Atzinums

Projekta ID
24-TA-1401
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
30.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un likumprojektā termina "vides norāde" skaidrojumā norādīt uz produktiem, nevis precēm, ievērojot Parlamenta un Padomes 2024. gada 28. februāra direktīvas (ES) 2024/825, ar ko attiecībā uz patērētāju dalības veicināšanu zaļās pārkārtošanās procesā, nodrošinot viņiem labāku aizsardzību pret negodīgu praksi un viņu labāku informētību, groza Direktīvas 2005/29/EK un 2011/83/ES (turpmāk - direktīva Nr. 2024/825), 1. panta 1. punkta "b" apakšpunktā ietvertā termina skaidrojumu. Līdzīgi arī cituviet lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt likumprojektu vai skaidrot likumprojekta anotācijā, kādēļ atsevišķas prasības attiecas vienīgi uz precēm, bet ne pakalpojumiem, digitāliem pakalpojumiem, digitālo saturu (kā arī, piemēram, kādēļ atsevišķas prasības attiecas vienīgi uz precēm un pakalpojumiem, bet ne, piem., digitālo saturu) u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt likumprojekta 1. pantu un citas likuma vienības, termina "uzņēmums" (attiecīgā skaitlī un locījumā) vietā izmantojot terminu "komersants" vai "saimnieciskās darbības veicējs".
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai likumprojekta 2. pantā (nepieciešamības gadījumā arī cituviet) nav jānorāda uz komercprakses ietvaros sniegtām vides norādēm, nevis informācija par vides norādēm vai sniegtām vides norādēm. Nepieciešamības gadījumā lūdzam atbilstoši precizēt likumprojekta 2. pantu vai skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams, tostarp norādot, kāda informācija pa vides norādēm tiek sniegta.
Piedāvātā redakcija
“5) tās ietvaros tiek sniegta vides norāde saistībā ar turpmāko ar vidi saistīto sniegumu, ja netiek norādītas objektīvas, skaidras, publiski pieejamas un pārbaudāmas apņemšanās, kas ir izklāstītas detalizētā un reālistiskā īstenošanas plānā, kurā tostarp ir ietverti arī laikā ierobežoti un izmērāmi mērķrādītāji un citi būtiski elementi kā resursu sadale, kas ir nepieciešami, lai sekmētu norādītā plāna īstenošanu, un šo plānu regulāri verificē trešās puses eksperts, kurš konstatētos faktos dara pieejamus patērētājiem;"
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un likumprojekta 2. pantā izslēgt vārdu "būtiski", ievērojot, ka no direktīvas Nr. 2024/825 attiecīgs priekšnosacījums neizriet, vai alternatīvi lūdzam likumprojekta anotācijā skaidrot pamatojumu minētā priekšnosacījuma atbilstībai direktīvā noteiktajam, kā arī skaidrot, kādos gadījumos elementi tiks novērtēti kā būtiski. Līdzīgi, nolūkā nodrošināt atbilstību minētajā direktīvā noteiktajam, lūdzam papildināt likumprojekta 2. pantu ar norādi, ka trešās puses eksperts ir neatkarīgs.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un salāgot likumprojekta anotācijā ietverto informāciju ar likumprojektā ietverto regulējumu. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, anotācijā minēts, ka par maldinošu komercpraksi jebkuros apstākļos uzskatāms, ja komercprakses īstenotājs izvieto ilgtspējas marķējumu, kurš nav balstīts uz sertifikācijas shēmu, attiecīgi nenodrošinot, ka šis marķējums atbilst minimālajiem pārredzamības un ticamības nosacījumiem, savukārt likumprojektā norādīts, ka komercprakse jebkuros apstākļos ir maldinoša, ja komercprakses īstenotājs izmanto tādu ilgtspējas marķējumu, kas nav balstīts uz sertifikācijas shēmu vai kuru nav noteikušas valsts pārvaldes iestādes.
Papildus lūdzam likumprojekta anotācijā skaidrot, kādos normatīvajos aktos paredzēta kompetence valsts pārvaldes iestādēm noteikt ilgtspējas marķējumu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam papildināt likumprojekta 4. pantu ar atbilstošu atsauci uz attiecīgajiem normatīvajiem aktiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka 2024. gada 6. martā stājās spēkā direktīva Nr. 2024/825, ko sāk piemērot no 2024. gada 26. marta. Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka saskaņā ar minētās direktīvas 4. pantu dalībvalstis līdz 2026. gada 27. martam pieņem un publicē noteikumus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības. Dalībvalstis par to tūlīt informē Komisiju. Tās piemēro minētos noteikumus no 2026. gada 27. septembra. Attiecīgi secināms, ka minētās direktīvas pārņemšanas termiņš ir 2026. gada 27. marts, bet dalībvalstīm, pārņemot minēto direktīvu, nacionālajos tiesību aktos ir tiesības noteikt pārejas periodu, paredzot, ka šie akti stāsies spēkā ne vēlāk kā 2026. gada 27. septembrī. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt likumprojektu ar atbilstošu spēkā stāšanās termiņu vai sniegt likumprojekta anotācijā skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam papildināt likumprojekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu ar informāciju par direktīvas Nr. 2024/825 1. panta 1. punktā, 2. panta 1.-5. punktā, kā arī 4. pantā ietvertā regulējuma pārņemšanu nacionālajā tiesību sistēmā (tostarp likumprojektā).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt, papildinot atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 68.3. apakšpunktam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un likumprojekta 1. pantā terminu skaidrojumos ietvertās atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem un valsts tiesību aktiem aizstāt ar atsaucēm uz tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem un nacionālajiem normatīvajiem aktiem, ievērojot, ka atbilstoši noteikumiem Nr. 108 atsauces nacionālajos normatīvajos aktos pieļaujamas vienīgi uz tieši piemērojamiem Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem (regulām un dibināšanas līgumiem). Skaidrojam, ka par tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem ir pamats uzskatīt dibināšanas līgumus, regulas un lēmumus, kas adresēti dalībvalstīm (lai tos attiecinātu uz privātpersonām, šie lēmumi pārņemami līdzīgi, kā tiek pārņemtas direktīvu prasības), savukārt direktīvas nav tieši piemērojamas un to prasības ir pārņemamas nacionālajos normatīvajos tiesību aktos. 
Piedāvātā redakcija
-