Atzinums

Projekta ID
22-TA-2394
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti informējam, ka motivācijas, lojalitātes, apbalvojuma, komandas saliedēšanas, korporatīvie atpūtas un izklaides pasākumi darbiniekiem, sadarbības partneriem, klientiem nav nekādas saistības ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.2.3. specifisko atbalsta mērķi "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" (turpmāk - 1.2.3.SAM), proti, motivēt uzsākt uzņēmējdarbību un motivēt pievērsties inovatīvu risinājumu izstrādei un lietošanai, tādējādi sekmējot inovatīvo uzņēmumu īpatsvaru ekonomikā. Lūdzam atbilstoši precizēt MK noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta 36.punktā paredzēts, ka šo noteikumu  34.1.apakšpunktā noteiktās izmaksas ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes izstrdātajai vienkāršoto izmaksu metodikai, lūdzam protokllēmumā pie projektu iesniegumu atlases izsludināšanas termiņa noteikt, ka atlase izstudināma pēc minētās metodikas saskaņošanas ar vadošo iestādi, vai MK noteikumos noteikt, ka līdz vienkāršoto izmaksu metodikas spēkā stāšanās brīdim izmaksas ir attiecināmas atbilstoši faktisko izmaksu apmēram.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam dzēst šobrīd ietverto norādi par termiņu MK noteikumu projekta 6.2. apakšpunktā. Vienlaikus norādām, ka sekmīgai otrās projektu iesniegumu atlases kārtas norisei ir nepieciešama pirmās kārtas projekta īstenošanas uzsākšana. Pretējā gadījumā ir risks, ka otrās kārtas projektu iesniedzēji nevarēs saņemt aģentūras konsultācijas, kas saskaņā ar šo MK noteikumu projektu ir pirmās kārtas projekta atbalstāmās darbības un kuru izmantošana ietekmē otrās kārtas projektu iesniegumu vērtējumu kvalitātes kritērijos. Aicinām otrās kārtas izsludināšanu paredzēt, piemēram, pēc vienošanās par pirmās kārtas projekta īstenošanu noslēgšanas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šī brīža 8. punktā norādītais kopējais finansējums pārsniedz pasākumam piešķirto finansējumu. Gadījumā, ja Ekonomikas ministrija plāno jau paredzētajam finansējumam piešķirt papildus 311 842 euro privātā  finansējumā ietvaros, informējam, ka šajā gadījumā elastības finansējums sadalījumā pa finansējuma avotiem pārsniedz kopējo norādīto elastības finansējumu. Tomēr, ja gadījumā papildu finansējums netiek plānots, lūdzam izlabot pasākuma plānoto nacionālo finansējumu (valsts budžets un privātais finansējums), lai tā summa būti 978 750 euro.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju, jo šobrīd saskaitot kopā ERAF, valsts budžeta un privāto finansējumu, tas pārsniedz norādīto kopējo pieejamo finansējumu 5 495 843 euro.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
2023. gada 6. aprīļa apakškomitejas ietvaros lūdzām Ekonomikas ministriju izvērtēt un noteikt tādus rādītājus Latvijas investīciju un attīstības aģentūrai, kuri atspoguļotu tā ieguldījumu sasaisti ar pasākuma mērķi. Vēršam uzmanību, ka ieplanotās 10 konsultācijas par stratēģiju izstrādi un 50 apmācīto tīklu dalībnieki ir nepietiekams sniegums pasākuma mērķa sasniegšanā. 
