Projekta ID
22-TA-3145Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu un lūdzam svītrot noteikumu projekta 19.punktu, jo tā redakcija ir pretrunā augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem, konkrēti - Administratīvā procesa likuma (APL) 64.pantā noteiktajam, ka iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā — īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai. Likumā par budžetu un finanšu vadību, tai skaitā tā 19.3 pantā, cits termiņš lēmuma pieņemšanai nav noteikts.
Ja, kā norādīts izziņā - "ņemot vērā Atveseļošanas fonda ieviešanas termiņu, nepieciešams ātra izvērtēšana" - vēršam uzmanību, ka APL pieļauj Ministru kabineta noteikumos noteikt īsāku termiņu nekā APL paredzētais, piemēram, 20 dienas.
Ja, kā norādīts izziņā - "ņemot vērā Atveseļošanas fonda ieviešanas termiņu, nepieciešams ātra izvērtēšana" - vēršam uzmanību, ka APL pieļauj Ministru kabineta noteikumos noteikt īsāku termiņu nekā APL paredzētais, piemēram, 20 dienas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kas precizētā noteikumu projekta 21.punktā saprotams ar vārdiem "projektu iesniegumu vērtēšanas termiņš", un nepieciešamības gadījumā attiecīgi precizēt projektu.
Tieslietu ministrijas ieskatā tiesiskās skaidrības nolūkos un lai izvairītos no neskaidra, pretrunīga regulējuma, frāze "pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām projektu iesniegumu vērtēšanas termiņā saņemtos" no noteikumu projekta 21.punkta būtu svītrojama, ņemot vērā, ka projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu jau regulē citas normas (tai skaitā noteikumu projekta 16.punkts).
Tieslietu ministrijas ieskatā tiesiskās skaidrības nolūkos un lai izvairītos no neskaidra, pretrunīga regulējuma, frāze "pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām projektu iesniegumu vērtēšanas termiņā saņemtos" no noteikumu projekta 21.punkta būtu svītrojama, ņemot vērā, ka projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu jau regulē citas normas (tai skaitā noteikumu projekta 16.punkts).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizētajā noteikumu projektā iekļauts jauns 75.punkts, kas paredz arī fizisko personu, tai skaitā ar investīcijas īstenošanu tieši nesaistītu personu, datu apstrādi. Noteikumu projekta anotācijas 8.1.13.apakšpunktā sniegts vispārējs datu apstrādes nepieciešamības pamatojums, tomēr nav skaidrs, kāpēc investīcijas ietvaros nepieciešams iegūt un apstrādāt datus, piemēram, par fiziskās personas radiniekiem, nodokļu maksātāja īpašumiem, īpašniekiem, amatpersonām un to radiniekiem, aprēķinātajām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām pašnodarbinātajām personām, nodokļu atlaidēm un atvieglojumiem to saņēmējiem, u.tml.
Lūdzam sniegt atbilstošu pamatojumu, kā arī saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 52.2.6.1 apakšpunkta prasībām lūdzam saskaņot noteikumu projektu ar Datu valsts inspekciju.
Vēršam uzmanību, ka izvērtējums par noteikumu projektā iekļautā regulējuma atbilstību fiziskas personas datu apstrādes prasībām nepieciešams arī, tostarp par precizētā noteikumu projekta 86. punktā iekļauto regulējumu, ka tiesības pieprasīt un saņemt informāciju no valsts informācijas sistēmām ir arī finansējuma saņēmējam (t.i., privātpersonai). Norādām, ka nav saskatāms pamatojums, kāpēc būtu pieļaujama šāda apjoma datu apstrāde. Tāpat būtu jābūt nepārprotami skaidram, kā šādā gadījumā tiek novērsti datu nepamatotas apstrādes riski.
Lūdzam sniegt atbilstošu pamatojumu, kā arī saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 52.2.6.1 apakšpunkta prasībām lūdzam saskaņot noteikumu projektu ar Datu valsts inspekciju.
Vēršam uzmanību, ka izvērtējums par noteikumu projektā iekļautā regulējuma atbilstību fiziskas personas datu apstrādes prasībām nepieciešams arī, tostarp par precizētā noteikumu projekta 86. punktā iekļauto regulējumu, ka tiesības pieprasīt un saņemt informāciju no valsts informācijas sistēmām ir arī finansējuma saņēmējam (t.i., privātpersonai). Norādām, ka nav saskatāms pamatojums, kāpēc būtu pieļaujama šāda apjoma datu apstrāde. Tāpat būtu jābūt nepārprotami skaidram, kā šādā gadījumā tiek novērsti datu nepamatotas apstrādes riski.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 83.punkta otro teikumu.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar APL 103.panta pirmo daļu administratīvā procesa tiesā būtība ir tiesas kontrole pār iestādes izdota administratīvā akta vai iestādes faktiskās rīcības tiesiskumu vai lietderības apsvērumiem rīcības brīvības ietvaros, kā arī privātpersonas publiski tiesisko pienākumu vai tiesību noskaidrošana un no publisko tiesību līguma izrietošo strīdu izskatīšana.
No noteikumu projekta 83.punkta nav secināma jautājuma piekritība Administratīvajai rajona tiesai, tai skaitā nav skaidrs, kādas publiski tiesiskas attiecības pastāv starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri. Tāpat norādām, ka Ministru kabineta noteikumos nav pieļaujams noteikt papildus kompetences tiesām, turklāt šāds uzdevums Ministru kabinetam neizriet arī no Likumā par budžetu un finanšu vadību iekļautā pilnvarojuma.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar APL 103.panta pirmo daļu administratīvā procesa tiesā būtība ir tiesas kontrole pār iestādes izdota administratīvā akta vai iestādes faktiskās rīcības tiesiskumu vai lietderības apsvērumiem rīcības brīvības ietvaros, kā arī privātpersonas publiski tiesisko pienākumu vai tiesību noskaidrošana un no publisko tiesību līguma izrietošo strīdu izskatīšana.
No noteikumu projekta 83.punkta nav secināma jautājuma piekritība Administratīvajai rajona tiesai, tai skaitā nav skaidrs, kādas publiski tiesiskas attiecības pastāv starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri. Tāpat norādām, ka Ministru kabineta noteikumos nav pieļaujams noteikt papildus kompetences tiesām, turklāt šāds uzdevums Ministru kabinetam neizriet arī no Likumā par budžetu un finanšu vadību iekļautā pilnvarojuma.
Piedāvātā redakcija
-