Projekta ID
24-TA-2478Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Rosinām vadīties pēc Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 22. punktā noteiktā, proti "Ja grozījums (pants) ir viens, to nenumurē.".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Saskaņā ar likumprojektu ir paredzēts izveidot Paātrinātās elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmu un Elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmu. Likumprojekta Anotācijā ir norādīts, ka "vispirms tiks ieviests MVP (Minimum viable product) jeb Paātrinātās elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma, kuras ietvaros tiks ieviesta transportlīdzekļu iepriekšēja elektroniska pieteikšana (rindas rezervācija) elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā vēl pirms robežas šķērsošanas, kuru pēc tam aizstās pamatrisinājums – Elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma".
No projektā anotācijā ietvertās informācijas secināms, ka sākotnējā sistēma (Paātrinātās elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma) būs pagaidu risinājums, līdz tiks izstrādāta pamatsistēma (Elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma), līdz ar to tiesiskais regulējums, kas saistīts ar sākotnējās sistēmas izveidi un darbību ir pagaidu regulējums, nevis regulējums ar pastāvīgu raksturu un būtu iekļaujams likumprojekta Pārejas noteikumos, paredzot sākotnējās sistēmas darbības kritērijus, saturu un konkrētu termiņu, līdz kuram izveidojama pamatsistēma.
No projektā anotācijā ietvertās informācijas secināms, ka sākotnējā sistēma (Paātrinātās elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma) būs pagaidu risinājums, līdz tiks izstrādāta pamatsistēma (Elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma), līdz ar to tiesiskais regulējums, kas saistīts ar sākotnējās sistēmas izveidi un darbību ir pagaidu regulējums, nevis regulējums ar pastāvīgu raksturu un būtu iekļaujams likumprojekta Pārejas noteikumos, paredzot sākotnējās sistēmas darbības kritērijus, saturu un konkrētu termiņu, līdz kuram izveidojama pamatsistēma.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Svītrojams, ja netiek lietots. Likumprojektā nav ietveramas neaizpildītas pantu vietu sadaļas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzu precizēt likumprojekta panta sestās daļas redakciju, jo nav saprotams, kas ir pausts ar piedāvāto redakciju. Pašreiz atslēgas vārdi "sistēmai noteiktās funkcijas ietver iekšējo procesu pārvaldību, kas ietver automatizāciju, procesu digitalizāciju un integrāciju ar Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts robežsardzes un Pārtikas un veterinārā dienesta informācijas sistēmām".
Lūdzam, atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.8. apakšnodaļā noteiktajam ietvert atbilstošu norādi uz šīs sistēmas funkcijām.
Nav saprotams minētais: "Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētas pārvaldības sistēmai noteiktās funkcijas ietver procesu digitalizāciju un integrāciju ar Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts robežsardzes un Pārtikas un veterinārā dienesta informācijas sistēmām". Ar kurām Valsts robežsardzes sistēmām jāsaslēdz citu institūciju visas citas sistēmas?
Kāds ir šādas sistēmu saslēgšanas tiesiskais pamats datu apstrādei? Līdz šim datiem piekļuva pamatojoties uz savstarpēji noslēgtām starpresoru vienošanām.
Ar piedāvāto tiek noteiktas konkrētas darbības resoru iestādēm, kurām šis likums nav saistošs tādējādi, lai šī likuma ietvarā deleģētu obligāti veicamas darbības Valsts ieņēmumu dienestam vai Pārtikas un veterinārajam dienestam. Skatīt Valsts pārvaldes likuma VII. nodaļā minēto par sadarbību valsts pārvaldē.
Lūdzam, atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.8. apakšnodaļā noteiktajam ietvert atbilstošu norādi uz šīs sistēmas funkcijām.
Nav saprotams minētais: "Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētas pārvaldības sistēmai noteiktās funkcijas ietver procesu digitalizāciju un integrāciju ar Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts robežsardzes un Pārtikas un veterinārā dienesta informācijas sistēmām". Ar kurām Valsts robežsardzes sistēmām jāsaslēdz citu institūciju visas citas sistēmas?
Kāds ir šādas sistēmu saslēgšanas tiesiskais pamats datu apstrādei? Līdz šim datiem piekļuva pamatojoties uz savstarpēji noslēgtām starpresoru vienošanām.
Ar piedāvāto tiek noteiktas konkrētas darbības resoru iestādēm, kurām šis likums nav saistošs tādējādi, lai šī likuma ietvarā deleģētu obligāti veicamas darbības Valsts ieņēmumu dienestam vai Pārtikas un veterinārajam dienestam. Skatīt Valsts pārvaldes likuma VII. nodaļā minēto par sadarbību valsts pārvaldē.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādīts, ka likums "Grozījums Latvijas Republikas valsts robežas likumā" stāsies spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas.
