Atzinums

Projekta ID
21-TA-62
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 12. panta piecpadsmitajā daļā noteikts pienākums Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID) līdz 2024. gada 31. janvārim un pēc tam katru gadu Klimata un enerģētikas ministrijā sniegt informāciju par komersantiem, kas patēriņam Latvijā nodod visus degvielas un kurināmā veidus, kas definēti likuma 1. panta 18) punktā.
Sniedzamās informācijas apjoms norādīts likumprojekta anotācijā. Atbilstoši likumprojekta anotācijai VID Klimata un enerģētikas ministrijā jāsniedz informācija par ETS2 operatoriem:
1) Komersanta nosaukums;
2) Adrese;
3) Kontaktpersonas vārds, uzvārds, tālruņa numurs un e-pasta adrese;
4) Uzņēmuma reģistra Nr.;
5) Reģistrācijas datums;
6) Statuss;
7) Patēriņam nodotais kurināmā/degvielas veids.
Vēršam uzmanību, ka VID neapkopo informāciju par komersantu kontaktpersonām,  tālruņu numuriem, e-pasta adresēm,  uzņēmumu reģistrācijas datumu, tāpēc šādu informāciju nevar sniegt. 
Kā arī no likumprojekta anotācijas nav saprotams, kas informācijas par komersantu kontekstā ir domāts ar jēdzienu “statuss”.
Likumprojekts nenosaka par kādu periodu informācija sniedzama un kādā veidā tā jāsniedz.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izslēgt vai precizēt VID sniedzamās informācijas apjomu. Vienlaikus, ja paredzēts informāciju nodot, izmantojot VID informācijas sistēmas, nepieciešams papildināt likumprojekta anotāciju paredzot finansējumu VID tā informācijas sistēmu pielāgošanai.
Turklāt lūdzam precizēt likumprojektu,  ja informācijas apmaiņas kārtību paredzēts noteikt Ministru kabineta noteikumos.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Izziņas 186 punktā norādīts, ka FM iebildums ņemts vērā, taču  izskatot precizēto likumprojektu  redzam, ka ir veikts tikai papildinājums pie pārejas nosacījumiem 9.punktā, kas atrunā tikai konkrētu periodu, par kuru tiks sniegts MK apstiprinājums, bet nav iekļauts likumprojekta 32.p. 3.daļā kopumā pēc būtības. Ņemot vērā, ka līdzekļu atlikums, kas gūts no Latvijas Republikai piederošo noteiktā daudzuma vienību pārdošanas starptautiskās emisijas vienību tirdzniecības ietvaros var veidoties katru kalendāro gadu, uzskatam, ka iebildums nav ņemts vērā un atkārtoti lūdzam papildināt likumprojekta 32.panta trešo daļu, ka šajā daļā minēto līdzekļu atlikumu apstiprina ar MK lēmumu.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Izskatot izziņas 304. punktā sniegto KEM skaidrojumu lūdzam svītrot FM un atsauci uz  Klimata finanšu instrumentu konsultatīvajā padomē paredzēto FM pārstāvi.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam 40. pantu izteikt piedāvātajā redakcijā, iekļaujot arī pārejas noteikumus.
Piedāvātā redakcija
Finanšu ministrija sadarbībā ar Klimata un enerģētikas ministriju  veic valsts budžeta  izdevumu un nodokļu novērtējumu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088 10. un 11. pantā noteiktajām darbībām, izņemot tehniskās pārbaudes kritērijus. Novērtējumu kārtējā gadā veic par iepriekšējo gadu un iekļauj Klimata deklarācijā, kas tiek pievienota nākamā gada likumam par valsts budžetu un vidēja termiņa budžeta ietvaru. Ministru kabinets apstiprina ietekmes novērtējuma metodoloģiju.

Pārejas noteikumi.

1.           Šā likuma 40. pantā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2026. gada 1. janvārim.
2.           Šā likuma 40.pantā minēto Klimata deklarāciju  izstrādā, sākot ar 2026. gadu. Līdz tam laikam šajā pantā minēto novērtējumu   veic aprobācijas kārtībā atsevišķām budžeta programmām un iekļauj Fiskālo risku deklarācijā.
 
5.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
 Ņemot vērā anotācija norādīto, ka likumprojekts stājas spēkā 2024.gada 29. februārī, lūdzam precizēt likumprojektā norādīto spēkā stāšanās datumu, kurš šobrīd ir 2024.gada 31.janvāris.

