Atzinums

Projekta ID
22-TA-1399
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
18.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Pasākumam Nr. 4.2.2. - 1.2. "Veicināt sabiedrības izpratni par veselības un sociālo datu otrreizējas izmantošanas ieguvumiem un nozīmi" 2023. gadā norādīto papildu fianansējumu 40 000 euro apjomā no 2023. gada pārcelt uz 2024. gadu un īstenošanas termiņu norādīt: 2024. gada 2.pusgads
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Pasākumam Nr. 4.2.2. - 1.2. "Veicināt sabiedrības izpratni par veselības un sociālo datu otrreizējas izmantošanas ieguvumiem un nozīmi" norādīt šādu izpildes termiņu:  

Termiņš: 2024. gada 2.pusgads
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Atbilstoši projekta aktuālajai redakcijai lūdzam norādīt pasākumam 4.6. - 3.4. "Informācijas tehnoloģiju infrastruktūras izveide Latvijas iedzīvotāju references genoma glabāšanai un piekļuves nodrošināšanai." šādu termiņu:

Termiņš: 2026. gada 1.pusgads
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Atbilstoši projekta aktuālajai redakcijai lūdzam Digitālās transformācijas pamatnostādņu ieviešanas plānā pasākumu Nr. 4.6. - 3.2. izteikt šādā redakcijā:

Nr.p.k.: 4.6. - 3.2.
Pasākums: Izveidot Onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformu.
Darbības rezultāts: Savienojot slimnīcu informācijas sistēmas ar e-veselības sistēmu, nodrošinot datu standartizēšanu un klasifikatoru ieviešanu, paredzēts nodrošināt onkoloģijas pacientu veselības datu apstrādi vienotā platformā. Ieviest datu kvalitātes kontroles risinājumus.
Rezultatīvais rādītājs: Nodrošināta centralizēta onkoloģijas pacientu datu pieejamība elektroniskajā veselības kartē un Onkoloģijas reģistrā, kur dati tiek glabāti un apstrādāti atbilstoši standartiem un klasifikatoriem.
Termiņš: 2026. gada 1.pusgads
Atbildīgā institūcija: RAKUS
Līdzatbildīgās institūcijas: BKUS, PSKUS, NVD, VRAA.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka šobrīd ir jāīsteno virkne citu prioritāšu, kā arī ieviešanas sarežģītību un ierobežoto finansējumu, lūdzam svītrot Digitālās transformācijas pamatnostādņu ieviešanas plāna pasākumu Nr. 4.6. - 2.2.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Iebildums
Lai sasniegtu 4.5.1. Rīcības apakšvirziena 1.1.pasākuma darbības rezultātu : 4) Attīstīta Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma, pielāgojot to E-lietas arhitektūrai un turpinot ekspertīzes un izpētes procesa digitalizāciju, un tā rezultatīvo rādītāju: 4) Tiesu medicīnas ekspertīžu IS pielāgota E-lietas arhitektūrai, ir nepieciešams nodrošināt finansējumu VTMEC Tiesu medicīnas ekspertīžu IS pielāgošanai E-lietas arhitektūrai no  ERAF SAM 1.3.1. "Izmantot digitalizācijas priekšrocības  iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" ietvaros. Īstenošanai nepieciešamai finansējums ir 2,5 mlj. EUR. 

Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas attīstība, pielāgojot to E-lietas arhitektūrai un turpinot ekspertīzes un izpētes procesa digitalizāciju, ir uz starpnozaru sadarbību un IKT koplietošanas infrastruktūras attīstību vērsts pasākums, kas iziet ārpus veselības nozares.  

Tiesu medicīnas ekspertīze ir neatņemama tiesībsargājošo iestāžu ierosināto procesu sastāvdaļa, ja procesa virzītājs lemj par šādas ekspertīzes nozīmēšanu. Tas nozīmē rīcības pieprasīšanu un vienlaicīgi datu apmaiņu. E-lietas ietvarā ir jānodrošina eksperta atzinuma digitāla pieejamība visām iesaistītajām pusēm (atbilstoši to tiesībām iepazīties ar to). Līdz ar to tiesu medicīniskās ekspertīzes procesu digitalizācijas mērķis ir tehnoloģiski iekļauties e-lietas platformā un vienlaicīgi arī digitalizēt datus, kas būtu izmantojami veselības nozarē, tajā skaitā, pētniecībā. Plānojot finansējumu Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas attīstībai būtu jāievēro konsekvence finanšu avotu izmantošanā darbības rezultātu sasniegšanai (t.i., VM vērš uzmanību, ka 4.5.1. – 1.1.pasākuma realizācijai “Ietekmes novērtējumā uz valsts un pašvaldību budžetu” arī TM (TA; Prokuratūra) ir norādījušas SAM 1.3.1. finansējuma piesaisti). 

