Atzinums

Projekta ID
22-TA-3243
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
28.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK, kā 11 nozaru ekspertu padomju koordinators, iesniedz arī nozaru ekspertu padomju vienotu viedokli, ka, neskatoties uz iepriekš sniegtajiem iebildumiem un diskusijām, joprojām piedāvātā noteikumu redakcija pēc būtības nenodrošina izvirzītā mērķa "Izveidot un attīstīt vienotu un stratēģiski pārraudzītu profesionālā atbalsta sistēmu vispārējā un profesionālajā izglītībā valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu līmenī.." sasniegšanu. 
Nozaru ekspertu padomes norāda, ka anotācijā nav skaidrojums par to, kas ir vienota un stratēģiski pārraudzīta profesionālā atbalsta sistēma pedagogiem, t.sk., kā tā darbosies (izņemot paredzētās amata vietas), kā tā tiks pārraudzīta (kas to veiks un kādi ir tai izvirzīti sasniedzamie rezultāti šīs investīcijas kontekstā), kādas stratēģiskās vadlīnijas / ietvars būs jāievēro to darbībā un kas to izstrādās. 
Nozaru ekspertu padomes norāda, ka piedāvātais risinājums ir fragmentāru atsevišķu projektu apkopojums bez skaidras virzības uz metodiskā atbalsta sistēmas atjaunošanu Latvijā, kas var radīt 70 milj. euro investīcijas nelietderīgu izmantošanu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Darba devēji uztur iepriekš izteiktos iebildumus par plānoto investīciju pārdali:
- 7 469 478 EUR apmērā no 4.2.3.2. pasākuma “Interešu izglītības, brīvā laika un bērnu pieskatīšanas pakalpojumu pieejamības paplašināšana sociālās atstumtības riskam pakļautiem izglītojamajiem un bērniem ar speciālām vajadzībām”;
- 1 079 540 EUR apmērā no 4.2.4.1. pasākuma “Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai”.

Norādām, ka interešu izglītības piedāvājums un pieejamība, īpaši STEM jomā, joprojām nav pietiekami atrisināta un ja valsts budžets risina problēmas ar STEM interešu izglītības pieejamību izglītības iestādēs, tad attiecībā uz sociālās atstumtības izglītojamajiem joprojām nav efektīvu risinājumu viņu pilnvērtīgai iesaistei interešu izglītībā. Norādām, ka esošajā situācijā pārdale, kas ietekmē bērnu labāko interešu ierobežojumu, nav atbalstāma.
Norādām, ka plānotā pārdale no pasākuma “Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai” pēc būtības ir vērsta uz pieaugušo izglītības risinājumu attīstību un pārdale var būtiski ietekmēt šobrīd uzsāktās cilvēkkapitāla attīstības reformas. 
Aicinām rast finansējumu citās IZM pārraudzībā esošajās programmās. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Darba devēji iebilst pret nepietiekamo investīcijas ilgtspējas nodrošinājumu. Ņemot vērā, ka tiek plānots izveidot vairāk kā 30 amata vietas valsts pārvaldē, kā arī pašvaldībās, kur diskusiju procesā IZM norādīja uz iespēju veidot jaunu pieeju valsts budžeta mērķdotācijas palielināšanai, diskusijās aicināts nodrošināt fiskālās ietekmes iekļaušanu vismaz attiecībā uz nacionāli izveidoto sistēmas amatu vietu finansēšanu no 2027.gada. Vēršam uzmanību, ka uzsākot šādas investīcijas ieviešanu, nepieciešams nodrošināt valdības atbalstu tās ilgspējai šajā politiskajā ciklā, jo pretējā gadījumā darba devēji norāda, ka 2023.gadā valdība neiekļāva tās īstenoto 2014.-2020.gada izglītības resorsu investīciju projektu uzturēšanai nepieciešamo finansējumu (t.sk., šajā pasākumā plānoto  digitālo platformu uzturēšanai un attīstībai, mācību līdzekļu izstrādei), tādējādi radot virzību, ka izglītības sistēma darbojas tikai projektveidīgi. Lūdzam papildināt anotāciju ar fiskālās ietekmes plānojumu konkrētā esošās valdības / parlamenta politiskā cikla ietvarā. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Latvijas Darba devēju konfederācija, kā nozaru ekspertu padomju koordinējošā institūcijā, norāda, ka piedāvātais profesionālās izglītības atbalsta modelis šobrīd nenodrošinās augsta līmeņa profesionālo atbalstu. Citu projektu īstenošana ir vērsta uz to mērķu sasniegšanu, nevis šī pasākuma mērķa sasniegšanu, tāpēc ir būtiski attīstīt vienotu profesionālā atbalsta sistēmas modeli profesionālās izglītības atbalstam šajā pasākumā. Padomes uzskata, ka satura ekspertīzi, piemēram, kokrūpniecībā un tipogrāfijas jomās, nevar nodrošināt viens speciālists, savukārt, plānotā pieeja veidot koordinatorus ir papildu administratīva personāla izveidošana, kam nav metodiskās kompetences. Ja pasākumā esošais finansējums nav pietiekams, aicinām paredzēt vai nu risinājumu, kā metodiskais darbs tiek īstenots sadarbībā ar nozaru asociācijām vai esošo tehnikumu metodiķu iesaisti nacionālo metodiķu amatos, tādējādi nodrošinot trūkstošo kompetenci visās nozarēs, vienlaikus to realizējot, iespējams, daļslodzes principā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
4. Lai nodrošinātu projektā izveidotās profesionālā atbalsta sistēmas ilgtspēju, Valsts izglītības satura centram kā 4.2.2.3. pasākuma finansējuma saņēmējam līdz 2027.gada 31. augustam, balstoties uz projekta īstenošanā gūto pieredzi, pasaules pētniecības un prakses analīzi,  sagatavot un sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā priekšlikumus par projektā īstenoto darbību ilgtspēju, tai skaitā profesionālā atbalsta sistēmas funkcijām, tās dalībniekiem, atbildību sadalījumu, tālāko attīstību, nepieciešamajiem resursiem un finansējuma avotiem tās darbināšanai.
Priekšlikums
Lūdzam papildināt protokollēmuma projektu nosakot, ka finansējuma saņēmējam projekta iesniegums pirms tā iesniegšanas ir saskaņojams ar sociālajiem un sadarbības partneriem - nozaru ekspertu padomēm un pašvaldībām. 
Piedāvātā redakcija
-