Atzinums

Projekta ID
24-TA-247
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projektā 2.2. minēto, ka atbalsts ir pašu kapitāla sākotnējais ieguldījums saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 74. punktā noteikto definīciju vai kvazikapitāla sākotnējais ieguldījums saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 66. punktā noteikto definīciju un Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. panta 17. punktu, vai turpmākais ieguldījums saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 77. punktā noteikto definīciju, savukārt anotācijā norādīts, ka de minimis atbalsta gadījumā iespējkapitāla ieguldījumu var veikt kā aizdevumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 82. punktā minētajai definīcijai, lūdzam skaidri anotācijā norādīt, kāds atbalsta veids ir paredzēts attiecīgajam regulējumam, un gadījumā, ja atbalsts tiks piešķirts aizdevuma veidā, vienlaikus noteikumu projektā paredzot visus atbilstošus nosacījumus, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 2023/2831.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka Iespējkapitāla īstenošanas noteikumi tiek papildināti ar 5.1 punktu, lūdzam to papildināt arī ar snieguma kritērijiem, kuru nepieciešamību nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 68.panta 4.punkts, par kuriem ir panākta vienošanās starp sabiedrību Altum, Centrālo finanšu un līgumu aģentūru un Eiropas Savienības fondu vadošo iestādi š.g. februārī. Vienlaikus lūdzam norādīt arī snieguma kritērijus, kas ir attiecināmi uz pēcinvestīciju periodu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzu mainīt punkta redakciju, precīzāk identificējot to, kā tiks nodrošināta vadības maksas atbilstība snieguma kritērijiem, kuru nepieciešamību nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 68.panta 4.punkts.
Piedāvātā redakcija
Finanšu starpnieka pārvaldības maksa, kas samaksāta līdz 2029. gada 31. decembrim.
 
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzu mainīt punkta redakciju, precīzāk identificējot to, kā tiks nodrošināta vadības maksas atbilstība snieguma kritērijiem, kuru nepieciešamību nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 68.panta 4.punkts.
Piedāvātā redakcija
ir attiecināma no šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minētā finansējuma pilnā apmērā tikai tādā gadījumā, ja līdz 2029. gada 31. decembrim ir veikti ieguldījumi gala saņēmējos vismaz 70% apmērā no katra attiecīgā fonda kapitāla, kas paredzēts ieguldījumiem gala saņēmējos, ievērojot investīciju perioda efektīvo laiku
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzu mainīt punkta redakciju, precīzāk identificējot to, kā tiks nodrošināta vadības maksas atbilstība snieguma kritērijiem, kuru nepieciešamību nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 68.panta 4.punkts.
Piedāvātā redakcija
ja līdz 2029. gada 31. decembrim ir veikti ieguldījumi gala saņēmējos mazāk nekā 70% apmērā no katra attiecīgā fonda kapitāla, kas paredzēts ieguldījumiem gala saņēmējos, ievērojot investīciju perioda efektīvo laiku:
 
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzu mainīt punkta redakciju, precīzāk identificējot to, kā tiks nodrošināta vadības maksas atbilstība snieguma kritērijiem, kuru nepieciešamību nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 68.panta 4.punkts.
Piedāvātā redakcija
no šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minētā finansējuma pārvaldības maksa jāsamazina proporcionāli, aprēķinot ieguldījumus gala saņēmējos pret paredzētajiem ieguldījumiem gala saņēmējos.
 
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai noteikumu projektā iekļautu skaidrus de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumus saskaņā ar Komisijas regulas Nr. ​2023/2831 3. panta 2. punktu, lūdzam noteikumu projekta 21.11. apakšpunktu precizēt, piemēram, šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
attiecībā uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. panta 18. punkta "a" apakšpunktu jāizpilda nosacījumi, kas paredzēti Komisijas regulā Nr. 2023/2831. Atbalstu vienam vienotam uzņēmumam finanšu starpnieks piešķir, pārbaudot, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados no atbalsta piešķiršanas dienas piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto de minimis atbalsta maksimālo apmēru, kā arī ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3.panta 8. punkta nosacījumus uzņēmumu apvienošanās vai iegādes gadījumā un Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3.panta 9. punkta nosacījumus uzņēmuma sadalīšanas gadījumā. Šo noteikumu izpratnē viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem.
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka saņemtā de minimis atbalsta summa var atšķirties no piešķirtās de minimis atbalsta summas, lūdzam precizēt 21.14. apakšpunktu, aizstāt vārdu “saņemto” ar vārdu “piešķirto”.