Pamatojoties uz iepriekš minēto, lūdzam papildināt Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plāna Ietekmes novērtējuma uz valsts un pašvaldību budžetu tabulu, 4.5.1. uzdevumā norādot, ka VTMEC, nepieciešams finansējums 2,5 miljonu euro apjomā un finansējuma avotu SAM 1.3.1.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
Pārskatot 4.6. - 3.1. pasākumu, secinājām, ka nepieciešams mainīt tā redakciju, ņemot vērā to, ka Onkoloģijas reģistrs nav paredzēts EVK datu papildināšanai, bet gan ārstniecības procesa laikā radušies dati nonāk EVK un papildina Onkoloģijas reģistru.

Digitālās transformācijas pamatnostādņu ieviešanas plāna pasākumu Nr. 4.6. - 3.1. izteikt šādā redakcijā:

Nr.p.k. 4.6. - 3.1.
Darbības rezultāts:
1) Nodrošināta pacienta EVK datu standartizēšana un veicināta EVK integrācija ar ārstniecības iestāžu informācijas sistēmām.
2) Ieviesti priekšnosacījumi drošai pacienta datu apstrādei ārstniecības iestāžu lokālajās IS.
3) Aktualizētas normatīvo aktu prasības IS izstrādātājiem un lietotājiem EVK datu apritei.
Rezultatīvais rādītājs:
1) Gan valsts gan privāto veselības aprūpes sniedzēju informācijas sistēmas savienotas ar centrālo e-veselības sistēmu, pilnībā nodrošināta elektronisko veselības datu aprite.
2) Onkoloģijas pacienta veselības dati pieejami EVK. EVK kartē pieejamas nozīmīgākās datu kategorijas.
3) Ar EVK saistīto datu aprite atbilst normatīvo aktu prasībām.
Atbildīgā institūcija: NVD, VM

 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam Digitālās transformācijas pamatnostādņu ieviešanas plāna pasākumu Nr. 4.6. - 3.3. izteikt šādā redakcijā:

Nr. 4.6. - 3.3.
Pasākums: Pilnveidot ārstniecības procesa datu pārvaldību
Darbības rezultāts:  Paplašināta veselības nozares datu noliktava un datu analīzes risinājumi, lai veicinātu operatīvāku un efektīvāku statistikas izgūšanu valsts apmaksāto veselības pakalpojumu organizēšanai un plānošanai, uzraudzībai, samazinātas manuālās darbības, sagatavojot darbam nepieciešamos datus, tādejādi paātrinot iespēju iegūt nepieciešamos datu pārskatiem,  datu analīzes veikšanai  dažādos griezumos un nodrošinot uzkrāto datu koplietošanu.

 Rezultatīvais rādītājs:
 1)Veselības nozares statistikas informācijas sistēma, kas ļauj uzkrāt un analizēt datus, paplašināta ar jauniem datu apgabaliem un datu kopām, nodrošinot iespēju tās izmantot veselības nozares politikas plānošanā un pakalpojumu sniegšanas kontrolei.
 2) Nodrošināta operatīva veselības nozares informācijas pieejamība, iespējama savlaicīga lēmumu pieņemšana valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai un finanšu līdzekļu efektīvai pārvaldībai, situācijas izvērtēšanai un lēmumu pielāgošanai mainīgai situācijai.
Termiņš: 2026. gada 1.pusgads
Atbildīgā institūcija: NVD
Līdzatbildīgās institūcijas: VM, VRAA
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka e-recepšu un pacientu pamatdatu apmaiņas (veselības aprūpes nodrošināšanai) ar ES dalībvalstīm uzsākšana  ir atkarīga arī no pārējo ES dalībvalstu gatavības šādu apmaiņu īstenot, lūdzam Digitālās transformācijas pamatnostādņu ieviešanas plāna pasākumu Nr. 4.6. - 5.1. izteikt šādā redakcijā:

Nr. 4.6. - 5.1.
Rezultatīvais rādītājs: Valstu skaits, ar kurām izveidota e-recepšu un pacienta pamatdatu apmaiņa - vismaz 7 ES dalībvalstis, atbilstoši ES valstu gatavībai un NVD kapacitātei un  pieejamajam finansējumam.
Līdzatbildīgās institūcijas: VM, ZVA, SPKC, VI
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka ES prasības nav noteiktas, kā arī Eiropas veselības datu telpas regulējums  ir izstrādes stadijā,  un nav noteikts nacionālais deleģējums, nav iespējams šajā plānā uzskaitīt  konkrētus elektroniskās veselības kartes elementus. 