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti uzturam iebildumu, ka saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 1. pantā noteikto finansējuma saņēmēja definīciju, finansējuma saņēmējs atbilstoši šī SAM īstenošanas veidam ir persona, kuras projekta iesniegums ir ticis apstiprināts. Tādējādi, ja projekta iesniegumu iesniegs viens no potenciālā sadarbības tīkla dalībniekiem, tieši šī persona, nevis nākotnē izveidojams sadarbības tīkls, būs uzskatāms par finansējuma saņēmēju, t. sk. līgums par projekta īstenošanu būs slēdzams ar šo personu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš sniegto iebildumu un lūdzam anotācijā skaidrot, kā tiks nodrošināta LIAA darbinieku funkciju nepārklāšanās (starp projektiem), ņemot vērā, ka pašlaik vairākos pasākumos ir paredzēts piemērot vienoto personāla atlīdzības likmi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā izziņas 113.punktā sniegto skaidrojumu par izņēmuma piemērošanu saskaņā ar Regulas 2021/1060 53. panta 2. pantā noteikto, vēršam uzmanību, ka tajā noteikts šādi "Atkāpjoties no šā punkta pirmās daļas, vadošā iestāde var piekrist atbrīvot no minētajā daļā noteiktās prasības dažas darbības pētniecības un inovācijas jomā ar noteikumu, ka uzraudzības komiteja šādam atbrīvojumam ir devusi iepriekšēju apstiprinājumu", līdz ar to līdz Uzraudzības komitejas lēmumam par šī izņēmuma piemērošanu, uzturam iebildumu par vienkāršoto izmaksu obligātu piemērošanu.
Tāpat vēršam uzmanību, ka šī informācija obligāti norādāma anotācijā (ja šī izņēmuma piemērošana tiks atbalstīta).
Papildus norādām, ka balstoties uz šobrīd sniegto argumentāciju, nesaskatām pamatojumu šo noteikt kā izņēmumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projekta apakšpunktu aiz vārda "izmaksas" papildināt ar vārdu "obligāto".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši  Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 1.pantā noteiktajam finansējuma saņēmējs ir persona, kuras projekta iesniegums ir ticis apstiprināts, attiecīgi šīs punkts ir pretrunā ar MK noteikumu projekta 20.1.apakšpunktu. (Lūdzu skatīt iebildumu pie noteikumu projekta 20.1. apakšpunkta).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izziņas 148. punktā tiek norādīts, ka iebildums par noteikumu projekta 61. punktu ir ņemts vērā, bet faktiski tas nav ņemts vērā un noteikumu projekta 61. punkts nav precizēts. Līdz ar to atkārtoti norādām, ka nacionālo rādītāju uzraudzība atbilstoši noteikumu projekta 15. punktam un vadlīniju projektam “Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā  atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā” ir Atbildīgās iestādes atbildībā un Sadarbības iestāde nevar piemērot finanšu korekciju par projekta nacionālo rādītāju nesasniegšanu. Atkārtoti lūdzam dzēst šo punktu, kā arī skatīt CFLA priekšlikumu pie noteikumu projekta 14.3. apakšpunkta. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam paredzēt prasību otrās kārtas projekta iesniedzējam izstrādāt un iesniegt sadarbības iestādē 
kārtību, kādā tas nodrošinās de minimis atbalsta sniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka sadarbības iestādes pienākumu projekta iesniedzēju izvērtēt atbilstoši regulas Nr. 2018/1046 136. pantā noteiktajiem izslēgšanas kritērijiem izriet no  Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 22.panta, lūdzam dzēst norādi uz sadarbības iestādi
