Projekta ID
22-TA-2187Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
26.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Noteikumi par algu subsīdijas atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta nosaukumu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 108) 90., 91. un 92. punktam, kas noteic, ka noteikumu projekta nosaukumu veido iespējami īsu un atbilstošu likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un noteikumu saturam, vārdus “kārtība”, “noteikumi” v.tml. rakstot kā nosaukuma pēdējo vārdu un ka nosaukumu ar vārdiem “Noteikumi par” iesāk tikai retos izņēmuma gadījumos.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2. Par atbalstu šo noteikumu izpratnē uzskata atbalstu strādājošo darbinieku un pašnodarbināto personu atlīdzības vai ienākumu kompensēšanai, ko izmaksā darbiniekiem un pašnodarbinātām personām par laikposmu, kas noteikts līdz ar Ministra kabineta lēmumu par epidemioloģisko ierobežojumu noteikšanu un paredz saimnieciskās darbības ierobežojumus darba laikam, distances noteikšanu uz vienu personu iekštelpās un ārtelpās, aizliegumu noteiktai nozarei darboties vai citus līdzvērtīgus ierobežojumus (neskaitot masku lietošanu) (turpmāk – saimnieciskās darbības ierobežojumi).
Iebildums
Neiebilstam, ka jau laicīgi pirms attiecīgā Ministra kabineta lēmuma spēkā stāšanās tiek noteikts atbalsta periods, tomēr šādā gadījumā lūdzam projekta anotācijā izvērsti pamatot šāda lēmuma spēkā stāšanās neizbēgamo vai ļoti ticamo raksturu, jo pretējā gadījumā projekta izstrāde nemaz nebūtu nepieciešama. Vēršam uzmanību, ka anotācijā minētais Ekonomikas ministrijas izstrādātais informatīvais ziņojums “Par turpmāku atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem saimnieciskās darbības veicējiem” (Nr. 22-TA-2184) šobrīd ir saskaņošanas stadijā. Attiecīgi Ministru kabinets vēl nav devis uzdevumu attiecīgu noteikumu projektu iesniegt, kā arī iespējamie epidemioloģiskie ierobežojumi nākotnē šobrīd ir tikai hipotētiski, līdz ar ko noteikumu projekta saturs varētu krietni mainīties. Ņemot vērā minēto, lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu arī par noteikumu projekta 5. punktu u.c. normām, par kurām pamatojums to paredzēšanai noteikumu projektā anotācijā nav iekļauts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
4.1. tā ieņēmumi no saimnieciskās darbības konkrētajā atbalsta mēnesī, salīdzinot ar vidējiem ieņēmumiem trīs pilnus kalendāros mēnešus pirms Ministru kabineta lēmuma par saimnieciskās darbības ierobežojumu noteikšanu, kad darba devējs vai pašnodarbinātais faktiski darbojies, ir samazinājušies ne mazāk kā par 20 %, un šis ieņēmumu samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem;
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta normās, kurās kāds termiņš vai nosacījums noteikts atkarībā no Ministru kabineta lēmuma par saimnieciskās darbības ierobežojumu noteikšanu (sk., piemēram, 4.1. apakšpunktu), precizēt atskaites punktu (piemēram, minētā lēmuma spēkā stāšanās). Papildus lūdzam lietot vienveidīgu terminoloģiju attiecībā uz minēto lēmumu (sk. noteikumu projekta 2. punktu u.c. vienības). Attiecīgi lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
7.5. apliecinājums, ka ārkārtējās situācijas izsludināšanas dēļ ir pārtraukta saimnieciskā darbība vai samazināts saimnieciskās darbības apjoms un, nesaņemot šajos noteikumos paredzēto kompensāciju, ar darbinieku, kura atlīdzības kompensēšanai tiek pieprasīts atbalsts, tiktu pārtrauktas darba attiecības;
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projektā iekļauto norādi uz ārkārtējās situācijas izsludināšanu (sk. noteikumu projekta 7.5. un 15.4. apakšpunktu), ņemot vērā, ka ārkārtējā situācija saistībā ar Covid-19 infekcijas izplatību šobrīd nav izsludināta un attiecīgi šāda konkrēta atsauce nav korekta. Attiecīgi lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
7.6. apliecinājums, ka darba devējs konkrēto darbinieku, kuram tiek piešķirts atbalsts konkrētajā mēnesī, neatlaidīs vienu mēnesi pēc atbalsta saņemšanas;
Iebildums
