Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
22-TA-2684
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija"
Atzinums iesniegts
17.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
DAIF Latvija konceptuāli atbalsta būvnormatīva projektu un apzinās nepieciešamību pēc iespējas ātrākā laikā nodrošināt šī normatīvā akta izstrādi un stāšanos spēkā, taču aicina Ekonomikas ministriju organizēt visaptverošu ietekmes pušu sanāksmi, kuras ietvaros tiktu pārrunāta esošā normatīvā akta redakcija, kura būtiski atšķiras no iepriekš saskaņošanas procesā nodotās dokumenta versijas. 
Turklāt jāmin, ka arī normatīvā akta projekta anotācijā ietvertā informācija par sabiedrības līdzdalības nodrošināšanu tā izstrādē neliecina par visaptverošu ietekmes pušu iesaisti līdz šim. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ārzemju normatīvi, tai skaitā Somijas un Lietuvas definē, kādā laikā nepieciešams sagatavot patvertni lietošanai, kā arī nosaka 6 reizes ilgāku patvertnes izmantošanas laiku – 72 stundas. Nepieciešams noteikt līdzīgas prasības, kā sagatavošanas laikam tā lietošanas laikam. Pieļaujams samazināt lietošanas laiku II kategorijas patvertnēm līdz 24h.
 
Piedāvātā redakcija
Ārkārtas situācijas gadījumā, patvertne jāsagatavo lietošanai 72 stundu laikā. Patvertnes aprīkojums nodrošina patvertnes autonomu darbību vismaz 72 stundu garumā.
 
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Patvertnes ventilācijas sistēma nespēs nodrošināt prasības sanitāri higiēniskajām normām atbilstošu gaisa kvalitāti. Pēc CO2 koncentrācijas kalkulatora: https://healthybuildings.hsph.harvard.edu/tools/co2-calculator/ 75m2 patvertnē pie gaisa pieplūdes 9,7 m3/h uz kvadrātmetru ar 100 iemītniekiem un 2m augstiem griestiem 1 h laikā CO2 ppm sastāda 2423, kas pārsniedz LBN 231-15 "Dzīvojamo un publisko ēku apkure un ventilācija" prasību 1000 ppm. Faktiski patvertnes aprīkojums neizpilda LBN231-15 prasības, un nav vajadzības šādu prasību rakstīt.
 
Piedāvātā redakcija
Patvertnē nodrošina temperatūru ne zemāku par +10°C.
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Punktā ir apvienoti divi dažādi parametri, telpas mikroklimata apstākļi un patvertnes lietošanas ilgums. Nepieciešams izdalīt dažādos punktos prasības par mikroklimatu un patvertnes lietošanas ilgumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām skaidrot vai nepieciešamības gadījumā precizēt, ņemot vērā to, ka durvju platums 900 mm varētu būt patvertnei līdz 50 cilvēkiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Šādā redakcijā saprotams, ka sausās tualetes ir vienīgā iespējamā opcija, taču jau iepriekš ir sniegta informācija par alternatīviem risinājumiem labierīcību ierīkošanā patvertnēs, līdz ar to būtu jāmin, ka sausās tualetes ierīko, ja nav iespējami citi risinājumi.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Piemērot 200 kN/m2 statiska spiediena slodze prasību visām II kategorijas patvertnēm ir pārmērīga prasība Mazākam bumbu patvertnēm, piemēram 5 stāvu namu pagrabos vai nelielās publiskās būvēs šāda prasība būtiski sadārdzina būvniecības izmaksas, tāpēc tādām ēkām būtu piemērojamas zemākas prasības konstrukcijām. Piedāvājums pievienot apakšpunktu 20.1.
 
Piedāvātā redakcija
20. Patvertnes nesošajām konstrukcijām jānodrošina nestspēja un noturība ārkārtas situācijā, ja uz patvertnes perimetra konstrukcijām papildus kvazipastāvīgajām slodzēm iedarbojas ārēja statiska spiediena slodze, kas ekvivalentā veidā atbilst 200 kN/m²
20.1. II kategorijas patvertnēm, kas paredzētas mazāk kā 200 cilvēkiem, pieļaujama ārējās statiskās spiediena slodzes aprēķina vērtība 100 kN/m²
 
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Šo punktu var interpretēt, ka patvertnei, kura ir iebūvēta iekš ēkas, un tās konstrukcijas nerobežojas ar ārējo vidi, tas ir tieši nav pakļautas triecienvilnim var nepiemērot prasību par 200 kN/m slodzi. Nepieciešams skaidrāk norādīt, ka uz patvertnes ārējām jeb perimetra konstrukcijām iedarbojas slodzes.
 
Piedāvātā redakcija
Patvertnes nesošajām konstrukcijām jānodrošina nestspēja un noturība ārkārtas situācijā, ja uz patvertnes perimetra konstrukcijām papildus kvazipastāvīgajām slodzēm iedarbojas ārēja statiska spiediena slodze, kas ekvivalentā veidā atbilst 200 kN/m²
 
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nepieciešams vizuāls skaidrojums tam, kādas ir avārijas izejas, kā arī nepieciešams papildināt, ka avārijas izejas ir paredzētas, lai var pamest patvertni, ja ēka, kurā atrodas patvertne ir sagruvusi. Papildus jānosaka cik tālu ir jābūt avārijas izejai. Vairāk par avārijas izejām, tai skaitā to veidiem un nepieciešamo garumu var atrast D.Ņikiforva pētijuma “Bumbu patvertņu normatīvā regulējuma pilnveidošanas iespējas Latvijā” 2.2.2. apakšnodaļā - Prasības ieejām, avārijas izejām un citiem atvērumiem (44-49 lpp) Saite: https://drive.google.com/file/d/1kn84cXQ_6YBjnk7qLvct5nCiUAyGSrjl/view?usp=sharing
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Latvijā netiek pielietots termins pīlārs, tiek izmantots termins kolonna
 
Piedāvātā redakcija
nesošajām starpsienām un kolonnām – 150 mm;
 
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
DAIF Latvija konceptuāli atbalsta būvnormatīva projektu un apzinās nepieciešamību pēc iespējas ātrākā laikā nodrošināt šī normatīvā akta izstrādi un stāšanos spēkā, taču norāda, ka  ne pašā būvnormatīva tekstā, ne tā anotācijā nav atsauce vai tieša sasaiste ar šobrīd LR Saeimā izskatāmo likumprojektu - Grozījumi Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā (titania.saeima.lv/LIVS14/saeimalivs14.nsf/webSasaiste?OpenView&restricttocategory=861/Lp14) -   kura mērķis ir ieviest iedzīvotāju aizsardzības veidu – patveršanās patvertnēs, lai nodrošinātu aizsardzību no bīstamiem faktoriem vai mazinātu to ietekmi katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā, kā arī noteikt tiesisko regulējumu saistībā ar pašvaldību tiesībām organizēt katastrofas rezultātā radušos bojājumu novēršanu.

Aicinām precizēt gan pašu būvnormatīvu, gan tā anotāciju ar konkrētām atsaucēm uz Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumu, kā arī papildus skaidrot / precizēt būvnormatīvā izklāstīto saturu pēc risku metodoloģijas, nevis saskaņā ar noteiktajām patvertņu kategorijām (I, II, III) likumprojektā, lai nodrošinātu tā viennozīmīgu piemērošanu. 
Piedāvātā redakcija
-