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektu papildināt, ar de minimis atbalsta nosacījumiem, t.sk., nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas normu, ko attiecinātu arī uz komercdarbības atbalsta kontroles normu pārkāpumu pirmās kārtas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka CFLA uztur iebildumu par 20.punkta redakciju, proti, ka projekta iesniedzējam ir jābūt arī finansējuma saņēmējam, kā rezultātā projekta iesniegumu nav iespējams iesniegt kādai citai juridiskai personai un attiecīgi finansējuma saņēmējs tiktu nodibināts pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas, lūdzam otrās kārtas ietvaros labot komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi, kad sadarbības iestāde piešķir komercdarbības atbalstu sadarbības tīklam, no līguma par projekta īstenošanas noslēgšanas uz projekta iesnieguma apstiprināšanas brīdi vai uz atzinuma par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi brīdi, ja iepriekš pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka de minimis saņēmējs ir arī sadarbības tīkla dalībnieks, tad lūdzu papildināt punktu, ka sadarbības tīkla dalībniekam, iesniedzot sadarbības tīklam pieteikumu de minimis atbalsta saņemšanai, pieteikumā jānorāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numurs.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt 89.punktā ietverto atsauci uz 83.punktu, ņemot vērā, ka nav skaidrs kādu konkrēti pārbaudi tā ietver.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka de minimis saņēmējs ir arī sadarbības tīkla dalībnieks, tad lūdzu papildināt punktu, ka arī uz sadarbības tīkla dalībnieku attiecas šajā punktā minētais.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka informācijas glabāšanas nosacījums attiecas arī uz sadarbības iestādi, kā iestādi, kura piešķir de minimis atbalstu, lūdzu atbilstoši papildināt 93.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā ietverto informāciju par attiecināmajām izmaksām pirmajā un otrajā kārtā, jo šobrīd tā neaptver visas izmaksas, tai skaitā izmaksas, kas attiecināmas sadarbības tīkla dalībniekiem.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši FM rīcībā esošai informācijai 1.2.3.6. pasākuma otrās kārtas ietvaros ir paredzēti šādi intervences kodi un to summas:
11.kods - 50 3625 euro
21.kods - 4 532 625 euro.
Lūdzam atbilstoši precizēt anotāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas sadaļā par vienkāršotajām izmaksām precizēt pēdējo rindkopu, ņemot vērā, ka vadošā iestāde apstiprina tikai pašu izstrādātās metodikas, nevis atbildīgo iestāžu izstrādātās.
Piedāvātā redakcija
-
24.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam skatīt iebildumu pie MK noteikumu projekta 6.1.apakšpunkta.
Piedāvātā redakcija
-
25.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam skatīt iebildumu pie MK noteikumu projekta 6.2.apakšpunkta.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka  noteikumu projektā ietvertais regulējums attiecas arī uz finansējuma saņēmējiem, aicinām papildināt noteikumu projekta 1.5.apakšpunktu ar vārdiem "un finansējuma saņēmējiem".
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 6.punktā vārdus "Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – sadarbības iestāde)" ar vārdiem "Sadarbības iestāde", ņemot vērā, ka iestāde, kas veic sadarbības iestādes funkcijas ir noteikta ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likumu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 12.2.apakšpunktā minēto intensitātes apmēru, kas norādīts iekavās. Vēršu uzmanību, ka Eiropas Reģionālās attīstības finansējuma valsts budžeta intensitāte veido 100%, nevis 95%.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt noteikumu projekta 13.punktā pilnu saīsinājuma "aģentūra" nosaukumu, ņemot vērā, ka iepriekš tekstā tas nav atrunāts.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 14.1.2. apakšpunkta redakciju, papildinot to ar noteikumu projekta 14.3.3. apakšpunktā norādīto rādītāju - katra projekta ietvaros ar grantiem atbalstīto uzņēmumu skaitu, izsakot 14.1.2. apakšpunktu šādā redakcijā (vienlaikus dzēšot 14.3.3. apakšpunktu):
Piedāvātā redakcija
"14.1.2. līdz 2029. gada 31. decembrim ar grantiem atbalstītie uzņēmumi – 120. Katra projekta ietvaros ar grantiem atbalstīto uzņēmumu skaits nav mazāks par 15."