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar izziņas 305. punktu, kurā bija FM iebildums, ka anotācijas 1.3.sadaļa jāpapildina sniedzot informāciju par likumprojekta 36.pantā paredzēto, detalizētāk skaidrojot to pasākumu nepieciešamību, kuriem izmantojams Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansējums, kas ir nākuši klāt kā jauni, salīdzinot ar likumā “Par piesārņojumu” 32.2 panta (44) daļā noteikto, izskatot precizēto anotāciju secinām, ka ir ielikta norāde uz to, ka  Direktīva 2003/87/EK nosaka virzienus, kam dalībvalstis var novirzīt emisijas kvotu izsoļu ieņēmumus. Ar Direktīvu 2023/959 Direktīva 2003/87/EK tika grozīta, tostarp pārskatot un paplašinot emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu izmantošanas virzienus, attiecīgi tiek pārskatīti un paplašināti no likuma "Par piesārņojumu" pārņemtie EKII finansējuma izmantošanas virzieni, taču nav norādīts detalizētāks skaidrojums kādi tad pasākumi ir nākuši klāt kā jauni, attiecīgi atkārtoti lūdzam papildināt anotācijas 1.3.punktu ar minēto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izziņas 308.punktā norādīts, ka FM iebildums ir ņemts vērā, taču izskatot precizēto anotāciju secināms, ka nav veikti minētie precizējumi un anotācijā nav norādītas korektas atsauces uz likuma “Par piesārņojumu” pantiem un to daļām, piemēram, “24.1 pants” ir jāaizvieto ar “24.1 pants”,  “32.1 pants” jāaizvieto ar ”32.1 pants”, “32.2 pants” jāaizvieto ar “32.pants”, "4.4 daļa” jāaizvieto ar “4.4 daļa”  utt. Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam kopumā pārskatīt un precizēt anotāciju norādot korektas atsauces uz likuma “Par piesārņojumu” pantiem un to daļām.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izziņas 306. punktā norādīts, ka FM iebildums ir ņemts vērā, taču precizētās anotācijas 1.3. sadaļā nav atrodama informācija par to, ka  daļa emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu netiks ieskaitīta valsts budžeta ieņēmumos, jo tiks novirzīti Sociālā klimata fondā, tai skaitā skaidrojot to, kādā veidā un kādā apmērā tie tiks novirzīti minētajam fondam, taču ir papildināts 2.2.1. punkts ar vispārēju informāciju par plānoto Sociālo klimata fondu, taču nav norādīta informācija kādā veidā un kādā apmērā daļa emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu tiks novirzīti minētajam fondam, attiecīgi atkārtoti lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar minēto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. punktā lūdzam precizēt rindkopu 44.lp saistībā ar informāciju par VARAM iesniegto prioritāro pasākumu sākot no 2025.gada saistībā ar investīciju programmu pašvaldībām, ņemot vērā, ka likumprojekta “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam” izstrāde vēl nav uzsākta, un likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” ietvarā šāds prioritārais pasākums no VARAM puses netika iesniegts un apstiprināts, attiecīgi šobrīd norādītā informācija nav korekta.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas punkta “Cita informācija”  3. rindkopu ar atsauci, ka valsts budžeta programma 01.00.00 “Valsts pētījumi klimata un enerģētikas jomā” ir KEM budžeta programma.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Izziņas 333.punktā nav sniegta skaidrojoša informācija kā FM iebildums ir ņemts vērā, lai gan ir norādīts, ka tas ir ņemts vērā. Izskatot precizēto anotāciju secināms, ka precizējumi vai skaidrojumi nav pievienoti, attiecīgi atkārtoti lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīto, sniedzot informāciju par zināmiem un pieejamiem finansējuma avotiem likumprojektā paredzēto funkciju/uzdevumu/pasākumu īstenošanai un skaidrojumiem, kāpēc to apmērs šobrīd nav nosakāms. Vēršam uzmanību, ka likumprojekta vai jebkāda cita normatīvā akta pieņemšana automātiski nenodrošina valsts budžeta finansējuma piešķiršanu, ņemot vērā, ka jautājumi par papildu valsts budžeta finansējumu ir izskatāmi Ministru kabinetā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā kopa ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumu atbilstoši valsts budžeta iespējām. Vienlaikus norādām, ka ietekme uz budžetu jānovērtē saistībā ar likumprojektā paredzēto funkciju/uzdevumu/pasākumu īstenošanu nevis par iespējamām iecerēm, kas būs paredzētas nākotnē izstrādājamos attīstības plānošanas dokumentos. Ja šobrīd ir skaidri zināms, ka kādai konkrētai likumprojekta normai finansējuma nav paredzēts, tad norādām, ka nav atbalstāma tādu likumprojektu tālākā virzība, kuru izpildi  nav iespējams nodrošināt nepietiekamā finansējuma dēļ. Papildus norādām, ka šobrīd anotācijas 7.2. punktā ir norādīts, ka nav ietekmes uz iestādēm , izņemot VID.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam 3.sadaļas punkta “Cita informācija” pirmās divas rindkopas attiecībā uz VID budžetā paredzēto finansējumu izteikt piedāvatajā redakcijā, vienlaikus svītrojot 6.2.punktā un 7.punktā sniegto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
