoloģiju piekļūstamību personām ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem. 
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršma uzmanību, ka noteikumu projektā nav 20.1.2punkts
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt HP rādītāja redakciju atbilstoši Vadlīnijām horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027) (pieejamas šeit:https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027) (skat.4.pielikumu).
Skaidrojam, ka, atbilstoši LM metodikai, objekts ir piekļūstams, ja pašnovērtējumā iegūtais punktu skaits ir 8 un vairāk. 
Piedāvātā redakcija
Veikto vides un informācijas piekļūstamības pašnovērtējumu skaits, atbilstoši LM izstrādātajai metodikai
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt HP rādītāja redakciju atbilstoši Vadlīnijām horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027) (pieejamas šeit:https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027) (skat.4.pielikumu).
Piedāvātā redakcija
Konsultatīva rakstura pasākumu skaits par būvētās vides, IT risinājumu, IT tehnoloģiju piekļūstamību personām ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem. 
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam rindkopā "Līdzīgi kā vispārizglītojošajās izglītības iestādēs arī speciālās izglītības iestādēs demogrāfiskās, migrācijas un nodarbinātības tendences Latvijā ir radījušas būtisku ietekmi, kā rezultātā pēdējos gados ir būtiski samazinājies izglītojamo skaits speciālās izglītības iestādēs – laika posmā no 2017. gada līdz 2022. gadam izglītojamo skaits tajās samazinājies par aptuveni 25 procentiem – no 5 861 līdz 4 432, savukārt iestāžu skaits samazinājies no 57 līdz 40" sniegt informāciju par izglītojamo skaitu sadalījumā pēc dzimuma.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka speciālajās izglītības iestādēs mācās bērni ar speciālajām vajadzībām (t.sk. ar dažāda veida invaliditāti un funkcionēšanas ierobežojumiem), lūdzam papildināt Anotācijas 8.1.9.apakšpunktu ar informāciju, kā noteikumu projekta īstenošanas rezultātā tiks uzlabota fiziskās vides, informācijas, mācību vides piekļūstamība (piemēram, uzbrauktuves un sanitārās telpas personām ar kustību traucējumiem; dzirdes cilpas un subtitrēšanas iespējas vājdzirdīgām personām; vadulas, taktilas norādes, braila raksts neredzīgām vai vājredzīgām personām; tāpat arī informācija vieglajā valodā personām ar garīga rakstura traucējumiem vai uztveres grūtībām). Tādējādi atbilstoša telpu infrastruktūra un piekļūstamības prasībām atbilstoši publicitātes pasākumi sniegs ieguvumu gan izglītojamiem ar speciālām vajadzībām, gan iestāžu personālam (kas arī var būt personas ar invaliditāti), gan sabiedrībai kopumā. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Iebildums
Atbilstoši Vadlīnijām horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027) [1] , lūdzam rast iespēju papildināt sadaļu ar informāciju par vispārīgajām un specifiskajām darbībām, kuras veicinās personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesības un kuras plānots īstenots projektu ietvaros, minot konkrētu darbību piemērus. 

[1] (pieejamas šeit:https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027)
Piedāvātā redakcija
Pasākumam ir netieši pozitīva ietekme uz horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu. Noteikumu projektā paredzēts, ka finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par projekta ietekmi uz noteiktiem horizontālo principu rādītājiem.

Lai veicinātu personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības, projektu ietvaros ir tiks īstenotas  vispārīgas un specifiskas darbības, piemēram:
-  tiks nodrošināts, ka informācija publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, ir piekļūstama cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus;
-  projekta vadības un īstenošanas procesā personām ar invaliditāti tiks nodrošināta piekļūstamība, tostarp, pielāgota darba vieta un pielāgotas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas;
- tiks nodrošināti konsultatīva rakstura pasākumi par personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju jautājumiem, tostarp piesaistīti eksperti vai nodrošinātas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām, kas pārstāv personu ar invaliditāti intereses u.c.
11.
Anotācija (ex-ante)
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Iebildums
Atbilstoši horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021–2027) vadlīnijām,  lūdzam papildināt sadaļu ar informāciju par ietekmi uz horizontālo principu.
Piedāvātā redakcija
Piemēram,
Pasākumam ir netieša ietekme uz  horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu, tādēļ plānotas vispārīgas horizontālā principa darbības, kas vērstas uz dzimumu līdztiesību, piemēram, projekta vadības un īstenošanas personālam – gan sievietēm, gan vīriešiem nodrošināta vienlīdzīga darba samaksa un vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas, tostarp nodrošinot dalību apmācībās, semināros, komandējumos,  (t.sk. piemērota vienlīdzīgas bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.).
 
12.
Anotācija (ex-ante)
8.2. Cita informācija
Iebildums
Lai nodrošinātu vienotu pieeju ES fondu pasākumu īstenošanas MK noteikumu anotācijas aizpildīšanai un, ievērojot vadlīnijās "Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai  (2021-2027)" noteikto, aicinām 8.2. sadaļā sniegt informāciju par:

1)  pasākuma ietekmi uz horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" (netieša ietekme) ,
2) MK noteikumos paredzētajiem horizontālā principa rādītājiem; 
3) projektu iesniegumu vērtēšanas kritērija veidu, kura ietvaros projekta iesniedzējam ir jāsniedz informācija par šī horizontālā principa ievērošanu, paredzot specifiskas darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu.
4) citu informāciju, piemēram, informāciju par nosacījumu finansējuma saņēmējam veikt sociāli atbildīgus iepirkumus.
Piemēram, informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšanā tiks ievēroti nediskriminācijas principi, nepieļaujot stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju. informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšana ir jāveic saskaņā ar saistošo normatīvo aktu un citu dokumentu noteiktajām prasībām, tostarp nodrošinot, ka informācijas saturs ir piekļūstams cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus. 
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.16. punktu, ņemot vērā, ka pasākuma mērķa grupa ir arī izglītojamie, t.i. bērni.
Piedāvātā redakcija
-