Aicinām izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 7.6. apakšpunktu, ietverot apliecinājuma saturā arī to, ka arī atbalsta piešķiršanas laikā ar darbinieku netiek pārtrauktas darba attiecības (salīdzinājumam sk. Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumu Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos" 15.6. apakšpunktu).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
7.7. apliecinājumu, ka darbiniekiem, par kuriem tiek pieprasīts atbalsts, ir vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai tie, piesakoties uz atbalstu par pirmo atbalsta mēnesi ir uzsākuši vakcināciju (saņemta vismaz viena vakcīna pret Covid-19 infekciju) un, piesakoties uz atbalstu turpmākiem mēnešiem, ir pabeiguši vakcināciju. Izņēmums neveiktai vakcinācijai ir klīniskās universitātes slimnīcas speciālista atzinums vai klīniskās universitātes slimnīcas ārstu konsīlija slēdziens par nepieciešamību atlikt vakcināciju.
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kādēļ noteikumu projektā nav ietverta noteikumu Nr. 675 15.8. apakšpunktā paredzētā norma. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
9. Ja darbiniekam atbalsta periodā norādīta mazāka deklarētā bruto darba samaksa nekā deklarētā vidējā bruto darba samaksa par laikposmu, kas ir trīs pilni kalendārie mēneši pirms Ministru kabineta lēmuma par saimnieciskās darbības ierobežojumu noteikšanu, atbalstu algu subsīdijai nosaka 50 % apmērā no aprēķinātās bruto darba samaksas atbalsta mēnesī, bet ne vairāk kā 700 euro.
Iebildums
Lūdzam apsvērt iespēju noteikumu projekta 9. punktu ietvert kā 8. punkta apakšpunktu, ņemot vērā, ka tas arī noteic atbalsta apmēru. Lūdzam arī anotācijā izvērstāk skaidrot 9. punktā ietverto normu, īpaši ņemot vērā, ka noteikumos Nr. 675 šāda norma nav ietverta.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
11. Valsts ieņēmumu dienests pieprasīto atbalstu algu subsīdijai izmaksā piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu, pārskaitot atbalstu uz šo noteikumu 7.punktā minētajā iesniegumā norādīto darbinieka kontu, un Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā paziņo par to iesnieguma iesniedzējam. Darbinieku par atbalsta izmaksu informē darba devējs.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 11. un 17. punktā konkrēti norādīt Valsts ieņēmumu dienesta lēmuma pieņemšanas termiņu, tādējādi nodrošinot savlaicīgu attiecīgā pienākuma izpildi. Līdzīgi lūdzam norādīt konkrētu lēmuma paziņošanas termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
19. Ja tiek konstatēts, ka darba devējs vai pašnodarbinātā persona pārkāpusi Līguma par Eiropas Savienības darbību prasības un saņemtais atbalsts uzskatāms par nelikumīgu valsts atbalstu, darba devējam vai pašnodarbinātai personai ir pienākums atbilstoši šiem noteikumiem saņemto nelikumīgo valsts atbalstu atmaksāt Valsts ieņēmumu dienestam no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļas nosacījumiem.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 19. punktu precizēt atbilstoši līdzīgām normām citos Ministra kabineta noteikumos par komercdarbības atbalstu un neiekļaut vispārīgu atsauci uz Līgumu par Eiropas Savienības darbību.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
22. Atbilstoši šiem noteikumiem sniegto atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst apvienot ar citu valsts atbalstu, izņemot atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka atbalsta piešķiršanu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 22. un 24. punktā norādīt precīzu atsauci uz Ministru kabineta noteikumiem vai to jomu saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.7. apakšnodaļu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
24. Apvienojot atbalstu, kas piešķirts atbilstoši šiem noteikumiem, un atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka atbalsta piešķiršanu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai algu subsidēšanai, to kopējais apmērs nepārsniedz attiecīgi konkrētā darbinieka bruto mēnešalgu, kāda tā bija pirms atbalsta perioda, vai ienākumu apjomu, kas pielīdzināms konkrētās pašnodarbinātās personas vai patentmaksas maksātājam algas atlīdzībai, kāda tā bija pirms atbalsta perioda.