Likumprojekta 44.punktā paredzētā Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma ieviešana tiks nodrošināta likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Finanšu ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” prioritāram pasākumam “Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma piemērošana Latvijā” piešķirtā finansējuma 2024. gadam 1 024 434 euro, 2025. gadam 1 353 968 euro, 2026. gadam 1 336 246 euro un turpmāk ik gadu 965 341 euro ietvaros.
13.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Iebildums
Izziņas 343. punktā norādīts, ka FM iebildums ir ņemts vērā, bet ir veikts tikai papildinājums ar VID jauno funkciju un ņemot vērā, ka arī izziņa 333. punktā norādītais FM iebildums nav ņemts vērā, kas ir saistīts ar šo iebildumu par likumprojekta ietekmes uz budžetu novērtējumu, tad atkārtoti lūdzam pārskatīt un veikt precizējumus savstarpēji salāgojot informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
7.5. Cita informācija
Iebildums
Izziņas 344 .punktā ka FM iebildums ir ņemts vērā, bet ir veikts tikai papildinājums ar VID jauno funkciju un ņemot vērā, ka arī izziņa 333. punktā norādītais FM iebildums nav ņemts vērā, kas ir saistīts ar šo iebildumu par likumprojekta ietekmes uz budžetu novērtējumu, tad atkārtoti lūdzam pārskatīt un veikt precizējumus savstarpēji salāgojot informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt termina “atjaunīgie energoresursi” (pirmo reizi tiek izmantots 23. pantā) izmantošanu un nepieciešamību iekļaut to likumā lietoto terminu sarakstā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam pārbaudīt termina izmantošanu līkumā 37. pantā 1. punktā 3. apakšpunktā (un 37. pantā 2. punktā). Enerģētikas likumā 1. pantā 1. punktā ir "atjaunojamie energoresursi". https://likumi.lv/doc.php?id=49833
Piedāvātā redakcija
-
17.
Likumprojekts
Priekšlikums
Likumprojekta 45.pants paredz VARAM sadarbībā ar citām nozaru ministrijām sagatavot plānošanas reģioniem un pašvaldībām klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās klimata pārmaiņām vadlīnijas. Atbilstoši likumprojekta 46.pantā noteiktajam plānošanas reģions ilgtspējīgas attīstības stratēģijā un attīstības programmā iekļauj reģionam vadlīnijās nosacītos siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas un pielāgošanās klimata pārmaiņām mērķus un to sasniegšanai plānotās prioritātes un nosacījumus. Lai gan anotācijā norādīts, ka VARAM sadarbībā ar KEM un citām nozaru ministrijām un, konsultējoties ar plānošanas reģioniem un pašvaldībām, atbilstoši nacionālā līmeņa attīstības plānošanas dokumentiem izstrādās metodiskas vadlīnijas, lūdzam izvērtēt vai vadlīniju izstrādē nebūtu jāiekļauj arī Latvijas Pašvaldību savienība, attiecīgi precizējot likumprojekta 45.pantu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam svītrot no likumprojekta anotācijas 1.3.sadaļas šo teikumu: "KEM kopā ar VVD ir konstatējusi, ka spēkā esošajā normatīvajā regulējumā nav noteikts pienākums maksāt valsts nodevu par SEG atļaujas izsniegšanu vai grozījumiem, lai gan šajos gadījumos ir nepieciešami resursi funkciju izpildei." Teikumā ietvertā informācija nav korekta, jo valsts nodeva nevar tikt ieviesta/noteikta ar mērķi - resursu nepieciešamība funkciju izpildei.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Izziņas 303. punktā norādīts, ka FM iebildums, par nepieciešamību papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar sniegto informāciju par likumprojekta 46.pantu (tagad 44.pants), norādot atsauci uz Ministru kabineta 31.10.2023. sēdes protokolu Nr. 54 38. §, ir ņemts vērā, taču izskatot precizēto anotācijas sadaļu secinām, ka precizējumi nav veikti 1.3. sadaļā, bet ir norādīts 3.sdaļas punktā “Cita informācija” un anotācijas 7.5.punktā, attiecīgi  lūdzam veikt minēto precizējumu izziņā.
 
Piedāvātā redakcija
-