Projekta ID
24-TA-936Atzinuma sniedzējs
Latvijas Privātā un Riska kapitāla asociācija
Atzinums iesniegts
28.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts un Noteikumu projekts paredz lielo līdzekļu pārvaldītāju atlīdzības samazināšanu. Šāds priekšlikums stimulēs pensiju pārvaldniekus samazināt savas darbības izmaksas un izvēlēties ieguldījumus ārvalstu finanšu instrumentos, kas ir viegli pieejami un kuru transakciju izmaksas ir zemas (ieguldījumi Latvijā prasa lielākus darbaspēka
un finanšu resursus kā līdzvērtīgi ieguldījumi, piemēram, ASV vai Lielbritānijā kotētos finanšu instrumentos). Rezultātā tiks sekmēta vēl lielāka kapitāla aizplūde no Latvijas, pretēji pensiju plānu dalībnieku ilgtermiņa interesēm. Ir veicināma līdzekļu ieguldīšana MVU un tādos Alternatīvo Ieguldījumu Fondos (AIF), kuru
parakstītais kapitāls nepārsniedz EUR 500. Līdz ar to LVCA ierosina Likumā un Noteikumos ieviest samērīgus motivējošus mehānismus, kas mudinātu pārvaldītājus izskatīt un izmantot ieguldījumu iespējas arī tādos kapitāla tirgus segmentos un instrumentos, kas ietver augstākas izvērtēšanas un uzraudzības izmaksas, bet sniedz
būtisku tiešu un netiešu (multiplicējošu) pozitīvu efektu vietējās ekonomikas attīstībai.
un finanšu resursus kā līdzvērtīgi ieguldījumi, piemēram, ASV vai Lielbritānijā kotētos finanšu instrumentos). Rezultātā tiks sekmēta vēl lielāka kapitāla aizplūde no Latvijas, pretēji pensiju plānu dalībnieku ilgtermiņa interesēm. Ir veicināma līdzekļu ieguldīšana MVU un tādos Alternatīvo Ieguldījumu Fondos (AIF), kuru
parakstītais kapitāls nepārsniedz EUR 500. Līdz ar to LVCA ierosina Likumā un Noteikumos ieviest samērīgus motivējošus mehānismus, kas mudinātu pārvaldītājus izskatīt un izmantot ieguldījumu iespējas arī tādos kapitāla tirgus segmentos un instrumentos, kas ietver augstākas izvērtēšanas un uzraudzības izmaksas, bet sniedz
būtisku tiešu un netiešu (multiplicējošu) pozitīvu efektu vietējās ekonomikas attīstībai.
Piedāvātā redakcija
Papildināt 11.panta 5.1 daļas 1.pantu ar punktu (e) šādā redakcijā:
“(e) līdzekļu pārvaldītājam ir tiesības palielināt maksimālo pastāvīgo komisijas maksu kā tas paredzēts šī panta punktos (a)-(d) proporcionāli ieguldījuma plāna
iepriekšējā gada vidējam īpatsvaram tiešos ieguldījumos parāda un kapitāla vērtspapīros, kas ieguldīti MVU, un tādos Alternatīvo Ieguldījumu Fondos
(AIF), kuru parakstītais kapitāls nepārsniedz EUR 500 000 000 (AIF ieguldījumu īpatsvars tiek mērīts pēc parakstītā kapitāla). Par katru īpatsvara procentpunktu atbilstošos
ieguldījumos, pārvaldītājs ir tiesīgs palielināt maksimālo pastāvīgo komisijas maksas aprēķlināto apmēru par vienu procentu no tā, kas noteikts saskaņā ar šī panta punktiem (a)-(d), bet ne vairāk kā par 25% kopā”.
“(e) līdzekļu pārvaldītājam ir tiesības palielināt maksimālo pastāvīgo komisijas maksu kā tas paredzēts šī panta punktos (a)-(d) proporcionāli ieguldījuma plāna
iepriekšējā gada vidējam īpatsvaram tiešos ieguldījumos parāda un kapitāla vērtspapīros, kas ieguldīti MVU, un tādos Alternatīvo Ieguldījumu Fondos
(AIF), kuru parakstītais kapitāls nepārsniedz EUR 500 000 000 (AIF ieguldījumu īpatsvars tiek mērīts pēc parakstītā kapitāla). Par katru īpatsvara procentpunktu atbilstošos
ieguldījumos, pārvaldītājs ir tiesīgs palielināt maksimālo pastāvīgo komisijas maksas aprēķlināto apmēru par vienu procentu no tā, kas noteikts saskaņā ar šī panta punktiem (a)-(d), bet ne vairāk kā par 25% kopā”.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lai radītu priekšnoteikumus sekmīgu ieguldījumu veikšanai Latvijā un nodrošinātu Latvijas kapitāla tirgus tālāku attīstību, paturot prātā, ka nav pieļaujama tiešu nesamērīgu ierobežojumu uzlikšana brīvai kapitāla apritei. LVCA uzskata, ka šāds mērķis būtu pakāpeniski sasniedzams izstrādājot vēlamo (nesaistošu) nacionālo ieguldījumu apjomu un
paplašinot informēšanas pienākumu.
paplašinot informēšanas pienākumu.
Piedāvātā redakcija
Likuma 12.3 panta 2.punktu sekojošā redakcijā:
“2) gada pārskatā tiek norādīti plānotie mērķi un sasniegtie rezultāti par fondēto pensiju shēmas līdzekļu ieguldīšanu Latvijā, kā arī informācija par to, vai vismaz 20% no ieguldījumu plāna līdzekļiem ir ieguldīti Latvijas Republikā, un, ja ir ieguldīts mazāks apjoms, tad izvērstu skaidrojumu par iemesliem vai šķēršļiem, kas liedzis veikt ieguldījumus vismaz 20% apmērā.”
Šāda informēšanas pienākuma ieviešana veicinātu pensiju plānu pārvaldniekus izvērtēt iespējas izvietot ieguldījumus nacionālā līmenī, tas būtu efektīvs kritērijs pensiju plānu dalībniekiem ieguldījumu plānu salīdzināšanā, kā arī sniegtu efektīvu informāciju likumdevējam par nepieciešamo rīcību, lai sekmētu Latvijas kapitāla tirgus pievilcību.
“2) gada pārskatā tiek norādīti plānotie mērķi un sasniegtie rezultāti par fondēto pensiju shēmas līdzekļu ieguldīšanu Latvijā, kā arī informācija par to, vai vismaz 20% no ieguldījumu plāna līdzekļiem ir ieguldīti Latvijas Republikā, un, ja ir ieguldīts mazāks apjoms, tad izvērstu skaidrojumu par iemesliem vai šķēršļiem, kas liedzis veikt ieguldījumus vismaz 20% apmērā.”
Šāda informēšanas pienākuma ieviešana veicinātu pensiju plānu pārvaldniekus izvērtēt iespējas izvietot ieguldījumus nacionālā līmenī, tas būtu efektīvs kritērijs pensiju plānu dalībniekiem ieguldījumu plānu salīdzināšanā, kā arī sniegtu efektīvu informāciju likumdevējam par nepieciešamo rīcību, lai sekmētu Latvijas kapitāla tirgus pievilcību.
