Atzinums

Projekta ID
25-TA-263
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
14.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk - LDDK) ir izskatījusi Finanšu ministrijas atkārtotā saskaņošanā nodoto informatīvo ziņojumu "Par uz rezultātu vērsta budžeta veidošanas un attīstības virzieniem" un ar šo iebilst pret Informatīvā ziņojuma saturu saskaņošanā nodotajā redakcijā.

Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk - CSP) datiem 2024. gadā iekšzemes kopprodukts (turpmāk - IKP) ir samazinājies par 0,4 %, tajā skaitā gada ceturtajā ceturksnī, savukārt pēc CSP datiem nodokļu ieņēmumi ir samazinājušies par 452,4 miljoniem eiro. Saskaņā ar Valsts kases datiem, 2025. gada janvārī konsolidētā kopbudžeta pārpalikums bija par 216,5 miljoniem eiro mazāks nekā pirms gada (kopbudžeta ieņēmumi šā gada janvārī 1,5 miljardu eiro apmērā samazinājās par 106,9 miljoniem eiro jeb 6,9% salīdzinājumā ar 2024. gada janvāri, savukārt, kopbudžeta izdevumi 2025. gada janvārī 1,4 miljardu eiro apmērā bija par 109,6 miljoniem eiro jeb 8,4% augstāki nekā janvārī gadu iepriekš). Finanšu ministrija šī gada februārī samazinājusi IKP pieauguma prognozi 2025. gadam no 2,9 % uz 1,2 %.

Augstāk norādītā informācija spilgti raksturo Latvijas ekonomisko situāciju, līdz ar to ģeopolitiskās situācijas nestabilitātes apstākļos ir nepieciešama noteikta un stingra rīcība ekonomiskās situācijas uzlabošanai. Valsts pārvaldei un valsts sociālajiem partneriem savstarpēji sadarbojoties ir jārīkojas, lai sasniegtu Informatīvajā ziņojumā iekļauto virsmērķi – nacionālās ekonomikas attīstība. Ņemot vērā minēto, LDDK lūdz Finanšu ministriju ņemt vērā LDDK iebildumus un veikt sekojošus precizējumus un papildinājumus Informatīvajā ziņojumā:

1. Informatīvā ziņojuma 42. lapaspusē 4.4. punktā “Organizācija un laika grafiks” teikumu: “Uz rezultātu balstītas budžeta pieejas ieviešanai pilotministrijās var tikt izveidotas darba grupas, kuru sastāvā var tikt iekļauti Valsts kancelejas, nozares ministriju un nevalstisko
organizāciju pārstāvji” grozīt un izteikt: “Uz rezultātu balstītas budžeta pieejas ieviešanai pilotministrijās var tikt izveidotas darba grupas, kuru sastāvā jāiekļauj Valsts kancelejas, nozares ministriju un nevalstisko organizāciju pārstāvji”.

2. Ņemot vērā to, ka Ministru kabineta 12.11.2024. sēdes protokola Nr. 48, 35.§ 30. punktā ietvertais lēmums: “Noteikt, ka Finanšu ministrija, Ekonomikas ministrija un Satiksmes ministrija 2025. gadā uzsāk pilotprojektu un līdz 2026. gada 15. augustam pārskata savu
budžeta resoru struktūras detalizāciju
 ar mērķi pilnveidot uz rezultātu sasniegšanu orientētas budžeta programmas” neparedz pārskatīt tikai atsevišķas noteiktas budžeta programmas, bet paredz pārskatīt visu budžeta struktūras detalizāciju, proti, visu resoru
budžetu ar mērķi pilnveidot uz rezultātu sasniegšanu orientētu budžetu, Informatīvā ziņojuma 43. lapaspusē 4.4. apakšpunktā aiz teikumiem: “Īstenojot uz rezultātu vērsta budžeta principa ieviešanu, FM 2025. gada izdevumu pārskatīšanas procesā savā resorā
ieviesīs jaunu pieeju, piemērojot “nulles budžeta principu divām būtiskākām izdevumu pozīcijām - procentu maksājumiem par parāda apkalpošanu, un iemaksām ES budžetā. Līdzīgi par pilotministrijām noteiktās EM un SM piemēros “nulles budžeta” pieejas principus sava budžeta resora programmām/apakšprogrammām konkrēto politikas jomu līmenī” nepieciešams iekļaut skaidrojumu, ka, neskatoties
uz minēto izdevumu pozīciju būtiskumu, tās nav vienīgās izdevumu pozīcijas, ko ministrijas pārskatīs un ministrijas piemērojot “nulles budžeta” principu, pārskatīs visu budžeta resoru struktūras kopumā, proti, izdevumus visās ministriju budžeta programmās.

3. Informatīvā ziņojuma 4.6. punkta “Uzdevumi. FM, EM un SM:” 1. punktu izteikt sekojošā redakcijā:
“1. Līdz 2025. gada maijam (saskaņā ar likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas grafiku, izdevumu pārskatīšanas darba grupu, kuru sastāvā tiek iekļauta Latvijas Darba devēju
konfederācija
, ietvaros) patstāvīgi pārskata savu budžeta resora struktūru un samazina to izdevumus kopā par vismaz 5% salīdzinot ar iepriekšējo gadu, saskaņojot tās ar budžeta politikas jomu un attīstības plānošanas dokumentu struktūru un saturu. Ministriju
pārstāvji piedalās izdevumu pārskatīšanas darba grupas tikšanās ar nozaru ministrijām sanāksmēs (maijs-jūnijs), tai skaitā informē par savu budžeta resoru struktūras pārskatīšanu, budžeta politikas jomu saskaņošanu ar attīstības plānošanas dokumentu struktūru un saturu.”

LDDK informē, ka Tiesību aktu portālā līdz šī gada 13. martam minētos iebildumu nav sniegusi tehniskas kļūmes dēļ un lūdz Finanšu ministriju ar šo LDDK iesniegtos iebildumus ņemt vērā un iekļaut tos par Informatīvo ziņojumu iesniegto atzinumu skaitā.

 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk