Projekta ID
24-TA-209Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
27.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
2) nodrošināt Eiropas Savienības nozīmes un Latvijas īpaši aizsargājamo biotopu un sugu (turpmāk – īpaši aizsargājamie biotopi un īpaši aizsargājamās sugas) aizsardzību, lai saglabātu vai atjaunotu labvēlīgu aizsardzības statusu tiem biotopiem un sugu populācijām, kuru dēļ Nacionālais parks ir noteikts kā Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorija (Natura 2000);
Iebildums
Lūdzam svītrot paskaidrojumu iekavās "(turpmāk – īpaši aizsargājamie biotopi un īpaši aizsargājamās sugas)", jo šo abu terminu apvienošana var radīt pārpratumus normatīvo aktu piemērošanā. Sugu un biotopu aizsardzības likumā ir noteikts atšķirīgs regulējums Eiropas nozīmes biotopiem un īpaši aizsargājamiem biotopiem.
Piedāvātā redakcija
2) nodrošināt Eiropas Savienības nozīmes un Latvijas īpaši aizsargājamo biotopu un sugu
aizsardzību, lai saglabātu vai atjaunotu labvēlīgu aizsardzības statusu tiem biotopiem un sugu populācijām, kuru dēļ Nacionālais parks ir noteikts kā Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorija (Natura 2000);
aizsardzību, lai saglabātu vai atjaunotu labvēlīgu aizsardzības statusu tiem biotopiem un sugu populācijām, kuru dēļ Nacionālais parks ir noteikts kā Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorija (Natura 2000);
2.
Likumprojekts
Nacionālā parka individuālo aizsardzības un izmantošanas kārtību un pieļaujamās un aizliegtās darbības nosaka individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi, kurus izdod Ministru kabinets.
Iebildums
Aicinām papildināt pantu, ar jaunu teikumu, nosakot, ka minētajos noteikumos noteiktie ierobežojumi Eiropas nozīmes biotopiem un īpaši aizsargājamiem biotopiem, kā arī sugu dzīvotnēm attiecas uz tiem biotopiem un sugu dzīvotnēm, kas ir reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā un par ko ir informēts zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(2) Nacionālā parka funkcionālo zonu robežas ir noteiktas šā likuma pielikumā.
Iebildums
Ņemot vērā sabiedrības neapmierinātību ar plānotā zonējuma maiņu aicinām atkārtoti izvērtēt, vai jaunais zonējums neietekmēs Gaujas nacionālā parka vēsturisko izveidošanas mērķi un mūsdienu rekreācijas vajadzības.
Aicinām visu Gaujas nacionālā parka Siguldas pilsētas teritoriju (ap 800 ha) iekļaut dabas parka zonā, tādējādi, saglabājot rekreācijas iespējas un apmeklētāju drošību pilsētas teritorijā. Siguldas apmeklētāju plūsma un rekreācijas intensitāte Siguldā un tās apkārtnē pieaug, jo sevišķi pa meža takām. Dabas lieguma īpašās un brīžiem stingrās prasības bieži stipri traucē rekreācijas objektu un infrastruktūras normālu apsaimniekošanu. Apmeklētāju drošību apdraud daudzi simti bīstamie koki gar taku malām, kā arī šo koku lielie zari, kas regulāri gāžas uz takām pat bezvēja laikā. Balstoties uz īpaši aizsargājamā biotopa "Gravu un nogāžu meži" specifiskajām prasībām, stipri ir ierobežota esošo skatu vietu uzturēšana un izkopšana, bet jaunu panorāmas skatu vietu veidošana – neiespējama.
Pārskatīt neitrālās zonas paplašināšanas ietekmi uz kultūrvēsturiskajām teritorijām, piemēram, Līgatnes pilsētu un tieši blakus Turaidas muzejrezervātam esošo Turaidas kalna privātmāju teritoriju.
Nesen izveidoto Lorupes karjeru, kur tieši autoceļa Rīga-Veclaicene malā notiek aktīva un intensīva grants ieguve, lūdzam iekļaut neitrālajā zonā, lai tur netraucēti varētu veikt atļautās darbības.
Kā arī lūdzam nenoteikt stingrā režīma zonu gar ūdenstūristu iecienītām laivojamām upēm, kas nepieļauj cilvēku izkāpšanu krastā un rada pretrunas ar Aizsargjoslu likumu.
Kopumā plānotā zonējuma izmaiņas raisa bažas par tā ietekmi uz kultūrvēsturisko ainavu saglabāšanu un rekreācijas iespēju samazināšanos, kā arī līdzšinējām zemes apsaimniekošanas iespējām, tostarp meža apsaimniekošanu.