Digitālās transformācijas pamatnostādņu ieviešanas plāna pasākumu Nr. 4.6. - 5.2. izteikt šādā redakcijā:

Nr.p.k.: 4.6. - 5.2.
Pasākums: Nodrošināt veselības nozares valsts informācijas sistēmu, tai skaitā elektroniskās veselības kartes sasaisti ar ES digitālās veselības infrastruktūru atbilstoši ES prasībām.
Darbības rezultāts: Attīstīti pacienta elektroniskās veselības kartes datu lauki un datu apmaiņas standarti, kas nodrošina iekļaušanos Eiropas veselības datu telpā.
Rezultatīvais rādītājs: Eiropas veselības datu telpas ietvaros nodrošināta pārrobežu datu apmaiņa tādām veselības datu kategorijām, kurām ir spēkā esošie ES standarti un/vai prasības, kas izriet no Eiropas veselības datu telpas regulējuma.
Termiņš: 2027. gada 2.pusgads22
Atbildīgā institūcija: NVD, VM
Līdzatbildīgās institūcijas: ZVA, SPKC, VI


22 Pasākuma pilnīga izpilde nav iespējama līdz 2027. gadam, un šajā periodā tiks vienīgi uzsākta.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Iebildums
Uzdevumā Nr. 1.5. – 1.2 “Pilnveidot veselības nozarē strādājošo digitālās prasmes un zināšanas.” 3) darbības rezultātā “Integrēt veselības aprūpes virziena studiju procesā zināšanu un prasmju apguvi par veselības nozarē izmantotajām IS” tikai konkrēto Latvijas tirgū pieejamo, IS lietošanas apmācība nedos paredzamos uzlabojumus veselības aprūpē un Digitālās veselības kā pieejas attīstību.
Ir nepieciešams jauno un esošo speciālistu vidū veicināt izpratni par Digitālo veselību kopumā, kas ietver sevī starpnozaru pielietojumu, tostarp mobilās lietojumprogrammas, valkājamas tehnoloģijas, veselības informācijas sistēmas, telemedicīnu, telemonitoringu, 3D modelēšanu medicīniskajiem pielietojumiem, pacientu datu aizsardzību, izpratni par veselības datiem un klasifikatoriem, iemaņas dažādu datu apstrādē un analītikā klīniskajā praksē un pētniecībā (otrreizējie dati), ieskaitot lielos datus un mākslīgo intelektu.

Ņemot vērā veselības datu jutīgumu, nav pieejamas IS versijas publiskai izmantošanai, un šādu kursu izveidošanai un uzturēšanai būs nepieciešami daudz lielāki finanšu un cilvēku resursi.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Digitālās transformācijas pamatnostādņu ieviešanas plāna pasākuma Nr. 1.5. – 1.2. “Darbības rezultāts”, “Rezultatīvais rādītājs” izteikt šādā redakcijā:

Darbības rezultāts:
1) Īstenots pētījums par veselības nozarē nodarbināto digitālajām zināšanām un prasmēm.
2)Izveidota profesionālās pilnveides programma veselības sektorā strādājošajiem digitālo zināšanu un prasmju apgūšanai vai pilnveidei;
3) Veselības aprūpes un medicīnas studiju programmas papildinātas ar zināšanām un prasmēm darbā ar jaunajām digitālajam tehnoloģijām, arī telemedicīnu, telemonitoringu, darbu ar ārstniecības procesu vadības sistēmām, izpratni par veselības datiem un klasifikatoriem, iemaņas dažādu datu apstrādē un analītikā klīniskajā praksē un pētniecībā (otrreizējie dati), ieskaitot lielos datus un mākslīgo intelektu, gan ar digitālajām tehnoloģijām saistītās pacientu tiesības, datu apstrādes un drošības regulējumu, gan izpratni par starpdisciplināro sadarbību, uz kā balstās inovācijas medicīnas un veselības tehnoloģijās.

Rezultatīvais rādītājs:
1) Īstenots viens pētījums.
2) Izveidota 1 profesionālās pilnveides programma par digitālo veselību
3) Veselības aprūpes un medicīnas studiju programmu saturs papildināts ar digitālās veselības prasmju apguvi
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Priekšlikums
Papildināt Digitālās transformācijas pamatnostādņu ieviešanas plāna Saīsinājumu sarakstu ar  jēdzienu "e-veselības sistēma" - Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Priekšlikums
 Digitālās transformācijas pamatnostādņu ieviešanas plāna pasākumu Nr. 4.6. - 2.1. izteikt šādā redakcijā:
Īstenota datu apmaiņa starp e-veselības sistēmu, sociālo pakalpojumu sniedzēju atbalsta IS SPOLIS un IS SOPA.
 
Piedāvātā redakcija
-