Iebildums
Noteikumu projekta 1. punkts neparedz atbalsta sniegšanu patentmaksātājiem, attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 24. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
V. Noslēguma jautājumi
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 115. punktu noslēguma jautājumos nosaka pārejas kārtību no pastāvošā tiesiskā regulējuma uz jauno tiesisko regulējumu, un tajos neietver normas, kas darbojas pastāvīgi. Attiecīgi lūdzam pārskatīt noteikumu projekta noslēguma jautājumos iekļautos punktus un nodrošināt minētās normas izpildi, neiekļaujot noslēguma jautājumos normas, kas darbojas pastāvīgi.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
28. Valsts ieņēmumu dienests iesniedz Eiropas Komisijā ikgadējo pārskatu par sniegto atbalstu.
Iebildums
Lai atvieglotu normas piemērošanu praksē, aicinām izvērtēt iespēju precizēt, kādā termiņā Valsts ieņēmumu dienests iesniedz Eiropas Komisijā ikgadējo pārskatu par sniegto atbalstu, kā arī par kādu laikposmu tas iesniedzams.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
29. Valsts ieņēmumu dienests šo noteikumu 11. un 17. punktā minēto lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projektā atsauces uz Eiropas Komisijas lēmumu, nepieciešamības gadījumā konkrētas tā prasības paredzot projektā, vai sniegt pamatotu skaidrojumu anotācijā par attiecīgu atsauču ietveršanu noteikumu projektā. Uzsveram, ka vispārīgi Eiropas Komisijas lēmumu prasības Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos pārņem tāpat kā Eiropas Savienības direktīvu prasības, nacionālajā regulējumā neveidojot atsauces uz tiem.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 27. punktā iekļauto atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 14. jūnija Regulu (ES) 2021/953 par sadarbspējīgu Covid-19 vakcinācijas, testa un pārslimošanas sertifikātu (ES digitālais Covid sertifikāts) izdošanas, verifikācijas un akceptēšanas satvaru nolūkā atvieglot brīvu pārvietošanos Covid-19 pandēmijas laikā, lūdzam ietvert informāciju par minētās regulas ieviešanu noteikumu projektā anotācijas 5. sadaļā, tostarp 5.4. sadaļas 1. tabulā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
2. Par atbalstu šo noteikumu izpratnē uzskata atbalstu strādājošo darbinieku un pašnodarbināto personu atlīdzības vai ienākumu kompensēšanai, ko izmaksā darbiniekiem un pašnodarbinātām personām par laikposmu, kas noteikts līdz ar Ministra kabineta lēmumu par epidemioloģisko ierobežojumu noteikšanu un paredz saimnieciskās darbības ierobežojumus darba laikam, distances noteikšanu uz vienu personu iekštelpās un ārtelpās, aizliegumu noteiktai nozarei darboties vai citus līdzvērtīgus ierobežojumus (neskaitot masku lietošanu) (turpmāk – saimnieciskās darbības ierobežojumi).
