Projekta ID
25-TA-1608Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta "Likums par Valsts aizsardzības un drošības fondu" (turpmāk – projekts) 1. pantu, ņemot vērā to, ka, formulējot likuma mērķi, pēc iespējas jākoncentrējas uz to, kas jāsasniedz ar šo likumu, nevis, ko likums regulē vai nosaka. Regulēšana kā tāda nav un nevar būt likuma mērķis. Likuma mērķis ir sasniegt labāku, tiesiskāku, efektīvāku, veiksmīgāku vai ekonomiski pamatotāku kādas situācijas risinājumu tiesisko attiecību virzību (sk. Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata, Valsts kanceleja sadarbībā ar Tieslietu ministriju, Labklājības ministriju un Ārlietu ministriju: Rīga, 2016, 36. lpp.). Savukārt Valsts aizsardzības un drošības fonda izveidošana un tā izveides, finansēšanas, pārvaldības un līdzekļu izmantošanas kārtība ir likuma darbības joma, nevis likuma mērķis.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam papildināt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (turpmāk – anotācija) ar informāciju par projekta 5. panta pirmajā daļā paredzēto, norādot, kādas darbības ietvers fonda uzraudzība un kādas – pārraudzība.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. apakšsadaļu "Risinājuma apraksts" ar informāciju par projektā ietvertajās normās paredzēto regulējumu. Vēršam uzmanību uz to, ka projektā ietvertā regulējuma vienotas izpratnes un atbilstošas piemērošanas nolūkā anotācijā ir ietverama izvērsta informācija par projektā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam aizpildīt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu ar atbilstošu informāciju par Eiropas Savienības tiesību aktu ieviešanu projektā. Vēršam uzmanību, ka projektā ieviests Padomes 2024. gada 29. aprīļa regulas (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ regulu (EK) Nr. 1466/97 26. pants.
Skaidrojam, ka, lai arī regulas ir tieši piemērojams tiesību akts un tās ir daļa no Eiropas Savienības dalībvalsts nacionālo tiesību kopuma, tai pašā laikā ir jānodrošina regulu tieša piemērošana katrā dalībvalstī un var būt nepieciešami pasākumi regulas ieviešanai. Dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot, tostarp, ja vajadzīgs, izstrādājot jaunus normatīvos aktus vai veicot grozījumus jau esošajos normatīvajos aktos. Citstarp, arī atsauču uz regulu un tās vienībām ietveršana normatīvajos aktos pēc būtības ir regulas prasību ieviešana, jo tādējādi tiek nodrošināta regulas prasību praktiskā piemērošana. Attiecīgi, ņemot vērā minēto, lūdzam aizpildīt anotācijas 5. sadaļu, tajā skaitā 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, norādot uz Eiropas Savienības tiesību akta ieviešanu, projekta 3. pantā. Anotācijas aizpildīšanā iesakām ievērot "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā".
Skaidrojam, ka, lai arī regulas ir tieši piemērojams tiesību akts un tās ir daļa no Eiropas Savienības dalībvalsts nacionālo tiesību kopuma, tai pašā laikā ir jānodrošina regulu tieša piemērošana katrā dalībvalstī un var būt nepieciešami pasākumi regulas ieviešanai. Dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot, tostarp, ja vajadzīgs, izstrādājot jaunus normatīvos aktus vai veicot grozījumus jau esošajos normatīvajos aktos. Citstarp, arī atsauču uz regulu un tās vienībām ietveršana normatīvajos aktos pēc būtības ir regulas prasību ieviešana, jo tādējādi tiek nodrošināta regulas prasību praktiskā piemērošana. Attiecīgi, ņemot vērā minēto, lūdzam aizpildīt anotācijas 5. sadaļu, tajā skaitā 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, norādot uz Eiropas Savienības tiesību akta ieviešanu, projekta 3. pantā. Anotācijas aizpildīšanā iesakām ievērot "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā".
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot Ministru kabineta sēdes protokollēmuma "Likumprojekts "Likums par Valsts aizsardzības un drošības fondu"" (turpmāk – protokollēmuma projekts) 3. punktu, ņemot vērā to, ka tas dublē projekta 7. pantā paredzēto pienākumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot protokollēmuma projekta 4. punktu, ņemot vērā to, ka tas dublē projekta 5. panta otrajā teikumā paredzēto pienākumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka projekta 2. panta otrās daļas otrais teikums nosaka pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot Ministru kabineta noteikumus, aicinām papildināt anotācijas 4. sadaļu ar informāciju par attiecīgajiem Ministru kabineta noteikumiem un to saturu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 4. nodaļai. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē. Piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regula (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām projekta 5. panta trešajā daļā precizēt, kāds Ministru kabineta lēmums tajā ir minēts. Proti, vai tas ir domāts projekta 5. panta otrajā daļā minētais Ministru kabineta lēmums, kas apstiprina fonda gada izdevumu sadalījumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
Priekšlikums
Projekta 7. pants paredz, ka ikgadēja pārskata publicēšanu nodrošina Finanšu ministrija sadarbībā ar Aizsardzības ministriju. Savukārt no projekta 5. panta otrās un ceturtās daļas var secināt, ka pārskata sagatavošanā būs iesaistīta arī Iekšlietu ministrija. Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt nepieciešamību papildināt projekta 7. pantu ar atsauci uz Iekšlietu ministriju vai pamatot anotācijā, kāpēc projekta 7. punktā nav nepieciešams paredzēt arī Iekšlietu ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotācijas 1.2. apakšsadaļu ar pamatojumu projektā paredzētajam spēkā stāšanās termiņam 2026. gada 1. janvārī.
Piedāvātā redakcija
-
