Atzinums

Projekta ID
22-TA-2982
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam sadaļā "Risinājuma apraksts" precizēt attiecīgo teikumu redakcijas attiecībā uz individuālā mentora un/vai personiskās izaugsmes trenera vienas vienības izmaksu standarta likmi, proti:
1) nenorādot anotācijā konkrēto stundas likmi/mēneša apmēru utt.;
2) papildinot ar informāciju, ka stundas likme tiek noteikta saskaņā ar metodiku, kas tiek skaņota ar Vadošo iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai būtu iespējams nodrošināt finansējuma datu ievadi Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, lūdzam anotācijā norādīt pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma indikatīvo sadalījumu pa finansējuma avotiem (JNI, ESF, privātā līdzfinansējuma un VB summas) 7.2.1.1. un 7.2.1.2. pasākumu līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai attiecīgie MK noteikumu grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17.decembra regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71.panta izpratnē.

Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
20. Šo noteikumu 19.1.1. apakšpunktā minētās tiešās personāla izmaksas ietver finansējuma saņēmēja projektu īstenošanas personāla izmaksas un finansējuma saņēmēja vadības personāla atlīdzības izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Ja projekta īstenošanas vai vadības personāls ir iesaistīts Valsts izglītības attīstības aģentūras īstenotajā darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pilnveidot nodarbināto personu profesionālo kompetenci" projektā un tā pienākumi ir vienādi ar pasākumā "Sākotnējās profesionālās izglītības programmu īstenošana Jauniešu garantijas ietvaros" paredzētajiem, personāla atlīdzības apmēru katrā projektā nosaka atbilstoši mērķa grupas proporcijai. Šo noteikumu 19.1.1. apakšpunktā minētajās izmaksās netiek ietvertas šo noteikumu 22.10.1., 22.10.2., 22.13.1 1., 22.13.1 3., 22.13.2  un 22.13.3 apakšpunktā minētās sadarbības partneru projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kuras ir noteiktas, piemērojot vienas vienības izmaksu metodi, kā arī šo noteikumu 20.13.7  apakšpunktā minētās sadarbības partneru projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kurām tiek piemērota vienotā likme.
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projektu papildināt vai skaidrot anotācijā, no kura brīža likme sadarbības partneru projekta īstenošanas personāla atlīdzībām piemērojama un kā izmaksas attiecināmas līdz tam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
20. Šo noteikumu 19.1.1. apakšpunktā minētās tiešās personāla izmaksas ietver finansējuma saņēmēja projektu īstenošanas personāla izmaksas un finansējuma saņēmēja vadības personāla atlīdzības izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Ja projekta īstenošanas vai vadības personāls ir iesaistīts Valsts izglītības attīstības aģentūras īstenotajā darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pilnveidot nodarbināto personu profesionālo kompetenci" projektā un tā pienākumi ir vienādi ar pasākumā "Sākotnējās profesionālās izglītības programmu īstenošana Jauniešu garantijas ietvaros" paredzētajiem, personāla atlīdzības apmēru katrā projektā nosaka atbilstoši mērķa grupas proporcijai. Šo noteikumu 19.1.1. apakšpunktā minētajās izmaksās netiek ietvertas šo noteikumu 22.10.1., 22.10.2., 22.13.1 1., 22.13.1 3., 22.13.2  un 22.13.3 apakšpunktā minētās sadarbības partneru projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kuras ir noteiktas, piemērojot vienas vienības izmaksu metodi, kā arī šo noteikumu 20.13.7  apakšpunktā minētās sadarbības partneru projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kurām tiek piemērota vienotā likme.