Tāpat ne no projekta, ne no projekta sākotnējas ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) nav viennozīmīgi saprotams, kā pēc likuma "Grozījums Latvijas Republikā valsts robežas likumā" spēkā stāšanās (nākamajā dienā pēc izsludināšanas) tiks sekmīgi ieviesta projektā ietvertā sistēma, neradot pirms attiecīgajām robežšķērsošanas vietām situācijas, kas būtu saistītas ar neizpratni personām, kuras jau ir atradušās rindā zināmu laika posmu, un, tiesiskajam regulējumam stājoties spēkā, tieši no personas reaģēšanas ātruma būs atkarīgs, veicot reģistrāciju attiecīgajā sistēmā, kad varēs šķērsot ārējo sauszemes robežu.Tāpat aicinām pārliecināties, vai arī Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētās pārvaldības sistēmas darbības uzsākšana tiks nodrošināta minētajam likumam stājoties spēkā. Tāpat ne no projekta, ne no projekta anotācijas nav saprotams, kādas Valsts robežsardzes pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas ir plānots integrēt un šī procesa rezultātā jaunās informācijas sistēmas pārzinis būs valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs".
Tāpat ne no projekta, ne no projekta sākotnējas ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) nav viennozīmīgi saprotams, kā pēc likuma "Grozījums Latvijas Republikā valsts robežas likumā" spēkā stāšanās (nākamajā dienā pēc izsludināšanas) tiks sekmīgi ieviesta projektā ietvertā sistēma, neradot pirms attiecīgajām robežšķērsošanas vietām situācijas, kas būtu saistītas ar neizpratni personām, kuras jau ir atradušās rindā zināmu laika posmu, un, tiesiskajam regulējumam stājoties spēkā, tieši no personas reaģēšanas ātruma būs atkarīgs, veicot reģistrāciju attiecīgajā sistēmā, kad varēs šķērsot ārējo sauszemes robežu.Tāpat aicinām pārliecināties, vai arī Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētās pārvaldības sistēmas darbības uzsākšana tiks nodrošināta minētajam likumam stājoties spēkā. Tāpat ne no projekta, ne no projekta anotācijas nav saprotams, kādas Valsts robežsardzes pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas ir plānots integrēt un šī procesa rezultātā jaunās informācijas sistēmas pārzinis būs valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Svītrot projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) vārdus "VRS amatpersonas nodrošinās atbalstu ārējās sauszemes robežas šķērsošanas organizēšanai" un vārdus "kā arī informē transportlīdzekļu vadītājus par rindas virzības aktualitātēm".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izteikt 10.1 pantu šādā redakcijā:
"Elektroniskā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma ārējās sauszemes robežas šķērsošanai", jo nav sniegts skaidrojums attiecībā uz Paātrinātas elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmas un Elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmas ārējās sauszemes robežas šķērsošanai darbības sākumu un beigām. Likumprojektam nav ietverti pārejas noteikumi, kas sniegtu skaidrojumu par informācijas sistēmu darbību.
"Elektroniskā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma ārējās sauszemes robežas šķērsošanai", jo nav sniegts skaidrojums attiecībā uz Paātrinātas elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmas un Elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmas ārējās sauszemes robežas šķērsošanai darbības sākumu un beigām. Likumprojektam nav ietverti pārejas noteikumi, kas sniegtu skaidrojumu par informācijas sistēmu darbību.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Sniegt skaidrojumu attiecībā uz Paātrinātās elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmas un Elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma ārējās sauszemes robežas šķērsošanai darbības ietvaru.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2020. gada 24. septembra sprieduma lietā Nr. 2019-22-01 14. punktu demokrātiskā tiesiskā valstī nepieciešama tāda tiesību sistēma, kas personai dod iespēju noskaidrot, kāda veida uzvedību likums prasa.
Ņemot vērā norādīto, projekts ir attiecīgi precizējams, norādot, kad personai ir pienākums reģistrēties Paātrinātajā elektroniskajā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmā vai kad tai pienākums reģistrēties Elektroniskajā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmā ārējās sauszemes robežas šķērsošanai.
Ņemot vērā norādīto, projekts ir attiecīgi precizējams, norādot, kad personai ir pienākums reģistrēties Paātrinātajā elektroniskajā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmā vai kad tai pienākums reģistrēties Elektroniskajā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmā ārējās sauszemes robežas šķērsošanai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Rosinām norādīt, ka šī reģistrēšanās ir vienreizēja, katram robežšķērsošanas gadījumam atsevišķi.
Anotācijā rosinām skaidrot, kā rīkoties personām, kuras dzīvo pie robežas vienā pusē un katru rītu dodas uz darbu robežas otrā pusē un dienas ritējumā atgriežas pusdienas pārtraukumā mājās, tādējādi vienas dienas laikā sistēmā jāreģistrējas sešas reizes dienā, ik reizi maksājot par robežas šķērsošanu, jo likumprojekta panta pirmās daļas redakcija norāda uz to, ka reģistrēšanās ir attiecināma uz visiem transportlīdzekļiem, tostarp vieglo transportlīdzekļu un diplomātisko transportlīdzekļu grupām.