Aicinām visu Gaujas nacionālā parka Siguldas pilsētas teritoriju (ap 800 ha) iekļaut dabas parka zonā, tādējādi, saglabājot rekreācijas iespējas un apmeklētāju drošību pilsētas teritorijā. Siguldas apmeklētāju plūsma un rekreācijas intensitāte Siguldā un tās apkārtnē pieaug, jo sevišķi pa meža takām. Dabas lieguma īpašās un brīžiem stingrās prasības bieži stipri traucē rekreācijas objektu un infrastruktūras normālu apsaimniekošanu. Apmeklētāju drošību apdraud daudzi simti bīstamie koki gar taku malām, kā arī šo koku lielie zari, kas regulāri gāžas uz takām pat bezvēja laikā. Balstoties uz īpaši aizsargājamā biotopa "Gravu un nogāžu meži" specifiskajām prasībām, stipri ir ierobežota esošo skatu vietu uzturēšana un izkopšana, bet jaunu panorāmas skatu vietu veidošana – neiespējama.
Pārskatīt neitrālās zonas paplašināšanas ietekmi uz kultūrvēsturiskajām teritorijām, piemēram, Līgatnes pilsētu un tieši blakus Turaidas muzejrezervātam esošo Turaidas kalna privātmāju teritoriju.
Nesen izveidoto Lorupes karjeru, kur tieši autoceļa Rīga-Veclaicene malā notiek aktīva un intensīva grants ieguve, lūdzam iekļaut neitrālajā zonā, lai tur netraucēti varētu veikt atļautās darbības.
Kā arī lūdzam nenoteikt stingrā režīma zonu gar ūdenstūristu iecienītām laivojamām upēm, kas nepieļauj cilvēku izkāpšanu krastā un rada pretrunas ar Aizsargjoslu likumu.
Kopumā plānotā zonējuma izmaiņas raisa bažas par tā ietekmi uz kultūrvēsturisko ainavu saglabāšanu un rekreācijas iespēju samazināšanos, kā arī līdzšinējām zemes apsaimniekošanas iespējām, tostarp meža apsaimniekošanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Pārejas noteikumi
Iebildums
Likumprojektu nepieciešams papildināt ar pārejas punktu, ka līdz ši likuma pieņemšanai apstiprinātie Meža apsaimniekošanas plāni ir derīgi līdz to derīguma termiņa beigām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
(1) Lai saskaņotu dabas aizsardzības intereses un saimniecisko darbību Nacionālā parka teritorijā, izveido Nacionālā parka konsultatīvo padomi. Padomes sastāvā ir pa vienam pārstāvim no Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas, Zemkopības ministrijas, Valsts meža dienesta, Lauku atbalsta dienesta, Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes, Latvijas Dabas fonda, Latvijas Ornitoloģijas biedrības un organizācijām, kuras tieši pārstāv zemes īpašnieku vai aizsargājamās teritorijas iedzīvotāju intereses, un visām pašvaldībām, kuru teritorijā atrodas Nacionālais parks.
Priekšlikums
Lai arī Zemkopības ministrijai nav iebildumu, ka Gaujas nacionālajam parkam tiek izveidota konsultatīvā padome, tomēr apšaubām tās lietderību, jo līdzšinējā konsultatīvā padome nav sanākusi uz nevienu sēdi vairāk kā 15 gadus.
Ministru kabineta 2009.gada 22.septembra noteikumu Nr.1081 "Gaujas nacionālā parka konsultatīvās padomes nolikums" 2.punktā noteiktas šīs padomes galvenās funkcijas, kuru starpā ir arī piedalīšanās nacionālā parka aizsardzību un izmantošanu reglamentējošo normatīvo aktu projektu izstrādāšanā, dabas aizsardzības plāna izstrādāšanā un aktualizēšanā u.c.
Tā kā konsultatīvās padomes darbs nav ticis nodrošināts ne pie jaunā Gaujas nacionālā parka likuma, ne aizsardzības un izmantošanas noteikumu izstrādes, ne dabas aizsardzības plāna izstrādes, kas ir viena no galvenajām funkcijām, tad ir lietderīgi izvērtēt, vai šāda padome vispār ir nepieciešama.
Ministru kabineta 2009.gada 22.septembra noteikumu Nr.1081 "Gaujas nacionālā parka konsultatīvās padomes nolikums" 2.punktā noteiktas šīs padomes galvenās funkcijas, kuru starpā ir arī piedalīšanās nacionālā parka aizsardzību un izmantošanu reglamentējošo normatīvo aktu projektu izstrādāšanā, dabas aizsardzības plāna izstrādāšanā un aktualizēšanā u.c.
Tā kā konsultatīvās padomes darbs nav ticis nodrošināts ne pie jaunā Gaujas nacionālā parka likuma, ne aizsardzības un izmantošanas noteikumu izstrādes, ne dabas aizsardzības plāna izstrādes, kas ir viena no galvenajām funkcijām, tad ir lietderīgi izvērtēt, vai šāda padome vispār ir nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
-