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu grozījumu 20.punktā aizstāt atsauci no 20.13.7 apakšpunkta ar atsauci uz 22.13.7 apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
22.13.7 projekta īstenošanā iesaistīto pilsētas vai novada pašvaldību atbalsta personāla atlīdzības izmaksas šo noteikumu 18.2.11., 18.2.12., 18.2.13., 18.2.14., 18.2.15., 18.2.16., 18.2.17. un 18.2.18. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, ko finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto likmi 20 procentu apmērā no šo noteikumu 18.2.11., 18.2.12., 18.2.13., 18.2.14., 18.2.15. un 18.2.16. apakšpunktā minētajām izmaksām, un ko piešķir pilsētas vai novada pašvaldībām.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likmes apmērs saskaņojams ar vadošo iestādi, iesniedzot likmes apmēra pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
38.4. Valsts izglītības attīstības aģentūra organizē iepirkumus, lai veiktu pakalpojuma sniedzēju atlasi, kas nodrošinās izglītības programmu īstenošanu vispārējo pamatprasmju apguvei, profesionālajai tālākizglītībai, profesionālajai pilnveidei šo noteikumu 18.2.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros ieslodzījuma vietās;
Iebildums
Skaidrojam, ka, lai atbalsta saņēmējs - publiska persona, slēdzot iepirkuma līgumus vai veicot iepirkumu, izslēgtu komercdarbības atbalstu konkrētam piegādātājam, jārīkojas kā tirgus ekonomikas dalībniekiem, proti, darījumam ir jāatbilst tirgus nosacījumiem.
Līdz ar to, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Skaidrojam, ka preču/pakalpojumu iegāde no komersantiem, neievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts tiem un tad tas var tikt piešķirts, tikai ievērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Lai nodrošinātu, ka preču piegādātāju/pakalpojumu sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka īstenojot projektu, publiskas personas (piemēram, aģentūras un izglītības iestādes) izvēlas preču piegādātāju/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
41. Izmaksas, kas radušās šo noteikumu 18.1.10., 18.1.11., 18.2.4., 22.8., 22.9., 22.13., 34.2. un 38.7. apakšpunktā minētajā gadījumā, kā arī šo noteikumu 22.10. un 22.12. apakšpunktā minētās izmaksas šo noteikumu 3.2.1.3. un 3.2.1.4. apakšpunktā minētajai mērķa grupai uzskaita kā tiešo attiecināmo finansējumu un finansē no šo noteikumu 8. punktā minētajiem plānotajiem Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem un valsts budžeta līdzfinansējuma. Minēto izmaksu maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85,43 procentus no šo izmaksu kopējā apmēra. Minēto izmaksu apmērs ir 7 020 579 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 5 997 541 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 023 038 euro, un to var izlietot:
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar MK noteikumu Nr. 207 grozījumiem, kas stājās spēkā 18.08.2020., tika palielināts 7.2.1 SAM kopējais attiecināmais finansējums, t.sk., arī ESF finansējums, kā arī, lai nodrošinātu korektu 7.2.1. SAM izmaksu deklarēšanu atbilstoši darbības programmā  “Izaugsme un nodarbinātība” norādītajiem finanšu apjomiem, lūdzam precizēt MK noteikumu 41. punktu, nosakot, ka 22.10.apakšpunktā minētās izmaksas var tikt finansētas arī 3.2.1. apakšpunktā noteiktajai mērķa grupai no šo noteikumu 8. punktā minētajiem plānotajiem ESF līdzekļiem un VB līdzfinansējuma.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
49. Pieņemot lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu, ko Nodarbinātības valsts aģentūra dotācijas veidā piešķir saimnieciskās darbības veicējam šo noteikumu 18.1.4., 18.1.7. un 18.1.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros, un atbalstu izmaksām, kas saistītas ar iekārtu un aprīkojuma iegādi, kā arī tehnisko palīglīdzekļu izgatavošanu un iegādi šo noteikumu 22.2.1.3. apakšpunktā minētās mācību vietas pielāgošanai, ievēro šādus nosacījumus:
Iebildums
Noteikumos ir jābūt skaidri noteiktam, kurš brīdis tiks uzskatīts par juridiski saistošu, kad atbalsta saņēmējam radīsies likumīgas tiesības saņemt  de minimis atbalstu, t.i. kurš brīdis tiek uzskatīts par de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi (piemēram, lēmums par atbalsta piešķiršanu, līgums par projekta īstenošanu, u.c.). Lūdzam papildināt šo punktu, kurš dokuments būs kvalificējams kā lēmums par de minimis atbalsta piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
51.1 Ja ir pārkāptas Komisijas regulas Nr. 1407/2013, Komisijas regulas Nr. 717/2014 vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Nodarbinātības valsts aģentūrai visu šo noteikumu 18.1.4., 18.1.7. un 18.1.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros saņemto de minimis atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar attiecīgo regulu, kopā ar procentiem, ko publicē Eiropas Komisija saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (turpmāk – Komisijas regula Nr. 794/2004), 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktus, no dienas, kad de minimis atbalsts tika izmaksāts saimnieciskās darbības veicējam, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 794/2004 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi.