Priekšlikums
Lūdzam projekta 2. punktā iekavās ietverto tekstu (neskaitot masku lietošanu) ietvert komatos, jo iekavās ietvertais teksts ir būtisks tiesību normas piemērošanā. Norādām, ka iekavās ietvertie skaidrojumi un precizējumi var padarīt tiesību aktu neskaidru un var sašaurināt vai paplašināt tiesību normas tvērumu. Papildus lūdzam izmantot formulējumu "izņemot masku lietošanu".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
6. Lai pieteiktos atbalstam algu subsīdijai, darba devējs iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā attiecīgu iesniegumu par kalendāro atbalsta mēnesi līdz nākamā kalendārā mēneša 15.datumam. Vienlaikus ar iesniegumu par attiecīgo mēnesi darba devējs iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā darba devēja ziņojumu par pārskata mēnesi, kā arī pievienotās vērtības nodokļa mēneša deklarāciju, ja tāda ir iesniedzama, bet vēl nav iesniegta.
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 6. punktu, norādi par iesnieguma iesniegšanas termiņu novietojot pirms vārda "iesniedz".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
7.5. apliecinājums, ka ārkārtējās situācijas izsludināšanas dēļ ir pārtraukta saimnieciskā darbība vai samazināts saimnieciskās darbības apjoms un, nesaņemot šajos noteikumos paredzēto kompensāciju, ar darbinieku, kura atlīdzības kompensēšanai tiek pieprasīts atbalsts, tiktu pārtrauktas darba attiecības;
Priekšlikums
Aicinām apsvērt, vai nav nepieciešams noteikumu projekta 7.5. apakšpunktā attiecībā uz apliecinājuma saturu ietvert arī apstākli, ka pastāvētu risks, ka darbinieks būtu jāatlaiž, kāds šobrīd noteikumu projektā nav iekļauts (salīdzinājumam sk. noteikumu Nr. 675 15.5. un 15.6. apakšpunktu). Alternatīvi aicinām sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
10. Darba devējam ir pienākums izmaksāt darbiniekam starpību starp šo noteikumu 8. vai 9. punktā minētā saņemtā atbalsta apmēru un no aprēķinātās bruto darba samaksas veikt valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu maksājumus (darba devēja daļu), kā arī aprēķināt un iemaksāt budžetā valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas (darba ņēmēja daļu) un iedzīvotāju ienākuma nodokli, ņemot vērā, ka atbalsts algu subsīdijai ir darbiniekam izmaksātās neto darba samaksas.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 10. punktā trūkst pēdējais vārds (proti, "neto darba samaksas daļa", nevis "neto darba samaksas").
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
15.2. informāciju par pašnodarbinātās personas darbības veidiem, tai skaitā par pamatdarbību, atbilstoši NACE 2. redakcijas klasifikācijas kodam. Autoratlīdzības saņēmējs, kas nav reģistrējies kā saimnieciskās darbības veicējs, iesniegumā apliecina, ka viņa pamatdarbība neatbilst šo noteikumu 1. pielikumā minētajām nozarēm;
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai nav nepieciešams noteikumu projekta 15.2. apakšpunktā precizēt laikposmu, par kādu autoratlīdzības saņēmējs, kas nav reģistrējies kā saimnieciskās darbības veicējs, iesniegumā apliecina pamatdarbības neatbilstību noteikumu 1. pielikumā minētajām nozarēm (salīdzinājumam sk. noteikumu Nr. 675 26.22. apakšpunktu). Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
24. Apvienojot atbalstu, kas piešķirts atbilstoši šiem noteikumiem, un atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka atbalsta piešķiršanu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai algu subsidēšanai, to kopējais apmērs nepārsniedz attiecīgi konkrētā darbinieka bruto mēnešalgu, kāda tā bija pirms atbalsta perioda, vai ienākumu apjomu, kas pielīdzināms konkrētās pašnodarbinātās personas vai patentmaksas maksātājam algas atlīdzībai, kāda tā bija pirms atbalsta perioda.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka gan noteikumu projekta 22. punkts, gan 24. punkts attiecas uz atbalsta apvienošanu, aicinām 24. punktu novietot aiz 22. punkta.
Piedāvātā redakcija
-