Papildus informējam, ka 2024. gada 1. jūlijā stāsies spēkā grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" (turpmāk - Noteikumi Nr. 715), kas paredz precizēt Noteikumu Nr. 715 nosaukumu un svītrot 1. pielikumu “Veidlapa par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums

Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar de minimis atbalsta, kas piešķirts šo noteikumu ietvaros, kumulāciju, piemēram, piedāvātajā redakcijā:

Piedāvātā redakcija
"Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu var apvienot ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā, par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām līdz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100%."
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums

Ņemot vērā, ka nelikumīga komercdarbības atbalsta gadījumā ir jāatgriež nevis viss, bet tikai nelikumīgais komercdarbības atbalsts ar procentiem, aicinām precizēt noteikumu 43.punktu:
Piedāvātā redakcija

Ja tiek pārkāptas Komisijas regulas Nr. 651/2014 vai Komisijas regulas Nr. 2023/2831 prasības, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai Altum projekta ietvaros saņemto nelikumīgo atbalstu no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, kopā ar procentiem atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar skaidrojumu par Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) pārdales 12,4 milj. EUR apmērā ietekmi uz iznākuma rādītājiem. Vienlaikus lūdzam iesniegt ES fondu vadošai iestādei precizētu 1.2.3.SAM rādītāju pasi. Tāpat lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar informāciju par potenciāliem Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas pasākumiem, kuros plānots pārdalīt atbrīvoto ERAF finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai noteikumos iekļautu skaidrus de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumus saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktu, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kā nosakāms trīs gadu laika posms, norādot, ka trīs gadu laikposms ir jāvērtē kā slīdošs periods un attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados, norādot, ka ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums trīs gadu periodā atpakaļ, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 17.jūlijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 17.jūlijam. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar tabulu par tiesību akta projekta atbilstības izvērtējumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. sadaļā ir norādīts: "Vienu no atlasēm – 5. paaudzes Sākuma stadijas iespējkapitāla fonda pārvaldnieka atlasi –, kura tika izsludināta 2023. gada 15. decembrī, sabiedrība Altum lēma pārtraukt, jo tajā bija pieteicies tikai viens pretendents. Šāds lēmums tika pieņemts, pamatojoties uz  Publisko iepirkumu likuma 41. panta divpadsmitās daļas nosacījumu, ka pasūtītājs pārtrauc iepirkuma procedūru, ja piedāvājumu ir iesniedzis tikai viens pretendents. Programma paredzēja Sākuma stadijas iespējkapitāla fondam 12 400 000 euro. Atkārtotu iepirkuma procedūru nav plānots izsludināt, ņemot vērā mazo tirgus dalībnieku interesi."

Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma (PIL) 41.panta divpadsmitās daļas 1.punktu pasūtītājs pieņem lēmumu pārtraukt iepirkuma procedūru, ja atklātā konkursā, slēgtā konkursā vai konkursa procedūrā ar sarunām pieteikumu vai piedāvājumu ir iesniedzis tikai viens kandidāts vai pretendents, izņemot, kad pasūtītājs pirms iepirkuma procedūras izsludināšanas ir rīkojis PIL 18.panta 2.1 daļas prasībām atbilstošu apspriedi ar piegādātājiem. Atbilstoši minētajam regulējumam pasūtītājam nav pienākuma pārtraukt iepirkuma procedūru viena piegādātāja gadījumā, ja tas pirms konkrētā iepirkuma izsludināšanas ir veicis PIL 18.panta 2.1 daļā paredzēto apspriedi ar piegādātājiem. Līdz ar to, lai nodrošinātu, ka projekta anotācijā ir ietverta pilnīga informāciju un nerastos maldīgs priekšstats, ka PIL regulējums neparedz nekādas iespējas objektīvas piegādātāju konkurences neesamības gadījumā tomēr iepirkuma līgumu noslēgt, aicinām minēto anotācijas tekstu papildināt ar informāciju par to, ka atbilstoši minētajam PIL regulējumam attiecīgā atlase tika pārtraukta, jo tajā bija pieteicies tikai viens pretendents un Altum pirms attiecīgās iepirkuma procedūras izsludināšanas nebija veicis PIL 18.panta 2.1 daļas prasībām atbilstošu apspriedi.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām redakcionāli pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 2.3.apakšpunktu, svītrojot tā 2.teikumu, kas dublē nākamā teikuma sākuma daļu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 22.9. apakšpunktu, norādot atsauces uz atbilstošiem noteikumu projekta punktiem.
Piedāvātā redakcija
-