Iebildums
Ņemot vērā, ka 08.06.2021 stājās spēkā grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, papildinot likumu ar normām, kas nosaka pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu gadījumos, kad Eiropas Komisija nav pieņēmusi lēmumu par nelikumīga un nesaderīga ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu atbalsta atgūšanu, kā arī to, ka pasākumā ir paredzētas stingrākas prasības attiecībā uz atbalsta kumulāciju, lūdzam šo punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
51.1 Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr.1407/2013, Komisijas regulas Nr. 717/2014 vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Nodarbinātības valsts aģentūrai visu šo noteikumu 18.1.4., 18.1.7. un 18.1.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros saņemto de minimis atbalstu, kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
 
11.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt anotācijas 1.sadaļas 1.2.apakšsadaļas apakšnodaļu "Mērķa apraksts" vārdu "laikrakstā" ar vārdu "izdevumā".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.sadalās 1.2.apakšsadaļas apakšnodaļu "Mērķa apraksts", norādot atsauci arī uz pasākumu "Aktīvās darba tirgus politikas pasākumu īstenošana jauniešu bezdarbnieku nodarbinātības veicināšanai", ņemot vērā, ka grozījumi skar arī šo projektu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atbilstoši projekta Nr.7.2.1.2/15/I/001 iesniegumā norādītajai informācijai, finansējuma saņēmējs ir plānojis nodrošināt individuālā mentora vai personiskās izaugsmes trenera atbalstu 120 jauniešiem darbavietā, 280 jauniešiem izglītībā, kā arī 150 jauniešiem ir plānojis nodrošināt atbalstu apmācību apguvei. Lūdzam izvērtēt vai nav nepieciešams attiecīgi precizēt anotācijas apakšsadaļas “Risinājuma apraksts” 4. punktā norādīto informāciju, t.sk., norādītās izmaksas iepriekš minēto darbību īstenošanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam apakšsadaļas “Problēmas apraksts” 1. rindkopas pēdējā teikumā dzēst vārdu “tehnisku”, ņemot vērā, ka anotācijas aprakstā minētais nav uzskatāms par tehnisku precizējumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.sadaļas 1.3.apakšsadaļas apakšnodaļas "Problēmas apraksts" pēdējā rindkopā pēc frāzes "Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas" ar skaitļiem un vārdu "2014.-2020.gadam".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.apakšsadaļas apakšsadaļu "Problēmas apraksts" ar vārdiem "kā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda sadarbības iestāde" aiz vārda "aģentūra".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.6. sadaļu “Cita informācija” par grozījumu veikšanas nodrošināšanu vienošanās Nr.7.2.1.2./15/I/001 arī ar Jaunatnes starptautisko programmu aģentūru, kura pēc MK noteikumu grozījumu spēkā stāšanās nodrošinās vienošanās grozījumu ierosinājumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu ar informāciju par Centrālo finanšu un līgumu aģentūru, ņemot vērā, ka būs jāveic grozījumi 2015. gada 16. novembra Nr. 7.2.1.2./15/I/001 noslēgtajā vienošanās par 7.2.1.2. pasākuma projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.16.apakšsadaļu, ņemot vārā, ka anotācijā tika minēts, ka "mērķa grupa ir jaunieši vecumā no 15 līdz 29 gadiem ".
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
40.13.2.2. dalībnieki labākā darba tirgus situācijā sešus mēnešus pēc aiziešanas;
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt vai MK noteikumu 40.13.2.2. apakšpunktā minētais nosacījums ir attiecināms uz Jaunatnes starptautisko programmu aģentūru un attiecīgi papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-