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam šo rādītāju pārcelt uz 14.1.1.apakšpunktu, pārējos rādītājus izsakot zem šī punkta.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam 14.3.1. un 14.3.2. apakšpunktus noteikt kā prasību (nosacījumus) finansējuma saņēmējiem nevis kā otrās kārtas nacionālos rādītājus, norādot šo informāciju noteikumu projekta 58. un 66. punktā. Vēršam uzmanību uz to, ka, lai noteiktu pasākuma kārtas papildu nacionālo rādītāju ir jābūt nodefinētam skaidram rādītāja nosaukumam un līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzamajai rādītāja vērtībai (skaits, procents, euro utt.), kas KPVIS sākotnēji būs jāievada 1.2.3.6. pasākuma otrās kārtas virsprojekta līmenī, lai pēc tam informācija par nacionālo rādītāju tiktu atspoguļota arī projekta iesniegumā un projektā. No šī brīža noteikumu projekta 14.3.1. un 14.3.2. apakšpunkta redakcijas izriet, ka šiem nacionālajiem rādītājiem KPVIS virsprojekta līmenī nebūs sasniedzamo vērtību, jo tie ir projektā uzkrājamie dati un nebūs nepieciešams sasniegtās vērtības skaitīt kopā no projektiem uz pasākumu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam jautājumus par nacionālajiem jautājumiem pārrunāt atsevišķā sanāksmē.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst šo apakšpunktu, jo tas nevar būt pasākuma nacionālais rādītājs, bet gan pasākumā paredzētā iznākuma rādītāja "ar grantiem atbalstīto uzņēmumu skaits" sadalījums pa projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, vai un kā tiks nodrošināta korupcijas, krāpšanas riska un interešu konflikta pazīmju neesamība pirmās kārtas ietvaros attiecībā uz finansējuma saņēmēju, un kas nav minēta  noteikumu projekta 54.10.apakšpunktā,  un attiecīgi izvērtēt, vai nav papildināms MK noteikumu projekts.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja metodikā tiks noteikta personāla atlīdzības stundas likme, piemērojot Regulas Nr. 2021/1060 55.panta 2.punkta a) apakšpunktā noteiktās 1720 stundas, vēršam uzmanību uz nosacījumu, ka aprēķinā izmantojamas "darbaspēka gada bruto izmaksas", savukārt 34.1 un 42.1.1. .apakšpunktos minētas veselības apdrošināšanas izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt, ka avansu var izmaksāt pa daļām, kā arī norādīt iespējamo avansa un starpposma maksājuma kopsummu.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Lūdzam dzēst vārdus "saskaņā ar", jo tie norādīti divreiz.
Piedāvātā redakcija
79. Pirmās un otrās kārtas finansējuma saņēmēji un sadarbības tīkla dalībnieki nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar saskaņā ar regulas 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un Kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt redakcionāli, jo nav saprotama teksta sākuma daļa.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju arī ar informāciju attiecībā uz rādītāju "Atbalstītie uzņēmumi (tai skaitā: mikrouzņēmumi, mazi un vidēji uzņēmumi)".
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Norādām, ka anotācijas 3.sadaļas 6.punktā pirmās un otrās kārtas norādītā finansējuma kopsumma sadalījumā pa gadiem nesakrīt ar 2. un 2.1.punktā norādītajiem izdevumiem, attiecīgi lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka 6.punkta pirmajā teikumā minētais kopējais plānotais finansējums pārsniedz finansējumu sadalījumā pa norādītajiem avotiem.  
Piedāvātā redakcija
-
41.
Anotācija (ex-ante)
8.2. Cita informācija
Priekšlikums
Atbilstoši "Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda plus, Kohēzijas fonda un Taisnīgas pārkārtošanās fonda projektu iesniegumu atlases metodika 2021.–2027.gadam" noteiktajam horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” vērtēšanai tiek piemēroti specifiskie atbilstības vai kvalitātes kritēriji.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Anotācija (ex-ante)
8.2. Cita informācija
Priekšlikums
Atbilstoši Labklājības ministrijas izstrādāto "Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)" 1.pielikumā norādītājam pasākumam ir netieša ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, lūdzam anotācijas 8.2. sadaļas pirmo teikumu atbilstoši precizēt un paredzēt vismaz vienu horizontālā principa rādītāju.
Piedāvātā redakcija
Pasākumam ir netieša ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”.