Projekta ID
24-TA-313Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
20.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt konceptuālajā ziņojumā izmēģinājuma projektu (pilotakreditāciju) skaitu, ņemot vērā, ka dokumenta (24-TA-602) "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.6. pasākuma "Cikliskas institucionālās akreditācijas ieviešana augstākajā izglītībā" īstenošanas noteikumi" 5.punktā ir minēts, ka pasākuma ietvaros līdz 2027. gada 31. decembrim ir sasniedzams šāds nacionālais rādītājs: veikto pilotakreditāciju skaits – vismaz trīs. Savukārt konceptuālajā ziņojumā ir minēta trīs augstskolu un koledžas dalība izmēģinājuma projektā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ziņojumu ar informāciju par to, ka to koledžu, kuras konsolidācijas procesā būs kļuvušas par augstskolas struktūrvienību (Latvijas Kultūras koledža iekšējās konsolidācijas procesā kļūs par Latvijas Kultūras akadēmijas struktūrvienību, kas īsteno īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas), akreditācija notiks augstskolas institucionālās akreditācijas procesā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt konceptuālo ziņojumu ar informāciju par to, pēc kādiem kritērijiem tiks noteiktas augstskolas, kuras piedalīsies institucionālās akreditācijas izmēģinājumprojektā (pilotakreditācijā). Lūdzam izvērtēt iespēju, ka izmēģinājumprojektā (pilotakreditācijā) piedalās dažādu augstskolu tipu pārstāvošas augstskolas (mākslu un kultūras universitātes, lietišķo zinātņu augstskolas, lietišķo zinātņu universitātes un zinātņu universitātes.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ministru kabineta 12.12.2006. noteikumu Nr.994 "Kārtība, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem" 7. punkts paredz, ka augstskolu un koledžu finansējumu no valsts pamatbudžeta veido studiju programmu sarakstam un studējošo skaitam atbilstošs studiju bāzes finansējums, kas sastāv no līdzekļiem komunālajiem maksājumiem, nodokļiem, infrastruktūras uzturēšanai (tai skaitā datu sniegšanai Studējošo un absolventu reģistram), inventāra un iekārtu iegādei un personāla algām, kā arī finansējums zinātniskajai darbībai.
Vēršam uzmanību, ka pašreiz MK noteikumi Nr.994 neparedz studiju bāzes finansējumā paredzēt finansējumu augstskolas un studiju virzienu akreditācijai, turklāt studiju bāzes finansējums, ņemot vērā budžeta finansiālās iespējas, ne vienmēr tiek nodrošināts normatīvajos aktos noteiktajā apmērā. Līdz ar to, kā rāda līdzšinējā pieredze, Kultūras ministrijas pārraudzībā esošās augstskolas līdz šim nav varējušas patstāvīgi nodrošināt izdevumus saistībā ar akreditāciju no sava budžeta un ir lūgušas piešķirt papildu finansējumu. Taču pieaugošie akreditācija izdevumi, tajā skaitā ziņojuma 5.4. sadaļā norādītais par to, ka ekspertu likme palielināsies par 20% salīdzinājumā ar esošo, vēl jo vairāk ierobežos augstskolu iespējas patstāvīgi nodrošināt augstskolu akreditācijas izmaksas. Līdz ar to, Kultūras ministrijas ieskatā nav atbalstāma akreditācijas izmaksu sadārdzināšana, nepiešķirot šim mērķim augstskolām papildu finansējumu. Ņemot vērā minēto, lūdzam šobrīd svītrot no ziņojuma 5.4. sadaļas pirmā teikuma un neiekļaut izmaksu scenāriju aprēķinā ekspertu darba samaksa pieaugumu par 20%.
Vēršam uzmanību, ka pašreiz MK noteikumi Nr.994 neparedz studiju bāzes finansējumā paredzēt finansējumu augstskolas un studiju virzienu akreditācijai, turklāt studiju bāzes finansējums, ņemot vērā budžeta finansiālās iespējas, ne vienmēr tiek nodrošināts normatīvajos aktos noteiktajā apmērā. Līdz ar to, kā rāda līdzšinējā pieredze, Kultūras ministrijas pārraudzībā esošās augstskolas līdz šim nav varējušas patstāvīgi nodrošināt izdevumus saistībā ar akreditāciju no sava budžeta un ir lūgušas piešķirt papildu finansējumu. Taču pieaugošie akreditācija izdevumi, tajā skaitā ziņojuma 5.4. sadaļā norādītais par to, ka ekspertu likme palielināsies par 20% salīdzinājumā ar esošo, vēl jo vairāk ierobežos augstskolu iespējas patstāvīgi nodrošināt augstskolu akreditācijas izmaksas. Līdz ar to, Kultūras ministrijas ieskatā nav atbalstāma akreditācijas izmaksu sadārdzināšana, nepiešķirot šim mērķim augstskolām papildu finansējumu. Ņemot vērā minēto, lūdzam šobrīd svītrot no ziņojuma 5.4. sadaļas pirmā teikuma un neiekļaut izmaksu scenāriju aprēķinā ekspertu darba samaksa pieaugumu par 20%.
Piedāvātā redakcija
-