Anotācijā rosinām skaidrot, kā rīkoties personām, kuras dzīvo pie robežas vienā pusē un katru rītu dodas uz darbu robežas otrā pusē un dienas ritējumā atgriežas pusdienas pārtraukumā mājās, tādējādi vienas dienas laikā sistēmā jāreģistrējas sešas reizes dienā, ik reizi maksājot par robežas šķērsošanu, jo likumprojekta panta pirmās daļas redakcija norāda uz to, ka reģistrēšanās ir attiecināma uz visiem transportlīdzekļiem, tostarp vieglo transportlīdzekļu un diplomātisko transportlīdzekļu grupām.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izteikt, kā Latvijas Republikas valsts robežas likuma 26.panta sesto daļu, ievērojot, ka kompetento iestāžu darbības un sadarbības pasākumi tiek realizēti robežšķērsošanas vietas režīma nodrošināšanas ietvarā.
Piedāvātā redakcija
Papildināt 26.pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
" (6) Robežšķērsošanas vietās, kas izveidotas uz autoceļiem, kompetento iestāžu pārbaužu procesu elektronizēta pārvaldībai, kas ietver transportlīdzekļu plūsmas automatizētu organizāciju, veicamo darbību digitalizāciju un integrāciju ar Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts robežsardzes un Pārtikas un veterinārā dienesta informācijas sistēmām tiek izveidota Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētas pārvaldības sistēma (turpmāk - Elektronizētā pārvaldības sistēma).
" (6) Robežšķērsošanas vietās, kas izveidotas uz autoceļiem, kompetento iestāžu pārbaužu procesu elektronizēta pārvaldībai, kas ietver transportlīdzekļu plūsmas automatizētu organizāciju, veicamo darbību digitalizāciju un integrāciju ar Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts robežsardzes un Pārtikas un veterinārā dienesta informācijas sistēmām tiek izveidota Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētas pārvaldības sistēma (turpmāk - Elektronizētā pārvaldības sistēma).
12.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izteikt, kā Latvijas Republikas valsts robežas likuma 26.panta septīto daļu.
Piedāvātā redakcija
Papildināt 26.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
" (7) Elektronizētā pārvaldības sistēmā tiek apstrādātas šādas datu kategorijas:
1) transportlīdzekli identificējošie dati;
2) transportlīdzekļa vadītāju identificējošie dati;
3) transportlīdzekļa pasažieri identificējošie dati;
4) kravu identificējošie dati.".
" (7) Elektronizētā pārvaldības sistēmā tiek apstrādātas šādas datu kategorijas:
1) transportlīdzekli identificējošie dati;
2) transportlīdzekļa vadītāju identificējošie dati;
3) transportlīdzekļa pasažieri identificējošie dati;
4) kravu identificējošie dati.".
13.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izteikt, kā Latvijas Republikas valsts robežas likuma 26.panta astoto daļu.
Piedāvātā redakcija
Papildināt 26.pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:
" (8) Elektronizētās pārvaldības sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas nodrošināšana tiek deleģēta valsts akciju sabiedrībai "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs". Elektronizētās pārvaldības sistēmas pārziņa pienākumi un personas datu apstrādes pārziņa pienākumi tiek deleģēti Valsts ieņēmumu dienestam.".
" (8) Elektronizētās pārvaldības sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas nodrošināšana tiek deleģēta valsts akciju sabiedrībai "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs". Elektronizētās pārvaldības sistēmas pārziņa pienākumi un personas datu apstrādes pārziņa pienākumi tiek deleģēti Valsts ieņēmumu dienestam.".
14.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Tiesisko regulējumu attiecībā uz Elektronizētās pārvaldības sistēmu noteikt Latvijas Republikas valsts robežas likuma 26.panta devītajā daļā.
Piedāvātā redakcija
Papildināt 26.pantu ar devīto daļu šādā redakcijā:
"(9) Elektronizētās pārvaldības sistēmā iekļaujamo personu un transportlīdzekļu datu apjomu, datu glabāšanas termiņus, kārtību, kādā informāciju apstrādā, un nosacījumus piekļuves nodrošināšanai sistēmā iekļautajiem datiem nosaka Ministru kabinets.".
"(9) Elektronizētās pārvaldības sistēmā iekļaujamo personu un transportlīdzekļu datu apjomu, datu glabāšanas termiņus, kārtību, kādā informāciju apstrādā, un nosacījumus piekļuves nodrošināšanai sistēmā iekļautajiem datiem nosaka Ministru kabinets.".
15.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izvērtēt nepieciešamību aizstāt projektā ietvertajā 10.1 panta devītās daļas 2. punktā saikli "un" ar saikli "vai".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Precizēt vārdus "elektroniskās rindas progresa sistēmā".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta anotācijā ir norādīts, ka laika posms, kādā būs pieejama reģistrēšanās iespēja, būs kā konfigurējama vērtība un maināma, savukārt laika posms, kādā ir tiesības iepriekš reģistrēties elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, tiks noteikts Ministru kabineta noteikumos. Ņemot vērā minēto, nav saprotams, kāpēc vienu tiesisko situāciju regulēs Ministru kabineta noteikumi, savukārt pēc būtības identisku situāciju nav plānots regulēt ar Ministru kabineta noteikumiem. Lūdzam izvērtēt norādīto un attiecīgi precizēt projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
